Otázky z železniční historie ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod milan ferdián » pát 08 srp, 2025 6:18 am

hank píše:Na internetu jsem narazil na tvrzení, že nákladní motorové vozy M 140.1 se kromě rozvážení denního tisku používaly i ke svozu mléka. Je to nějak spolehlivě doloženo?


Byly používány jen pro rozvoz tisku. Zdroj: Železniční motorové vozy z TATRY Kopřivnice/Hynek Palát/Albatros media/2017/
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 12164
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Bw_Ig » pon 18 srp, 2025 5:53 pm

Ad. Železniční motorové vozy z TATRY Kopřivnice/Hynek Palát/Albatros media/2017/
- to ale není příliš odborná literatura založená na studiu archivních zdrojů.
Pravda se ukrývá ve spisech MŽ a MD. A jsou tam i ty konve s mlékem.
Bw_Ig
 
Příspěvky: 238
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Petr S. » pon 18 srp, 2025 6:55 pm

Mléko byla specialita pro M 134.0 Škoda - neoficiálně první hybridní vozidlo na ČSD . Atlas lokomotiv 2 " Mlíkaře " vynechal , ale Železniční modelářství IV - Kotnauer Maruna , popisuje na stranách 148 až 163 stručnou historii + foto + výrobní dokumentaci pro model v H0 .
Petr S.
 
Příspěvky: 563
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod jipol57 » úte 19 srp, 2025 8:14 am

Asi nesu dříví do lesa, ale kdyby náhodou...
V jednom dobovém dokumentu je zachycený nákladní vagon Z v době protektorátu. Označení BMB-ČMD. Nebylo to dlouhé období. Takhle to vypadalo.
CMD.jpg
jipol57
 
Příspěvky: 1460
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Evan » úte 11 lis, 2025 10:15 am

Dobrý den, otázka pro pamětníky i ostatní:

Staniční hlášení (to z toho amplionu) a vlaky Ex.

Nevím jestli existuje i jiný zdroj, nebo nám zůstaly o tom z 20. století jen filmy (kde to můžeme slyšet). Já vím jen o filmech. No a ze starých filmů vím jak se v 60. letech přibližně zahlašoval osobní vlak a rychlík. - "Prosíme pozor, rychlík číslo 15 z Prahy do Košic přijede na první nástupiště..."


No ale jak se v nádražním hlášení v 60. letech oznamoval- zahlašoval Expres? Expresů bylo méně a tedy i ve filmech je to vzácné.


- Jak ho jmenovali? Jako "Expres", nebo jako "Expresní rychlík"?

V 50. letech máme asi jen film - Expres z Norimberka (rok 1953), kde je ten expres normálně zahlášen jako Expres - "... expres přijede na pátou kolej..." Ale v 80. letech byly expresy zahlašovány jako "Expresní rychlík" (to si trošku pamatuji i sám) a je to i ve filmu - Jako jed (rok 1985), když je pan Svěrák u nádraží v Košicích, slyšíme: "Expresní rychlík 527 ..."


Takže prosím, jak na nádražích byly expresy hlášeny v 60. letech? Tak jako asi v 50., že - "Expres", nebo jako v 80., že "Expresní rychlík"? Nebo víte kolem toho ještě někdo něco? Pište co víte.



(Ptal jsem se na k-reportu, ale tam to nikdo neví, bylo jen potvrzeno, že v 80. letech se expres zahlašoval jako expresní rychlík, ale jinak už nic, tak zkouším i tady. Je to třeba znát i pro modeláře, co dělají dané epochy a chtějí to mít ozvučené se staničním hlášením.)
Evan
 
Příspěvky: 2
Registrován: čtv 06 lis, 2025 1:20 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod tomkanka » stř 12 lis, 2025 4:22 pm

Ve filmech je možné všechno. Ale pokud mě paměť neklame, tak i v hlášení byl vždy rychlík rychlík a expres expres. Osmdesátá léta pamatuji velmi dobře, ale expresní rychlík jsem nikdy neslyšel.
tomkanka
 
Příspěvky: 277
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » stř 12 lis, 2025 4:41 pm

tomkanka píše:Ve filmech je možné všechno. Ale pokud mě paměť neklame, tak i v hlášení byl vždy rychlík rychlík a expres expres. Osmdesátá léta pamatuji velmi dobře, ale expresní rychlík jsem nikdy neslyšel.


Já jsem jim v diskusi na K-reportu odpověděl něco podobného. Předpisy už od 50. let stanovily názvy jednotlivých kategorií vlaků i jejich význam a domnívám se, že ti, kdo měli v pracovní náplni hlášení pro cestující do staničních rozhlasů - což byli výpravčí a ve větších stanicích operátorky - se i v tomto ohledu museli předpisy řídit.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6786
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Evan » stř 12 lis, 2025 9:08 pm

Ve filmech je možné všechno, ale dá se předpokládat, že pokud se film tváří seriózně dobově a je reálně ve své době, tak i to staniční hlášení na pozadí se snaží napodobit seriózně a reálně jako ve své době.

No jak si vysvětlíte reakce lidí z k-reportu, kteří uvádějí:

Albatros77:

Môžem tu s absolútnou istotou potvrdiť, že v období 1985/86 sa na Expres naozaj používal termín "Expresný rýchlik".
V Púchove vtedy presne takto pravidelne ohlasovali Ex 541:

"Expresný rýchlik 541 Detvan ..."

Ale aký termín sa používal v 60. rokoch, tak to veru neviem. Tiež by ma to zaujímalo.



---

Teleke_z_tölökö:

V devadesátých letech XX. století hlásili v Plzni dokonce "expresní rychlík eurocity"
Evan
 
Příspěvky: 2
Registrován: čtv 06 lis, 2025 1:20 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » stř 12 lis, 2025 9:29 pm

90. léta neřeším. Já jsem celou dobu psal o ČSD.

Samozřejmě nelze ani vyloučit nějakou nepředpisovou lidovou tvořivost, která se v 80. letech u ČSD mohla objevit v různých souvislostech, ale ta jistě nepřevládala.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6786
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod tomkanka » čtv 13 lis, 2025 12:45 pm

A já ti s absolutní jistotou můžu potvrdit, že v osmdesátých letech žádný "Expresní rychlík" neexistoval, a že je to stejný nesmysl jako srub z cihel. Jednotlivé kategorie vlaků byla jasně definována předpisy jako Ex - expres, R - rychlík, Sp - spěšný vlaků a Os - osobní vlak, což platí dodnes. A zrovna tak bylo a je jasně definované, jak se má co hlásit. Jestli hlásili v Púchově kraviny, to nevím. ale standardně se hlásil "Expres".

Reakce lidí z K-Report si vysvětluji tak, že vědí kulový!
tomkanka
 
Příspěvky: 277
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod JanoH0e » čtv 13 lis, 2025 4:03 pm

""Reakce lidí z K-Report si vysvětluji tak, že vědí kulový! "" Ohľadne predpisov určite. Ale určite si pamätajú "nelogičnosti či ľudové tvorivosti". Ja si tak nejak pamätám "podivné hlásenia" v Brne. Aj keď je to už 40 rokov.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1420
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod tomkanka » čtv 13 lis, 2025 6:34 pm

Já nepochybuji, že se někde hlásili kraviny. Ale dotaz byl na to, jak by to mělo byt správně. A vzhledem k tomu, že v osmdesátých letech jsem dělal dopravní průmyslovou a nastoupil na dráhu, určitě by mne taková kravina jako Expresní rychlík minimálně zaujala.
tomkanka
 
Příspěvky: 277
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod jirka8 » ned 16 lis, 2025 12:38 am

20. století, 80. léta? Co vím, tehdy v Československu v staničním hlášení pro cestující "Expres" nebyl. Ten "Ex" byl hlášen jako Expresní rychlík. Ve staničních hlášeních pro cestující byl osobní vlak, rychlík a expresní rychlík.

A že je v GVD nic neznamená. V informacích pro železničáře a cestující jsou určité rozdílnosti běžnou věcí. Například víme, že pro železničáře platí, že první kolej je ta, která vede do stanice přímo, že na výhybkách neodbočuje. Ale ve stanicích, kde není nástupiště, se v tom hlášení pro cestující jako první kolej bere ta první od nádražní budovy. Takže to, co je pro železničáře první kolej, pro cestující bude například pátá. Cestujícím ohlašuji něco jiného a službu konajícím železničářům zase něco jiného.

Je ale možné, že v 50. a 60. letech byl pro cestující Ex hlášen jako Expres. A teprve někdy v 70. letech se jim to změnilo na ten Expresní rychlík.

A vím, že se někteří budou zlobit, že jim to rozbíjím, vždyť ono to tak krásně zní, když si k vláčku zahlásíme, že nějaký Mezinárodní expres přijede na třetí kolej..., tomu já dobře rozumím, ale bohužel to do Československa 80. let už prostě nepatří. Pokud to chcete, tak si hrajte na III. epochu (50. - 60. léta), tam to alespoň v těch filmech z té doby máte. Ale v 80. letech už to nemáte nikde.
Uživatelský avatar
jirka8
 
Příspěvky: 43
Registrován: čtv 28 led, 2021 3:15 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » ned 16 lis, 2025 8:22 am

jirka8: Pravda je, že "u dráhy" skoro nic - snad s výjimkou návěsti "stůj, zastavte všemi prostředky" - neplatí kategoricky.

Například služební číslování kolejí u perónů 1 - 4 v proslulém "esíčku" na brněnském hlavním nádraží je už drahně let (víte někdo od kdy?) 1 - 6, počítáno od staniční budovy směrem k (dnes už neexistujícímu) Prioru/Tescu.

Na K-reportu jsem zmínil hlášení olomouckých operátorek. Nevím jak jinde, ale v Olomouci hl. n. mohlo v 70. - 80. letech hlášení pro cestující znít například takto: "Osobní vlak 3603 do Bohuňovic - Šternberka - Uničova - Šumperka - Hanušovic - Jeseníku a Krnova odjede v 11 hodin 42 minut od 3. nástupiště, služebně ze 4. koleje."

Rozhodně bych za bernou minci ve vztahu k 50. - 80. letům nepovažoval hlášení z hraných filmů. Otázka je, zda a kde jsou dostupné filmy dokumentární (čs. filmové týdeníky?), výukové apod., případně zda to bylo/je zdokumentováno jinde/jinak (písemně) a zda/kde je to dostupné. (Např. staniční řády a technologie?) Hledat se mi to ale nechce.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6786
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod vmucha » ned 16 lis, 2025 1:02 pm

Co se týče hlášení, zažil jsem v Holešovicích rok 1988/89 nevím už přesně, hlášení, že k nástupišti XY přijede rychlík odněkud někam a že vozy č. 321-325 (čísla jsou teď smyšlená) jsou řazeny v první polovině vlaku, vozy číslo 328-34 a jídelní vůz jsou ve druhé polovině vlaku a ve 3 polovině vlaku jsou řazeny přímé vozy č. 415 až 419 do někam. Dodnes mě mrzí, že mi to jelo dřív a tak jsem neviděl tu třetí polovinu vlaku.
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 663
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník