Otázky z železniční historie ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » stř 23 pro, 2015 3:28 pm

No, ohledně toho řeziva bych možná neměl být tak kategorický, např. ještě v 80. letech jezdily oplenové vozy Otdr (později přeznačeny na Lcmp) vozové skupiny 10 o rozvoru 6.5 m (konstrukční "bratránci" masových řad Ztr a Vtr se vyráběli od r. 1947 až do konce 50. let) a na nich se řezivo naopak běžně vozilo dřív. Určitě čtyřosáky začaly převažovat až v těch 70. letech, ale vozy Otdr (nebo už s odebranými opleny po přeznační na Ptdr/Kbmp), mohly být na těchto přepravách ještě vidět taky. A do stejné rodiny patřily í vozy Ptdo/Kbmps vyráběné rovnou bez oplenů, ale těch bylo podstatně míň.

Významnou hranicí byl rok 1994, kdy se po rozpadu Československa a drastické redukci nákladní železniční dopravy hromadně rušily staré vozy a do toho patřily i zbytky vozů masově vyráběné poválečné vozové skupiny 10.

BTW, ony ty vozy Kbkks/Nsk nebyly nic moderního. Celkem se jich vyrobilo asi 2500 ks už v polovině 60. let, nicméně kolem roku 2000 jich u ČD bylo ještě asi 200. Ještě v roce 1991 se vyrobilo asi 200 podobných vozů Kns. O současném stavu u ČD Cargo bohužel nemám informace. Jistě se na přepravách řeziva mohly vyskytnout i tyto vozy, ale určitě nepřevažovaly. Stejně tak při nedostatku vhodnějších vozů mohlo být vidět s řezivem i vozy vysokostěnné, i když ty se samozřejmě s absolutní předností v uvedených letech používaly především na přepravy uhlí a v podzimních zemědělských kampaních (řepa, brambory).
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6671
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod VojtikJ » stř 23 pro, 2015 5:16 pm

rawen:
Obrázek
dnes buď někde odstavené, sem tam ňákje kus je k vidění v provozu, nebo rekonstrukce na
Obrázek
Šašci
VojtikJ
 
Příspěvky: 564
Registrován: stř 11 led, 2012 8:35 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod rawen » stř 23 pro, 2015 5:18 pm

Promiň, řezivo = desky, hranoly, atd. se vozily na oplenech?

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1883
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » stř 23 pro, 2015 9:40 pm

Ano. Oplen se otočil do směru podélné osy vozu, svislá ramena se sklopila na ložnou plochu a mohlo se ložit. Vozy měly klanice, takže žádný problém.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6671
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Střelec » čtv 24 pro, 2015 10:36 am

hank píše:Ano. Oplen se otočil do směru podélné osy vozu, svislá ramena se sklopila na ložnou plochu a mohlo se ložit. Vozy měly klanice, takže žádný problém.


A občas ani to ne - občas jsem v Mariánkách na nádraží viděl opleny (patrně z přilehlé pily) s krátkým řezivem, rozmístěným před a za vidlicí, kterou nikdo neotáčel ani nesklápěl. Bylo to v letech 1980-1985.
Střelec
 
Příspěvky: 1860
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Dašek » pát 25 pro, 2015 5:31 pm

Střelec píše:
hank píše:Ano. Oplen se otočil do směru podélné osy vozu, svislá ramena se sklopila na ložnou plochu a mohlo se ložit. Vozy měly klanice, takže žádný problém.


A občas ani to ne - občas jsem v Mariánkách na nádraží viděl opleny (patrně z přilehlé pily) s krátkým řezivem, rozmístěným před a za vidlicí, kterou nikdo neotáčel ani nesklápěl. Bylo to v letech 1980-1985.


Oba způsoby potvrzuji i z let 1969-1980,tentokrát v Olomouci.
Dašek
 
Příspěvky: 524
Registrován: sob 31 říj, 2009 6:46 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod rawen » pát 25 pro, 2015 6:40 pm

Díky všem za příspěvky.
Vidím to na Nas ze stavebnic Malé železnice - z důvodu jejich dostupnosti, časového přesahu i čistě osobních matných vzpomínek na prolamované bočnice nízkostěnu. :)
Ještě pro upřesnění, Parostroj uvádí bez podrobností číselný interval 394 0 až 394 4. Na obtiscích jsou tři použitelné varianty Nas a tři Res. Když u Res přepíšu (=vystřihnu) 81 na 31, dává to číslo smysl anebo se mi někde rozhodí nějaké kontrolní cifry?
A druhá otázka - kde všude měl Nas menší číslo vozu, které je na obtiskovém aršíku 18x? Dnes jsem byl u nás na nádraží a na rumunských Res je to 2x na čelních stěnách a celkem 4x na podvozcích. Kvalitní obrázky Nas nemám, výrobce to také neuvádí...

Díky za pomoc, Radek
rawen
 
Příspěvky: 1883
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pát 25 pro, 2015 7:33 pm

rawen píše:Díky všem za příspěvky.
Vidím to na Nas ze stavebnic Malé železnice - z důvodu jejich dostupnosti, časového přesahu i čistě osobních matných vzpomínek na prolamované bočnice nízkostěnu. :)
Ještě pro upřesnění, Parostroj uvádí bez podrobností číselný interval 394 0 až 394 4. Na obtiscích jsou tři použitelné varianty Nas a tři Res. Když u Res přepíšu (=vystřihnu) 81 na 31, dává to číslo smysl anebo se mi někde rozhodí nějaké kontrolní cifry?
A druhá otázka - kde všude měl Nas menší číslo vozu, které je na obtiskovém aršíku 18x? Dnes jsem byl u nás na nádraží a na rumunských Res je to 2x na čelních stěnách a celkem 4x na podvozcích. Kvalitní obrázky Nas nemám, výrobce to také neuvádí...

Díky za pomoc, Radek


Samozřejmě: Když u stejného vozu přepíšeš režim, musíš přepočítat i kontrolní číslici. (Nechce se mi teď hledat vzorec.) Ale stejně to v Malé železnici mají blbě, když měly vozy Nas mezinárodní číslo, tak se správně jmenovaly Res/Nas. Ta malá čísla se v těch dřevních dobách psala na klanice, na každou pěkně zvlášť. Ani nevím, kdy se s tím přestalo. Možná ta zbývající dvě čísla patří na čelní stěny. Ta čísla 390x platí pro období před rokem 1982, kdy teprve došlo k tomu přečíslování na 394x. Vozy označené 390x v režimu 81 jako ČD nebo ČDC jsou tedy taky chyba. Jen pro úplnost, od r. 1982 se uvádělo národní označení v závorce a malým písmem takhle: Res (Nas) .
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6671
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod rawen » pát 25 pro, 2015 9:41 pm

Aha, takže když se budu (modulovkově, ve správných epochách) pohybovat před rokem 1982, tak čísla 390 x z obtisku jsou v pořádku.
Kontrolní součty jsou (pro změnu) na Parostroji.
Např. první z obtisků:
31 54 390 2 017 (5) = 2x3 + 1x1 + 2x5 + 1x4 + 2x3 + 1x9 + 2x0 + 1x2 + 2x0 + 1x1 + 2x7 = 6+1+1+0+4+6+9+0+2+0+1+1+4 = 35 mod 10 = 5 tedy sedí.
U těch tří dolních čísel (použitých pro ČSD) nebude stačit jen uškrábnout půlku osmičky, ale taky přepočítat poslední cifru podle uvedeného pravidla... a přepsat, což bude technicky zajímavější. :)

Chyba stále zůstane, pokud ti dobře rozumím, v řádku pod číslem, kde má být "RIV ČSD Res/Nas"?

Díky, Radek
rawen
 
Příspěvky: 1883
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pát 25 pro, 2015 11:13 pm

rawen píše:Aha, takže když se budu (modulovkově, ve správných epochách) pohybovat před rokem 1982, tak čísla 390 x z obtisku jsou v pořádku.

Ano.

rawen píše:U těch tří dolních čísel (použitých pro ČSD) nebude stačit jen uškrábnout půlku osmičky, ale taky přepočítat poslední cifru podle uvedeného pravidla...

Ano.

rawen píše:Chyba stále zůstane, pokud ti dobře rozumím, v řádku pod číslem, kde má být "RIV ČSD Res/Nas"

Znění toho spodního řádku v období 1966 - 1982 má být přesně takto: RIV MC ČSD Res/Nas
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6671
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod rawen » sob 26 pro, 2015 5:41 am

Děkuji.

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1883
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod milan ferdián » stř 30 pro, 2015 7:42 pm

Myslel jsem si,že mě už nemůže nic překvapit,protože jsem na železnici už ledacos viděl.Když jsem viděl na fotce,ale kolejovou splitku na železničním tahu Bohumín - Košice v Mostech u Jablunkova v tunelu,tož mi fakt spadla čelist. :D :o :wink:
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Triangly v síti ČSD

Příspěvekod rawen » stř 20 led, 2016 12:02 pm

Nazdar.
Nedávno jsem projížděl přes Bludov a nějak to vedlo k debatě o železničních trianglech - jak a kdy vznikaly, jestli byly vždy jedním rohem zaústěné do nějaké stanice anebo existovaly i "volně". Nemám na mysli otáčecí triangly u dep a stanic, ale ty "v přírodě".

Prosím kolegy o popis nebo tipy na konkrétní triangly, nejlépe i s nějakým historickým kontextem.

Předem díky, Radek
rawen
 
Příspěvky: 1883
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » stř 20 led, 2016 12:54 pm

rawen: To, čemu říkáš "triangly", většinou vzniklo jako řešení provozních situací v stanicích, kde bylo nutno odstraňovat úvratě, protože ty stanice historicky vznikaly v dobách jiných převažujících přepravních směrů. Takže zatím mě nenapadají jiné situace, než že jeden roh trojůhelníka je vždycky ve stanici nebo výhybně. Někdy jsou tam i dva nebo všechny tři rohy.

Příklady:
Kunovická spojka. Odb. Dubina - Výh. Droužkovice. Odb. Koukolná - Odb. Závada. Odb. Odra - Výh. Polanka. Odb. Bažantnice - Odb. Vrbka. Srní - Výh. Žízníkov. Obrnice - Odb. Č. Zlatníky. Třebušice - Most nové nádraží. Žatec západ - Odb. Velichov. Výh. Nemanice. Praha - Hrabovka.

A přece něco: Odb. Jeneček. Ta možná splňuje tvoje kritéria, aby všechny tři rohy byly někde v poli. Nebo aspoň někdy v minulosti byly, dnes se do těch polí rozlézají jak chobotnice všelijaké velkosklady a montovny a jiné globalizační prasárny... :evil:

Určitě jsem na něco zapomněl, ať to doplní místní znalci.

A ještě: Jako modeláři můžeme modelovat situace "what-if". Takže se pojďme podívat na spojky, které ještě (???) neexistují, ale už dávno měly. Např. už desítky let se mluví o spojce kolem žst Rybník, aby šlo jezdit z Budějic přímo na Lipenku bez úvratě v Rybníce. Dnes, kdy Lipenka má už "normální" napěťovou soustavu a existují i pro ni vhodná hnací vozidla v E-trakci (jednotky 640/650), by to možná stálo za nové protřepání. (To by ale v Budějicích na KÚ nesměly sedět loutky busové mafie... :evil: ) Podobně tak se už dávno před stavbou polemizovalo o vyloučení úvrati na Černém Kříži pro směr z Budějic do Volar. Všichni chtěli spojení do Bavorska "rovně" a nakonec se stejně od samého začátku většinou jezdilo a jezdí v úvraťovém směru.

A zase - další nápady ať se hrnou... :wink:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6671
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod rawen » stř 20 led, 2016 12:56 pm

Děkuji, jdu studovat.

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1883
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: paveltt a 3 návštevníků