Otázky z železniční historie ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod r.hahn » úte 27 led, 2015 10:35 am

Dobrý den,

chtěly bych se zeptat, v jakém časovém období se na Hektorech používalo červené zbarvení se žlutým pruhem přes celou délku lokomotivy.

Děkuji.
r.hahn
 
Příspěvky: 115
Registrován: pon 16 zář, 2013 8:06 am

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Radek Strnad » úte 27 led, 2015 12:30 pm

Jestli myslíš široký žlutý pruh na červené lokomotivě, tak to byl konec 80.-tých, celá 90-tá a začátek nového tisíciletí až do jejich vyřazování. :mrgreen:
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod r.hahn » úte 27 led, 2015 12:35 pm

Ano, myslím široký žlutý. Díky za info.
r.hahn
 
Příspěvky: 115
Registrován: pon 16 zář, 2013 8:06 am

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod BohousP » pon 02 úno, 2015 3:39 pm

TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 3031
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod _lt_ » úte 03 úno, 2015 11:08 am

Ju, tak tu jsem dostal před rokem k vánocům.
_lt_
 
Příspěvky: 175
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod mlha » úte 03 úno, 2015 7:36 pm

_lt_ píše:Ju, tak tu jsem dostal před rokem k vánocům.

stojí za to ji koupit?
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2692
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod _lt_ » stř 11 úno, 2015 4:42 pm

Předně se omlouvám, trochu mi to trvalo zabrousit sem do tohoto vlákna.

Jestli stojí za koupení, to bude záležet na každém zvlášť. Určitě se nedá čekat, že v knize nalezne něco nového mnohaletý fanda železnice. Pro nováčka určitě poutavá publikace se spoustou informací. Ale určitě by se mohla hodit někomu, kdo se o železnici zajímá, ale nemá žádné souhrné prameny o tom co a jak bylo.

Hned po otevření je zde znázorněna mapa ČSD v poválečném období. Stejně tak na konci je mapa, tentokráte protektorátní. Kniha mapuje důležitá dění ve výstavbě i v provozu po celé dvacáté století. Musím poznamenat, že je opravdu hezky napsaná. Autor zachycuje v každé kapitole i momentální náladu ve společnosti, její myšlení a nastíní tak důvody a potřeby budování železnic za rakouska-uherska. V období první republiky popisuje nutnost stavět nová spojení mezi existujícími drahami. Ve válkách zase železnice hrála jinou roli. Poválečné časy zase přinesli budovatelského ducha.
Je zde otištěn například zákon 156 z roku 1925, který zestátnil soukromé dráhy i s textem popisujícím co k tomu vedlo a co se od toho slibovalo. Vrchol páry, rekordy a statistiky, důležité stavby a mylníky na železnici jsou v celé knize průběžně v textu, či jako zajímavosti v samostatných sloupcích.

Asi 170 stran přinese čtenáři to nejzákladnější ponětí o tehdejší dráze včetně spousty dobových fotografií, je to určitě dobrý rozcestník i pro modeláře, který si najde tu svou epochu a konkrétní oblast. Podrobnější informace konkrétních tratích bude muset hledat jinde.

Třeba mě toho kniha moc nového nepřinesla, ale jsem za ni rád že ji mám. Spoustu faktů člověk zapomene, ale tady si je i připomene.
_lt_
 
Příspěvky: 175
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod BohousP » stř 11 úno, 2015 5:05 pm

Tak já jsem nečekal na hodnocení zde a knížku jsem mezi tím objednal. Zatím nepřečetl, jen prolistoval a několik stran namátkově přečetl. Ztotožňuji se s hodnocením _lt_ nad mým příspěvkem. Klidné, pohodové čtení na dlouhé večery. Koupě nelituji.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 3031
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Colonel32 » ned 15 úno, 2015 7:28 pm

Vážení přátelé historie rychlíkového provozu, obracíme se na vás s prosbou - sháníme jakékoli informace či podklady k provedení přenosných cedulí, a to jak těch, které informují o čísle vlaku a stanicích, kterými bude projíždět, tak těch, které označují oddíly vyhrazené pro kuřáky (během období první republiky). Pokud k dané problematice máte jakékoli informace, ozvěte se prosím na email colonel32@seznam.cz .
Colonel32
 
Příspěvky: 986
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod rawen » pon 06 dub, 2015 3:38 pm

Nazdar,
může mi prosím někdo stručně vysvětlit, jak je to s dálkově ovládaným závorníkem (zámkem) výhybky na přiloženém obrázku?
Jde o tu jednostranně montovanou šedou krabici se žlutými pruhy a hákem zajišťujícím jazyk.

Kdy asi byly k výhybkám doplňovány?
Má jejich montáž nějakou souvislost s výměnou lamp na dřevěných sloupech za celokovové?

A bonusová otázka: Jak je možné, že se příslušné klíče nacházejí ve výkolejkách tohoto nádraží a nejsou někde ve skříni? :P

Předem děkuji za pomoc.
Radek
Přílohy
veksle.jpg
rawen
 
Příspěvky: 1883
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Morris Zapp » pon 06 dub, 2015 4:01 pm

Zdar,

já jsem teda houby zabezpečovák, ale závorník tam nevidím - vidím tam zámek. Takovéhle zámky byly doplňovány od doby vynálezu zabezpečovacího zařízení, takže asi tak od konce I. epochy :wink:

Klíč od výměny, vedoucí na manipulační kolej, krytou výkolejkou, je logicky držen v kontrolním zámku té výměny: chceš na tu manipulační kolej jet, odemkneš si tu výkolejku, sklopíš ji z kolejnice, tím se ti uvolní klíč od výměny; takže máš zajištěno, že když se ti podařilo přehodit tu výhybku, tak už tě nepotká překvapení v podobě naklopené výkolejky...
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod cipisekmp » pon 06 dub, 2015 4:34 pm

Ahoj, ja o tom vim jen to, ze zavornik byl na vyhybky montovan od urcite doby a to kvuli zvyseni zabezpeceni vyhybky ktera se projizdi urcitou rychlosti proti hrotu. Kdyz se tou samou projizdi v te same rychlosti po hrotu, tak tam zavornik neni. Je to videt na fotce na odkazu viz:
http://cipisekmp.rajce.idnes.cz/Dratovody_st2_Bzenec/#DSCN1076.jpg
Vyhybka v zadu je prujezdna po hrotu, tak nema zavornik, vyhybka v popredi zavornik ma, protoze je projizdena po hrotu. Je to videt podle tech beden od dratovodu. Kdyz ma zavornik, tak jsou tam dve bedny.
Sice nevim jeslti jsem to napsal uplne spravne, jeslti jsi se vubec ptal na to co jsem psal. Urcite dalsi informace doplni.
Cipisekmp.
Spousta informaci je na http://vlaky.bestsite.cz/zeleznice/vyvoj-navestidel-csd-cast-iv-vyhybky-a-vyhybkova-navestidla-2-9.htm
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1620
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod rawen » pon 06 dub, 2015 5:15 pm

Morris Zapp píše:Zdar,

já jsem teda houby zabezpečovák, ale závorník tam nevidím - vidím tam zámek. Takovéhle zámky byly doplňovány od doby vynálezu zabezpečovacího zařízení, takže asi tak od konce I. epochy :wink:

Klíč od výměny, vedoucí na manipulační kolej, krytou výkolejkou, je logicky držen v kontrolním zámku té výměny: chceš na tu manipulační kolej jet, odemkneš si tu výkolejku, sklopíš ji z kolejnice, tím se ti uvolní klíč od výměny; takže máš zajištěno, že když se ti podařilo přehodit tu výhybku, tak už tě nepotká překvapení v podobě naklopené výkolejky...

Děkuji, jde tedy patrně o zámek. Nějak jsem neměl odvahu do toho lézt...
Na mode(u)lu tedy budou, malé nefunkční krabičky mezi pražci, akorát asi postaru ušpiněné, bez těch žlutých pruhů.

To s tím klíčem bylo rýpnutí - kusá kolej do kopřiv, nikde živá duše, klíč v zámku...

Radek
Přílohy
klíč.jpg
rawen
 
Příspěvky: 1883
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Morris Zapp » pon 06 dub, 2015 5:22 pm

rawen píše:...nikde živá duše, klíč v zámku...
Zkus ho vyndat :lol:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 09 dub, 2015 12:26 pm

Nápověda: spočítej si klíčové dírky...
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Zdenek Valter a 2 návštevníků