Vitrínové segmentové kolejiště

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Vitrínové segmentové kolejiště

Příspěvekod jamik22 » pát 10 led, 2014 4:37 pm

Můj návrh kolejiště je motivován potřebou konečně mít možnost provětrat dlouho budovanou sbírku modelů.
Návrh je umístěn na http://jamik22.rajce.idnes.cz/vitrinove_segmentove_kolejiste/
Komentář k řešení:
Velikost TT, digitální ovládání LENZ , hlavní trať cílově PC s TC, lokálka a depo ručně přes WiFi, obojí mám odpilotované
Celé to je vmáčknuto do místnosti cca 420 x 280 kde spím a mám pracovní stůl
Rozměry návrhu jsou pilované maximum. Část segmentů je umístěna jako nika, část na skřínkách nebo na peřníku něco na zdi. Cílově vše zakryté.
Vpravo je vchod do místnosti - vyndavací segment s mostem přes údolí, vlevo velké okno. Proto ty segmenty aby se to dalo jednou ročně rozebrat a celé okno otevřít u umýt/ K.O. kriterium manželky :) /
Ani u jednokolejné hlavní trati se mi nepodařilo dostat skryťák do jiné úrovně a rozumně se z něj vrátit. proto je hlavní trať včetně skryťáku prakticky na stejné úrovni. hlavní nádraží má nulu, skryťák - 3 cm. Lokálka stoupá.
Hlavní trať je plánována na max 6 nových Y a páru - cca 1540 mm max.délka soupravy
Sbírka je umístěna na zdi ve vitrinách Wawico a jednotlivé soupravy z nich vyjíždí přímo na trať, proto ta zdánlivě nelogická odbočka v horní části.
Depo je předimenzované, ale to je úchylka řešitele návrhu :) . Výhybky EW2 a EW3, EBW z flexi, na lokálce upravené EW1. Z praktických důvodů jsem dal přednost DKW II, jsou lepší na jízdu.Na trať budou vyjíždět různé epochy jak našich tak cizích železničních správ. Z tohoto hlediska bude minimum staveb jenž by příliš mířily do konkrétní epochy/ ne vždy to jde/.
Jsem zvědavý na vaše reakce :roll:
jamik22
 
Příspěvky: 495
Registrován: pát 22 úno, 2008 9:05 pm

Re: Vitrínové segmentové kolejiště

Příspěvekod Vladimír_B » pát 10 led, 2014 8:38 pm

Ahoj, to je pěkný návrh, chválím. Jen bych ho trochu zjednodušil, ale provoz tím neutrpí. Zrušil bych tu spirálu nad stolem, zdá se mi zbytečná. Dále bych zjednodušil levé zhlaví hlavní stanice. Snížit počet tratí na 2 a zhlaví by mohlo nabýt nějakých konvenčnějších tvarů. Zrušil bych prostřední trať do tunelu, která by se nově napojovala odbočkou z volné tratě před tunelem, nebo by tato odbočka mohla být v krátkém tunelu pro matení pozorovatelů. Vlak by zajel a už by se neobjevil. :D
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1234
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Vitrínové segmentové kolejiště

Příspěvekod czhunter » sob 11 led, 2014 9:08 am

Nebylo by lepší mít ty segmenty o stejné šířce, třeba 40 cm, a ne 40, 45, 37, 35 ... jak to kde náhodou vyšlo?
(ale nevím, třeba je to dáno nábytkem)

Jinak tomu provozně moc nerozumím - na první pohled to vypadá jako kombinace dvou okruhů a dvou falešných dvoukolejek (se společnými smyčkami vlevo nahoře), ale tím že SN je jen na jedné větvi, tak se do něj (a z něj) nemůžeš na mnoho kolejí dostat. Kdybys ten spletenec vlevo nahoře trochu poladil, dostal bys o dost víc provozních možností.
Edit: omlouvám se, to je nesmysl, špatně jsem si přečetl ten plánek. Tato výtka platí pouze pro "hlavní trať"

Nádraží a depo vypadá velmi dobře, je vidět, že sis o tom něco nastudoval, nebo máš dobrý vzor :wink:

Co píše Vladimir_B - dobře by mohlo vypadat, kdyby ta lokálka odbočovala z dvoukolejné trati (klasika Milanovy Menhartice: http://img3.rajce.idnes.cz/d0302/5/5964 ... artice.jpg , nebo Dolní Rybník nebo Jirkov)
czhunter
 
Příspěvky: 605
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: Vitrínové segmentové kolejiště

Příspěvekod Jeff Hopper » sob 11 led, 2014 11:00 am

Trošku bych upravil to levé zhlaví a schoval celou tu smyčku(levý horní roh) s tou kolejí u skryťáku - je to takové makové. Jinak dobrý :wink:
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Vitrínové segmentové kolejiště

Příspěvekod jamik22 » sob 11 led, 2014 9:35 pm

Děkuji všem za reakce.
Hlavní trať je plánována jako falešná dvojkolejka a propojka na jízdu " kolem dokola" tam nakonec vyšla jako bonus navíc. :wink:
Velikost segmentů je dána nábytkem v místnosti a také tak aby výměny nebyly na styku.
Skrýt celou smyčku vlevo nahoře do tunelu je zajímavá varianta, kterou jsem také uvažoval a pořád je ve hře. :)
Udělat připojení lokálky na širé trati a lá Menhartice je zajímavá myšlenka, která by zjednodušila levé zhlaví. Na první pohled se ale obávám, že by pak odbočka měla problém vyšplhat do prvního nádraží lokálky. A asi by se zkrátila skrytá část levé smyčky. kde se celá souprava může zastavit aby se hned nevracela zpět. Zkusím si s tím pohrát ve Wintracku
jamik22
 
Příspěvky: 495
Registrován: pát 22 úno, 2008 9:05 pm

Re: Vitrínové segmentové kolejiště

Příspěvekod jamik22 » úte 14 led, 2014 3:07 pm

Na http://jamik22.rajce.idnes.cz/vitrinove_segmentove_kolejiste/ jsem přidal upravenou versi se zjednodušeným levým zhlavím a smyčkou ukrytou do tunelu
jamik22
 
Příspěvky: 495
Registrován: pát 22 úno, 2008 9:05 pm

Re: Vitrínové segmentové kolejiště

Příspěvekod milan ferdián » úte 14 led, 2014 3:52 pm

Je třeba upravit do vitrín.
Přílohy
Vratný skryťák.jpg
Vratný skryťák 2.jpg
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Vitrínové segmentové kolejiště

Příspěvekod jamik22 » úte 14 led, 2014 4:08 pm

To by se mi moc líbilo!!! :) Jenže peřník pravém rohu má jen 40 cm a posunout postel do dveří nejde :( Určitě si to alespoň namaluji ve Wintracku, abych se mohl kochat. Třeba s nábytkem vymyslím kvadraturu kruhu :lol:
jamik22
 
Příspěvky: 495
Registrován: pát 22 úno, 2008 9:05 pm

Re: Vitrínové segmentové kolejiště

Příspěvekod milan ferdián » úte 14 led, 2014 5:50 pm

plány kolejišť/ŽM/Jaro 2001/str.30/kolejiště 14.
Přílohy
Skrytak 3 .jpg
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Vitrínové segmentové kolejiště

Příspěvekod jamik22 » úte 14 led, 2014 11:44 pm

Podařilo se mi udělat novou versi podle Milanova krásného návrhu skryťáku II. Díky za inspiraci.
http://jamik22.rajce.idnes.cz/vitrinove_segmentove_kolejiste/ Nakonec se mi to to tam "skoro" vše vejde až malý kousek, který trčí nad postel :D . Ten by musel být " vyndavací a zas tam dací". Doufám, že na tuto funkci najdu odvahu. :roll: Návrh se mi opravdu líbí.
jamik22
 
Příspěvky: 495
Registrován: pát 22 úno, 2008 9:05 pm

Re: Vitrínové segmentové kolejiště

Příspěvekod Barbucha » stř 15 led, 2014 10:15 am

SN vypadá perfektně. Navíc spát se dá i pod stolem :mrgreen: . Co mi trochu nesedí, tak je uspořádání tunelů v té inkriminované části nad postelí. Ty portály tunelů kolmo na sebe mi moc nezají. Fakt musí být vidět ta část falešné dvoukolejky mezi portály? Já bych se na to asi vykašlal a schoval to celé. Už na úrovni toho vjezdu do SN (portál vlevo). Pak se ztratí opticky souvislost mezi těmi tunely.

Pavel
DR, H0, epocha III c, v neplánované pauze.
Uživatelský avatar
Barbucha
 
Příspěvky: 2311
Registrován: pát 06 čer, 2008 7:20 am
Bydliště: Brno

Re: Vitrínové segmentové kolejiště

Příspěvekod jamik22 » stř 15 led, 2014 12:38 pm

No, já spíš uvažuji levou kolej z dvojkolejky z tunelu vyjmout a nechat tam zajet jen pravou kolej o trochu výše. Varianta je opět na Rajčeti. Důvody mám dva. Ta malá vyndavací část vyjde bez tunelu a jeho portálu, bude konstrukčně jednodušší. A je to vitrínovka na kochání se jízdou... :D
jamik22
 
Příspěvky: 495
Registrován: pát 22 úno, 2008 9:05 pm

Re: Vitrínové segmentové kolejiště

Příspěvekod lajblt » stř 15 led, 2014 4:49 pm

Slíbil jsem kolegovi úpravu levého zhlaví a skončilo to několika kompletními návrhy nejen zhlaví, ale i SN. Přikládám obrázky jedné z variant levého zhlaví. Druhá varianta stanice umožňuje vjezd z lokálky na kteroukoli staniční kolej, tu dodám zítra, nemám ji s sebou. :) Takže prozatím varianta 1 + SN.

Užitečná délka DK v "hlavním nádraží" je ~140-190 cm (návěstidlo-návěstidlo), v SN ~190-210 cm. Stanice má celkem 6 DK, 4 nástupištní hrany, nákladní provoz jsem přesunul na pravou stranu, kde je dost místa na nakládku na kusých kolejích (čelní i boční rampa). Výtopna je původní, do tak krásného díla by bylo poněkud barbarské zasahovat. :)
V návrhu jsou použity pouze EW2 + DKW2 s výjimkou 2 DKW v SN. Jejich vynecháním se provoz trochu zkomplikuje, Bäselery se tam nevejdou. Obloukové výhybky jsou upravené EW3. Nejmenší poloměr je R353 v SN.
Přílohy
_modely.biz-Jaroslav Mader-01i4-2D.jpg
_modely.biz-Jaroslav Mader-01i4-SN.jpg
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Vitrínové segmentové kolejiště

Příspěvekod lajblt » čtv 16 led, 2014 9:43 am

Tady jsou ještě 2 další varianty levého zhlaví. Obloukové výhybky jsou opět flexi EW3.

Osobně bych se přimlouval za prostřední variantu, umožňuje vjezd/odjezd z/na libovolné tratě na libovolnou staniční kolej.
Návěstidlo u koleje lokálky není vjezdové, ale cestové. Vjezdovým návěstidlem je odjezdové návěstidlo předchozí stanice. :)
Přílohy
_modely.biz-Jaroslav Mader-01c6-2D.jpg
_modely.biz-Jaroslav Mader-01c4-2D.jpg
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Vitrínové segmentové kolejiště

Příspěvekod Jeff Hopper » čtv 16 led, 2014 1:30 pm

Prostřední variantu jsem nenašel - osobně jsem pro horní - obloukovky jsou natočeny proti směru jízdy jazyky a nehrozí možné vykolejování(osobní zkušenost).
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků