Kolejiště H0 – mini-max

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod Max » pát 08 led, 2010 3:55 pm

Zdravím všechny modeláře v novém roce a přeji nejen hodně zdraví a pohody, ale i mnoho dobrých nápadů.

Chystám se stavět kolejiště H0 a jako mnozí jiní, naplánoval jsem tam „skoro všechno“.
Měla tam být dvoukolejka, jednokolejka, lokálka, úzkokolejka - tedy práce na 4 pětiletky, proto nastala redukce. Z původního tvaru U 4x5 m vzniklo L, a po další redukci je nyní rozměr 315x 160 cm. Raději postavit něco menšího, ale mít možnost jezdit, než stavět dlouhá léta a nemít skoro nic. I když se plocha značně zmenšila přesto by tam měla být hlavní trať (Pardubice-Zittau s Peršingem , Brňákem a Margecaňákem, nebo Plzeň-Furth s Einsteinem) a z odbočné stanice povede do kopců koncová lokálka. Při návrhu počítám s případným prodloužením na další rám (ale kde ?). Pro bohatší provoz je dole velké skryté nádraží, kde na dlouhých kolejích budou odstaveny dva , tři nebo i pět vlaků. Na přiložených pláncích je prozatímní návrh – asi to vypadá jako vlakodrom, ale ty dvě stanice považuji za minimum pro nějaký provoz, proto i ten název mini-max. Na minimální ploše vybudovat maximum možného. Odpadla už velká topírna na velkém nádraží, i ta úzkokolejka (prozatím) , dvoukolejka navždy.
Uvítám všechny nápady, jak navržené uspořádání kolejiště vylepšit, vidím že to je tak nějak přeplněné, že tam je málo krajiny. Kolejivo H0 Pilz, rozměry 315x160 (ale zvažuji i 140x400, což je druhá část už hotového rámu chystaného pro původní tvar L).

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

obrázky

Příspěvekod Max » pát 08 led, 2010 4:02 pm

Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Příspěvekod chameleon » pát 08 led, 2010 6:50 pm

Ahoj Maxi, zaujal jsi mě! :wink: Snad se nebudeš zlobit za tykání :wink:
A čím jsi mě zaujal:
- tím, že plánuješ delší dobu a s rozumem - začal jsi u velkých snů a časem jsi dokázal hodně zredukovat velikost kolejiště na současnou, to je bezva!
- pak svojí téměř genialitou :D kolik se toho dá vměstnat na daný formát!
Trochu bych ale tento bod rozvedl - linka fixkou vždycky vypadá lépe, než 3D náhled wintracku. Ale obávám se, že kdybys překreslil tento plánek do wintracku, nebo si ho poskládal 1:1 na koberci, tak to bude pražec na pražci po celé ploše... Ikdyž i to se dá pak v reálu maskovat patinou a zpracováním vůbec. Bojím se ale, že například vjezdové zhlaví u koncového nádraží má "optimisticky" narýsované výhybky, a že v reálu délka staničních kolejí bude hodně malá...
Potom bych se přimlouval za lepší provedení pravého zhlaví úhlopříčné stanice (u tunelu B,D), páč 2 dopravní koleje pro každou trať mi přijde málo.
Vedlejší trať vedoucí z koncové stanice by po strmém klesání do úhlopříčného nádraží mohla být vedena přes nádraží do šturcu - aby třeba ujetá nekontrolovatelná souprava tam mohla skončit a neohrozila hlavní trať (ale nevím jakou epochu plánuješ, třeba v současnosti už to není potřeba, nevím)
Jaké vlastně bude nástupiště v té hlavní stanici? Sypané, nebo s podchody? Mám na mysli situaci, že když na hlavní trati přijede rychlík/nedejbože nákladní delší vlak z tunelu D - tak když budeš mít krátké staniční koleje - jak budou lidé ze staniční budovy přestupovat na případný motorák odjíždějící z 3 koleje do tunelu B :wink: (je to neduh opět toho pravého zhlaví)
Tož takové drobnosti - nevím jak si zakládáš na realističnosti provozu..
Jirka
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Příspěvekod Max » pát 08 led, 2010 8:11 pm

Díky chameleone za připomínky. Nejprve upřesnění – epocha III-IV, tedy poválečné ČSD snad až do roku 1988 = staré označení loko. Teď ta stanice – z lokálky skutečně jen na 2 koleje, ale z hlavní trati, z tunelu D se vlak dostane na všechny. Perony odpovídající době, tedy sypané. A ten provoz, jak píšeš : jak budou lidé ze staniční budovy přestupovat na případný motorák odjíždějící z 3 koleje do tunelu B - nevím jak si zakládáš na realističnosti provozu. Ano, přesně tak to často bývá v Boleslavi na hlavním, když jedou prázdná nebo plná patra, a mění se na nich loko. Lidi musí počkat až náklad odjede, a pak teprve se dostanou do osobáku na vzdálené koleji. Na hlavní trati počítám s délkou vlaku 2m, ale díky zasunutí na lokálku by tam mohly vykřižovat i třímetrové.

S tím zhlavím vpravo je problém, moc se mi nelíbí, ale nejde to víc rozšířit. Jednak by se tam už nevešel ten oblouk na kopci na lokálce, a pod ním je schován jeden „závit“ lokálky mezi tunely B-B´. Ten stoupá, zatímco o patro pod ním klesá trať z tunelu D dolů do skryťáku. Tím pádem ani nevím, jak do stanice přidat víc kolejí, což by bylo dobré, to uznávám. Ta kolej 6 měla být průjezdná, ale už by pak nebylo místo na skladiště. Proto má u kraje výpravní budovy šturc. Je zapotřebí mít i odstavné koleje pro posun a vykládku.
Veškeré malování sice vypadá jako od ruky, ale to je jen barevné vytažení plánů v měřítku, zpracované podobně, jak o tom píše Milan Ferdián , tedy též kružítko , ale už kdysi dávno, kdy vytvořilo „normalizované“ oblouky na tvrdý papír (1:10) a ty po vystřižení slouží jako šablony k malování. To samé s výhybkami. Takže odchylky po sestavení jistě nějaké budou, ale myslím že výrazné ne. Krabice výhybek PILZ je při ruce a složitější věci se řeší v měřítku 1:1. Trochu mi vadí, že z hlavní trati je vidět jen úsek mezi tunely A ´- E.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Příspěvekod Sandy » ned 10 led, 2010 2:11 pm

Max píše:Díky chameleone za připomínky. Nejprve upřesnění – epocha III-IV, tedy poválečné ČSD snad až do roku 1988 = staré označení loko. Teď ta stanice – z lokálky skutečně jen na 2 koleje, ale z hlavní trati, z tunelu D se vlak dostane na všechny. Perony odpovídající době, tedy sypané. A ten provoz, jak píšeš : jak budou lidé ze staniční budovy přestupovat na případný motorák odjíždějící z 3 koleje do tunelu B - nevím jak si zakládáš na realističnosti provozu. Ano, přesně tak to často bývá v Boleslavi na hlavním, když jedou prázdná nebo plná patra, a mění se na nich loko. Lidi musí počkat až náklad odjede, a pak teprve se dostanou do osobáku na vzdálené koleji. Na hlavní trati počítám s délkou vlaku 2m, ale díky zasunutí na lokálku by tam mohly vykřižovat i třímetrové.

S tím zhlavím vpravo je problém, moc se mi nelíbí, ale nejde to víc rozšířit. Jednak by se tam už nevešel ten oblouk na kopci na lokálce, a pod ním je schován jeden „závit“ lokálky mezi tunely B-B´. Ten stoupá, zatímco o patro pod ním klesá trať z tunelu D dolů do skryťáku. Tím pádem ani nevím, jak do stanice přidat víc kolejí, což by bylo dobré, to uznávám. Ta kolej 6 měla být průjezdná, ale už by pak nebylo místo na skladiště. Proto má u kraje výpravní budovy šturc. Je zapotřebí mít i odstavné koleje pro posun a vykládku.
Veškeré malování sice vypadá jako od ruky, ale to je jen barevné vytažení plánů v měřítku, zpracované podobně, jak o tom píše Milan Ferdián , tedy též kružítko , ale už kdysi dávno, kdy vytvořilo „normalizované“ oblouky na tvrdý papír (1:10) a ty po vystřižení slouží jako šablony k malování. To samé s výhybkami. Takže odchylky po sestavení jistě nějaké budou, ale myslím že výrazné ne. Krabice výhybek PILZ je při ruce a složitější věci se řeší v měřítku 1:1. Trochu mi vadí, že z hlavní trati je vidět jen úsek mezi tunely A ´- E.

Plánuji kolejiště ve stejné velikosti jako ty. Mám dva rámy 160*160 cm.
Tak jsem ten tvůj návrh "hodil" na papír (je to jen skica), ale nějak mi to nevychází. :cry: Je to tedy v PIKO A. Ale myslím, že geometrie kolejiva je víceméně podobná.
http://sandyh0.rajce.idnes.cz/Planky/#max_skica1.jpg

Základní návrh mého kolejiště vypadá takhle :
http://sandyh0.rajce.idnes.cz/Planky/#K4_viditelna_1.jpg
http://sandyh0.rajce.idnes.cz/Planky/#K4_skryta.jpg
Naposledy upravil Sandy dne ned 10 led, 2010 9:20 pm, celkově upraveno 1
Sandy
 
Příspěvky: 1513
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Příspěvekod milan ferdián » ned 10 led, 2010 2:45 pm

Sandy chybu máš v levém horním zhlaví.Klidně začni obloukovou výhybkou a ostatní výhybky sestav úsporně do zhlaví .Ne za sebou ,ale vedle sebe,po páru . V pravém zhlaví máš zbytečně velkou vzdálenost od obloukové výhybky ke jednoduché.Mrháš tím užitnou délkou dopravní koleje.:wink:
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod Max » ned 10 led, 2010 5:55 pm

Sandy – ty pokusy se sestavením všech zhlaví jsem dělal nejprve se starými PIKO výhybkami U , pak znovu s Pilzama, a docela to vycházelo. Ale jak píšeš, PIKO A-Gleis se proti tomu tolik neliší, takže snad i ten by tam měl pasovat. Na tom levém zhlaví možná bude u tunelu obloukovka, jak píše Milan, ale zas je proti obyčejné delší, tak ubírá místo. Nutno vyzkoušet obě varianty. Jedna obloukovka už je asi těch 50 cm v tunelu, tam kde se trať dělí.
Na tvém kolejišti se mi líbí to napojení smyčky a skrytého nádraží, i to, že hlavní trať je viditelná asi 4 m – to je pěkné.

http://img685.imageshack.us/g/zhlavippuv2u.jpg/
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Příspěvekod milan ferdián » ned 10 led, 2010 6:33 pm

Max píše:Sandy – ty pokusy se sestavením všech zhlaví jsem dělal nejprve se starými PIKO výhybkami U , pak znovu s Pilzama, a docela to vycházelo. Ale jak píšeš, PIKO A-Gleis se proti tomu tolik neliší, takže snad i ten by tam měl pasovat. Na tom levém zhlaví možná bude u tunelu obloukovka, jak píše Milan, ale zas je proti obyčejné delší, tak ubírá místo. Nutno vyzkoušet obě varianty. Jedna obloukovka už je asi těch 50 cm v tunelu, tam kde se trať dělí.
Na tvém kolejišti se mi líbí to napojení smyčky a skrytého nádraží, i to, že hlavní trať je viditelná asi 4 m – to je pěkné.

http://img685.imageshack.us/g/zhlavippuv2u.jpg/


Kluci ,fakt ty výhybky nejdou blíž umístit k sobě :?: :?: :?: :?: :?:
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod Sandy » ned 10 led, 2010 10:27 pm

To Max:
Konstrukci zhlaví jsem ve své skice moc neřešil. Mně šlo spíš o to, že celé "esko" se vejde do vymezeného prostoru asi jen tak tak. Pokud chceš provozovat na hlavní trati např. patra Bmo, tak minimální poloměr oblouku by měl být kolem 480 mm.
Pokud jde o pravé zhlaví, tak možnost vjezdu z lokálky na kolej 1 i 3 významně zvětšuje provozní možnosti. Možná tak upravím i ten můj plánek.
Na druhém zhlaví bych asi místo první jednoduché výhybky po výjezdu z tunelu použil dvoucestnou asymetrickou . A zároveň bych propojil kolej 3 a 5. Budeš moci objíždět soupravu na koleji 3 a provozně oddělit lokálku od hlavní trati.
To Milan F:
Pokud myslíš levé zhlaví na lokálce u mého kolejiště, tak je to takhle schválně. Jednak se mi tam zhlaví v oblouku moc nelíbilo, jednak jsem potřeboval více místa na kusou kolej. Na konci by měla být remíza a chci alespoň kousek volné koleje před ní. Dopravní koleje by měly mít délku 900 resp. 1100 mm. To by na lokálku mělo stačit.
Pokud jde o ta zhlaví v oblouku, tak se s tím moc dělat nedá. Alespoň mě nic nenapadá. Zkoušel jsem leccos, ale bylo to spíš "harakiri" než něco smysluplného.
Ještě poznámka. Pokud dojde k realizaci, tak hlavní stanice nebude přesně rovnoběžná s krajem rámu, trojcestná výhybka bude asymetrická a trať na lokálce nebude tak přímá. :lol:
Sandy
 
Příspěvky: 1513
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Příspěvekod Max » ned 07 úno, 2010 11:29 am

Tak jsem se pokusil trochu upravit obloukové zhlaví odbočné stanice vpravo dole. Ze tří pokusů se mi nejvíce líbí ten poslední, kde je nyní možnost vjet z lokálky na 3 koleje, a kde druhá kolej je dost dlouhá i pro rychlík (na image shack jsou obrázky umístěny zprava doleva).
Prosím o rady na případné další vylepšení. Pořád ještě se to lépe dělá na papíře, než potom trhat už položené koleje.

http://img704.imageshack.us/g/zhlavij1u.jpg/
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Příspěvekod Max » úte 20 dub, 2010 12:36 pm

Měl bych zde dotaz na zkušenější stavitele kolejišť :
jakpak se chovají výhybky umístěné ve sklonu tratě ?

Přímý směr je ve spádu přilehlé tratě, ale odbočný už bude tak nějak do vrtule, má-li být stejná výška levé i pravé kolejnice. Za odbočkou následuje oblouková, tam už ta vrtule bude ještě znatelnější. Jedná se o sklon 25mm/m. Celkový oblouk z výhybek je 15+15+30 = 60 stupňů.

Máte-li někde s takto umístěnými výhybkami zkušenosti, můžete je sem napsat ? Jedná se o výhybky 1-2-3 umístěné vlevo na snímku. Děkuji.

http://img59.imageshack.us/g/odbpa2.jpg/
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Příspěvekod radekkrupka » úte 20 dub, 2010 12:51 pm

Zatím žádnou praktickou zkušenost nemám, ani si nejsem jistý zda jsem správně pochopil tvůj úmysl... ale ty chceš "každý směr" výhybky dát do jiného spádu? Tak si nějak vysvětluju tu vrtuli... no tak to bych v žádném případě nedělal! Já myslím, že není problém položit výhybku, tak jak je, v nějakém spádu (rozumném!). Ale určitě bych ji nekroutil do vrtule...
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod milan ferdián » úte 20 dub, 2010 12:57 pm

radekkrupka píše:Zatím žádnou praktickou zkušenost nemám, ani si nejsem jistý zda jsem správně pochopil tvůj úmysl... ale ty chceš "každý směr" výhybky dát do jiného spádu? Tak si nějak vysvětluju tu vrtuli... no tak to bych v žádném případě nedělal! Já myslím, že není problém položit výhybku, tak jak je, v nějakém spádu (rozumném!). Ale určitě bych ji nekroutil do vrtule...


To si myslím také.Můžou nastat problémy s výhybkovými jazyky.
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod Max » úte 20 dub, 2010 1:03 pm

Jak jsem to napsal - rovný směr je v určitém spádu (25 promil), obě kolejnice jsou stejně vysoko - 90 mm. Ale jak tam přidáš další výhybku tak při zvětšujícím se úhlu odbočení by byl čím dál větší rozdíl mezi výškou levé a pravé kolejnice. Tak proto by ty výhybky musely být zkroucené do vrtule, aby byla pořád zachována výška obou kolejnic - na plánku výhybky č.2 a 3.

Však i traťová kolej je kvůli tomu zkroucena do vrtule, aby v daném místě byla stále vodorovná = obě kolejnice ve stejné výši. To samé i tobogán. Jen u těch výhybek mi to připadá složitější, není to hladká kolej jako na trati.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Příspěvekod radekkrupka » úte 20 dub, 2010 2:10 pm

Z tohu důvodu bych větší zhlaví vůbec ve sklonu nedělal... asi tě k tomu vedou prostorové poměry, ale myslím, že v konečném důsledku to buď nebude fungovat vůbec, nebo to bude stálý zdroj problémů... výhybky jsou zdrojem poruch samy o sobě i v ideálním stavu. V modelu i ve skutečnosti.
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků