H0 3700x3400, vícepatrové

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Ondra S. » pon 03 lis, 2025 6:33 am

Zkus použít 12-ti stupňové

Aha. to je pro mě novinka. Měl jsem zato, že by se obecně neměly kombinovat 15°vyhýbky s těmi ostatními. Buď tak nebo tak.

Pokud není u Tilliga hotová s vhodným vnitřním radiusem, použij Flexi

Tím myslíš ty stavebnicové? Jako třeba TI 85441?

Zároroveň by možná stálo za to zkusit i ty rovné koleje ve stanici nahradit hoooodně mírným obloukem

dobře, děkuji za radu. Zatím je nechám rovné, než bude hotová podoba obou zhlaví.
Ondra S.
 
Příspěvky: 23
Registrován: pát 18 lis, 2016 2:59 pm

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Zlámalík » pon 03 lis, 2025 8:32 am

Ondra S. píše:
Zkus použít 12-ti stupňové

Aha. to je pro mě novinka. Měl jsem zato, že by se obecně neměly kombinovat 15°vyhýbky s těmi ostatními. Buď tak nebo tak.

Podívej se na ten Kácov (viz foto) - typická sestava našich tratí: vpravo výhybka pravá do manipulační koleje, druhá stejná proti ní. Tam úhly souhlasí. Ale vlevo je do dopravní koleje použitá výhybka skoro symetrická. Kdyby byla vlevo ještě další kolej, pak tam bude standardní výhybka pravá.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2861
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod michal_n_cz » pon 03 lis, 2025 9:45 am

Ondra S. píše:
Zkus použít 12-ti stupňové

Aha. to je pro mě novinka. Měl jsem zato, že by se obecně neměly kombinovat 15°vyhýbky s těmi ostatními. Buď tak nebo tak.

Pokud není u Tilliga hotová s vhodným vnitřním radiusem, použij Flexi

Tím myslíš ty stavebnicové? Jako třeba TI 85441?

Zároroveň by možná stálo za to zkusit i ty rovné koleje ve stanici nahradit hoooodně mírným obloukem

dobře, děkuji za radu. Zatím je nechám rovné, než bude hotová podoba obou zhlaví.


Určitě to kombinovat kombinovat v určitých případech jde. Dá se říct, že když vynechám ta 15st° nejkratší a pak ty hodně dlouhé vyhýbky EW5 a EW6, tak jsou ostatní vyhýbky Tillig V H0 a defakto i v TT klasické levé, pravé, symetrické i obloukové odvozeny od těchto dvou typů:

1. 85451 https://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-85451.html na srdcovce 9° na konci 12° u přímé vyhýbky je odbočná větev R1350

2. 85441 https://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-85441.html na stdcovce 12°na konci 15° upřímé vyhýbky je odbočná větev R866

Bohužel ty hotové obloukové vyhýbky jsou příliš prudké nebo ještě prudší, vhodnou obloukovou vyhýbku lze právě udělat z té flexi o 15° např. vnitřní oblouk v rozsahu cca R550-750 u 12° v rozsahu cca R550-1200. Opravdu skoro nekonečné množství kombinací. Pak se dají tyto vyhýbky upravovat v případě potřeby narovnáním té obloukové větve v prostoru za srdcovkou - 15° narovnat např. na 13°, 12° narovnat na 10° To je vhodné použít např u kolejové spojky na přímých kolejích může se tak docílit menší osové vzdálenosti kolejí než je daná kolejovým systémem, nebo vznikne krátký rovný úsek mezi protilehlými oblouky, nebo obojí.

S tím mírným obloukem pro ilustraci jiný projekt tady na foru:
download/file.php?id=53287&mode=view
Naposledy upravil michal_n_cz dne pon 03 lis, 2025 8:38 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 878
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod jipol57 » pon 03 lis, 2025 12:12 pm

michal_n_cz píše:Bohužel ty hotové obloukové vyhýbky jsou příliš prudké nebo ještě prudší...

Elite obloukové výhybky, mají flexi spojení pražců, a jejich pevný tvar, je daný nabodovanými čudlíky, na spodku kolejnic, zapadající do pražců na koncích výhybky. Když se čudlíky odlomí, tak se dá výhybka natvarovat jakkoliv. A potom ještě upravit délky kolejnic, aby navazovaly na pokračující kolejivo.
Sám jsem je takhle "znásilňoval", do požadovaných tvarů.
jipol57
 
Příspěvky: 1460
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Ondra S. » pon 03 lis, 2025 7:54 pm

áha, už tomu rozumím! Nebylo mi jasné, jak je možné ty klasické stavebnicové výhybky ohnout. Až když jsem se znovu podíval na lepší obrázky stavebnicových FLEXI výhybek, tak to vidím, nevšiml jsem si toho ani u kolejiva TT od Tilliga, i přes nápis FLEXi..., bral jsem to jako další obyč stavebnice. :D Předčasná otázka na zkušené, ale je lepší varianta upravit stávající IBW výhybku nebo ji postavit z té flexi stavebnice?

Také by mě zajímal pohled někoho zkušenějšího, než jsem já, na podobu celé stanice a chci tím požádat o radu. Stanice se nachází v epoše V cca mezi lety 2000 až 2012. Vím, že musím postupovat od začátku, tzn.:
- stanice byla budována na přelomu 19./20. století, od počátku jako odbočná s výtopnou. Stanice se nachází u malého města, řekněme 8 -10 000 obyvatel, bylo tu tedy zbudováno vetší skladiště, dřevěné. S tím byla vybudována i vlečka V3, kde mohl být např. pivovar, cukrovar nebo podobný průmysl a nespíš i V2.
- ve 30. letech došlo ke zbudování vlečky V1 kvůli výstavbě sýpky. Po válce se stanice nezměnila, asi? - zvětšil se akorát areál na vlečce V3, k sýpce by mohl být přistaven sklad hnojiv.
- po roce 2000 se již skladiště běžně nevyužívá, rampa a okolí skladiště se využívá pro nakládání různých materiálů. Sýpka je stále funkční, využívá ji místní velké zemědělské družstvo - i když už méně, než dříve. Průmysl na V3 je stále aktivní, i když už areál nemusí sloužit svému původnímu účelu, a ještě se majiteli vyplatí převážet zboží přes železnici (po r. 2008 už asi ne, ale i tak bych ji nechal aktivní). Na V5 je občas nakládáno dřevo, kůrovcové kalamity.. (což, jak Zlámalík psal, by omezovalo posun na V3 a chod výtopny). Ve stanci probíhá pravidelná osobní doprava a posun. Výtopna je využívána pro motorové vozy.

Nejsem odborník, vycházím z toho, co jsem nakoukal, načetl nebo viděl. Budu moc rád za opravu možných blbostí a třeba i za případný nápad k podobě stanice. :)
Ondra S.
 
Příspěvky: 23
Registrován: pát 18 lis, 2016 2:59 pm

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Ondra S. » úte 04 lis, 2025 12:06 pm

Rozkreslil jsem si stanici schématicky do roviny, abych to lépe viděl (varianta A je ta z předchozí strany z WT). Minimálně jedno zhlaví bude muset být celé v oblouku (tak, jak to je na plánku z WT), pak záleží, co je možné s vlečkami a výtopnou.

- var. A je původní návrh, kdy nakládka dřeva blokuje vlečku to továrního komplexu a výtopny
- var. C je upravená tak, aby vlečka a výtopna nebyly blokovány

stanice_A_C_2p.PNG
verze A puvodni, verze C upravená
Ondra S.
 
Příspěvky: 23
Registrován: pát 18 lis, 2016 2:59 pm

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 04 lis, 2025 2:23 pm

Ahoj,
k uspořádání stanice. Blokování výtopny bych neřešil. V daném období už bude stejně mimo běžný provoz. V lepším případě tam budou traťováci parkovat techniku (MUV) a Ti vyjedou i úvratí, podobně pokud bude výtopna ve péči nějakého klubu, který vyjede párkrát do roka o víkendu.
Ale varianta "C" taky nevypadá zle.
V tom wintracku mě trochu bije do očí to protažení pravého (dolního) zhlaví " za roh". Udělal bych spojku z obloukových výhybek, tak aby navazovala na další rozvětvení kolejí.
Co se týká obloukových kolejí u ve stanici, mám minimální poloměr cca 2,25m a bez problémů jdou spřahovat/rozvěšovat vozy
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2544
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Ondra S. » úte 04 lis, 2025 5:34 pm

Michal Šuhajda píše:Ahoj, k uspořádání stanice. Blokování výtopny bych neřešil...


Ahoj, děkuju za rady. Výtopnu plánuji tak, jak říkáš. Jinak varianta C se mi líbí více.

Spojku z obloukových výhybek udělám, teď když vím o možnosti flexi výhybek :D . Původně jsem ji neudělal kvůli poloměrům, plus jsem se chtěl vyhnout jízdě vlaku přes 2x R425. Dám to vše do WT a uvidím, jak to vychází.
také jsem chtěl vést hlavní kolej (třetí od výpravní budovy) v levém horním zhlaví nejlépe rovně, ne odbočkou. To ale nepůjde, protože výhybka musí být oblouková.
Ondra S.
 
Příspěvky: 23
Registrován: pát 18 lis, 2016 2:59 pm

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Ivan » čtv 06 lis, 2025 6:47 am

Já si naopak myslím, že spojky před obloukem je také možnost. Dnes se to tak někde staví, obloukové výhybky se hůře udržují. Nevím ale, zda to bylo běžné v V. epoše.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2202
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Ondra S. » pát 07 lis, 2025 7:56 pm

Od posledního příspěvku jsem pracoval na odbočné stanici ve 2P. Zapracoval jsem vaše připomínky a došel jsem k této prezentovatelné variantě. Od předchozích variant se návrh trochu liší. Původní myšlenku jsem z papíru do WT nedokázal dobře převést.

Co zůstalo na stejném místě a co se změnilo:
- vlečka továrního komplexu, z toho jsem udělal pivovar a ZZN jsou nezměněny
- přehodil jsem výtopnu na druhé zhlaví
- přidal jsem kolej navíc k nakládce dřeva pro asi 5 Easů
- z toho nakonec vzniklo místo pro další možný posun do malého skladu dalšího místního podniku např. pro 2x kryté vozy Kils

Podle rad jsem použil flexi 12°výhybky pro obloukové zhlaví. Vše je popsáno na obrázku.

Co se mi nepodařilo, zatím:
- zůstala mi jedna oblouková výhybka (866/425/15°) - neumím se ji zbavit. Mohl bych ji nahradit klasickou 866/15°rovnou. Díky tomu bych musel zkrátit staniční koleje asi o 100mm, což není problém. Co se mi ale nelíbilo je, že bych musel relativně dlouhý úsek oblouku za stanicí zmenšit na cca R600. Mám pocit, že by bylo lepší výhybku zakrýt např. stavědlem a keři, za ní umístit přejezd a zachovat dlouhý úsek s velkým poloměrem. Raději budu koukat na dlouhý úsek s pěkným poloměrem a krátkým zakrytým přechodem R425, než dlouhý menší poloměr.
- stanice v oblouku - zatím není, není problém to udělat, pro jednoduchost zatím takto
- stanice rovnoběžně s hranou segmentů - není problém pootočit, zatím opět pro jednoduchost takto

Co je trochu problém:
- šířka segmentu se zvětšila na 800 mm. Dosahová vzdálenost do rohů je teď 980 mm. Já vím, je to hodně. Na druhou stranu, je to pouze na dvou místech a mohlo by se to vyřešit např. tapetou v oblouku... Nebo tam prostě dosáhnu, na minulém kolejišti to taky jakž takž šlo :D

A protože mám rád historii a baví mě se v ní šťourat, vytvořil jsem si při plánování stanice i její smyšlenou historii (mým, možná lehce poučeným ale pořád laickým pohledem), na základě které stanici tvořím. Dává mi to pak celkově větší smysl. Možná to na někoho působí až moc vědecky a zbytečně, ale mě to baví :D

Níže obrázky. Pokud by někoho napadla jakákoliv kritika, sem s ní, budu za ni vděčný! :))

PS: historie byla psána na jednu z předešlých verzí a nemám v ní obsaženou novou vlečku ke skladu :)
PS 2: už teď mě napadá zase mnoho dalších možností, jak plán poupravit, např. použít místo rovné výhybky k výtopně flexi obloukovou. Nechám to ale zatím tak, protože jinak bych to neustále předělával :))


stanice_verze_F.PNG

historie.PNG
Ondra S.
 
Příspěvky: 23
Registrován: pát 18 lis, 2016 2:59 pm

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod prcek » pát 07 lis, 2025 9:24 pm

* Dosahová vzdálenost v tomto případě není až takový problém, až v rohu to nevykolejí.
* Tapetu do oblouku doporučuje pět ze čtyř Yverů, Hiltonů a Ferdiánů :-)
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 640
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Ondra S. » sob 08 lis, 2025 8:33 am

ještě doplním 3D pohled okem diváka
stanice_verze_F_3D.png
Ondra S.
 
Příspěvky: 23
Registrován: pát 18 lis, 2016 2:59 pm

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Zlámalík » sob 08 lis, 2025 11:54 am

Vypadá to dobře. Dám ti jednu inspiraci - Trainmaniakovo kolejiště Schwarzbach. Má taky jednu stranu do oblouku a vypadá to děsně dobře, výhybky jsou trochu mimo záběr a i když je to malinké, stanice dělá dojem velkého prostoru. Tady bych to s dovolením udělal taky, aby sis nezabil tuhle výhodu. Levou stranu bych proto nechal, ale na ni navázal stanici v přímce, ale o 2, o 3°pootočenou vůči panelu (po směru hodinových ručiček), aby na ten velký oblouk plynule navázala. Dá to tomu šmrnc.

Další věc - nedělej za stanicí jednu silnici, která všechno propojí (silo, skládku, budovu). K budově udělej jednu cestu (civilní), ta se pak odpojí či vzdálí, uprostřed nějaké stromy nebo ještě budovu, pak druhou cestu ke skládce a silu pro zemědělce. Ta společná silnice tu stanici zkracuje.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2861
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Ondra S. » ned 09 lis, 2025 12:26 pm

Dám ti jednu inspiraci

Děkuju za ní! Více za roh už to nejde :)

na ni navázal stanici v přímce, ale o 2, o 3°pootočenou vůči panelu (po směru hodinových ručiček)

pootočení jsem udělal o 2°. Udělal jsem ho ale v opačném směru - když bych to udělal, jak říkáš, nevejdu se s první výhybkou na nádražní segment (segmenty hnědě vyznačeny). Vyřešit se to dá tak, že bych celou stanici posunul "ke zdi" - pak se mi tam ale zase nevejde nádražní budova, i kdybych ji dal na opačný konec stanice, než je teď. Zároveň takto si neubírám místo z volné tratě a přechod mezi 1. výhybkou a volnou tratí na mě působí volnějším dojmem. A v neposlední řadě, stanice takto natočená je "otevřená" venkovnímu světlu z okna. To mi taky dává nějakým způsobem smysl, proč to udělat takto. Nebo jestli v tom všem vidíš něco jiného? Velmi rád si nechám poradit. :D

Jinak oproti úplně první zamýšlené myšlence malé mezilehlé stanice jsem se dostal k o dost větší odbočné stanici. Oproti předchozí verzi této varianty jsem ještě upravil kolejový plán stanice. Přidal jsem jednu kolej navíc, jako manipulační. Teď má stanice 2 manipulační a 4 dopravní koleje. Vlečku do pivovaru jsem také upravil, zdá se mi to takto vzdušnější. Inspiraci jsem si vzal ze žst. Hanušovice. na vlečku do pivovaru jsem přidal ještě jeden sklad tak +- ze 70. let. Myšlenka je taková, že než naplní vozy v pivovaru, můžou nakládat vozy v tomto skladu něčeho... Dále jsem přidal kolej k výtopně, protože si myslím, že je dobré mít nějakou volnou kolej pro odkládání lokomotiv přímo ve stanici.

Celkově mám ze stanice dobrý pocit, působí na mě vcelku otevřeným a vzdušným dojmem, nepřijde mi stísněná. Je zde mnoho prostoru pro posun všech možných druhů vagonů a dostatek místa pro zastavení 4 "Y" vozové soupravy + loko (případně i 5ti vozové..). Čeho bych se rád zbavil je tak oblouková 866/425/15° výhybka- zatím nevím jak. Nechám to uležet a pustím se do úpravy koncové stanice. :)

A děkuji za tu poznámku o silnicích, to je pravda. S tímto si budu hrát až nakonec

var_F_2.JPG

var_F_2_3D.JPG
Ondra S.
 
Příspěvky: 23
Registrován: pát 18 lis, 2016 2:59 pm

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Zlámalík » ned 09 lis, 2025 4:00 pm

Rychlá zpráva:
- natočení proti směru: super, důvod jasný, OK
- světlo od okna: ještě lepší, tohle pomůže!
- další kolej: ano! Nejsem nádražák, ale takhle to vypadá o dost líp a zvětší se ti možnosti.
- výhybka: já bych si naohýbal něco ze štíhlé flexi. Na obě strany stanice. Plánuju si taky udělat 9°L/3°P na vjezd lehce obloukovým zhlavím...

Poznámky:
- ta kusá kolej ke skladu ke sloupu působí dost zalomeně, což ji nechat nedotočenou (tak o 30°?) a sklad dát na její druhou stranu? Nebude do něj vidět, chápu. Ale u zhlaví nebude tak těsno a sklad na straně "civilů" bude mít větší logiku.
- až budeš plánovat peróny, uděal bych je o fous kratší, aby nekončily současně s obloukem. Jednak kvůli vytáčení vozů, než se srovnají do přímé, jednak to bude vypadat líp. Stačí pár cm z každé strany.
Naposledy upravil Zlámalík dne ned 09 lis, 2025 6:10 pm, celkově upraveno 1
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2861
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník