Stanice Nová a Stará Ves

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pát 04 říj, 2024 5:42 pm

Dalším vylepšením bude zhotovení popelové vozu.
Ve výtopně Stará Ves je dvounápravový popelový vůz.

V malém pobočné výtopně Nová Ves žádný popelový vůz nemám. Tak se bude muset vyrobit. Většinou jsou to předělané, upravené vozy pro potřebu vyvážení popela.
V Praze střed byl třeba dvounápravový vůz Vtr.
Obrázek
V Nymburce byl upravený čtyřnápravový vůz Vssa.
Obrázek
Tak tenhle vůz už jsem postavil, tak se může znova postavit a upravit podle fotky. Bočnice je snížená.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 06 lis, 2024 9:18 am

Uzávěrka koleje.
Výrobce pan Petr Selič.
Takže další dvě návěstidla do kolejiště.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod tomkanka » stř 06 lis, 2024 3:14 pm

Tempotaxi píše:Uzávěrka koleje....

Jmenuje se to Uzávěra koleje. Uzávěrka je na diferenciálu! :wink: :D
tomkanka
 
Příspěvky: 270
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 06 lis, 2024 5:31 pm

tomkanka píše:
Tempotaxi píše:Uzávěrka koleje....

Jmenuje se to Uzávěra koleje. Uzávěrka je na diferenciálu! :wink: :D


ANO
UZÁVĚRA KOLEJE.
Měla čtvercovou návěstní desku se seříznutými rohy, v jejíž horní části svítilo vedle sebe červené a modré světlo. Jízdu vlaku povolovalo bílé světlo za současného zhasnutí červeného i modrého světla. Návěst povolující posun vyjadřovalo také bílé světlo, ale svítící současně se světlem červeným. Světelné uzávěry koleje se velmi osvědčily a do provozu na ČSD je uvedl zaváděcí list číslo 5802. Ve stejném roce vyšla také oprava návěstních předpisů platných od 1. října 1946, která ovšem mimo jiné upravovala návěsti světelné uzávěry koleje. Jízdu vlaku nově povolovalo jen bílé přerušovaně svítící světlo a posun jen bílé stále svítící světlo. V obou případech tedy zhasnulo modré i červené světlo. Světelné uzávěry měly původně svítilny totožné s tehdy vyráběnými světelnými návěstidly. Pro zlevnění jejich výroby a také proto, že u nich nebyla nutná velká viditelnost, využil jejich výrobce národní podnik Elektrosignal Praha svítilny používané u signalizace na silničních křižovatkách. Další úprava těchto návěstidel proběhla v roce 1951, kdy na kolínském zhlaví stanice Velim začal zkušební provoz jejich nové verze. Návěstní desku tvořil na kratší straně postavený obdélník se seříznutými rohy a svítilny na něm byly seřazeny pod sebou. Bílé světlo se nacházelo uprostřed, červené světlo nad ním a modré na nejnižší pozici. Původně používaný stožár z válcovaného profilu tvaru I se skříňkou pro návěstní transformátory byl nahrazen stožárem trubkovým a transformátory přesunuty do svítilnové skříně. Návěštění zůstalo stejné jako u staršího provedení.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Jirkátor » stř 06 lis, 2024 5:55 pm

Také se jim časem začalo říkat Vložená návěstidla a na vjezdovém záhlaví byla umístěna návěst Kolejiště s vloženými návěstidly. Bylo to nutné, aby strojvedoucí věděl, že ta blikající bílá není Přivolávací návěst, ale návěst Odjezdové návěstidlo dovoluje jízdu.
Snad si to pamatuju dobře. :?
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod tomkanka » stř 06 lis, 2024 9:53 pm

Původní světelná Uzávěra koleje tohoto typu, tedy obdélníková deska se skosenými rohy měla vlevo červené světlo, vpravo modré a uprostřed pod nimi bílé, ale bylo pouze dvouznaková. Návěstila tedy pouze "Stůj! Kolej je uzavřena" - červené a modré světlo a "Uzávěra koleje zrušena" - klidné bílé světlo.
Opatřením ústředního ředitelství č. 791.1/5-51-634 ze dne 20.1.1951 a rozkazem oblastního ředitelství v Praze č. 791/4-51-551 ze dne 8.2.1951 bylo schváleno nové trojznakové návěstidlo pro uzávěru koleje, kde ale již byla světla v řadě pod sebou. Návěsti byly "Stůj! Kolej je uzavřena" - červené světlo, pod ním modré, "Uzávěra koleje je zrušena pro jízdu vlaku. Zákaz posunu" - kmitavé bílé světlo, "Uzávěra koleje je zrušena pro posun. Zákaz jízdy vlaku" - pouze bílé klidné světlo (Změnou předpisu D1 z roku 1946 platnou od 18.5.1952 byl název posledních dvou návěsti změněn na"Zákaz posunu - volno pro vlak" a "Zákaz jízdy vlaku, volno pro posun"). Zároveň bylo nařízeno, aby nejpozději do konce roku 1953 byla všechna dvouznaková světelná návěstidla pro uzávěru koleje změněna na trojznaková s tím, že u těchto návěstidel může červené a modré světlo zůstat vedle sebe.
Předpisem D1 z roku 1954 byly světelné uzávěry koleje přejmenovány na "Vložená návěstidla", a návěstní znaky byly přejmenovány tak, jak je známe dodnes. Zároveň byly zavedeny i další návěsti na těchto návěstidlech - pouze červené světlo, pouze modré světlo a bílé zároveň s červeným.
Tabulka z vykřičníkem byla zavedena mnohem později až změnou předpisu D1 platného od 29.8.1962, podle kterého bylo u PN klidné bílé světlo nahrazeno světlem kmitajícím (nebo třemi bílými světly ve tvaru trojúhelníku postaveného na základně) a používat kmitající bílou jako PN bylo ve stanicích s vloženými návěstidly povoleno jen na vjezdových návěstidlech.
tomkanka
 
Příspěvky: 270
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 06 lis, 2024 10:37 pm

tomkanka píše:Původní světelná ......


Děkuji za doplnění!!!!

Pak mám ještě dotaz.
Za odjezdovým světelným návěstidlem mohlo být ještě mechanické seřaďovací návěstidlo a jeho výška bude jistě jako mechanické odjezdové návěstidlo. Kde tohle bylo.

Já budu mít na modelu za světelným návěstidlem mechanické tříramenné návěstidla, přeškrtnuté křížem, jako nefunkční.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod tomkanka » čtv 07 lis, 2024 12:56 pm

Tempotaxi píše:... Kde tohle bylo. ...

Po tom pátrám marně už delší dobu. :D
Před válkou tam byly dráty - takže Praha. Jenže tři různé tratě vedly z Hrabovky - tam však nesedí ty baráky vzadu, na hlavní mi připadají zase moc vysoko a ve Vršovicích nevím o tom, že by tam byla světelná návěstidla.
Každopádně takhle vysoké mechanické ranžírky byly na Masaryčce. Jenže tam zase nesedí to návěštění do třech směrů.
tomkanka
 
Příspěvky: 270
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Ivan » čtv 07 lis, 2024 1:38 pm

tomkanka píše:
Tempotaxi píše:... Kde tohle bylo. ...

Po tom pátrám marně už delší dobu. :D
Před válkou tam byly dráty - takže Praha. Jenže tři různé tratě vedly z Hrabovky - tam však nesedí ty baráky vzadu, na hlavní mi připadají zase moc vysoko a ve Vršovicích nevím o tom, že by tam byla světelná návěstidla.
Každopádně takhle vysoké mechanické ranžírky byly na Masaryčce. Jenže tam zase nesedí to návěštění do třech směrů.


Mne to zrovna připadá jako východní zhlaví Masaryčky, tedy někde u Hrabovky.

A nebo, nebyly už dráty u Vyšehradu? Jenže tam by asi nebyl ranžír.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2064
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 07 lis, 2024 7:44 pm

Tak první uzávěra koleje je u první koleje u výpravní budovy.
Zde budou končit a začínat dělnické a školní osobní vlaky.
Dál se pokračuje do malé výtopny a posun může dojet až na děčínské zhlaví.
Obrázek
Obrázek
Druhá uzávěra je z druhé strany a dále může pokračovat posun na první kolej a osobní vlak může projet na druhou kolej od výpravní budovy.
Obrázek
Ještě je potřeba elektricky návěstidla připojit.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 07 lis, 2024 7:52 pm

Dále odjezdová návěstidla:
Červená – stůj.
Obrázek
Jedno zelené – volno na hlavní trať.
Obrázek
Dvě zelené – volno na místní trať.
Obrázek
Tři zelené – volno do nákladního nádraží, protože tahle stanice je zaměřena na osobní dopravu. Rychlíková doprava stanicí projíždí. Nákladní doprava většinou projíždí na fiktivní nákladní nádraží.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 07 lis, 2024 7:54 pm

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pát 08 lis, 2024 7:38 pm

Mechanická uzávěra koleje. Tak tohle vidím poprvé.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pát 08 lis, 2024 8:10 pm

Mechanická návěstidla v pohraničí.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod tomkanka » sob 09 lis, 2024 5:42 am

Tempotaxi píše:Mechanická uzávěra koleje. Tak tohle vidím poprvé.

Ten obrázek nebo mechanickou uzávěru koleje?
tomkanka
 
Příspěvky: 270
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Tempotaxi a 3 návštevníků