H0 L-ko 5,72x4,40

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: H0 L-ko 5,72x4,40

Příspěvekod jirkan » pát 28 čer, 2013 10:49 pm

Já bych viděl několik problémů.
Jednak ta hloubka v místech, kde se dvoukolejka vrací do protisměru, je moc malá - bude nutné volit nejmenší poloměry, a s tím mají lokomotivy některých výrobců problém (i když - pokud by se jednalo o modernější provoz s novými typy lokomotiv, tak to až tak horké nebude, ale pak by tam asi nebyla ta točna :D ).
Celková koncepce je vlastně jen ovál, navíc bez skryťáku - tam se moc realistický provoz nadělat nedá.
Uvažovaná délka staničních kolejí metr čtyřicet je zoufale málo i pro vedlejší jednokolejku - při použití nezkrácených vozů zaplní i třívozový rychlík nádraží, čtyřvozový už bude trčet přes návěstidla. Jako rozumné minimum bych viděl aspoň 2 metry, raději více.
A určitě bych jinak řešil to zaústění lokálky.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: H0 L-ko 5,72x4,40

Příspěvekod milan ferdián » sob 29 čer, 2013 6:49 am

Nějak se zapomělo na kolejiště Třebáň :wink: viewtopic.php?f=1&t=5432&start=45
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: H0 L-ko 5,72x4,40

Příspěvekod Perna » sob 29 čer, 2013 10:24 am

jirkan píše:Celková koncepce je vlastně jen ovál, navíc bez skryťáku - tam se moc realistický provoz nadělat nedá.

Ahoj, nevím jak jsi to pozorně četl, ale ten ovál je tam pro vymezení prostoru :-)
Přikládám první nástřely skryté části a "hlavního nádraží"
Přílohy
celek.jpg
raději budu souzen dvanácti, než nesen šesti.
Perna
 
Příspěvky: 78
Registrován: stř 19 čer, 2013 4:54 pm

Re: H0 L-ko 5,72x4,40

Příspěvekod Perna » sob 29 čer, 2013 10:25 am

zatím jen nástřel nádraží
Přílohy
horní část.jpg
raději budu souzen dvanácti, než nesen šesti.
Perna
 
Příspěvky: 78
Registrován: stř 19 čer, 2013 4:54 pm

Re: H0 L-ko 5,72x4,40

Příspěvekod Perna » sob 29 čer, 2013 10:26 am

pouze skrytá část
Přílohy
skrytá část.jpg
raději budu souzen dvanácti, než nesen šesti.
Perna
 
Příspěvky: 78
Registrován: stř 19 čer, 2013 4:54 pm

Re: H0 L-ko 5,72x4,40

Příspěvekod Perna » sob 29 čer, 2013 10:29 am

raději budu souzen dvanácti, než nesen šesti.
Perna
 
Příspěvky: 78
Registrován: stř 19 čer, 2013 4:54 pm

Re: H0 L-ko 5,72x4,40

Příspěvekod milan ferdián » sob 29 čer, 2013 10:41 am

Je mi líto,ale špatně.Vratné smyčky dávají smysl jen se skrytou stanici.Špatné zaústění lokálky do stanice.Já sice chápu,že chceš využít možnosti kolejiva PIKO A-Gleis,ale na co ti bude zdvojené zhlaví?
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: H0 L-ko 5,72x4,40

Příspěvekod Perna » sob 29 čer, 2013 11:31 am

milan ferdián píše:Je mi líto,ale špatně.Vratné smyčky dávají smysl jen se skrytou stanici.Špatné zaústění lokálky do stanice.Já sice chápu,že chceš využít možnosti kolejiva PIKO A-Gleis,ale na co ti bude zdvojené zhlaví?

Není důvod aby Ti to bylo líto :-)
Vratná smyčka má být tudíž nedílnou součástí skrytého nádraží? jako ve smyslu že tam vlak dojede, otočí se a zůstane stát?
Zdvojené zhlaví z důvodu provozu, čistě teoreticky by přes nádraží mohli projíždět 3 vlaky, resp. dva projíždí přes koleje 1 a 2 a třetí může odjízdět.
Kde by mělo být zaústění lokálky?
raději budu souzen dvanácti, než nesen šesti.
Perna
 
Příspěvky: 78
Registrován: stř 19 čer, 2013 4:54 pm

Re: H0 L-ko 5,72x4,40

Příspěvekod jirkan » sob 29 čer, 2013 11:32 am

Za tu poznámku o oválu atd se omlouvám, to jsem opravdu přehlédl.
V posledním návrhu ale hloubka kolejiště dost narostla - hádám tak na 1200 až 1300mm. Já mám na svém kolejišti něco podobného, ale musím potvrdit, že dostat se dozadu je dost akrobacia - a to měřím bez 2 cm dva metry....
Pokud budeš chtít zachovat jako celkovou koncepci ten ovál, pak bych skryťák stavěl symetricky, tj. se stejným počtem kolejí pro oba směry. A taky - jak již bylo řečeno výše - bych otočil ty smyčky. A možná by nebylo špatné i do nich vložit nějakou odstavnou kolej. Osobně bych dal přednost řešení se dvěma SN a řešenými jako vratná smyčka, nejlépe v různých úrovních. A taky bych zvážil, že postupně sbírka modelů roste a roste.... a najednou je SN malé. Někde jsem četl zajímavou poučku - počet kolejí ve SN = počet vlaků, které chci (nyní) provozovat x 2 plus 1.
A zcela obecně - i když to (zejména u ne moc hlubokých kolejišť) není jednoduché, ale je dobré nedělat ty dlouhé rovné úseky paralelně s hranou kolejiště. Jednak to lépe vypadá, a taky se tím dá sehnat i pár cm navíc např. na délce nádraží.
No a jak také bylo uvedeno výše - ta lokálka by neměla být zaústěna do hlavní koleje, ale měla by mít vlastní.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: H0 L-ko 5,72x4,40

Příspěvekod Perna » sob 29 čer, 2013 11:38 am

no jak se to vezme narostla, poslední koleje jsou od prvních 70 cm dál bude jen "krajina" a spodní část je samože přístupná zespodu.
Je to krásná matika s těmi sryťáky, ale to bych musel zabrat ještě půl garáže, ale to mě fakt neprojde :-)
Můžeš (jestli tedy máš náladu) načrtnout jak s těmi skryťáky?

díky
raději budu souzen dvanácti, než nesen šesti.
Perna
 
Příspěvky: 78
Registrován: stř 19 čer, 2013 4:54 pm

Re: H0 L-ko 5,72x4,40

Příspěvekod Tkadlec Jaroslav » sob 29 čer, 2013 11:39 am

poslal jsem ti SZ
Tkadlec Jaroslav
 
Příspěvky: 1086
Registrován: sob 19 pro, 2009 1:38 pm
Bydliště: Javorník u Jeseníku

Re: H0 L-ko 5,72x4,40

Příspěvekod czhunter » sob 29 čer, 2013 11:44 am

Perna píše:Vratná smyčka má být tudíž nedílnou součástí skrytého nádraží? jako ve smyslu že tam vlak dojede, otočí se a zůstane stát?

Ne nutně, ale vratná smyčka, aby dávala smysl, musí být:
- buď součástí SN
- nebo za SN

Ty ji máš v obou směrech _před SN_ což nedá smysl, protože teď si musíš vybrat, jestli chceš jet do smyčky nebo do SN (kam zřejmě pojede většina vlaků - ty ovšem pojedou po obyčejném oválu)
Jestli uděláš SN dvě - pro každý směr jedno, nebo jedno společné - je podle mě provozně jedno, to je jen otázka geometrie prostoru, co je výhodnější (jedno společné je trošku komplikovanější na řízení).

Perna píše:Zdvojené zhlaví z důvodu provozu, čistě teoreticky by přes nádraží mohly projíždět 3 vlaky, resp. dva projíždí přes koleje 1 a 2 a třetí může odjízdět.

To je úplná zbytečnost. Brzo zjistíš, že "současný průjezd tří vlaků nádražím" není něco, co by dělalo "pestrý provoz". Naopak tě ten systém jednosměrek o pestrý provoz významně ochudí, protože ty se můžeš z některých kolejí dostat jen na některé jiné = výrazná komplikace posunu.

Lokálku bych se snažil připojit na koleje nejbližší ke staniční budově, stačí na dvě. Obvykle to vypadá nejlépe a v reálu je to asi nejčastější.
czhunter
 
Příspěvky: 605
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: H0 L-ko 5,72x4,40

Příspěvekod Perna » sob 29 čer, 2013 11:50 am

czhunter píše:Lokálku bych se snažil připojit na koleje nejbližší ke staniční budově, stačí na dvě. Obvykle to vypadá nejlépe a v reálu je to asi nejčastější.

takže jestli to chápu dobře, tak lokálka a příjezd vlaků z vlečky by "nemusel obsáhnout" všechny koleje v nádraží?
jinak díky za vysvětlení
raději budu souzen dvanácti, než nesen šesti.
Perna
 
Příspěvky: 78
Registrován: stř 19 čer, 2013 4:54 pm

Re: H0 L-ko 5,72x4,40

Příspěvekod Jiri Dvoracek » sob 29 čer, 2013 11:53 am

Uz jsem Ti sem daval odkazy na kolejiste Baska, Rychvald a ted Ti Milan dal odkaz na Treban. Jeste existuji Hranice apod, tam je inspirace, ze nad tim stravis dva dny :lol:
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1166
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí, CZ

Re: H0 L-ko 5,72x4,40

Příspěvekod czhunter » sob 29 čer, 2013 12:07 pm

Perna píše:takže jestli to chápu dobře, tak lokálka a příjezd vlaků z vlečky by "nemusel obsáhnout" všechny koleje v nádraží?
jinak díky za vysvětlení
Ono záleží na celkové koncepci nádraží, jestli je to stanice "přípojná" (tak mi připadá ta tvoje) nebo "odbočná". Můžou vypadat podobně, ale mají trochu jiné schéma.

Ale obecně ano - lokální trať vůbec nemusí být napojená na všechny koleje stanice, a vlečka by ani být neměla. Obvykle je napojena na předávací nebo manipulační kolej(iště) - to jsou koleje, kam běžné vlaky nejezdí.

Nicméně, jak píše Jiří Dvořáček - stačí se na ty stanice podívat, uvědomit si, co je spojeno s čím a proč (nesmíš se na to dívat jen jako na změť "nějak" pospojovaných kolejí) a bude ti to jasnější.

PS z těch nádraží bych volil Třebáň, protože je nejmenší - to se ti ukáže jako nejvýhodnější. Sice by ty zbylé šly zredukovat, ale ... no ... nepouštěl bych se do toho, a Třebáň je přesně takové nádraží, jaké se ti hodí.
Naposledy upravil czhunter dne sob 29 čer, 2013 12:20 pm, celkově upraveno 2
czhunter
 
Příspěvky: 605
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník