H0 3700x3400, vícepatrové

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Zlámalík » stř 29 říj, 2025 11:24 am

Jen zběžně: A co udělat jednu spirálu do SN (jako montážní celek) a nad ni druhou pro výjezd do koncové stanice. Ta by měla svůj vjezd i výjezd, takže by nenavazovala na tu spodní. Musíš to umět vystěhovat...
SN bych dal jen 20 - 25 cm pod Kácov, lokálku třeba těch 40 cm nad, ale i tak by ti ty spirály vyšly dvě, každá o rozumných rozměrech. Když uděláš ostřejší stoupání, ušetříš závity a tím i jízdní dobu.
Můžeš to i otočit a mít koncovou stanici nad tou hlavní, abys měl volné okno. Pak by byly mosty pře dveře dva, to však ničemu neva.
A pozor, vyklápěcí díl máš špatně, poloměr čela se musí měřit od pantu.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2861
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Danny » stř 29 říj, 2025 12:31 pm

Udělat spirálu rozebíratelnou není přeci problém, zvláště pak v H0, která dovolí větší nepřesnosti :wink: Pravda... pokud není dělená jednotlivými patry, je to horší, ale nebál bych se toho :)

U mě došlo ke změně (Fb reakce). Spirála bude dvojkolejná do 3P celkem cca 115cm vysoká, R484 + R543 tzn. šířka 120cm. Skryťák se smyčkou ve spod 15-18cm od podlahy, z něj R484 do 3P a R543 přerušovaně propojující všechny stanice 2P,3P,4P (3P bude odbočná, 4P koncová). Tedy 3díly spirály na výšku cca 30cm, 45cm, 40cm x 120cm. Stím, že spodní díl musí být vysuvný (asi kolečka), aby se dalo do celé spirály vlézt.
I když je to trošku komplikovanější, zdá se mi to pořád lepší než výtah... P.S. snad už se dostanu k nějakému náčrtku :D
hračičkové patrové kolejiště H0 , DCC / reléovka, epocha V/VI
Danny
 
Příspěvky: 53
Registrován: pon 27 říj, 2008 4:37 pm
Bydliště: Brno venkov - Zastávka

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Ondra S. » pát 31 říj, 2025 1:55 pm

Mezitím, co nefungovalo připojení na fórum, jsem projekt předělal. Vymazal jsem si z hlavy původní návrhy, vzal papír a tužku a začal od znovu. Zakomponoval jsem vaše rady a postřehy a došel k tomuto (pak že to nejde :D ):
a) zrušil jsem výtah
b) posunul jsem všechna nádraží na západní stěnu
c) vytvořil nový segment se spirálou
d) cesta do 3P vede ze SN přes 2P
e) mezilehlá stanice se může změnit na odbočnou (po vzoru např. žst. Blatná, Březnice..) – případně zůstane mezilehlá (pokud nebude místo) a k cestě do 3P se využije odbočka za stanicí (vzor např. žst. Bečváry)
f) zachování dvou smyček pro otáčení souprav a jízdy kterýmkoliv směrem

Výhody tohoto řešení:
a) daleko lepší přístup k oknu a topení
b) lepší přístup do místnosti
c) ke vstupu do místnosti stačí odklopit pouze jeden díl (SN a 2P)
d) zajímavější řešení provozu
e) dvojitá spirála SN -> 2P zkapacitnění provozu
f) delší viditelná trať: 2P: 9m, původně 7,5m; 3P: 6,7m (9m – s odbočkou ze stanice, původně 6m)

Technické info:
- Spirála má poloměr R484 a R543
- max. sklon 3%
- délka spirály SN – 2P: 2,5 až 4,4 m
- délka spirály 2P – 3P: 13,6 m (jízdní čas cca 110s)

Níže přikládám obrázky. Pro lepší pochopení provozu jsem vytvořil krátkou animaci na tomto odkazu:

https://eu.zonerama.com/OndrejSlama/Photo/14112252/575674838

Samozřejmě je potřeba zapracovat na podobě SN a odbočné stanice ve 2P, upravit zhlaví, vedení trati… Každopádně si myslím, že touto úpravou dostal projekt nový rozměr, smysl a je celkově o mnoho lepší. Bylo by také možné zdvojit spirálu do 3P a tím opět navýšit provozní kapacity. Zároveň spirála je nad vratnou smyčkou v SN dostatečně vysoko a lze zde umístit dvojitou vratnou smyčku. Možností SN je mnoho.
Koncová stanice by se nacházela také na západní stěně.
Děkuji za nápady a těším se na vaši kritiku! :)

SN_uprava.png
SN v4

2P_V4_odbocna.PNG
Celkový pohled, úprava v4

pohled.PNG
3D pohled
Ondra S.
 
Příspěvky: 23
Registrován: pát 18 lis, 2016 2:59 pm

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Danny » pát 31 říj, 2025 4:08 pm

Vypadá to dobře :wink: :) Ještě bych si trošku pohrál stím levým zhlavím :)
hračičkové patrové kolejiště H0 , DCC / reléovka, epocha V/VI
Danny
 
Příspěvky: 53
Registrován: pon 27 říj, 2008 4:37 pm
Bydliště: Brno venkov - Zastávka

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Ondra S. » pát 31 říj, 2025 4:55 pm

Danny píše:Vypadá to dobře :wink: :) Ještě bych si trošku pohrál stím levým zhlavím :)


Určitě, je to pracovní verze, zatím se s tím nebudu rozkreslovat do úplných detailů, třeba se to ještě vše opět změní
Ondra S.
 
Příspěvky: 23
Registrován: pát 18 lis, 2016 2:59 pm

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod michal_n_cz » pát 31 říj, 2025 5:10 pm

Jak vysoko plánuješ úroveň 0 - odhaduji, že by to mohlo být cca 60-80 cm na zemí.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 878
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Ondra S. » pát 31 říj, 2025 8:35 pm

michal_n_cz píše:Jak vysoko plánuješ úroveň 0 - odhaduji, že by to mohlo být cca 60-80 cm na zemí.


Mám tento rozptyl:
vycházím z výšky vrchního patra (3P). Ideální výška mi přijde mezi 130 - 140 cm. V knize o těchto kolejištích používají američtí modeláři výšku až 150 cm, to mi přijde moc. (vyzkoušeno).
Rozdíl mezi 2P a 3P alespoň 50 cm, ideálně 60 cm -> tzn. 2P ve výšce 70 - 90 cm.
Rozdíl mezi SN a 2P alespoň 20 cm, ideálně 25 cm -> tzn. SN ve výšce 45 - 70 cm

Zatím mi jako nejlepší varianta přijde kombinace 135 - 80 - 55 (60) cm. Musím to ještě několikrát pořádně vyzkoušet. Poznámka, mám 180 cm.
Ondra S.
 
Příspěvky: 23
Registrován: pát 18 lis, 2016 2:59 pm

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod rchlumecky » pát 31 říj, 2025 9:56 pm

no fakt lepší
určitě odbočná stanice, klidně přidej odstavné koleje
a ani bych se nebál přidat z odbočné pořádnou vlečku pod okno, klidně na konci 2kolejnou
je to velké dílo, nechceš aby Tě to pak po měsíci ježdění nudilo, podle mě - čím složitější tím Tě to bude víc bavit a nutit vymýšlet reálný provoz a různé situace
"ale já tady nejsem sám - já tady tak chlastám .. "
rchlumecky
 
Příspěvky: 149
Registrován: pon 12 kvě, 2008 11:58 am

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Zlámalík » sob 01 lis, 2025 7:42 am

Ondra S. píše:Mezitím, co nefungovalo připojení na fórum, jsem projekt předělal.

Dovolím si říct, že to tomu prospělo. Vypadá to rozhodně líp, i z pohledu návštěvníka. Světlo od okna jde proti kolejišti, přitom je líp využitý prostor místnosti. Je to dobře strukturované, dá se to dobře stavět po částech (horní patro doděláš klidně za pár let), nejsou tam špeky, na kterých by ses zasekl. Jak jsem psal na začátku - možná to působí málo ambiciózně, ale uvidíš, že i tak na tom bude práce jak na kostele.

135 - 80 - 55 je dobrý, klidně bych šel i kousek výš. 90 cm bývá kuchyňská linka a to je taková rozumná výška pro práci i pozorování. Mysli na svoje záda.

Jo a bacha, furt máš špatně ten vyklápěcí díl, fakt to musí jít od pantu (viz černá šipka). A klidně bych ten vytáčecí díl zmenšil, i kdybych nechal pant odsazený blíž ke sloupu, aby se mi ten díl pak vytočil zcela mimo průchod (červeně). Jednou to bude hotvý a budeš tam stěhovat pohodlný křeslo, pamatuj na to! :D

Mostek 2.jpg
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2861
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Ondra S. » sob 01 lis, 2025 7:53 pm

rchlumecky píše:určitě odbočná stanice, klidně přidej odstavné koleje

souhlasím, alespoň dvě vlečky bych sem přidat chtěl, posun mě baví a k železnici patří.

Zlámalík píše:nejsou tam špeky, na kterých by ses zasekl; možná to působí málo ambiciózně, ale uvidíš, že i tak na tom bude práce jak na kostele

Myslím, že projekt je to dostatečně velký a práce to bude spousta, jak říkáš. To si plně uvědomuji. I proto se to celé snažím držet v rozumné míře složitosti a nevytvářet si ty zmiňované špeky. V jednoduchosti je krása :D

Zlámalík píše:klidně bych šel i kousek výš. 90 cm

nebráním se tomu. Budu zkoušet, jestli je lepší mít rozdíl mezi patry 60 cm a 2P v 80 cm, nebo mít rozdíl mezi patry 50 cm a 2P v 90 cm. To od PC ale nezjistím, takže si to postavím znovu naživo a vyzkouším.

Zlámalík píše:furt máš špatně ten vyklápěcí díl

Ano, děkuju, to určitě opravím. Vím, jak to myslíš a proč to tak je, prvně jsem to nakreslil špatně a pak na to zapomněl.

Zlámalík píše:Jednou to bude hotvý a budeš tam stěhovat pohodlný křeslo, pamatuj na to!

A to je správná motivace! :D

Po těch všech verzích a té původní, kterou jsem tu zveřejnil, to vypadá, že by tahle koncepce mohla být ta finální a nejvhodnější. Pustím se tedy do dalšího rozkreslování - zejména ve 2P. Upravím zhlaví, doplním vlečky, upravím vedení širé tratě, krajinu, vytvořím SN...
Ještě si hraju s myšlenkou doplnit do smyčky druhou kolej vedoucí z 2P do 3P s R484. Mám pocit, že kolejiště to jako celek nijak moc navíc složitější neudělá, zároveň by to mohlo zpestřit ježdění. Jaký na takovou úpravu máte pohled? :)
Ondra S.
 
Příspěvky: 23
Registrován: pát 18 lis, 2016 2:59 pm

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Zlámalík » sob 01 lis, 2025 9:42 pm

Ondra S. píše:Ještě si hraju s myšlenkou doplnit do smyčky druhou kolej vedoucí z 2P do 3P s R484. Mám pocit, že kolejiště to jako celek nijak moc navíc složitější neudělá, zároveň by to mohlo zpestřit ježdění. Jaký na takovou úpravu máte pohled? :)

Jako že by do horní stannice vedla dvojkolejka? Rozhodně ano, trasa je to dlouhá a takto budeš moct rychleji střídat soupravy. O něčem podobném jsem uvažoval pro jednu ze svých předchozích verzí Velké Paky - vlastně jde o skrytou výhybnu, která simulje nějakou mezilehlou stanici. Za mně ano.
I kdybys něco nerealizoval, tak možnost to doplnit v budocnu se hodí.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2861
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod rchlumecky » sob 01 lis, 2025 11:14 pm

Ondra S. píše:Ještě si hraju s myšlenkou doplnit do smyčky druhou kolej vedoucí z 2P do 3P s R484. Mám pocit, že kolejiště to jako celek nijak moc navíc složitější neudělá, zároveň by to mohlo zpestřit ježdění. Jaký na takovou úpravu máte pohled? :)


no jasně - "skrytá výhybna" - je to dlouhý úsek a tím vlaky mohou vyjet proti sobě ... za mě +++
"ale já tady nejsem sám - já tady tak chlastám .. "
rchlumecky
 
Příspěvky: 149
Registrován: pon 12 kvě, 2008 11:58 am

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Ondra S. » ned 02 lis, 2025 9:41 pm

Aktuální návrh odbočné stanice. Z šesti variant jsem výběr zúžil na tyto dvě. Povedlo se mi snížit počet obloukových výhybek jen na 2ks a omezit malé poloměry na dopravních kolejích. Rád bych, aby Ypsilony, patra a dlouhé páry nemusely projíždět přes víc než jeden R425 na výhybce nebo v poloměru oblouku. Celkové natočení stanice jsou 3°. Verze A má oproti verzi B natočené severní zhlaví o 10°. Díky tomu jsem získal asi 150 mm délky staničních kolejí navíc. Snížil jsem ale poloměr na širé trati a odebral odstavnou kolej vedle výtopny. Jako výtopnu jsem zatím zvolil tu po vzoru žst. Kácov. Možná by se do takové stanice hodila i výtopna o dvou stáních (vím, záleží na historii stanice)? Pro představu jsem do stanice umístil pravděpodobně nejdelší osobní soupravy, jaké bych na kolejišti provozoval.

Co se týká posunu:
V1 - místo pro sýpku, sklad, malý podnik
V2 - místo pro 2 až 3 Easy (uhlí, dřevo, štěrk..)
V3 - místo pro o něco větší podnik
V4 - možnost nakládání dřeva, uhlí, štěrku..
V5 - a protože je všude v okolí spousta lesů, tady by mohlo být místo pro nakládání dřeva

ani bych se nebál přidat z odbočné pořádnou vlečku pod okno

To jsem zatím nezkoušel. Na segmentu pod oknem a dál ke spirále bych spíše než vlečku viděl co největší kus tratě v krajině. Možná by se mohla ještě jedna vejít někam ke spirále, to jsem zatím nepřipravoval.

zhlavi_vA.PNG
odbocna stanice v1


Opět budu vděčný za kritiku! :D
Ondra S.
 
Příspěvky: 23
Registrován: pát 18 lis, 2016 2:59 pm

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Zlámalík » ned 02 lis, 2025 10:58 pm

Nejsem expert na stanice, to nechám povolanějším. Jen se mi nezdá, aby nakládková kolej na dřevo byla ta samá, ze které se jezdí do výtopny a do podniku - když tam budou nakládat lesáci, týden nic neprojede.
Jižní zhlaví bych udělal jinak - Tvému případu se blíží tady ve fóru publikované "Větší Mankovičky". Ale na to jsou tady lepší odborníci, určitě poradí líp, jak já.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2861
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod michal_n_cz » ned 02 lis, 2025 11:43 pm

Ondra S. píše:Aktuální návrh odbočné stanice. Z šesti variant jsem výběr zúžil na tyto dvě. Povedlo se mi snížit počet obloukových výhybek jen na 2ks a omezit malé poloměry na dopravních kolejích. Rád bych, aby Ypsilony, patra a dlouhé páry nemusely projíždět přes víc než jeden R425 na výhybce nebo v poloměru oblouku. Celkové natočení stanice jsou 3°. Verze A má oproti verzi B natočené severní zhlaví o 10°. Díky tomu jsem získal asi 150 mm délky staničních kolejí navíc. Snížil jsem ale poloměr na širé trati a odebral odstavnou kolej vedle výtopny. Jako výtopnu jsem zatím zvolil tu po vzoru žst. Kácov. Možná by se do takové stanice hodila i výtopna o dvou stáních (vím, záleží na historii stanice)? Pro představu jsem do stanice umístil pravděpodobně nejdelší osobní soupravy, jaké bych na kolejišti provozoval.



Co se týká těch vyhýbek: Ty 15-ti stupňové obloukové jsou nevhodné. Zkus použít 12-ti stupňové. Pokud není u Tilliga hotová s vhodným vnitřním radiusem, použij Flexi. V příloze je tabulka. Do té se dle instrukcí zadá jedna ze čtyř hodnot, zbytek se dopočítá. Je z nějakého německého TT fora - já jsem si jen upravil tyhodnoty pro H0. Z vypočtených hodnot si vyrobíš vyhýbku ve Wintracku a tu použiješ pro plánování. Odhaduji, že vhodný vnitřní poloměr obloukové vyhýbky bude podobný těm radiusům co ná v navazující širé trati tj. v rozsahu cca R650-850. Prostě při průjezdu zhlavím se vozy více nezalomí než na na trati a zároveň se výcečiméně vyhneš opakovanému pohybu vozidel z oblouku do krátké rovinky. Zároroveň by možná stálo za to zkusit i ty rovné koleje ve stanici nahradit hoooodně mírným obloukem, těžko se to odhaduje zkus něco nad R3000.
Přílohy
BW.flexi.TILLIG.H0.vypocet.xls
(33 KiB) 13 krát
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 878
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník