Nádraží Letohrad

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Tobyška » pon 07 lis, 2016 8:33 am

Přes noc se mi to rozleželo v hlavě. Ráno jsem upravil číslování kolejí tak aby odpovídalo reálu. Doplnil jsem označení kusých kolejí číslem a malým písmenem.
Pro číslování kolejí platí. Hlavní průběžná kolej ve stanici na jednokolejné trati má číslo 1. Postavíme-li se čelem ke konci trati jsou vlevo od koleje č. 1 levé koleje,které se označují lichými čísly a vpravo pravé koleje označené sudými čísly. Čísla se zvyšují od hlavní koleje směrem ven.
Čo bolo to bolo, odteraz budu používat toto číslování.
Ještě jsem dokreslil světle modrou přerušovanou čárou vlečku, která byla vybudována při stavbě budovy traťovky. Stavbu této budovy prosadil tehdejší náčelník traťovky Čihák. Od té doby slovem jménem "Čihákhaus", psát Čihákhouse se mi ekluje. Vlečka byla položena přes povrch silnice a z obou stran byly nasypány šterkové nájezdy. Po dostavbě budovy byla rozebrána, ale výhybka s kouskem kolejí zůstala, traťovka zde parkovala drezíny. Na některých fotkách je to vidět.
Přílohy
Nadrazi Letohrad upr exp.jpg
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod milan ferdián » pon 07 lis, 2016 9:12 am

Velmi zajímavé čtení.Stanice jak vyšitá pro modulovku :wink: .A ty koleje za lokomotivním depem již nebyly?Na tom plánku jsou,co se s nimi stalo,že o nich nepíšeš?
Milan
Přílohy
Letohrad III.jpg
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod michal.kubista » pon 07 lis, 2016 10:26 am

Dotaz, to se ta hlavní kolej (1) měnila? Tobyška a Milan jí máte jednu kolej od sebe?
Jinak hodně zajímavá stanice.
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod milan ferdián » pon 07 lis, 2016 10:39 am

michal.kubista píše:Dotaz, to se ta hlavní kolej (1) měnila? Tobyška a Milan jí máte jednu kolej od sebe?
Jinak hodně zajímavá stanice.


Michale,plánek jsem našel v archívu,zdroj neznám.Je pravděpodobné,že hanušovickou část stanice,autor špatně nakreslil.Milan
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Tobyška » pon 07 lis, 2016 1:03 pm

Ano, změnila se průjezdná kolej. Od vzniku nádraží byla průjezdnou, tedy kolejí č.1, kolej od Ústí, tak jak jsem to očísloval. Snad v souvislosti s elektrifikaci bylo upraveno lichkovské zhlaví, že průjezdnou se stala kolej od Týniště. Na fotce (rok 2004) je již tato situace zachycena. Nicméně mě z modelářského hlediska zajímá období sedmdesátých let. Proto jsem do fotky dokreslil stav a použil číslování, které již dnes neplatí.
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Tobyška » pon 07 lis, 2016 1:04 pm

Milane, na fotce jsou, tak existují, jen jsem se zatím k nim pro svoji ukecanost nedostal.
Takže k těm sudým kolejím (po novu) by to asi stačilo. Ty liché byly vyhrazeny pro nákladní dopravu, I když 3. kolej byla občas pro osobní dopravu využívána. Jinak si myslím, že po ní projížděly průběžné nákladní vlaky, většinou do/z Polska.
Ale Letohrad byla vlakotvorná stanice. V šedesátých letech zde bylo průměrně rozposunováno kolem 550 vozů denně. Právě k sestavování vlaků sloužily koleje 5,7 a 9. Když přijel takový vlak, odpojili traťovou lokomotivu, a ta odjela do depa. Vlak rozdělili na několik dílů a o ty se pak postupně postarala posunovací záloha.
Co teď chci popsat jsem pozoroval mnohokrát, ale před více než padesáti lety, takže...
Jako kluci jsme se v létě chodili koupat do řeky Orlice. Přecházeli jsme trať po přejezdu u Hedvy a dále chodili podle drážního plotu, který odděloval cestu od kolejí. Ty šraňky byly skoro pořád dole, protože tam vedne v noci hoblovali. Pára přitáhla deset patnáct vozů a zastavila. Seskočili dva posunovači, jeden měl červený praporek a druhý bidlo. Ten s tím praporkem asi posun řídil, vlezl do žluté dřevěnné telefonní budky (byly tam dvě tak padesát metrů od sebe) a zřejmě se domlouval s hradlářem ze stavědla č. 1. Mezitím mašinka trochu couvla, nárazníky cinlky o sebe a ten druhý tím bidlem vyhákl oko šroubovky z háku a tím odpojil jeden dva vagóny od zbytku soupravy. Pak se otočila hlava vzdálené výhybky a její bílé kulaté závaží se trhaně překlopilo na druhou stranu. Ten s praporkem zapískal, naskočil na stupačku a začal kývat praporkem k sobě. Mašinka mohutně odfoukla, nárazníky třískly o sebe a souprava začala couvat, výfuky se zrychlovaly, ale sotva ujeli třicet čtyřicet metrů, ozval se znovu pískot, posunovač točil praporkem dokola. Brzdy začaly skřípět a kola drhnout o koleje. Souprava na několika metrech zastavila, jen odpojené vagóny důstojně pokračovaly v jízdě až zmizely z dohledu. To se opakovalo několikrát, když už byli blízko k přejezdu, posunovač zakýval praporkem od sebe, mašinka popojela asi o sto metrů dopředu, aby zase měli dost placu a pokračovalo se, dokud zbýval nějaký vagón.
Občas, když jsem seděl ve vlaku a čekalo se na odjezd, měl jsem možnost pozorovat druhou část dějství. Na dvou kolejích tam chytali přijiždějící vagóny na čubu. Posunovač chvíli pozoroval přijíždějící vagón, asi odhadoval jeho rychlost. Pak do nějaké vzdálenosti od sestavované soupravy položil na kolej čubu. Když na ni vagón najel, ozvalo se takové kručení jak čuba drhla po kolejích a zároveň vagón brzdila. Posunovač vběhl mezi nárazníky prvního stojícího vozu a rukama vytrčil dopředu oko šroubovky. Čekal až do sebe třísknou nárazníky, ty se ještě propružily a to byl ten správný okamžik kdy musel zaklesnout oko za hák připojovaného vozu. Kdyby to neudělal včas, vůz by se odrazil a popojel a už by jej nemohl připojit. Už nevím jestli tam spojoval i brzdové hadice. Jen si pamatuji jak se sklonil, aby se protáhl pod nárazníky. Mě to vždy připomínalo artistu, když se uklání po svém zdařilém vystoupení.
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod milan ferdián » pon 07 lis, 2016 4:37 pm

Tobyška píše:Mám k dispozici místnost 5 x 3,3 m, kam můžu kolejiště umístit.

Jen v N-ku mi vyšla délka stanice dle tvého plánu 5,5 m :!: I kdyby jsi použil 15°výhybky v H0,tak nesmíš zapomenout na traťové oblouky před stanici.I kdybych dal R600 mm,tak ti zbude pro stanici 3,5 m.Jedině stanici položit zešikma,ale i tak to bude konstrukční oříšek :wink: .Milan
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Tobyška » pon 07 lis, 2016 4:48 pm

ještě k tomu svému předchozímu žvanění:
Přirovnávat posunovače v nádražácké čepici, ve špinavých montérkách, v rukavicích a pracovních botách k artistovi, to jsem trochu přepísk. Ale dejme tomu ke kaskadéru, to by šlo. Já bych mezi ty nárazníky nevlez.
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod michal_n_cz » pon 07 lis, 2016 5:22 pm

milan ferdián píše:
Tobyška píše:Mám k dispozici místnost 5 x 3,3 m, kam můžu kolejiště umístit.

Jen v N-ku mi vyšla délka stanice dle tvého plánu 5,5 m :!: I kdyby jsi použil 15°výhybky v H0,tak nesmíš zapomenout na traťové oblouky před stanici.I kdybych dal R600 mm,tak ti zbude pro stanici 3,5 m.Jedině stanici položit zešikma,ale i tak to bude konstrukční oříšek :wink: .Milan


Přesně tak, mě to vyšlo - stanice by tam mohla být uskladněna - to se vleze. Ale provozovat v tělocvičně.
Dokážu si v tom prostoru představit stanici které bude vzdáleně Letohrad připomínat, zkroucenou více či měně do oblouku, podle toho jak jsou další dispozice místnosti - t.j. okna, dveře, případně šikmina v podkroví. Pomůže nějaký tunel nebo tunely do sousední místnosti aspoň na otočku do skryťáku. Pak zásadní redukce všech těch vedlejších baráků co tam jsou okolo. Pak ta podmínka toho odrážení vozů - určitě to stojí za nějaký dílčí experiment před stavbou. Napadá mě sice pár dílčích technických řešení, ale to může být vstupenka do klubu slepých uliček...
Jinak moc pěkné fotky - stanice je jak na dlani, skoro jako by jsem se díval na kolejiště :-)
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 860
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Povstalec » pon 07 lis, 2016 5:32 pm

Tobyška píše:ještě k tomu svému předchozímu žvanění:
Přirovnávat posunovače v nádražácké čepici, ve špinavých montérkách, v rukavicích a pracovních botách k artistovi, to jsem trochu přepísk. Ale dejme tomu ke kaskadéru, to by šlo. Já bych mezi ty nárazníky nevlez.



Přeji dobrý den.
Podle mého soudu a z vlastní praxe mohu říct, že termín artista, je zcela na místě.
Přeji hodně zdaru s realizací tohoto vskutku impozantního díla!
Povstalec
 
Příspěvky: 107
Registrován: ned 27 říj, 2013 5:29 pm
Bydliště: Tovačov, Velký Újezd

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Tobyška » pon 07 lis, 2016 5:54 pm

Milane, zatím jsem došel k následující představě, je to verze 4b, takže předtím následovalo asi deset pokusů. Prostě místnost nenafouknu a to ještě musím zachovat občasnou průchodnost. Je mi jasné, že N by bylo mnohem lepší, ale jednak toho mám v H0 dost nakoupeno, jednak si modely chci vyrábět (něco už mám), takže H0 je z tohoto hlediska pro mě nejlepší. Je mi jasné, že to bude velký kompromis, ale spíše bych preferoval funkci před vzhledem. Byl bych spokojen, pokud se mi to podaří udělat, když to někdo chvíli bude sledovat a pak řekne: "ano, připomíná mi to Letohrad". Z cenových důvodů bych preferoval kolejivo PECO Code 75, u skrytého nádraží by asi vyšlo všude, na hlavním koleji mám v návrhu většinou Tillig Elite s 15 stupni. Minimální rádius mám 500 mm, min. vzdálenost kolejí ve stanici 55 mm.
Udělal jsem export z AnyRail pro obě vrstvy a přikládám. Mřížka je 20 mm.
To druhé nádraží je volně inspirováno Liticemi, a zrcadlo vě obráceno. Ta točna na konci by byla umístěna v tunelu, aby bylo kde dlouhé páry otočit. Trať k "Liticím" by šla po zdi jako policová. Skryťák jsem uvažoval ze dvou modulů, další modul tobogán- mohl by mít o závit více než nakresleno. Ty tři koleje za přejezdem "u Hedvy" se lomí, jinak by to asi nešlo.
Pošlu to ve dvou mailech.
Jak to říkají ve StarDance? Jste připraveni dozvědět se verdikt? Tož, jsem připraven...
Přílohy
Letohrad4b.jpg
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod milan ferdián » pon 07 lis, 2016 5:56 pm

Aj,aj,aj.Milan
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Tobyška » pon 07 lis, 2016 5:59 pm

Že zpráva nejde odeslat, protože obsahuje málo znaků? Obsahuje, protože chci hlavně poslat přílohu!
Přílohy
Letohrad4b skryťák.jpg
SN
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Tobyška » pon 07 lis, 2016 6:01 pm

Milane, zřejmě to dost bolelo, když jsi tak úpěl..
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod milan ferdián » pon 07 lis, 2016 6:04 pm

Tobyška píše:Milane, zřejmě to dost bolelo, když jsi tak úpěl..

Ano a pro mne je to nejhorší,že můžu jen dělat jen to aj,aj,aj. :cry: A tak rád bych se vrhnul na tento projekt.To byly pro mne výzvy. :D Milan
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků