TT: dvojkolejka s lokálkou

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

TT: dvojkolejka s lokálkou

Příspěvekod Zdenek B. » čtv 11 zář, 2025 9:30 am

Kolegové modeláři, po letech jsem se dostal ke stavbě vlastního kolejiště, v některých částech mé znalosti reality zdaleka nestačí.
Co bych chtěl? Dvojkolejku VI. epochy s nostalgickou lokálkou, vše TT.

V údolí se po moderní dvojkolejce prohání rychlíky a nákladní vlaky, pravidelní cestující se těší na průjezd malou odbočnou staničkou Pavlov (tato stanice byla původně klasickou odbočkou, při rekonstrukci tratě došlo k osazení štíhlých výhybek, doplnění jejich druhého páru a hlavně položení krátké dopravní koleje). Zde jsou pravidelně k vidění čekající historické vlaky s parní lokomotivou v čele. Lokálka odsud šplhá do kopců, do stanic Rohová a Vrchová. Ta byla domovskou stanicí pro strojový park celé lokálky, trať pokračovala kopci a údolími dál a dál. To je ale historie, ve stanici nyní vlaky končí, z její slávy zůstalo jen pár kolejí a chátrající depo. V minulosti byla plánována kompletní likvidace i tohoto zbytku, naštěstí celou provozovanou trať získala Společnost historické železnice. Ta zrekonstruovala zapomenuté depo a částečně změnila dispozici stanice, vytvořila zde zázemí pro svoji sbírku parních lokomotiv, vozů a další historické železniční techniky. Aktuálně vlastní několik provozuschopných parních lokomotiv, všichni se pak nemohou dočkat příjezdu budoucích perel sbírky, před veřejností utajených, které právě procházejí časově náročnou rekonstrukcí. Další rozšiřování sbírky je tak více než jisté. V depu a na nádraží se také pořádají setkání železničních vozidel, naposledy zde byl k vidění duální Vectron, Bardotky, Brejlovci, … Celá trať se tak stala turistickým lákadlem. Pro návštěvníky si jezdí historické soupravy do Pavlova, kde lidé přestupují z příměstských souprav. Samozřejmě jsou vypravovány historické vlaky, které po hlavní trati odjíždějí do světa a opět se vrací domů. Společnost navíc zajišťuje příležitostný odvoz kamene/dřeva/… z vlečky stanice Rohová. Do Pavlova příležitostně zajíždí také moderní vlakové soupravy z hlavní tratě.

Jak to má vypadat? Velkou inspirací mi jsou návrhy Milana Fedriána – např. Menhartice a odb. Dolní Rybník – Jirkov. Toto jsem chtěl modifikovat s použitím podoby stanice Rudoltice v Čechách. Udělal jsem si rám a hned zjistil, že z přístupné hrany opravdu dosáhnu tak do poloviny plochy. Kromě toho to bylo moc přeplácané. Střed jsem zúžil z původních 130 cm na 80 cm, je z toho nudle s rozšířeními na koncích, na obsluhu už mnohem lepší. Dalším omezením pak je výška. Celé to je v patře u stěny pod šikmým stropem. Kdybych při stavbě domu udělal o šár víc, bylo by to teď bez problému. Výsledkem je výška v zadní části 35 cm při zachování přístupu zdola.
Použitá technika – samozřejmě DCC, Z21. Kolejivo profilové Tillig, mám rád flexi. Výhybky všechny stavebnice EW2 flexi (udělám si, co potřebuji), k nim mám z minulosti 4x EW3 (spojky v Pavlově). Přestavníky se servy, doplněné o dva mikrospínače (přepínání srdcovky a napájený pouze přilehlý jazyk).
O zúžení rámu jsem se zmínil před chvílí. Nyní je z celé dvojkolejky pro prohánění moderních souprav jen pár metrů tratě s Pavlovem, to mi pro radost z dlouhých souprav stačí. Budou se střídat ve skrytém nádraží, kde je část kolejí o délce 140 cm a část o délce 80 cm. Vlastní odbočka, následující tunel do Rohové a podoba této stanice se mi líbí, možná ještě trochu změním trasování lokálky mezi Rohovou a Vrchovou nad tunelem dvojkolejky, aby to bylo dál od pravého zhlaví Rohové. Má fantazie a znalosti ale končí s první výhybkou Vrchové. Pro stanici mám docela velkou plochu bez většího omezení pod stanicí, problém je s obsahem. Chtěl bych stanici s alespoň jednou kolejí 80 cm (dlouhá pára + 3x historický osobní vůz), odstavnými kolejemi pro staré vozy a depo, kde obsloužím cca 10 lokomotiv. Zauhlování, pískování, popelová jáma, voda. Na tak malou stanici mi přijde klasická točna moc (ale zároveň se mi líbí + jinak páru neotočím), líbí se mi taky segmentová točna (upravit existující pro H0 nebo postavit svoji). Na to pak navazuje vlastní depo – rotunda pro několik stání a nekryté koleje, dvojkolejná výtopna (Hodolany?), kombinace historická stavba (opět Hodolany) a k tomu novostavba. Možností je řada. Nechci za každou cenu udělat nesmysl. Zatím jsem rozmyslel dva návrhy.
S točnou – pára přijede v čele vlaku do stanice, zpět objede soupravu, do depa vjede mimo točnu, na koleji je pískování (a popelová jáma?), přes angličana projede k zauhlování a vodě. Následně nacouvá na točnu a na stání. Při vyjetí z točny odjede přímo na zhlaví (cestou doplní vodu?), připojí se k soupravě a odjede. Schéma se mi líbí, jednoduché, jako laikovi mi přijde i provozně trochu logické a účelné. Na soupravy jsou ve stanici dvě dlouhé odstavné koleje, to musí stačit.
Odstavné koleje – přijde mi to jako spousta výhybek a nic moc z toho…

Každý Váš nápad, rada, zkušenost jsou vítány, já jsem v koncích.

Předem díky, Zdeněk

Hodolany.jpg


Točna.jpg
Zdenek B.
 
Příspěvky: 8
Registrován: ned 13 črc, 2025 9:43 am
Bydliště: Týn n.Vlt.

Re: TT: dvojkolejka s lokálkou

Příspěvekod Ivan » čtv 11 zář, 2025 9:46 am

Ahoj,

pár poznámek :
Opravdu dosáhneš takto až do rohů kolejiště?

Koncovou stanici bych výrazně redukoval. Dejme tomu dvě dopravní koleje, dvě manipulační, kolej do depa se zbrojením motorové trakce. Parní provoz již není, historická loko se dozbrojí někde bokem. Vím, že to asi nechceš slyšet :wink: , ale takhle nemáš pomalu ani místo na příjezdovou komunikaci. Netahal bych ji až úplně do pravého dolního rohu . V koncové stanici na lokálce by těžko bylo tak velké depo a zázemí. Podíval bych se Milanovi plánky a z jednoho vzal koncovou stanici a napasoval ji tam.

Na odbočnou stanici není místo. Udělal bych jen odbočku na širé
trati, tedy kolejová spojka, pak výhybka s odbočkou, lokalková trať krytá kusou kolejí.

Načrtninsi zjednodušeně i krajinu, i ta potřebuje nějaké místo.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2152
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: TT: dvojkolejka s lokálkou

Příspěvekod Zlámalík » čtv 11 zář, 2025 10:25 am

Souhlas s Ivanem. Jestli to depo chceš ale pojmout jako základnu nostalgiků, tak jej nedávej do kouta, není tam vidět a nedá se tam dosáhnout. Taky počítej, jak to tam nasvětlíš - 35 cm nad kolejištěm mínus kopec je kolik? Tu koncovou stanici bych převrátil podélně - výpravní budovu a obec směrem dozadu, k tobě dopředu to depo, které bych ale přece jen zredukoval.

Máš tam mnoho míst, kde trať vzadu je níž, než trať v popředí - to není dobré. Bude to utopené, nebude tam vidět a tím pádem je to zbytečné. Třeba lokálka ti teď jede v levé části po nějakém hrbu, nácestná stanice je níže, její tunel vzadu u zdi bude už úplně utopený za lokálkou. A ještě mezi tím je v zářezu dvojkolejka. Zkus to vrstvit do kopce směrem od pozorovatele.
Taky pozor na "optické zkratky" - máš tam dvojkolejku, která se vlevo stáčí jakože někde vzadu tunelem a širou krajinou, ale vrchem to křižuje lokálka, která ti dá jasně najevo, že od portálu u odbočné stanice k mostu jsou to tři rybáky a lokomotiva. Tím se vyruší celý dojem prostoru.

Sorry, ale méně je více - i z hlediska stavby, údržby a provozu. A celkového dojmu.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2782
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: TT: dvojkolejka s lokálkou

Příspěvekod milan ferdián » čtv 11 zář, 2025 11:55 am

Pro upřesnění. Zdenek B mě požádal o pomoc. Bohužel, já jsem se dal do stavby svého kolejiště, čímž jsem mu nemohl vyhovět. Nejedná se o legendární Menhartice, ale Menhartice II. Především byl využit prostor od uživatele Jiri Dvoracek viewtopic.php?f=1&t=5578&hilit=2450+x+1220 . Rozměry a tvar kolejiště autor neustále měnil nebo ladil. Především kolejiště mělo být přístupné ze všech stran a námět byl zvolen podle podmínek viz. příloha.
Doplnění. Nákladní vlak (nahoře uprostřed) jede proti "Pendolínu" (dole vpravo) na dvojkolejné trati. Míjejí se, ikdyž to tak nevypadá.
-m-
Přílohy
Menhartice II. .jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 12158
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: TT: dvojkolejka s lokálkou

Příspěvekod Zlámalík » čtv 11 zář, 2025 12:10 pm

Tohle je teda taky masakr, ale vidím to jako zajímavé vitrínové kolejiště na výstavy.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2782
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: TT: dvojkolejka s lokálkou

Příspěvekod Zdenek B. » čtv 11 zář, 2025 3:23 pm

Díky za připomínky, musím to vše teď vstřebat, zkusit nakreslit a přemýšlet.

K prostoru nad kolejištěm, špatně jsem se vyjádřil - omezení je pouze v úplně zadní části, kde celkové výšce kolejiště 35 cm nad základní plochou odpovídá zlom mezi kolmou zdí a šikmým stropem, ten se zvedá v úhlu 45°. Každých 10 cm od zadní hrany je 10 cm výšky navíc. Do rohu dosáhnu, světlo je bez problémů. Vykousnutí o hloubce 15 cm je topný radiátor, ale je vypnutý, v pokoji je teplo až moc.
Výškové uspořádání - 1.dvojkolejka nejnižší, 2. s odbočkou o cca 5 cm výše. Rohová stanice o dalších cca 10 cm, nejvýše o dalších pár cm koncová. Nepřidal jsem výškové kóty, chyba.
Zakrytí pravého zhlaví Rohové - bylo částečně úmyslně, jsem si toho vědom, lokálku před mohu posunout víc vpřed a vpravo, trasovat více šikmo, aby tolik nezdůrazňovala úzké kolejiště. Vyústění dvojkolejky z tunelu více posunout, aby zářez pod most nebyl tak dlouhý - díky za postřeh.
Koncová stanice - jak jsem psal, nostalgie/muzeum s odpovídajícím vybavením. Točna s kolejemi je na schématu maximalismus, tak trochu zkouška, co se na plochu vejde. Vím, že k tak malé stanici se zrovna moc nehodí, zmenšení je jednodušší než opačný postup. Jaky je Váš názor na provozní pojetí depa? Úplná blbost nebo by to myšlenkově (a se skřípáním zubů) šlo? Převrácení vyzkouším, uvidím, jak to bude prostorově.
Odbočka z dvojkolejky - mám i návrh s jednoduchou odbočkou, zkusil jsem ministaničku pro přestupy mezi soupravami. To je samozřejmě realizovatelné i bez stanice, díky za pošťouchnutí.
Jak jsem psal, celkové mě inspirovalo několik variant Menhartic a dalších návrhu M.F.

Zdeněk
Zdenek B.
 
Příspěvky: 8
Registrován: ned 13 črc, 2025 9:43 am
Bydliště: Týn n.Vlt.

Re: TT: dvojkolejka s lokálkou

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 11 zář, 2025 4:51 pm

Jestli správně chápu, velké depo je kvůli uložení sbírky lokomotiv pohledněji než v krabičkách nebo vitríně. Proto bych ho redukoval jen minimálně. Ta legenda zdůvodnující jeho velikost a umístění v bývalé mezilehlé stanici mi přijde uvěřitelná, ale malinko bych upravil začátek. V popisu bych zrušenou lokalku nahradil bývalou hlavní tratí, která byla zrušena /nahrazena právě tou dvoukolejkou. Třeba kvůli těžbě uhlí - v našich končinách to není zase tak výjimečná záležitost. Část původní jednokolejné trati byla zachována kvůli napojení na doly ( případně jako vlečka). V depu byla základna průmyslových/ vlečkových lokomotiv. Po ukončení těžby se trati ujali muzejníci - viz původní popis. Tato legenda ti vysvětlí i souběhy obou tratí :wink: a nikdo nemůže říct ani ň :D :D :D
Vedení jednokolejky v Rohové otoč, příjezd od odbočky zpředu. Bude to lépe vypadat a trať mezi stanicemi tolik nezkrátíš. Stanci bych zkusil posunout dopředu / vytáhnout ze zadního rohu.
Popřemýšlel bych jestli bude lepší odbočku buď zredukovat jen na jedno zhlavi. Ještě radši bych ji úplně schoval a nechal viditelnou dvoukolejku bez výhybek. Šlo by na ní udělat dvoukolejnou zastávku ( náhrada jedné stanice (nebo obou) na zrušené jednokolejce.
Zajímal by mě plán skrytých částí, pro zajimavy provoz na dvoukolejce to bude chtít velkou zásobárnu vlaků - v SN aspoň 4 koleje (raději víc) pro každou smyčku/ směr.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2542
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: TT: dvojkolejka s lokálkou

Příspěvekod Zlámalík » čtv 11 zář, 2025 5:26 pm

Zdenek B. píše:K prostoru nad kolejištěm, špatně jsem se vyjádřil - omezení je pouze v úplně zadní části, kde celkové výšce kolejiště 35 cm nad základní plochou odpovídá zlom mezi kolmou zdí a šikmým stropem, ten se zvedá v úhlu 45°. Každých 10 cm od zadní hrany je 10 cm výšky navíc. Do rohu dosáhnu, světlo je bez problémů.

Jo, to jsem tak pochopil. Ale i tak bych dozadu cpal "výběh" do otevřené krajiny, než koleje depa, které bych asi chtěl mít na očích.
Jinak to už dál nechám na Michalovi, když se tu objevil, ten je v těchto věcech mnohem zběhlejší a podobná kolejiště jsou jeho doménou.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2782
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: TT: dvojkolejka s lokálkou

Příspěvekod Zdenek B. » čtv 11 zář, 2025 5:58 pm

Díky za další rady a doplnění legendy. Je to přesně tak, páry chci mít na kolejích, ne na chodbě ve vitríně. Odbočku bych chtěl na trati nechat, zkusím ji teda společně s Rohovou otočit. K Koncové už jsem psal, musím zpět k počítači.
Skryté nádraží - když bych byl maximalista, mohlo by to být 13 dlouhých souprav s lokomotivou, dvě dlouhé obousměrně typu ICE nebo Delfín, tři krátké s lokomotivou a čtyři krátké obousměrné typu Desiro, Abellio. Plus smyčka a průjezdné koleje. Opět idea od M.F. Ale to by bylo zaplnění celého nultého patra. Podle toho, jak dopadne viditelná část, to zjednoduším. Teď nejsem u počítače, budu asi až příští týden, pak přidám maximalistický půdorys.
Alespoň mám čas to rozmyslet :lol:

Zdeněk
Zdenek B.
 
Příspěvky: 8
Registrován: ned 13 črc, 2025 9:43 am
Bydliště: Týn n.Vlt.

Re: TT: dvojkolejka s lokálkou

Příspěvekod Ivan » čtv 11 zář, 2025 5:59 pm

Jestli je depo pro tebe, tak důležité, tak jsem chtěl navrhnout to, co Michal.
Klidně bych na koncovém zhlaví vedl kolej až na kraj, dal tam lízátko a od něj nechal hezky zarůst.

Jak píše Jirka, depo tedy naopak předsuň, klidně blíže divákovi a kdyžtak trochu zkrátit pohled na dvojkolejku.

Zapomněl jsem uvést to nejdůležitější. Je dobré si zdejší rady (neříkám přímo moje :mrgreen: ) promyslet, zamyslet se nad němí, ale hlavní kritérium je, aby se kolejiště líbilo tobě.
Já tihnu k trendu cameo (popsal to tu hezky a podrobně hank), kdy kolejiště tvoří jakési jeviště a jde často více o vjem než modelovost. Samozřejmě je to myšleno primárně na mini kolejiště, ale proč tyto prvky neuplatnit i u většího? V tvém případě bude jevištěm depo a okolní dvojkolejka je bonus.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2152
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: TT: dvojkolejka s lokálkou

Příspěvekod Zlámalík » čtv 11 zář, 2025 6:20 pm

Zdenek B. píše:pak přidám maximalistický půdorys.

Nechci tě odrazovat, jen varovat. Maximalistické věci mají tendenci nedopadnout. Ale když se to rozumně rozdělí, je to lepší. Já plánuju kolejiště dělit na vyjímatelné segmenty velikosti tak na stůl - kvůli stavbě, opravám, stěhování, čemukoliv. Nemám rád tzv. "dřevovýrobu", kdy se v obřím celku různě kříží tratě i výztuhy a pod jednou provždy slepené a sešroubované kolejiště jezdí na vozíku jak pod auto, bez šance tam něco opravit. A je dobré vždy udělat jeden segment kompletně a pak jít na další, než rok drátovat koleje vleže pod panelem a pak ztratit elán. Mysli i na tuhle stránku věci.
Co se týká stavby velkého celku, mrkni tady na vlákno Tochov - dostaneš představu o náročnosti, i když tohle není zrovna příklad pro ty segmenty.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2782
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: TT: dvojkolejka s lokálkou

Příspěvekod Jiri Dvoracek » pát 12 zář, 2025 8:42 am

milan ferdián píše:Nejedná se o legendární Menhartice, ale Menhartice II. Především byl využit prostor od uživatele Jiri Dvoracek viewtopic.php?f=1&t=5578&hilit=2450+x+1220 . Rozměry a tvar kolejiště autor neustále měnil nebo ladil.
-m-


Těch verzí Menhartic je ještě několik. Já jsem z nich taky vycházel, hlavně z principu provozu, akorát jsem je trošku rozšířil. :roll: :mrgreen:
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1167
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí, CZ

Re: TT: dvojkolejka s lokálkou

Příspěvekod Zdenek B. » stř 17 zář, 2025 11:25 am

Slíbené skryté nádraží – zobrazena je maximalistická varianta, kterou určitě upravím podle finální podoby viditelné části a návaznosti na dělení kolejiště na tři transportovatelné části. Napojení na viditelnou část bude formou „osmičky“, jedna smyčka skryté nádraží, druhá smyčka viditelná dvojkolejka s odbočkou. Dlouhé koleje jsou pro soupravy do 140 cm jezdící po dvojkolejce, kusé koleje pro obousměrné soupravy. Krátké koleje jsou pak pro soupravy do 80 cm, tj. především parní vlaky. Proč maximalistická varianta? Z něčeho vyjít musím, toto je pro mě typové schéma. Zjednodušit ho posunutím některých výhybek a zkrácením kolejí je jednoduchý, aktuálně podružný problém. Trochu jiné/menší skryté nádraží jsem měl na předchozím kolejišti, vím, co mě čeká.
Přílohy
Skryté nádraží.jpg
Zdenek B.
 
Příspěvky: 8
Registrován: ned 13 črc, 2025 9:43 am
Bydliště: Týn n.Vlt.

Re: TT: dvojkolejka s lokálkou

Příspěvekod Zdenek B. » stř 17 zář, 2025 11:56 am

Změny viditelné části
V rychlosti jsem z odbočné stanice udělal pouze odbočku. Stanici Rohová jsem podle doporučení otočil, ještě ji zúžím, toto bylo opravdu rychle. Krajina pak vychází na jeden kopec nad všemi tunely v levé části. Asi ještě prodloužím most nad dvojkolejkou směrem k tunelu, vznikne širší údolí. Výškově jsem musel něco půdorysně posunout, teď je to v pořádku.
Otočil jsem koncovou stanici s depem, jednoznačně vítězí varianta točna. Legendu již znáte, jde mi o „kochání se“ párami a radost z moderních souprav na dvojkolejce (vzhledem k její délce nemusí být ani problém ji elektrifikovat). Do točny vedou dvě přímé koleje, mezi nimi zauhlování, na jedné popelová jáma s kusou kolejí vedle, u druhé pak je pískování. Samostatná kusá kolej je pak se zbrojením pro diesely. Nádraží má jednu delší kolej a dvě kratší, když na to teď koukám, zruším angličana a kusou kolej za ním. Trať původně pokračovala za depem, bude ukončena „v kopřivách“ (a kdybych někdy mohl přidat plochu, zde se napojím). Pravý zadní roh se uvolnil pro stavby v pozadí. Depo je po ruce na kraji, případně je možné ho ještě trochu víc vyklonit doleva, rotundu pak posadit o jeden/dva výjezdy výš. Toto vyřeším podle skutečné točny a rotundy, nevím, co časem pořídím.
Přístupnost – vzhledem ke skrytému nádraží bude zcela určitě pohledový střed (cca dvojkolejka mezi tunely) jednoduše demontovatelný cca do úrovně jednokolejné tratě.
Díky všem za připomínky, myslel jsem, že dostanu za uši víc :lol:

Zdeněk
Přílohy
Točna, var.02.jpg
Zdenek B.
 
Příspěvky: 8
Registrován: ned 13 črc, 2025 9:43 am
Bydliště: Týn n.Vlt.

Re: TT: dvojkolejka s lokálkou

Příspěvekod MichalM » čtv 18 zář, 2025 10:03 am

Ten prostor láká, ale asi bych to trochu zredukoval. Pochopil jsem, že hlavní je kus dvoukolejky na prohánění dlouhých souprav a depo pro vystavení lokomotiv. Potom bych asi zvolil takový ten klasický motiv, kdy dvoukolejka povede po předním okraji v co největší délce. Už je na zvážení, jestli jako prostá trať nebo tam umístit odbočku na lokálku nebo zastávku. Ten druhý kus dvoukolejky vedle bych asi zrušil, to už vypadá jak ve Švýcarsku. Koncovou stanici na lokálce bych trochu odsunul od zadní strany a mírně srovnal s okrajem, ale ne úplně. Stejně tam je šikmina a není tam pořádný přístup. Navíc to vjezdové zhlaví vypadá tak podivně. Kdyby to byl kvůli místu, tak neřeknu, ale tady je místa dost. Od stanice dozadu bych dal budovu a za ní naznačil domy a kus města. Ve stanici bych nechal alespoň tři dopravní koleje a jednu nebo dvě manipulační. Jestli počítáš délku soupravy 80cm, tak bych délku dopravní koleje od námezníku k námezníku počítal +- metr, bude to vypadat líp než když se tam vlak sotva vleze. Depo bych potom umístil před stanici, aby bylo pěkně vidět, když je nejdůležitější. Rotundu bych dal doprava a tak, aby bylo vidět dovnitř. Pokračující trať v kopřivách by se potom mohla točit za rotundou ven, tak jak to je na tom původním plánku. Ve výsledku by potom levá polovina byla hlavně o vedení trati v přírodě a pravá o koncové stanici ve městě a pěkném depu.

Jak píšeš, že přístup bude jednoduchý po vysunutí střední části, tak ale musíš počítat s tím, že tam máš skryté nádraží. Až ti za provozu potřetí něco vykolejí v rohu v té koncové stanici, tak tě to rozebírání s plným skryťákem přestane bavit. Tahle kritická místa bych umístil tak, aby se tam dalo aspoň trochu dosáhnout. U toho skryťáku si nech dostatečnou světlou výšku, abys mohl odstranit případnou pohromu bez rozebírání, protože jestli se ti tam něco vysype, tak vzadu, kde je nejhorší přístup, a v místě, kde se to má odsunout. Jo a zpravidla ti nad propastí bude viset ten nejcennější kousek ze sbírky, to je ověřený zákon schválnosti.
MichalM
 
Příspěvky: 186
Registrován: pát 02 bře, 2007 1:15 am
Bydliště: Praha / Prostejov


Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník