TT: U 250-220-250

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Libor » pát 10 kvě, 2024 8:52 am

Miloš_P píše:V tom případě je tam potřeba udělat nakladiště na širé trati, samozřejmě kryté návěstidly, kam by manipulák přistavoval vagón na fekálie :lol:


Když už tady Miloš ťuknul do návěstidel, rád bych požádal o pomoc při výběru a umístění návěstidel na tomto kolejišti. Moje představy jsou následující:
- málo, jednoduše, ale aspoň přibližně tak, jak by to v reálu doopravdy mohlo být
- rád bych měl alespoň jedno nebo dvě mechanická návěstidla, ale předpokládám, že kombinace mechanik a světel v jedné stanici je asi blbost?
Takže snad takto (jen pro připomenutí - III.epocha):
- severní stanice: světelná návěstidla červená/zelená - 2x vjezdové + 2x odjezdové
- jižní stanice: mechanická návěstidla jednoramenná - 2x vjezdové + 2x odjezdové
Umístění návěstidel na připojeném schématickém náčrtku. Co vy na to?
Přílohy
08.jpg
Libor
 
Příspěvky: 129
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Jirkátor » pát 10 kvě, 2024 9:19 am

Umístění návěstidel je v rámci možností a konfiguraci kolejiště více méně v pořádku.
Vjezdová návěstidla s pouze dvěma světly č/z, to je už horší. Pokus se to přehodnotit a dát alespoň tři světla ž/č/z. Pokud se tedy chceš alespoň trochu přiblížit realitě. Jestli ti ovšem stačí, že tam "něco svítí", tak budiž.
Pokud chceš napodobit reálný provoz na našich tratích, tedy závislá návěstidla s rychlostní návěstní soustavou, návěsti závislé na poloze výhybek, pak ti mohu navrhnout elektronické moduly MGP i pomoc s jejich nastavením. Je to ale jen nabídka, nic nevnucuji. Sám MGP na kolejišti mám, funguje spolehlivě a nastavení není až tak složité, jak by se mohlo zdát.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1077
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod JuraHT » pát 10 kvě, 2024 4:17 pm

Libor píše:
- rád bych měl alespoň jedno nebo dvě mechanická návěstidla, ale předpokládám, že kombinace mechanik a světel v jedné stanici je asi blbost?

Podle mě není. V osmdesátkách tomu tak bylo někde mezi Svinovem a Jeseníkem, na jednom zhlaví mechaniky (a skoro bych tvrdil, že německé), na druhém buď "ruská" světla nebo AŽD vz. 65, žel si už nevpomenu, kde jsem to viděl přesně.

Zajímavá je také varianta světelná předvěst - mechanické hlavní, kde závislost světelné předvěsti na mechanickém hlavním návěstidle byla obvykle realizována pomocí rtuťového kontaktu na rameni návěstidla (např. vjezdové návěstidlo v Nižboru u Berouna).
JuraHT
 
Příspěvky: 15
Registrován: úte 24 srp, 2021 12:01 pm

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod nebel » pát 10 kvě, 2024 5:59 pm

Blbost to není. Třeba ve Střelicích bylo brněnské zhlaví (seřaďovačka, odjezdy + vjezdy a jejich předvěsti) od roku 1993 (?) na světlech a silůvecko-tetčické zhlaví mělo mechaniky až do roku 2003. V Miroslavi byl od roku 1982 do roku 2021 světelný vjezd a předvěst od Rakšic, zatímco zbytek návěstidel byly mechaniky. V Hrušovanech nad Jevišovkou jsou dodnes světelné pouze vjezdy, jejich předvěsti a seřaďovací návěstidlo směrem do cukrovaru, zatímco odjezdová návěstidla a další čtyři seřaďovačky jsou mechanické. Podobně dodnes Slavkov u Brna (vjezdy a předvěsti světelné, odjezdy mechaniky) atd. atd.
V budoucnu H0, variace na téma ČSD a IV. epochy v nezávislé trakci.
Uživatelský avatar
nebel
 
Příspěvky: 63
Registrován: ned 01 dub, 2018 5:38 pm

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod JiriKTT » pát 10 kvě, 2024 7:22 pm

Malé zamyšlení k organizaci provozu a tedy i k návěstidlům:
Pokud vlak pojede z Jižní do Severní, tak přijede k vjezdovému návěstidlu před odbočkou. Zde mu povolující znak dovolí jízdu na některou staniční kolej v Severní nebo do zadní části. Tady je potřeba se rozhodnout, zda zadní část bude sloužit jako dopravna nebo půjde o širou trať. Pokud tam bude dopravna (minimálně oddílové návěstidlo, kde lze zastavit vlak nebo nějaké výhybky a bude to tedy skrytá stanice), tak vjezdové návěstidlo před odbočkou bude dovolovat jízdu k oddílovému návěstidlu (byť jen fiktivnímu) nebo na staniční kolej skryté stanice. Z tohoto místa pak bude dovolována další jízda k vjezdovému návěstidlu Severní. Pokud v zadní části bude širá trať, tak vjezdové návěstidlo dovoluje jízdu až k vjezdovému návěstidlo Severní (z prava). Odjezdové návěstidlo ze Severní do leva dovoluje jízdu až k vjezdovému návěstidlu před odbočkou před Jižní a mělo by správně být jeho předvěstí. Pokuid ze Severní odjedeme do prava, tak buď stavíme cestu do skryté stanice (pokud tam bude) nebo přes odbočku až k vjezdovému návěstidlu před Jižní. Tohle se mi zdá nepraktické. Odbočka by od skryté části měla být kryta vlastním vjezdovým návěstidlem. Alespoň fiktivním ve skryté části. To umožní stavět odjezd ze Severní do prava jen na trať (pokud tam nebude skrytá stanice) a pak samostatně dovolit jízdu z horní (částečně skryté) trati přes odbočku u Severní směrem k odbočce u Jižní.
Uf. Omlouvám se, snad je to trochu srozumitelné,
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 110
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Jirkátor » pát 10 kvě, 2024 9:08 pm

Myslím, že to už moc komplikuješ.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1077
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Libor » pon 13 kvě, 2024 3:59 am

Pánové, díky za Vaše komentáře. V souvislosti s příspěvkem JiříKTT mi to ale začlo vrtat v hlavě: pokud pojede vlak z jižní stanice směrem k severní, zastaví před vjezdovým návěstidlem, potom pouze postavení výhybky za tímto návěstidlem určí, zda pojede do severní stanice nebo do skryté části. Pokud pojede do stanice, potom je vjezdové návěstidlo ok. Pokud ale pojede do skryťáku, což má být vlastně jako širá trať, tak to vjezdové návěstidlo vlastně vjezdové nebude, mělo by být asi jako oddílové.
Tedy, pokud bude ve stanici obsazeno, ale výhybka bude postavena směrem na širou (skrytou) trať, která bude volná ... jak má být to návěstidlo vlastně postaveno?
Nevím, zda je to přesně to, co chtěl JiříKTT popsat, ale dá se to vlastně nějak vyřešit?
Libor
 
Příspěvky: 129
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Jirkátor » pon 13 kvě, 2024 5:07 am

Můžeš se tvářit, že ta výhybka je odbočka v obvodu stanice, nebo ta kolej vede do jiného obvodu stanice (osobní a nákladní nádraží). Asi by to možná chtělo dát před tu výhybku ve směru ze skrytého nádraží návěstidlo.
Pořád to bude nějaký kompromis, jako většina kolejišť.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1077
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Libor » pon 13 kvě, 2024 6:31 am

Jirkátor píše:Můžeš se tvářit, že ta výhybka je odbočka v obvodu stanice, nebo ta kolej vede do jiného obvodu stanice (osobní a nákladní nádraží). Asi by to možná chtělo dát před tu výhybku ve směru ze skrytého nádraží návěstidlo.
Pořád to bude nějaký kompromis, jako většina kolejišť.

Tento přístup by asi šel použít u severního nádraží. Situace se ale opakuje před jižní stanicí (ve směru od severní) a tam odbočka míří přímo do tunelu. Nejsem odborník, ale předpokládám, že to by už byla hodně velká křeč.
Libor
 
Příspěvky: 129
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Jirkátor » pon 13 kvě, 2024 8:32 am

Nejdříve si připusťme, že takto vymyšlený kolejový plán, jako ostatně většina zde prezentovaných malých kolejišť, sám o sobě moc reálný není, tak bych v tom zas moc shody skutečností nehledal. Neříkám zcela na to rezignovat, ale nehrotil bych to.
Stejně konečné rozhodnutí zůstane na Liborovi, my mu tu jen můžeme předložit své pohledy na věc.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1077
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod JiriKTT » pon 13 kvě, 2024 4:02 pm

Libor píše:Pánové, díky za Vaše komentáře. V souvislosti s příspěvkem JiříKTT mi to ale začlo vrtat v hlavě: pokud pojede vlak z jižní stanice směrem k severní, zastaví před vjezdovým návěstidlem, potom pouze postavení výhybky za tímto návěstidlem určí, zda pojede do severní stanice nebo do skryté části. Pokud pojede do stanice, potom je vjezdové návěstidlo ok. Pokud ale pojede do skryťáku, což má být vlastně jako širá trať, tak to vjezdové návěstidlo vlastně vjezdové nebude, mělo by být asi jako oddílové.
Tedy, pokud bude ve stanici obsazeno, ale výhybka bude postavena směrem na širou (skrytou) trať, která bude volná ... jak má být to návěstidlo vlastně postaveno?
Nevím, zda je to přesně to, co chtěl JiříKTT popsat, ale dá se to vlastně nějak vyřešit?

Návěstidlo bude vjezdové. Za vjezdovým návěstidlem může vlak opustit stanici a pokračovat do další stanice, za oddílovým nemůžou být výhybky stanice nebo odbočky.
Otázka zní, kam pojede vlak od vjezdového návěstidla směrem na trať. Buď dojede až do skryté části nebo je ve skryté části další stanice a pak máme 2 možnosti: před skrytou částí je vjezdové návěstidlo a vlak od odbočky dojede k němu. Nebo tam návěstidlo není a já bych pak čekal, že na trati nezastaví a vjede až do skrytého nádraží. V tom případě vjezdové návěstidlo před odbočkou je zároveň vjezdem skryté stanice. Osobně by mi totiž přišlo divné, kdyby vlak na trati zastavil bez důvodu.
Podobná otázka je při jízdě opačným směrem. Při odjezdu ze skryté části buď už musí být postavena cesta přes odbočku nebo by před odbočkou mělo být ve směru ze skryté části vjezdové návěstidlo.
Jirkátor: kompromisy dělat musíme, ale zrovna tady to není tak hrozné. Třeba stanice Praha-Holešovice pohltila kdysi samostatnou odbočku Stromovka. Dnes tak prakticky rychlík nebo náklad jedoucí od Podbaby pokračuje od vjezdového návěstidla do kolejového rozvětvení staničních kolejí a pak dál směr Praha-Libeň nebo Praha hl.n. Osobní vlak od toho samého vjezdového návěstidla po přejetí jedné jediné výhybky v Praza-Holešovicích vzápětí tuto stanici opouští a pokračuje po trati Praha-Holešovice - Praha-Bubny k vjezdovému návěstidlu Praha-Bubny. Jediný rozdíl s tady probíraným kolejištěm je to, že v Holešovicích odbočuje dvoukolejka z dvoukolejky.
Je pouze na staviteli, k čemu se přikloní. Já bych se zamyslel hlavně nad tou technologií odkud kam se staví cesta. Prostě jak se postavit k jízdě do skryté části a ze skryté části do odbočky, jak píšu nahoře.
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 110
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Jirkátor » pon 13 kvě, 2024 4:26 pm

Jenom se pokouším naznačit, že nemůžeme dogmaticky aplikovat skutečná pravidla a předpisy na kolejovou smyčku se skrytým nádražím. Něco takového naše předpisy vůbec neznají a tak v nich nelze hledat správné řešení situace.
Já bych to pořešil tak, že je ta výhybka prostě v obvodu stanice a ta kolej vede do jiného obvodu stejné stanice. To že vlak z té viditelné stanice projede smyčkou a vrátí se tunelem přes skryté nádraží na tu samou výhybku, po které před chvílí přijel, bych vůbec neuvažoval a tvářil se, že tomu tak vůbec není. 8)
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1077
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod JiriKTT » pon 13 kvě, 2024 4:40 pm

Jirkátor píše:Jenom se pokouším naznačit, že nemůžeme dogmaticky aplikovat skutečná pravidla a předpisy na kolejovou smyčku se skrytým nádražím. Něco takového naše předpisy vůbec neznají a tak v nich nelze hledat správné řešení situace.
Já bych to pořešil tak, že je ta výhybka prostě v obvodu stanice a ta kolej vede do jiného obvodu stejné stanice. To že vlak z té viditelné stanice projede smyčkou a vrátí se tunelem přes skryté nádraží na tu samou výhybku, po které před chvílí přijel, bych vůbec neuvažoval a tvářil se, že tomu tak vůbec není. 8)

Já myslím, že ale nejsme ve sporu. Jen se snažím navrhnout takové rozmístění návěstidel, aby to umožňovalo co nejsmysluplnější řízení provozu. Mezi odbočkou (ať už bude samostatná nebo součást stanice) a skrytou částí se mi zdá rozumné v každém směru jedno návěstidlo přidat, ale není to nezbytně nutné. Autor se musí rozhodnout sám, já se jen snažím ukázat výhody a nevýhody jednotlivých řešení.
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 110
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Libor » úte 14 kvě, 2024 3:37 am

Ještě jednou díky za komentáře, myslím, že jsem to pochopil. Severní i jižní stanice: před výhybkou odbočky bude vjezdové návěstidlo, za ním se pojede buď do stanice (přímo) nebo do jiné fiktivní stanice (odbočka). Víc bych to nekomplikoval. Na další návěstidlo mezi výhybku a fiktivní stanicí nemám na kolejišti místo.
Libor
 
Příspěvky: 129
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Michal Šuhajda » stř 15 kvě, 2024 7:44 am

Ahoj,
vzhledem k tomu, že SN zobrazuje libovolnou (dle modeláře) část fiktivní trati nebo železniční sítě se vším všudy, je celkem nesmysl řešit. zda je kolejiště do smyčky nebo oválu. Taktéž asi nemá smysl řešit vjezdová návěstidla do SN. Zkrátka vlak pojede odbočkou až do SN, kde zastaví na příslušné koleji.
Soustředím se proto jena na viditelnou část
Odbočka /odbočky by měla mít krytý vjezd = vjezdová návěstidla ze všech směrů.
- Vjezd do odbočky ze stanice bude zajišťovat odjezdové návěstidlo ve stanici (případně návěstidla, pokud bude u každé koleje). Zde opět není nutné řešit nic dalšího.
- Směr do/ze SN nebudeme řešit, zde je vše fiktivní - viz výše, návěstidla jsou kvůli rozhledu "jako za tunelem".
- Vjezd od druhé odbočky - zde bych umístil vjezdové návěstidlo co nejblíže k odbočce, kvůli délce úseku mezi odbočkami. Protože je celá trať viditelná, nepoužijeme zde trik "za tunelem". Vjezdové návěstidlo by mělo mít i předvěst. Zde jsou dvě možnosti - Samostatná předvěst, nebo předvěst jako součást znaku na předchozím návěstidle (závislá návěstidla). Zvolil bych první možnost, která je při kombinaci mechanik a světelných návěstidel pravděpodobnější. Znamená to umístit předvěst hned za druhou odbočku. Pro jižní odbočku bude předvěst mechanická, pro severní světelná.
Stanice by měly mít opět krytý vjezd ze všech směrů. Od odbočky poslouží vjezd odbočky viz výše. Kdybys chtěl, můžeš přidat cestové návěstidlo mezi odbočku a stanici, ale asi je to nesmysl. od SN záleží na délce viditelného úseku. Pokud bude krátký, opět bude návěstidlo "za tunelem" Pokud delší, bude návěstidlo vidět a za tunelem je pouze předvěst.
Ještě se nabízí řešení jednu odbočku "schovat", ale chápu, že se člověk raději kochá pohledem na vlak jedoucí po kolejích než na krajinu nad tunelem..
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2393
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot], Toch a 12 návštevníků