Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod D » pon 17 úno, 2020 10:35 am

Michal Šuhajda:
Po dvacetileté práci s dětmi vím, že děti jsou pořád stejné – jsou obrazem svých rodičů a jejich výchovy.

Vloni jsem Ferdu Mravence znovu četl, dětem. Jako vzor bych jim ho však nedával, připomínal mi spíše zápornou postavu, jejíž chování je nutno při čtení dovysvětlit nebo dětem říci: tohle vy nedělejte. Krom pár pozitivních vlastností, jako odvaha a prospěšnost, je Ferda lehkovážný, sobecký a mstivý, pro pobavení ostatních a vlastní slávu týrá a ponižuje jiné brouky, ubližuje holkám a vyhýbá se vlastní odpovědnosti i trestu. Prosté vyprávění o příhodách mravence, často bez morálního poučení. Těžko srovnávat se Star Wars, kde jako v klasické pohádce celkem jasně ohraničené dobro po vlastních problémech nakonec vyhraje nad zlem. Zásadní výhodou Ferdy je menší počet mrtvých.

Star Wars nevypovídá nic o představách o budoucnosti, když sám autor, George Lucas, začíná vyprávění slovy: Kdysi dávno, v předaleké galaxii.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1173
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod Pavel 152 » pon 17 úno, 2020 12:20 pm

Pavel 152
 
Příspěvky: 144
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » sob 22 úno, 2020 10:23 am

alcester_old2.jpg

Výměna žezel mezi signalistou a strojvedoucím British Railways, Alcester, červen 1962. Dnes již neexistující stanice Alcester byla asi 8 km od Shakespearova rodiště Stratford-on-Avon v anglickém hrabství Warwickshire v regionu West Midlands. Povolená rychlost při této činnosti bývala 15 mil za hodinu, tj. cca 24 km/h, nicméně někteří nervóznější strojvedoucí ji nedodržovali a běžným jevem bývaly podlitiny a pohmožděniny na pažích signalistů a strojvedoucích (za parního provozu topičů, jejichž to bylo povinností.)

(Fotografie je odtud: http://disused-stations.org.uk/a/alcester/index.shtml)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3939
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » ned 23 úno, 2020 1:37 pm

Tady
https://www.scalefour.org/forum/viewtop ... 101&t=2819
je zpráva o tom, jak si jeden britský modelář postavil ve velikosti 00 (čili Scale Four, tj. 4 mm na stopu 1:76 - to je anglosaská hánulka) dioráma pivovarského dvora s vlečkou s parním provozem někdy koncem parní části epochy III - tj. v UK někdy na přelomu 50. a 60. let.
prog02-2510.jpg

Fascinuje mě stabilní kotel z vyřazené lokomotivy nebo lokomobily
boiler.jpg

a detaily nádvorního pracoviště bednářů:
prog02-20.jpg
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3939
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod Petr S. » ned 23 úno, 2020 3:53 pm

Ten kotlík bych nechtěl topit , určitě rychle stydnul .
V depu ( v originále Bw ) Saalfeld byl na prostranstvím za rotundou kotel z BR 44 DR , úhledně zabalený izolací a zaplechovaný , připojený na vyvýšenou nádrž s mazutem . Po levé straně , jako ve skutečnosti na místě topiče , byla boudička s kohouty .
Mluvím o roce cca 1980 - 85 .
Petr S.
 
Příspěvky: 402
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » ned 23 úno, 2020 4:55 pm

Petr S.: Ano. Já jsem tady kdysi dával fotku z jednoho německého kolejiště, kde byl podobný kotlík obestavěný zděným domečkem a ven koukala jenom dýmnice, ale teď to jako obyčejně nenajdu. :? :roll:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3939
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » pon 24 úno, 2020 1:29 pm

Někteří zvláště němečtí modeláři to s oživením kolejiště možná až trochu přehánějí, nicméně na fotkách to vypadá dost dobře.

Tady
https://www.stummiforum.de/viewtopic.ph ... 47#p633293
parta stavebních tesařů a železářů pokládá šalunk a armaturu na stavbě nového stavědla.

Suterén už je hotový, teď se buduje podlaha přízemí.
šalunk1.jpg

A modelář se v tom řemesle zřejmě dobře vyzná, nezapomněl ani na ohýbačku a nůžky a na výkres armatury.
salunk2.jpg

salunk3.jpg

Tak ať jim jde práce od ruky a ať mají brzo glajchu... :lol:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3939
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod cipisekmp » pon 24 úno, 2020 5:42 pm

Ahoj, ja si myslim ze to vypada suprove. Cipisekmp.
H0/MODULY SLOVÁCKO

[url]http://kzmslovacko.cz/[/url]
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1281
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » pon 24 úno, 2020 7:56 pm

Několik záběrů pořízených na železničním výletě šotoušů z Manchester Locomotive Society do Walesu v květnu 1957.

lmr-57-04.jpg

hb139-33.jpeg

hb139-32.jpeg


(Zdroj: MLS via Pinterest.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3939
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » pon 24 úno, 2020 8:17 pm

Úzkorozchodná dráha Breslau/Wrocław-Trebnitz/Trzebnica v ulicích dolnoslezské metropole Breslau/Wroclaw. Lokomotivu č. 5 (Krauss München 3763/1898) zachytil jeden z německých mistrů železniční fotografie Carl Bellingrodt 9. června 1936.

wroclaw.jpg
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3939
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod kapmor » úte 25 úno, 2020 11:35 am

hank píše:Někteří zvláště němečtí modeláři to s oživením kolejiště možná až trochu přehánějí, nicméně na fotkách to vypadá dost dobře...:


No vcelku promakaný :P jedině tam chybí schovaná flaška za nějakým sudem aby to bylo dokonalý :D
TT - počátek V. epochy
úroveň: začátečník a noob
Modelář míní, manželka mění...
Uživatelský avatar
kapmor
 
Příspěvky: 13
Registrován: úte 23 črc, 2019 7:20 pm
Bydliště: úrodná Haná a Perníková Lhota

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod zugi » sob 29 úno, 2020 2:40 pm

TT/IV-V.epocha , poslední měsíce/roky ve stavu ReadOnly :'(
Uživatelský avatar
zugi
 
Příspěvky: 142
Registrován: pát 07 bře, 2008 8:59 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » pon 02 bře, 2020 6:47 pm

Vrchol zlatého věku uhlí, oceli a páry. Hunslet 0-6-0 Austerity č. 21 (standardní britská posunovací lokomotiva vyráběná v letech 1943 - 1964, původně pro potřeby armády, v počtu 485 ks; dochovalo se asi 70 ks, z toho zhruba 30 provozních) posunuje v ocelárnách East Moors Steelworks v Cardiffu, říjen 1963.
austerity.jpg

Snímek pořídil známý britský amatérský fotograf železnice John Wiltshire (+2016) a digitalizoval ho jeho syn Andrew. Digitalizace celé sbírky více než 4000 snímků Johna Wiltshira trvala 5 let a ty nejlepší včetně tohoto zveřejněného byly vystaveny ve waleském Penarthu v září 2018 na expozici nazvané "212 Degrees Fahrenheit", tj. 212 stupňů Fahrenheita, což není nic jiného než teplota bodu varu vody.

Ještě jednou stejný autor, stejná fabrika, lokomotiva č. 19 stejné řady, červen 1959:
austerity_2.jpg

Více viz tady:
https://www.walesonline.co.uk/lifestyle ... s-15115815
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3939
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » čtv 05 bře, 2020 6:40 pm

Co by byla dráha bez lidí...

V 1. polovině 20. století byly britské železnice v čele světového vývoje, pokud šlo o velké a rychlé parní lokomotivy. Řízení drah ve Velké Británii se zracionalizovalo v r. 1923, kdy se 120 dosud zcela samostatných společností sdružilo do 4 celků. Jedním z nich byla společnost LNER - London & North Eastern Railway. Pro ni pracoval jako hlavní inženýr Herbert Nigel Gresley, který v roce 1922 vyvinul lokomotivu řady A1 - slavného Létajícího Skota (The Flying Scotsman). Jedna z těchto lokomotiv, číslo 4472, vytvořila 30. listopadu 1934 v úseku - Londýn - Leeds nový rychlostní rekord, když pokořila magickou hranici 100 mil (161 km) za hodinu.

Toto je Létající Skot:
flying_Scotsman.jpg

(zdroj: sbírka Getty Images)

Strojní četa lokomotivy LNER 4472 před rekordní jízdou:
sparshatt-webster.jpg

Zleva strojvedoucí Sparshatt a topič Webster.
(zdroj: https://www.flyingscotsman.org.uk/scots ... ph-driver/)

A toto je triumfální návrat na londýnské nádraží King's Cross večer po dosažení rekordu; pán v klobouku gratulující strojvedoucímu Sparshattovi je osobně Nigel Gresley. Z dobových pramenů vyplývá, že byl nejen geniálním konstruktérem, ale jako jeden z mála technických manažerů své doby uměl spojit řídící a technickou zdatnost i s tím, čemu se dnes říká marketing a PR.

sparshatt-10465938.jpg

Zbývá snad jen dodat, že Sir Nigel Gresley zkonstruoval také slavnou lokomotivu řady A4 LNER 4468 Mallard, která 3. července 1938 dosáhla dosud nepřekonaného světového rychlostního rekordu parních lokomotiv - 203 km/h.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3939
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » čtv 05 bře, 2020 8:12 pm

Historie Létajícího Skota má však své další často dramatické pokračování. (Informace čerpám především z britské wikipedie odtud:
https://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Clas ... g_Scotsman )

Lokomotiva LNER 4472 Flying Scotsman přežila válku, po znárodnění Britských železnic v r. 1948 dostala novou řadu A3 a inventární číslo 60103 a byla vyřazena až v r. 1963 při úsporné akci zvané "Beeching Axe" ("Beechingova sekera": V 1. polovině 60. let pod vedením Richarda Beechinga BR uzavřely třetinu svých tratí a během 60. let zcela zlikvidovaly parní trakci.). Vyřazený stroj pak vystřídal za pohnutých okolností (krachy, exekuce) tři soukromé majitele, ale po většinu zbývajících let 20. století byl schopný provozu. Podíval se do USA a Austrálie a v r. 2004 byl po úpadku posledního soukromého majitele vydražen za 2,3 miliónu GBP britským Národním železničním muzeem (National Railway Museum) v Yorku. V r. 2006 bylo rozhodnuto o jeho generální opravě, která se nakonec protáhla na 10 let a vyžádala si celkem 4,5 miliónu GBP. Po několika zkušebních jízdách byla provedena slavnostní inaugurační jízda z londýnského nádraží King's Cross do Yorku dne 25. února 2016. A od té doby se Létající Skot nezastavil - pro letošní rok má naplánováno 10 většinou vícedenních akcí. Více k letošním akcím viz tady: https://www.flyingscotsman.org.uk/event ... he-tracks/
A protože letos je pravděpodobně poslední rok, kdy bude cestování z EU do Spojeného království bez větších komplikací, třeba vás jejich přehled bude inspirovat k návštěvě některé z nich.
Jako ochutnávka nechť vám poslouží například záběry kameramana NRM ze stanoviště Létajícího Skota při první zdařilé veřejné traťové jízdě po opravě dne 6. února 2016:
https://www.youtube.com/watch?v=41auk6NpgdI
No a jestli si troufnete na mluvenou britskou angličtinu, zkuste tento dokumentární film ITV (46 minut)
https://www.youtube.com/watch?v=sOc5MsEUOAA
s Robsonem Greenem, který strávil rok na opravách lokomotivy a nakonec si splnil svůj klukovský sen, když se v roce 2016 postavil na její levou stranu jako strojvedoucí.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3939
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků