Rychlostní návěstní soustava - anketa

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Používáte nebo hodláte používat na kolejišti rychlostní návěstní soustavu?

Ano, v klubu.
5
6%
Ano, ve škole.
0
Žádná hlasování
Ano, doma.
27
30%
Ano, úplnou.
9
10%
Ano, zjednodušenou.
22
25%
Ne.
26
29%
 
Celkem hlasů : 89

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

Příspěvekod Morris Zapp » stř 02 říj, 2019 5:48 pm

Rosice: Při jízdě z 1. koleje ten indikátor rozhoduje o rychlosti v obvodu výhybek! Jsme ve stanici bez rychlostní soustavy.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 705
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

Příspěvekod RadekH0 » stř 02 říj, 2019 6:53 pm

sidlo píše:Obrázek
Obrázek

  • 70 "kulatý" rychlkostník - platí pro "šestikoláky"
  • 85 horní rychlostník - "vozy mají kotoučové brzdy"
  • 80 dolní rychlostník - normální "běžný" rychlostník
  • 100 rychlostník na sloupu TV - pro vozidla s naklápěnou skříní
  • 40 rychlostník se žlutobílým šikmým ramenem - pro "nákladní" vlaky

to co je v uvozovkách není přesné znění předpisu

Pokud by někoho zajímaly nějaké podrobnosti.

Horní rychlostník:
Na dráze se normálně opravdu říká že "to co má kotouče na tento rychlostník může jet". Ovšem v reálů je to trochu složitější, jelikož i některá zahraniční vozidla, která mají špalkové zdrže mohou na tyto rychlostníky jezdit. Dle předpisu je definice tohoto rychlostníku takhle:
Rychlost horního rychlostníku N platí pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mm

To zda drážní vozidlo může touto rychlostí jet se určuje již při samotném návrhu tratě a to výpočtem teoretického a skutčného převýšení kolejového svršku při průjezdu vozidla určité hmotnosti a rychlosti. Pokud vozidlo projíždí obloukem, působí na koleje vlivem jeho hmotnosti a odstředivé síly k pružení, které snižuje převýšení (naklopení) oblouku.
Pokud ale toto vozidlo obloukem projede větší rychlostí, tak je pružení menší. Když ale vozidlo jede dostatečně rychle, tak může nastat stav, kdy je teoretické převýšení menší než skutečné a dochází tak k nedostatku převýšení

Ovšem to zda toto vozidlo může touto rychlostí při průjezdu oblouk jet závisí již na jeho konstrukci. Při jeho návrhu a jízdních zkouškách se určují tzv. kvazistatické síly pomocí Heumannovy metody, zjišťující např. postavení pojezdu kolejového vozidla v oblouku a velikosti řídící síly a třecí síly při průjezdu obloukem. Dále se vypočítává např. odstředivá síla, vozidlové odpory při jízdě, mezipodvozková vazba, kontroluje se chování konstrukce pojezdu a skříně vozidla při různých podmínkách a mnoho dalšího.
Až z toho všeho se teprve určuje, zda je vozidlo schopno jezdit na horní rychlostníky nebo ne.

Také se při provozu nesmí zapomínat na složení vlaku. To, že souprava může jezdit na horní rychlostníky neznamená, že to může i lokomotiva. To samé platí pro předepsaná a skutečná brzdící procenta.

Rychlostník R (ten se žlutým ramenem):
Obecně platí, že vozidla, která se musí řídit těmito rychlostníky jsou uvedena v tabulkách traťových poměrů (TTP), konkrétně je to myslím tabulka 3. Ale nevím to jistě.
Hezký příklad jsou dnes hojně používané autovozy, které mají velmi nízkou hmotnost a odlišnou konstrukci oproti běžným nákladním vozům.

Toť asi vše,
Radek
měřítko H0, epocha: III-IV
DCC
RadekH0
 
Příspěvky: 300
Registrován: ned 03 bře, 2013 11:37 am

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

Příspěvekod HonzaM » pát 04 říj, 2019 5:47 am

Anketa ukazuje poměr mezi zájmem o plnou a zjednodušenou soustavu. Je škoda že není rozlišení mezi počtem uskutečněných a pouze uvažovaných realizací. Překvapivý je velmi malý počet využití návěstních soustav v klubech, je ovšem třeba počítat s tím, že určitě existují realizace v klubech jejichž členové se neúčastní této ankety.
N, epocha 5,6, Digitrax, DR5000, MGP, TC9 Gold
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 2165
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

Příspěvekod HonzaM » úte 08 říj, 2019 7:36 am

Mohli by prosím ti kdož uvedli že používají úplnou rychlostní návěstní soustavu uvést knkrétně které návěsti neobsažené ve zjednodušené soustavě mají na kolejišti funkční? Úplná soustava je totiž velmi široký pojem a nezdá se mi pravděpodobné používání návěsti povolující kombinaci s rychlostí 60 km/h, což by znamenalo štíhlé výhybky a návěstidla s rychlostním pruhem. Prosím jen odpovědi na tuto otázku, ne planou diskuzi, jen od těch, kdo to skutečně mají, ne od těch kdo o tom teprve uvažují.
N, epocha 5,6, Digitrax, DR5000, MGP, TC9 Gold
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 2165
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

Příspěvekod sidlo » úte 08 říj, 2019 8:09 am

Posun zakázán/Posun dovolen.
Opakovaná výstraha/Rychlost 40 a opakovaná výstraha.

obr_1.jpg


obr_2.jpg
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 2363
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

Příspěvekod HonzaM » úte 08 říj, 2019 12:05 pm

Na modulu Čachnova mám návěstidla (“trpaslíky”) “posun dovolen/posun zakázán” a na odjezdových návěstidlech návěst “zabezpečený posun”, což je tedy také navíc proti zjednodušené soustavě, ovšem v anketě jsem uvedl zjednodušenou soustavu.
N, epocha 5,6, Digitrax, DR5000, MGP, TC9 Gold
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 2165
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

Příspěvekod Petr S. » stř 20 lis, 2019 3:47 pm

Ahoj vespolek , není to nic k anketě , ale pomůcka pro začátečníky , aby se alespoň trochu orientovali v rychlostní návěstní soustavě . Myslím , že úplně postačí pro 3. a 4. epochu .
https://www.youtube.com/watch?v=pPkSa_bUQhI
Petr S.
Petr S.
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

Příspěvekod Ove » čtv 21 lis, 2019 5:48 pm

po přečtení příspěvku RadkaHO jsem dobrovolně zvolil “NE” :D
Uživatelský avatar
Ove
 
Příspěvky: 306
Registrován: sob 18 srp, 2018 7:14 pm
Bydliště: Havlíčkův Brod

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

Příspěvekod RadekH0 » pát 22 lis, 2019 8:05 pm

Ove píše:po přečtení příspěvku RadkaHO jsem dobrovolně zvolil “NE” :D

V modelovém provozu se tyhle věci nemusí vůbec řešit. Např. na tvém kolejišti by byl horní rychlostník ( třeba jen na dvou místech) hezký detail. Ovšem dalším kritériem je modelovaná epocha. Horní rychlostníky a a rychlostníky R jsou spíše pro "novější" epochy. :)

Radek
měřítko H0, epocha: III-IV
DCC
RadekH0
 
Příspěvky: 300
Registrován: ned 03 bře, 2013 11:37 am

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

Příspěvekod Ove » pát 22 lis, 2019 9:10 pm

RadekH0 píše:... např. na tvém kolejišti by byl horní rychlostník ( třeba jen na dvou místech) hezký detail. Ovšem dalším kritériem je modelovaná epocha...
Radek

Znamenám si a určitě si nechám poradit.. a prozatím děkuji
Uživatelský avatar
Ove
 
Příspěvky: 306
Registrován: sob 18 srp, 2018 7:14 pm
Bydliště: Havlíčkův Brod

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

Příspěvekod hank » pát 22 lis, 2019 9:19 pm

Radek H0: To chce doplnit.

Rychlostníky se až do r. 1954 u ČSD nepoužívaly vůbec, kromě tabule s údajem max. rychlosti, která v r. 1939 doplnila už existující neproměnnou návěst "Pomalu" (šikmé zelenobíle, po změně významu návěstních barev žlutobíle pruhované břevno, většinou na chatrných mostech, v úsecích, kde padaly skály, v místech se zúženým profilem atd.; později se to přejmenovalo na "Pomalu pro nákladní vlaky"). Do té doby byly rychlosti stanoveny jenom v sešitových jízdních řádech. "Rychlíkové" rychlostníky se v předpisu D1 objevily v r. 1962, ale týkaly se jen motorových rychlíků a používaly se jen na hlavních tazích, původně na úsecích, které bych spočítal na prstech. "Kulaté" rychlostníky si vynutilo rozšíření sergejů i na tratě, kde měly omezenou přechodnost, a platily pro všechny lokomotivy s 3nápravovými podvozky; kdy přesně byly zavedeny, to už si nepamatuju, návěstní předpis D1 z r. 1962 platil 35 let a byl za tu dobu x-krát měněn a doplňován, k velké radosti školařů a "radosti" všech postižených profesí. Nicméně mám za to, že to bylo někdy v polovině 80. let; kdo ví víc, ať mě prosím opraví.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3637
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Rychlostní návěstní soustava - anketa

Příspěvekod HonzaM » sob 23 lis, 2019 7:11 am

Morris Zapp píše:
Zatím si myslím, že ta anketa se snaží zjistit, zda na svých kolejištích přisvěcujeme dolní žluté při jízdě do křiva - je to tak?

nejen to, ale také informace co bude na následujícím odjezdovém nebo cestovém návěstidle. Na modelových kolejištích asi cestová většinou potřebovat nebudeme, ani na relativně velkém N kovém modulu by se mi za sebe nevešly dva vlaky delší než dva motoráky,
N, epocha 5,6, Digitrax, DR5000, MGP, TC9 Gold
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 2165
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Předchozí

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Alda C. a 2 návštevníků