radekkrupka píše:V Jindřichovicích pod Smrkem jsem narazil na zajímavou relikvii u manipulační koleje (volná skládka, rampa...). V trávě tam je dodnes tohle:
Předpokládám, že jsou to kladky pro posun vozů navijákem. Na jednom konci jsou kladky dvě, na druhé jedna... vím, že se to používalo ve starších epochách na vlečkách, např. u točen. Ve stanici jsem to ještě neviděl. Nejvíc mě překvapilo, že dodnes se tím dá krásně točit. Asi dobrá konstrukce
U nás na trati ve stanici Jesenný podobné kladky jsou, jen trochu jiné konstrukce a ne z tak robusních kladek a v kovovém bloku, viz foto toho co zbylo, ta kdysi žlutá kostka na rohu kamenné rampy u skladu ve které byli kladky (lepší foto jsem nenašel)
dokonce tak matně vzpomínám i na naviják který u nich byl, z tohodle pohledu by byl schovaný za skladem (ale to tak asi před 15-20 lety), jen ono tažné zařízení bylo na vrchchu rampy, narozdíl od těchto téměř na úrovni kolejí
tak jsem ještě udělal i detailnější foto kladky od nás, je to ale spíš skoro domácí výroba
- navij02.jpg (86.59 KiB) Zobrazeno 8372 krát
- navij01.jpg (93.49 KiB) Zobrazeno 8372 krát
jinak tam co byly kladky dvě byl patrně i naviják, a lano protažené mezi kladkami aby se dalo tahat z obou stran a nemuselo se to nijak přehazovat, u té kladky co je na druhé straně rampy mě napadají dvě možnosti, první kvůli ochraně lana aby se nedřelo o kamennou rampu, druhá pokud by vagón tahali až od mezníku u vyhybky tak pro vyrovnání směru tahu, ale to by se asi dalo odvodit od toho jak budou vůči rampě umístěné.
Taky něco málo k vlečkám, jedna kratší už nějakých pár let zrušená je u Železného Brodu která vedla do bývalého areálu textilky (původně firma Johann Leibieg & Co. později Kolora) a z vlečky odbočovala i jedna kolej do areálu bývalého ŽBS které tam vzniklo později než textilka. Zaústěné byla do trati ze Želežného Brodu asi 1,7 km od nádraží směrem na Turnovu. Dnes tam po vlečce zbyl víceméně jen most přes řeku a torzo domku (stavědla) poblíž místa zaústění do hlavní tratě, zkusil jsem na mapě vyznačit kam zhruba trať byla zavedená v areálu fabriky, přepravovala se tam dřív bavlna do textilky a nejspíš hotové výrobky z ní, dále uhlí do kotelny, a později i křemičitý písek do ŽBS. Někjakou fotku mostu i některých budov bych asi doma našel. Z jedny budovy skrz kterou trať vedla je dnes "galerie Libeňský Brychtová". Jinak přikládám odkaz na mapu, snad to zůstane i s vyznačenou tratí (spíš odhadem kudy asi vedla). Na fotomapě je vidět dobře most přes řeku a trochu náznak kudy vedla trať po okraji náhonu.
http://mapy.cz/#x=15.244700&y=50.640141 ... dWBH.&l=15Něco málo o vlečce i s fotkami jsem nakonec našel i na stránce:
http://www.vlakregion.cz/trate/030/vlec ... liebig.htm Jsou tam fotky od hlavní trati k mostu, ale dnes by měla být přístupná i strana v místech kudy vedla vlečka fabrikou od druhé strany mostu, už i z důvodu že z jedné stavby vlečky je dnes Galerie, a ona textilka jako spousta dalších po okolí nefunguje. Pokud by byl zájem asi by se dalo zjistit případně i nafotit víc.