od MirekTT » ned 18 dub, 2010 11:47 am
Pánové díky za motivační chválu. Povrch stavebního fasádního flexilepidla, které jsem použil já se dá rozrušit v zásadě dvěma způsoby. Nebo ještě raději popíšu celkové poznatky:
Jak na asfalt ze stavebního lepidla:
Nic do lepidla nedávat, kromě vody.
Na sucho se do lepidla dá přisypat patinátor kvůli odstínu - zkouška předem.
Lepidlo namíchat velmi husté - pastovité. Nejprve dát vodu, pak přisypávat lepidlo. Než přidám vodu, raději zkouším ještě chvilku míchat.
Lepidlo v závislosti na čase, jak jímá vodu, trochu řídne. Při moc husté konzistenci vodu nepřilévat, ale míchátko namočit do vody.
Při nanášení lepidlo nejprve důkladně zapravit do povrchu.
Lepidlo urovnat do požadované tloušťky a plochy.
Po 15ti minutách lze lepidlo na povrchu vyhladit do "gletu" nejlépe malou ocelovou špachtličkou.
Po půl dni lze gletovaný povrch stáhnout velmi mírně vlhkou jemnou houbičkou - čím víc, tím hrubější povrch.
Na druhý den lze vytářet poškození - popraskání, výtluky apod.
Pokud nepoužijete k rozrušení povrchu lepidla houbičku, lze do dvou až tří dnů po nanešení povrch smirkovat, tím lze vytvořit hrubější povrch.
Lepidlo tvrdne týden. Po týdnu je z něj kámen.
Chyby:
Nevhodné příměsi, lepidlo může popraskat
Příliž řídká směs, nelze zagletovat povrch, který po uschnutí i tak trochu zhrubne, ale řídké lepidlo udělá pro menší měřítka nereálný povrch.
Nedávat na volný karton, zkroutí se. Pokud jde o savý podklad, musí být nehybný v celé ploše.
Vytvořené praskliny a výtluky zalévat řídkým lepidlem, které po uschnutí zmatní a zprůhlední, jinak si vytvoříte skleněný povrch na asfaltu.
Další poznatky:
Nezkoušel jsem asfalt lakovat matem. Výtečně na něm drží patinátory. Na kapky oleje apod jsem si netroufl, ale před přejezdem by se jich pár šiklo jakožto olej odkapaný z čekajících aut. Dobarvování povrchu a rozmývání vodovkama jsem neřešil. Asfalt vypadá realisticky i tak. Avšak je třeba počítat, že konečný odstín bude znát až po týdnu. Lepidlo byť i s patinátory sesvětlá. Pokud chcete nový čestvý asfalt, je třeba namíchat skoro černé lepidlo. Rozmívat a jakkoliv upravovat lepidlo po týdnu už není možné bez destrukce. Povrch je zcela vodostabilní a velmi tvrdý pro jakékoliv mechanické úpravy. Dobarvení možné je, lepidlo vodu nasaje do hmoty, ale nerozpustí se, nenabobtná ani nevymrzne.
Na olejové skvrny bych asi doporučil olejovky, ale pozor, ty řídké se sikativem by se rozpily do větší plochy a není cesty zpět.
Je to pracné. Asfaltku na mém modulu jsem pokládal skoro hodinu. Já jsem s lepidlovým asfaltem spokojen, ikdyž výsledek možná působí navenek poněkud nesměle. Ano, chtělo by to ještě vyšperkovat, ale mě to pro začátek fakt stačí. Na dalším modulu, který mám v plánu by totiž měl být přejezd z blikači, takže další, mnohem frekventovanější ale též udržovanější asfalt.