Dzavoronok píše:prostřednictvím přestavníků nebo digitálně přes dekodéry?
Za prvé pojmy:
Přestavník
je zařízení, které elektřinu promění v mechanický pohyb (za pomoci elektromagnetu, elektromotoru, paměťového drátu či třeba bimetalového pásku) a tím přestaví výhybku. Zvláštním druhem je pak přestavník mechanický, čili ruční.
Další funkcí přestavníku je schopnost pomocí spínačů přepínat napájení jazyků, srdcovky, zpětného hlášení případně dalších výstupů podle potřeby.
POZOR! I ruční přestavník je přestavník a měl by zajišťovat tyto funkce.
Digitálně
znamená přes dekodery. Jinou alternativou je analogově. Tady se bavíme o ovládání, čili o způsobu, jak dodat přestavníku informaci, čili elektřinu, kterou přestavník promění v pohyb.
Takže k výhybkám budeš přestavníky potřebovat určitě, pokud nechceš přestavovat výhybky ručně. Ovládání digitálem je pak smysluplné od určité velikosti kolejiště a složitosti provozu. Je to relativně velká vstupní investice a pro dvě, nebo tři výhybky je vcelku nesmyslná.
POZOR! I ruční přestavník je přestavník.
Neplést si to s digitálním ovládáním lokomotiv. Tam digitál zajišťuje schopnost provozovat na kolejišti dvě a více loko nezávisle na sobě. I v tomto případě to samozřejmě něco stojí (centrála, ovládače, lokodekodery). Pokud však uděláš investici do digitálního ovládání lokomotiv, pak má smysl se zamyslet i nad digitálním ovládáním příslušenství. Jestliže však budeš loko ovládat analogově, potom je digitál pouze pro výhybky nesmysl.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!