H0 3700x3400, vícepatrové

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Ondra S. » pon 27 říj, 2025 12:23 pm

A – úvod
B – Představení myšlenky
C – Popis provozu, stanic, krajiny
D – Propojení pater
E – DCC řízení
F – Parametry kolejiště
G – Závěr
H - Odkazy
I - Obrázky

Dobrý den všem,
Rád bych tímto zveřejnil svou myšlenku pro nové kolejiště (velikost H0).

A: Úvod
Nejprve něco o mně. Železničnímu modelářství se věnuji s přestávkami přes 15 let. Začínal jsem s TT, dělal jsem i letecké a plastikové modely, ale železnice mě táhla vždy nejvíce. Tím chci říct, že náš koníček znám a vím, co vše obnáší, jak finančně, tak časově atd…
Před dvěma lety jsem prodal vše TT, začal s H0 a s plánem nového kolejiště. Nápadů bylo mnoho, včetně nesmyslných. Přes různé varianty jsem se aktuálně dopracoval k tomuto:

B: Představení myšlenky
Místnost má rozměry 3700 x 3400 mm viz níže (ano vím, že TT, nebo dokonce N by se vešlo daleko lépe než H0, ale s tím do toho jdu :)). Od počátku je základní myšlenka ztvárnit jednokolejnou lokální trať (jako je např.: 210, 086, 212, 223, 184, 222, 204… – ze kterých, a jiných, čerpám inspiraci). Nemám v plánu modelovat konkrétní stanici nebo úsek tratě přesně tak, jak je ve skutečnosti, pouze se inspirovat, ale stále dodržovat principy skutečné železnice.
Vzhledem k prostoru mě zaujala myšlenka vícepatrového kolejiště. První dávnější inspirací byl známý Renaud Yver. Poté jsem objevil kolejiště jiného francouzského modeláře (odkaz 1) a švýcarského (odkaz 2) na relativně podobném prostoru (ale H0e), tato kniha (odkaz 3), nebo německý modelář zde (odkaz 6).
Aktuální plán je vytvořit celkem 2 patra + SN v epoše V, inspirované tratí Sedlčany – Čerčany (SN) – Kácov (tato místa znám a mám k nim vztah). Provozovat plánuji běžné soupravy z lokálních tratí ČR a historické soupravy (např. festival parních lokom. – odkaz 4). Na kolejišti chci provozovat jak dostatek posunu, ruční řízení, tak nechat vlaky „automaticky“ kroužit dle jízdního řádu a jen se dívat.
I přes omezený prostor se chci držet velkých poloměrů oblouků na volné trati. Daní za velké oblouky jsou obloukové výhybky ve stanicích. Ty ale půjde zakrýt krajinou, budovou…
Mimo tuto místnost mám k dispozici ještě samostatnou dílnu (jak pro „špinavou“ tak „čistou“ práci (stříkání modelů/budov…)). Vstup do místnosti bych řešil podobně jako zde (odkaz 5 – čas 0:52). Se stavbou bych rád začal v létě 2026

C: Popis provozu, stanic, krajiny
1) 1P – SN:
SN je zatím jen náčrt v pracovní verzi (např. některé výhybky jsou částečně přes dělení segmentů). Každé patro bude mít nejspíše vlastní SN. Pro 3P by mohly stačit 4 koleje, 3 pro odstavení souprav + 1 objízdná, pro 2P min. 5 kolejí + 1 objízdná. SN se vejde jak pod segmenty nádraží, tak pod segmenty u dveří. Vím, že velikost SN se odvíjí od provozu, nástin provozu je v dalších části. Dále chci do SN vložit vratnou smyčku pro otáčení souprav. SN by mohlo mít vlastní segmenty, které by měli jít v ideálním případě vyndat z celku zvlášť.
2) 2P - „Kácov“:
Rád bych se držel 4 kolejí (max 5). Ve stanici dochází primárně ke křižování vlaků. Nachází se zde sklad s volnou skládkou dřeva a sypkých materiálů. Výtopna je zde zatím umístěna pouze po vzoru skutečné stanice, netrvám na ní. Do stanice bych rád napojil jednu vlečku (případně dvě) do zatím nespecifikovaného areálu. Výška modulů nad SN min. 250 mm, zatím nastaveno na 300 mm. Trať vede krajinnou vrchovinného charakteru. Délka viditelné trati cca 7,5 m.
3) 3P - „Sedlčany“:
Stanice je využívána pro pravidelný osobní provoz několika spojů denně. Zároveň se zde nachází objekt ZZN s přidruženým bývalým skladem hnojiv. Sýpka je stálé v užívání místního podniku, sklad vlastní soukromá firma. Dále je zde výsypka sypkých materiálů. V levé části stanice je malá vlečka do průmyslového areálu z 80. let, který nyní vlastní soukromá firma a stále pro přepravu zboží využívá železnici. Dále již nevyužívané skladiště s rampou, volnou skládkou dřeva a sypkých materiálů. Nachází se zde také výsypka pro sypké materiály. Výtopna je ve správě ČD, která ji využívá pro mot. Vůz 810, případně ji po domluvě využívá spolek železniční nostalgie pro své parní lokomotivy. Do stanice zajíždí pravidelné prázdninové historické soupravy všeho druhu. Zajíždí sem také nejrůznější soupravy během různých železničních akcí. Vedení tratě je inspirované podhorskými tratěmi severních Čech se členitým terénem a lesnatou krajinnou. Délka viditelné trati cca 6 m.

D: Propojení pater
Každé patro chci mít se SN propojené zvlášť. Nejdříve jsem plánoval propojit všechna patra pomocí spirály. Délka spirály mezi SN a 3P by byla asi 30 m. Zároveň dostat takový segment z místnosti by bylo jen tak tak. Pak jsem objevil možnost výtahu – zdálo se to jako skvělé řešení pro spoj obou pater. Dva výtahy vedle sebe se mi ale nelíbili (údržba, přístup, omezená délka souprav mezi SN a 2P, omezení v provozu..). Z toho vyšla kombinace obojího – mezi SN a 2P spirála R484, mezi SN a 3P výtah s přepravní délkou 1600 mm. Výtah bych vytvořil po vzoru tohoto německého modeláře, který vytvořil vlastní řídící dekodéry, jejichž plány a popis dává volně k dispozici (odkaz 7).

E: DCC řízení
Kolejiště bude celé digitální. Centrálu používám Z21 (černá). Líbí se mi komponenty od DCC Doma, řízení výhybek pomocí serv. K řízení kolejiště přes PC zatím nemám vybraný program, vyzkoušel jsem RocRail, iTrain a TrainController. Nejvíce se mi líbí iTrain (poměr cena, výkon, užívání, prostředí).
Ovládání kolejiště manuálně (multimaus, tablet) nebo automaticky přes PC. V manuálním režimu řízení plánuji stavět cesty přes dotykovou obrazovku PC a loko řídit přes multimaus.

F: Parametry kolejiště
1. Normy NEM: ano, držím se jich a budu stavět podle nich
2. Kolejivo: Tillig Elite H0, 15°
3. Ovládání: Digitální řízení (Roco Z21 – černá)
4. Místnost:
4.1. Místnost: rozměry 3700 x 3400 mm
4.2. Tvar: kolem stěn celé místnosti
5. Motivy:
5.1. Námět: lokální jednokolejná trať
5.2. Epocha V, ČD (cca 2000 až 2012)
5.3. Stanice
5.3.1. 1P SN
5.3.2. 2P mezilehlá typu „Kácov“
5.3.3. 3P koncová typu „Sedlčany“
5.4. Krajina: vrchovinná až pohorská
6. Technické info
6.1. Konstrukce: segmentová překližková, rozebíratelná a dobře přenositelná –možnost dostat se k topení a oknu (segmenty různých velikostí)
6.2. Poloměry oblouků:
6.2.1.Viditelné min. R840 (výhybky R425)
6.2.2.Skryté: min. R425
6.3. Max. sklon: 3% (spirála)
6.4. Výška:
6.4.1. SN 450 až 550 mm
6.4.2. 1P Mezilehlá stanice „Kácov“ 700 až 800 mm
6.4.3. 2P Koncová stanice „Sedlčany“ 1300 až 1400 mm
6.5. Hloubka: max 650 mm
7. SOUPRAVY:
7.1. Osobní i nákladní doprava
7.2. nejdelší předpokládaná osobní: 1400 mm - např.: 751 + 4x „Y“ (délka 1318 mm), 555.0 + 4x „Y“ (1400 mm)
7.3. nejdelší předpokládaná nákladní: cca 1850 mm (případně méně) – např.: 751 + x 10 EAS/Uacs (1850 mm)
7.4. Dále např.:
· 810 + Btax
· 830 + přípojné vozy
· 714 + 3x Btax/Btx
· 751/750 + 3/2x Bmto/„Y“
· 814; 842
· 742/743 + nákladní vozy…
· Historické: M262 + Balm, 555.0/354.1 + 6x Be; M240 + Balm, T478 + historické osobní vozy…

G: Závěr
Toto je můj několikátý návrh, se kterým jsem ale došel nejdál. Vím, že velikost místnosti není pro H0 ideální, proto koncept více pater. Nejsem drážní odborník a nikdy jsem na dráze nepracoval, jsem čistě modelář a nadšenec. Snažím se co nejvíce držet reality, ale chci si ji tvořit podle sebe a mít ji jako inspiraci. Projekt zde zveřejňuji hlavně proto, protože SI CHCI NECHAT PORADIT :D . Budu moc rád za rady, nápady a podněty, cokoliv Vás napadne!

1) Nejsem spokojený např. se stanicí Kácov, tu potřebuji doladit nebo úplně předělat
2) Musím dodělat SN, možná někoho napadne nějaké pěkné rozvržení
3) Budu rád za rady ohledně DCC komponentů k řízení kolejiště, doporučení…

Pravděpodobně jsem při psaní na něco zapomněl, na vše rád odpovím.

Obrázky v plné kvalitě jsou na tomto odkazu:
https://eu.zonerama.com/OndrejSlama/Album/13280909

H: Odkazy
Odkaz 1: https://forum.lrpresse.fr/trains/viewtopic.php?f=2&t=54657
Odkaz 2: https://www.modell-bahn.ch/forum/index.php?thread%2F5083-filisur-st-moritz-2-0%2F
Odkaz 3: https://shop.trains.com/products/multideck-design-for-model-railroads
Odkaz 4: https://www.youtube.com/watch?v=zG9L-O74pwk&list=PLC4CsGAs84NW2Pi9g6ceYKF6k4bPBrPMU&index=11
Odkaz 5: https://www.youtube.com/watch?v=8puahORGbTc
Odkaz 6: https://www.youtube.com/shorts/MG6garcBE2Y
Odkaz 7: https://www.stummiforum.de/t203419f15-Loklift-im-Eigenbau.html

I: Obrázky

mistnost.jpg
Místnost

1p_SN.png
1P SN

2p_vse.png
2P "Kácov" Celkový pohled
Ondra S.
 
Příspěvky: 9
Registrován: pát 18 lis, 2016 2:59 pm

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Ondra S. » pon 27 říj, 2025 12:27 pm

2p_koleje_popis.png
2P "Kácov" dělení segmentů, kolejový plán

3p_vse.png
3P "Sedlčany" celkový pohled

3p_koleje_popis.png
3P "Sedlčany" dělení segmentů, kolejový plán
Naposledy upravil Ondra S. dne pon 27 říj, 2025 7:30 pm, celkově upraveno 1
Ondra S.
 
Příspěvky: 9
Registrován: pát 18 lis, 2016 2:59 pm

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Ondra S. » pon 27 říj, 2025 12:28 pm

3p_pohled1.png
3P celkový pohled 3D

2p_pohled1.png
2P celkový pohled 3D
Ondra S.
 
Příspěvky: 9
Registrován: pát 18 lis, 2016 2:59 pm

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Myšpulín » pon 27 říj, 2025 2:41 pm

Zajímavý projekt. Hned první, co mě praštilo do očí, je tvar těch vytáčejících se segmentů. V SN by musel mít tvar kosodélníku a nad tím lichoběžníku, nikoli obdélníku. A samozřejmě protikus pak doplní zbytek, tedy taktéž lichoběžník. Ale to je jen detail. Spíš je na zamyšlení mezera, co vznikne, a dělící roviny. Namaluj si to v měřítku a v jednotlivých částech otáčení, hlavně kdy se protější roh dostane na úroveň předního rohu a kam se až nakonec otočí.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1536
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Ondra S. » pon 27 říj, 2025 7:07 pm

Myšpulín píše:Zajímavý projekt. Hned první, co mě praštilo do očí, je tvar těch vytáčejících se segmentů. V SN by musel mít tvar kosodélníku a nad tím lichoběžníku, nikoli obdélníku. A samozřejmě protikus pak doplní zbytek, tedy taktéž lichoběžník. Ale to je jen detail. Spíš je na zamyšlení mezera, co vznikne, a dělící roviny. Namaluj si to v měřítku a v jednotlivých částech otáčení, hlavně kdy se protější roh dostane na úroveň předního rohu a kam se až nakonec otočí.


Děkuji za opravu, vložil jsem špatné obrázky. Čtverec by se nevytočil. V SN nemám segmenty nakreslené, protože není domyšlené, čáry které tam mám jsou pouze orientační v rámci kreslení ne Wintracku. Do původního příspěvku jsem nahrál ty správné obrázky, aby to nikoho nemátlo. Jinak řešení mám nakreslené v autocadu v 1:1, přikládám rychlý snímek, jak by to mohlo vypadat, otevírání je stejné pro všechna patra.

Ještě dodám, že plánky v úvodu jsem pořizoval jako snímky obrazovky a nemají tudíž dostatečnou kvalitu. Z autocadu a programu QGis vycházely rozmazané a neostré. Jsou tedy upraveny v programu LibreOfiice Draw, kde mají sice dobrou kvalitu, ale nejsou to plnohodnotné výkresy :)
Přílohy
cad_vystrizek.PNG
otevirani segmentu
Ondra S.
 
Příspěvky: 9
Registrován: pát 18 lis, 2016 2:59 pm

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod rchlumecky » úte 28 říj, 2025 8:43 am

Zajímavý projekt, skoukl jsem ho zatím jen rychle, na první pohled vidím paradox, že "u okna" jsou všechna nádraží a všechna patra, kdežto "největší" stěna jen 2 - já bych nádraží a největší šířku směřoval na západní a jižní stěnu a viditelná nádraží bych rozhodil, aby opticky byly od sebe a né nad sebou.
Šířka segmentů by si zasloužila tratě 2, hezky se schovávající v tunelu a nadjíždějící a jedno nádraží alespoň odbočná stanice, prostor na to je.
"ale já tady nejsem sám - já tady tak chlastám .. "
rchlumecky
 
Příspěvky: 147
Registrován: pon 12 kvě, 2008 11:58 am

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Ivan » úte 28 říj, 2025 11:50 am

Ahoj,

moc zajímavé kolejiště, líbí se mi, jak od začátku plánuješ detailně.

Na Kácově mi taky něco nesedí, mám pár poznámek k zamyšlení, než konkrétní řešení.
- je to mezilehlá stanice, nedával bych výtopnu (pravý Kácov ji má, protože býval konečnou stanicí. Taky můžeš argumentovat, že je to stanice po náročném stoupání, takže výtopna lze)
- levé zhlaví OK, co ubrat kolej ve stanici a právě zhlaví mít přímé? Stanice trochu trpí, když má obě v oblouku. Chápu, že je to moje s místem.
- stanic lehce natočit, aby nebyla rovnoběžně s hranou
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2169
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Ondra S. » úte 28 říj, 2025 2:31 pm

rchlumecky píše:Zajímavý projekt, skoukl jsem ho zatím jen rychle, na první pohled vidím paradox, že "u okna" jsou všechna nádraží a všechna patra, kdežto "největší" stěna jen 2 - já bych nádraží a největší šířku směřoval na západní a jižní stěnu a viditelná nádraží bych rozhodil, aby opticky byly od sebe a né nad sebou.
Šířka segmentů by si zasloužila tratě 2, hezky se schovávající v tunelu a nadjíždějící a jedno nádraží alespoň odbočná stanice, prostor na to je.


1) Rozumím a díky za postřehy, je to jeden z kompromisů, ke kterému jsem došel, vysvětlím. Při plánování mě nejvíce omezuje sloup na jižní straně a dveře. Zároveň potřebuji někam umístit spirálu. První varianta počítala s umístěním mezilehlé stanice tak, jak je teď (u okna), koncová byla umístěna právě na západní straně (vlevo od sloupu a okna) a spirála tam, kde je teď. Problémy: 2P žádný problém, 3P -> segmenty koncové stanice by se nacházely nad spirálou, jejíž hrana je od stěny 1300 mm - přes ní bych na horní patro nedosáhl. Možností bylo stát při práci na segmentu ve spirále - to se mi zdá dost nepraktické a úplně vidím, kolikrát bych do spirály při vstupování kopnul :D , řešení -> přesunout spirálu jinam, ale kam? na severní stěně je mezilehlá stanice, takže na východní stěnu? Tam mi připadala spirála dost "v prostoru", segment by překážel k přístupu k pravému zhlaví mezilehlé stanice a SN. Zkusil jsem vše ještě několikrát otočit v různých kombinacích a došel jsem k tomuto:

- nejlepší poloha spirály je v levém dolním rohu - > zdá se mi tam dobře schovaná, i díky sloupu (vytvářel jsem si v místnosti základní rozložení s kartonem, tak jako kolega Toch v jeho vlákně, děkuji za nápad! :))
- výtah i spirála ve stejném místě místnosti -> lépe se oddělí technická část kolejiště od krajiny a není to rušivé na pohled
- dostupnost -> vše musí být dostupné - ano, výtah je za spirálou, v případě poruchy se dá do spirály vejít, nebo se celý segment spirály odsune ven, s tím počítám
- umístit stanice na delší stěny (severní nebo jižní) a využít prostor na maximum -> na jižní straně překáží sloup, který je od stěny 150 mm, délka hrany sloupu 150 mm = segment by byl od stěny odsazen 300 mm do prostoru + šířka segmentu.. To mi přišlo nepraktické a škoda místa -> severní stěna vyšla jako vhodnější varianta
- umísiti stanice nad sebe -> pokud bych umístil nad segment s volnou tratí (šířka 550 mm) segment stanice (šířka 650 mm), bude dolní segment pohledově zakryt. Spodní segment musí být vždy širší nebo stejně široký, jako ten nad ním. Jinak si zmenším úhel pohledu. Ano, segment s volnou tratí může být také široký 650 mm, mohl bych na něj umístit např. nějakou vlečku. V tomto případě mi ale přišlo, že umístěním vlečky kolem volné tratě při této velikosti kolejiště se výrazně zkrátí vzdálenosti - vše od sebe bude moc blízko. Volnou tratí a krajinou kolem ní se snažím vzbudit dojem, že trať už od stanice urazila několik kilometrů.
- přišlo mi praktické umístit stanice a SN přímo nad sebe kvůli provozu - vše budu mít před sebou, spolu s monitorem na ovládání výhybek.
- NEVÝHODA -> segmenty nádraží (ty nejširší) přes okno a topení, to není moc praktické, vím. Proto jsou segmenty co nejužší, aby šlo na okno a topení s trochou snahy dosáhnout.

Může se stát, že jsem už přes všechny varianty slepí k jinému dispozičnímu řešení celého kolejiště. Kdybys měl nějaký rychlí nápad, jak co umísit, budu rád a promyslím to. Doteď jsem však při každém jiném řešení narazil na různé problémy, toto mi vyšlo nejlépe, zatím.

2) Odbočnou stanici jsem zvažoval na 2P, nepodařilo se mi to. Přičemž by dvě souběžné tratě byly vedeny v levé části kolejiště (u západní stěny). V pravé části (východní stěna) bych vedení tratí vedle sebe neviděl nadějně z těchto důvodů:
a) vést tratě ve stejné výšce vedle sebe až někam do tunelu - to nevypadá dobře.
b) vést je v různé výšce - ano, to by šlo, ale celou dobu by vedly vedle sebe. To by myslím opět zkracovalo dojem "mnoha ujetých kilometrů"
řešení:
c) vést tratě ve stejné výšce vedle sebe, přičemž jedna se kousek za stanicí ztratí za kulisou - to by jít mohlo, provoz by byl zajímavější, zároveň by mohla být za kulisou výhybna na křižování.

nevýhody odbočné stanice:
a) zkracení staničních kolejí
b) složitější zhlaví
c) pravděpodobně menší oblouky, nebo ještě větší zkrácení staničních kolejí
d) nejspíš bych musel oželet velký most na segmentu u dveří.

Ale jak říkám, můžu trpět projekční slepotou. Proto děkuji za jakýkoliv nápad a návrh! :D
Ondra S.
 
Příspěvky: 9
Registrován: pát 18 lis, 2016 2:59 pm

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Ondra S. » úte 28 říj, 2025 2:55 pm

Ivan píše:Ahoj,

moc zajímavé kolejiště, líbí se mi, jak od začátku plánuješ detailně.

Na Kácově mi taky něco nesedí, mám pár poznámek k zamyšlení, než konkrétní řešení.
- je to mezilehlá stanice, nedával bych výtopnu (pravý Kácov ji má, protože býval konečnou stanicí. Taky můžeš argumentovat, že je to stanice po náročném stoupání, takže výtopna lze)
- levé zhlaví OK, co ubrat kolej ve stanici a právě zhlaví mít přímé? Stanice trochu trpí, když má obě v oblouku. Chápu, že je to moje s místem.
- stanic lehce natočit, aby nebyla rovnoběžně s hranou


Souhlasím výtopnu vyhodím. byla tam jen aby tam něco bylo. Ano, pravda, obě zhlaví v oblouku se mi také úplně nelíbí, je to daň za pěkné pohledové oblouky na trati. Udělal jsem rychlou úpravu. Odebral jsem jednu kolej a natočil celou stanici o 3°. Například takto jsi to myslel? Nevím, jestli by mi ta jedna kolej nechyběla :)
2P_upraveno_otoceno.PNG
2P v2
Ondra S.
 
Příspěvky: 9
Registrován: pát 18 lis, 2016 2:59 pm

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Ivan » úte 28 říj, 2025 6:19 pm

Mne se to líbí, hlavně aby se výsledek líbil tobě.
Výpravní budovu bych posunul trochu vlevo, bude více místa na veřejnou skládku atd , ale to jsou v tuto chvíli detaily, které se dají ještě dořešit.

A kdybys hodně chtěl to zaplnit, tak by vlevo nahoře v rohu mohla být ještě nějaká vlečka, třeba sýpka.
Celkem tedy dvě dopravní koleje na křižování a jedna manipulační u budovy.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2169
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Zlámalík » úte 28 říj, 2025 7:12 pm

S dovolením, než se ponořím do milimetrů, já bych to celý přeházel. Zdá se mi to překombinované. Několik podobných nápadů jsem zavrhl při plánování svého kolejiště. Nakonec zvítězí ten nejjednodušší návrh - ne třeba stavebně, ale provozně. Prostě se ti nebude chtít pořád něco někde řešit. Výtah fajn, jaká je provozní spolehlivost? Budeš umět poslat vlak ze stanice prostě jen pryč a nějaký automat jej zaparkuje? No, možná jo. Bude to ale fungovat samo, bez obsluhy? Protože nebudeš chtít řešit vlak v SN, když jej nevidíš a nevidí jej ani hosté, je to prostě mrtvý čas. Vidím to i na svojí Malé Pace a to jsou necelé tři metry kolejí. Když to jde plynule a baví to i návštěvu, je to fajn, užiješ si to a máš obdiv publika. Když ne, něco je špatně.

To řešení s výtočným dílem na inverzním obrázku je velice nepraktické, za ten roh se budeš zachytávat a ne každý tím projde bez úhony, trpět bude i kolejiště. Dveřmi bych procházel tak, aby je stačilo pootevřít málo a už se dalo proklouznout. Spirálu bych proto dal za dveře vpravo, kde nebude zavazet příchodu. Od hlavní stanice vlevo bych vytáhl klidně ty dvě tratě, jak navrhuje kolega, jednu hlavní, která by šla doleva dokola, pak přes mostek přes dveře a na smyčku. Druhou, lokálku či vlečku, která by končila před dveřmi. Zhruba jsem to naznačil do obrázku, přesné trasy teď neřeším, jen koncepci. Ten odklopný díl bych udělal vytáčecí, něco jako připevněný konferenční stolek s kolečky. Nemusí to být do kruhu, ale odsazení osy otáčení umožní uvolnit místo u dveří.

Sorry, že do toho tak vrtám, ale ber to jako jiný pohled na věc.

OndraS_1.jpg
Naposledy upravil Zlámalík dne úte 28 říj, 2025 9:21 pm, celkově upraveno 1
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2824
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Danny » úte 28 říj, 2025 8:18 pm

Souhlasím se Zlámalíkem, ten průlez je na prd a jeho návrh přesunutí spirály to krásně vyřeší.
Čtvrtou kolej bych nechal, jen to chce si pořádně pohrát se zhlavím. Osobně se mi nelíbí ta rovnoběžnost s hranou...mě pomáhá "zalomení" stanice v 3/5 délky :wink:
patrové kolejiště H0 , DCC / reléovka, epocha IV,V
Danny
 
Příspěvky: 51
Registrován: pon 27 říj, 2008 4:37 pm
Bydliště: Brno venkov - Zastávka

Re: H0 3700x3400, vícepatrové

Příspěvekod Zlámalík » úte 28 říj, 2025 9:45 pm

Ještě jeden nápad - stanici umístit doleva ke zdi, aby se za ní mohlo snáz postavit pozadí či lépe reliéfy budov (viz Marvinova hlavní trať, zde ve fóru) a tam, kde je okno, umístit širou trať a most. Most tak může být průhledný proti oknu a získá na plasticitě a prostoru.

Zhruba třeba tak nějak:

OndraS_2.jpg


Abych tady jen nemlel pantem, mrkni na to, jak jsem vymýšlel kolejiště já - některé partie jsou podobné a uvidíš, co myslím tím mostem a tak...
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2824
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov


Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník