B – Představení myšlenky
C – Popis provozu, stanic, krajiny
D – Propojení pater
E – DCC řízení
F – Parametry kolejiště
G – Závěr
H - Odkazy
I - Obrázky
Dobrý den všem,
Rád bych tímto zveřejnil svou myšlenku pro nové kolejiště (velikost H0).
A: Úvod
Nejprve něco o mně. Železničnímu modelářství se věnuji s přestávkami přes 15 let. Začínal jsem s TT, dělal jsem i letecké a plastikové modely, ale železnice mě táhla vždy nejvíce. Tím chci říct, že náš koníček znám a vím, co vše obnáší, jak finančně, tak časově atd…
Před dvěma lety jsem prodal vše TT, začal s H0 a s plánem nového kolejiště. Nápadů bylo mnoho, včetně nesmyslných. Přes různé varianty jsem se aktuálně dopracoval k tomuto:
B: Představení myšlenky
Místnost má rozměry 3700 x 3400 mm viz níže (ano vím, že TT, nebo dokonce N by se vešlo daleko lépe než H0, ale s tím do toho jdu
Vzhledem k prostoru mě zaujala myšlenka vícepatrového kolejiště. První dávnější inspirací byl známý Renaud Yver. Poté jsem objevil kolejiště jiného francouzského modeláře (odkaz 1) a švýcarského (odkaz 2) na relativně podobném prostoru (ale H0e), tato kniha (odkaz 3), nebo německý modelář zde (odkaz 6).
Aktuální plán je vytvořit celkem 2 patra + SN v epoše V, inspirované tratí Sedlčany – Čerčany (SN) – Kácov (tato místa znám a mám k nim vztah). Provozovat plánuji běžné soupravy z lokálních tratí ČR a historické soupravy (např. festival parních lokom. – odkaz 4). Na kolejišti chci provozovat jak dostatek posunu, ruční řízení, tak nechat vlaky „automaticky“ kroužit dle jízdního řádu a jen se dívat.
I přes omezený prostor se chci držet velkých poloměrů oblouků na volné trati. Daní za velké oblouky jsou obloukové výhybky ve stanicích. Ty ale půjde zakrýt krajinou, budovou…
Mimo tuto místnost mám k dispozici ještě samostatnou dílnu (jak pro „špinavou“ tak „čistou“ práci (stříkání modelů/budov…)). Vstup do místnosti bych řešil podobně jako zde (odkaz 5 – čas 0:52). Se stavbou bych rád začal v létě 2026
C: Popis provozu, stanic, krajiny
1) 1P – SN:
SN je zatím jen náčrt v pracovní verzi (např. některé výhybky jsou částečně přes dělení segmentů). Každé patro bude mít nejspíše vlastní SN. Pro 3P by mohly stačit 4 koleje, 3 pro odstavení souprav + 1 objízdná, pro 2P min. 5 kolejí + 1 objízdná. SN se vejde jak pod segmenty nádraží, tak pod segmenty u dveří. Vím, že velikost SN se odvíjí od provozu, nástin provozu je v dalších části. Dále chci do SN vložit vratnou smyčku pro otáčení souprav. SN by mohlo mít vlastní segmenty, které by měli jít v ideálním případě vyndat z celku zvlášť.
2) 2P - „Kácov“:
Rád bych se držel 4 kolejí (max 5). Ve stanici dochází primárně ke křižování vlaků. Nachází se zde sklad s volnou skládkou dřeva a sypkých materiálů. Výtopna je zde zatím umístěna pouze po vzoru skutečné stanice, netrvám na ní. Do stanice bych rád napojil jednu vlečku (případně dvě) do zatím nespecifikovaného areálu. Výška modulů nad SN min. 250 mm, zatím nastaveno na 300 mm. Trať vede krajinnou vrchovinného charakteru. Délka viditelné trati cca 7,5 m.
3) 3P - „Sedlčany“:
Stanice je využívána pro pravidelný osobní provoz několika spojů denně. Zároveň se zde nachází objekt ZZN s přidruženým bývalým skladem hnojiv. Sýpka je stálé v užívání místního podniku, sklad vlastní soukromá firma. Dále je zde výsypka sypkých materiálů. V levé části stanice je malá vlečka do průmyslového areálu z 80. let, který nyní vlastní soukromá firma a stále pro přepravu zboží využívá železnici. Dále již nevyužívané skladiště s rampou, volnou skládkou dřeva a sypkých materiálů. Nachází se zde také výsypka pro sypké materiály. Výtopna je ve správě ČD, která ji využívá pro mot. Vůz 810, případně ji po domluvě využívá spolek železniční nostalgie pro své parní lokomotivy. Do stanice zajíždí pravidelné prázdninové historické soupravy všeho druhu. Zajíždí sem také nejrůznější soupravy během různých železničních akcí. Vedení tratě je inspirované podhorskými tratěmi severních Čech se členitým terénem a lesnatou krajinnou. Délka viditelné trati cca 6 m.
D: Propojení pater
Každé patro chci mít se SN propojené zvlášť. Nejdříve jsem plánoval propojit všechna patra pomocí spirály. Délka spirály mezi SN a 3P by byla asi 30 m. Zároveň dostat takový segment z místnosti by bylo jen tak tak. Pak jsem objevil možnost výtahu – zdálo se to jako skvělé řešení pro spoj obou pater. Dva výtahy vedle sebe se mi ale nelíbili (údržba, přístup, omezená délka souprav mezi SN a 2P, omezení v provozu..). Z toho vyšla kombinace obojího – mezi SN a 2P spirála R484, mezi SN a 3P výtah s přepravní délkou 1600 mm. Výtah bych vytvořil po vzoru tohoto německého modeláře, který vytvořil vlastní řídící dekodéry, jejichž plány a popis dává volně k dispozici (odkaz 7).
E: DCC řízení
Kolejiště bude celé digitální. Centrálu používám Z21 (černá). Líbí se mi komponenty od DCC Doma, řízení výhybek pomocí serv. K řízení kolejiště přes PC zatím nemám vybraný program, vyzkoušel jsem RocRail, iTrain a TrainController. Nejvíce se mi líbí iTrain (poměr cena, výkon, užívání, prostředí).
Ovládání kolejiště manuálně (multimaus, tablet) nebo automaticky přes PC. V manuálním režimu řízení plánuji stavět cesty přes dotykovou obrazovku PC a loko řídit přes multimaus.
F: Parametry kolejiště
1. Normy NEM: ano, držím se jich a budu stavět podle nich
2. Kolejivo: Tillig Elite H0, 15°
3. Ovládání: Digitální řízení (Roco Z21 – černá)
4. Místnost:
4.1. Místnost: rozměry 3700 x 3400 mm
4.2. Tvar: kolem stěn celé místnosti
5. Motivy:
5.1. Námět: lokální jednokolejná trať
5.2. Epocha V, ČD (cca 2000 až 2012)
5.3. Stanice
5.3.1. 1P SN
5.3.2. 2P mezilehlá typu „Kácov“
5.3.3. 3P koncová typu „Sedlčany“
5.4. Krajina: vrchovinná až pohorská
6. Technické info
6.1. Konstrukce: segmentová překližková, rozebíratelná a dobře přenositelná –možnost dostat se k topení a oknu (segmenty různých velikostí)
6.2. Poloměry oblouků:
6.2.1.Viditelné min. R840 (výhybky R425)
6.2.2.Skryté: min. R425
6.3. Max. sklon: 3% (spirála)
6.4. Výška:
6.4.1. SN 450 až 550 mm
6.4.2. 1P Mezilehlá stanice „Kácov“ 700 až 800 mm
6.4.3. 2P Koncová stanice „Sedlčany“ 1300 až 1400 mm
6.5. Hloubka: max 650 mm
7. SOUPRAVY:
7.1. Osobní i nákladní doprava
7.2. nejdelší předpokládaná osobní: 1400 mm - např.: 751 + 4x „Y“ (délka 1318 mm), 555.0 + 4x „Y“ (1400 mm)
7.3. nejdelší předpokládaná nákladní: cca 1850 mm (případně méně) – např.: 751 + x 10 EAS/Uacs (1850 mm)
7.4. Dále např.:
· 810 + Btax
· 830 + přípojné vozy
· 714 + 3x Btax/Btx
· 751/750 + 3/2x Bmto/„Y“
· 814; 842
· 742/743 + nákladní vozy…
· Historické: M262 + Balm, 555.0/354.1 + 6x Be; M240 + Balm, T478 + historické osobní vozy…
G: Závěr
Toto je můj několikátý návrh, se kterým jsem ale došel nejdál. Vím, že velikost místnosti není pro H0 ideální, proto koncept více pater. Nejsem drážní odborník a nikdy jsem na dráze nepracoval, jsem čistě modelář a nadšenec. Snažím se co nejvíce držet reality, ale chci si ji tvořit podle sebe a mít ji jako inspiraci. Projekt zde zveřejňuji hlavně proto, protože SI CHCI NECHAT PORADIT
1) Nejsem spokojený např. se stanicí Kácov, tu potřebuji doladit nebo úplně předělat
2) Musím dodělat SN, možná někoho napadne nějaké pěkné rozvržení
3) Budu rád za rady ohledně DCC komponentů k řízení kolejiště, doporučení…
Pravděpodobně jsem při psaní na něco zapomněl, na vše rád odpovím.
Obrázky v plné kvalitě jsou na tomto odkazu:
https://eu.zonerama.com/OndrejSlama/Album/13280909
H: Odkazy
Odkaz 1: https://forum.lrpresse.fr/trains/viewtopic.php?f=2&t=54657
Odkaz 2: https://www.modell-bahn.ch/forum/index.php?thread%2F5083-filisur-st-moritz-2-0%2F
Odkaz 3: https://shop.trains.com/products/multideck-design-for-model-railroads
Odkaz 4: https://www.youtube.com/watch?v=zG9L-O74pwk&list=PLC4CsGAs84NW2Pi9g6ceYKF6k4bPBrPMU&index=11
Odkaz 5: https://www.youtube.com/watch?v=8puahORGbTc
Odkaz 6: https://www.youtube.com/shorts/MG6garcBE2Y
Odkaz 7: https://www.stummiforum.de/t203419f15-Loklift-im-Eigenbau.html
I: Obrázky
