Toto vlákno je určeno pouze ryzím amatérům, kteří sami sebe neberou moc vážně a kteří věří v Ježíška a v to, že modelové vláčky jsou určeny především na hraní. Nedoporučoval bych sledovat toto vlákno mladistvým, neboť se tady setkají s takovými „perverznostmi“ jako je plechové kolejivo z u-profilu, původní kolejivo PILZ včetně jejich nesmrtelných přestavníků, pilinový posyp, opěrné zdi z papíru apod. Velmi pravděpodobně se tady objeví i „syslograf“, sestavený z vozů, které si pořídí pouze debilové (jak jsme se dozvěděli v jiném vlákně).
Na ovládacích pultech uvažuji systém „šroubky – banánek na kablíku“. Ale tady ještě nejsem plně rozhodnut.
A proč to všechno?
No, před dvěma lety jsem dvěma mladým mužům ve věku dvou let (!) ukázal moje vláčky. Zatím je to zajímá, ale mě už nebaví neustále rozkládat koleje na kuchyňském stole (a na podlaze to už pěkných pár let nedávám). Tak jsem se rozhodl, že na kolejiště udělám jednoduchý panel.
A protože každý bydlí jinde, tak ty panely musí být dva.
Při stavbě musím respektovat jejich odlišnosti. Na začátku musím napsat, že pokud jde o šikovnost a vnímavost, tak mezi nimi není rozdíl.
Ale jeden mladý muž, označme ho písmenem A, je „fajnšmekr“, který to v životě bude mít dost těžké, neboť ho jen tak něco neuspokojí. Na všech železničářských akcích, které navštěvuje, tak udivuje svou znalostí hnacích vozidel. Považuje se za „velkého“ se vším, co k tomu patří.
Mladý muž, označený B, si také myslí, že už je velký, ale když mu vysvětlím, že to tak úplně neplatí, tak se moc nevzteká. A s vláčky si zatím jenom hraje. Což znamená, že mu nevadí, když vlak jenom krouží. Mladý muž A musí mít pořád nějakou akci....
Takže vláčkodráha A, která bude z kolejiva PILZ, bude sofistikovanější a bude umožňovat i zajímavý posun.
Vláčkodráha B bude z plechového kolejiva a bude jednodušší. Protože obě vláčkodráhy budou vycházet ze stejného schématu, tak i „Béčko“ umožní v budoucnu malé rozšíření.
Obě vláčkodráhy budou na ploše zhruba 150 x 102 cm. Tato plocha vychází:
1./ Z velikosti kuchyňských stolů, které jsou k dispozici
2./ Z rámů o velikosti 132 x 102 cm, které u mě ve firmě zanechal jakýsi zákazník. Rámy jsou z tvrdého dřeva a pravděpodobně měly sloužit na zakrytí pařeniště (pro neznalé: to je to zařízení na záhonku na zahradě, obehnané dřevěnou konstrukcí a přikryté jednoduchými okny).
3./ Z nejmenší možné smysluplné geometrie uvažovaného kolejiva, aby se daly střídat minimálně dva vlaky.
Vláčkodráhy by měly umožňovat provoz na podlaze, na stole i na vlastních nohách. Z toho vyplývá – žádné vodiče na spodní straně.
U mě doma 1.října 2025
