od milan ferdián » pon 02 říj, 2023 7:41 am
Sedlo TT/1:120 2000 x 1200 TILLIG/15°
Mnoho modelářů preferuje na svých budoucích kolejištích námět, jízdy po oválech. Prostě jen kroužit, občas vlaky vykřižovat nebo je nechat předjet ve stanicích, sem tam nějaký vagón přistavit nebo odebrat a to jim bohatě stačí ke štěstí. Žádné jízdy vlaků podle GVD. Zahraniční vydavatelství vydávají ve formě sešitů různorodé varianty těchto kolejišť. U nás se též nabízejí tyto sešity našim modelářům přeložené do češtiny. Občas i já zalistuji v těchto sešitech, dívám se spíše na krásné kresby náhledů kolejišť, ať zpracované barevně nebo černobílé. Neustálé stesky modelářů, že je neustále málo plánků kolejišť buď pro tuto nebo jinou modelovou velikost, někdy vzbuzuje u mne úsměv. Plánků kolejišť pro české a slovenské modeláře je dost. Celý vtip spočívá v tom, že každý modelář disponuje jinými prostorovými možnostmi. Někdo má místnost, někdo velkou plochu, někdo jen standart rozměr (2,0 x 1,2), někdo jen poličku. Někdo zkouší moduly, někdo segmenty.
Při listování v jednom sešitě od nejmenovaného českého vydavatelství mě zaujalo kolejiště na stránce 28, číslo 12 – Velké Sedlo. Jedná se o ovál, několikrát přes sebe přeložen (v textu je chyba, protože vlaky nemohou odbočovat na jinou trať, když tam není). Rozměry pro modelovou velikost TT/1:120 je doporučeno 2,1 x 1,2 m. Hmm, upravíme tedy délku na 2,0 m a hloubku ponecháme na 1,2 m a zkusíme námět počeštit a upravit. Hlavní rysy kolejiště s krajinou ponecháme, jen upravíme staniční koleje ve stanicích. Vlečku ke kamenolomu k nakládce štěrku přeložíme o něco výše. Myšlenkou bylo vytvořit na tomto podkladě dva nezávislé okruhy/ovály, propojené mezi sebou spojovacími kolejemi. Oba okruhy mají po jedné viditelné stanici Horní a Dolní Sedlo, dvě skryté nádraží o dvou průjezdných kolejí, plus v dolním kusá kolej 4 pro motor 820 na pendl mezi dolním skrytém nádraží a horní viditelnou stanici Horní Sedlo. Horní viditelná stanice Horní Sedlo představuje provozně odbočnou. Trať vedoucí s vlečkou do kamenolomu představuje vedlejší trať, po které po ní pendluje motorový vůz řady 820, přes spojovací kolej na levé straně (spirála), přes dolní viditelnou stanici Dolní Sedlo a končí na kusé koleji 4 ve skrytém dolním nádraží. Celkově na kolejiště máme pět vlakových souprav. Vlaky mohou přejíždět z horního okruhu do dolního okruhu a opačně. Podklady výpravních budov byly zvoleny ze stanic Kněževes (zrcadlově obrácená) a Rudíkov. Pohled ve 3D byl skromný pokus o náhled na kolejiště z opačné strany. Zrovna vodáci doplňují zásoby v bufetu a chystají se na vodu. O něco výše to nejde, protože nám tam leží menší vodní nádrž. Homole skály skutečně představuji něco z adršspašských skal, ráj turistů a horolezců. No, uvařte si kávičku, vemte si sladký zákusek nebo sklenku dobrého vína a jedeme. Milan
- Přílohy
-
-
-