od hank » pon 09 říj, 2023 2:43 pm
Na slíbenou Trainmaniakovu recenzi modelu lokomotivy Class 08 od Hornbyho v TT zatím stále čekáme, ale mezitím se objevila oficiální recenze v aktuálním (10/2023) čísle britského časopisu Model Rail. S plným vědomím rizika, že si výrobce/prodejci mohli příznivou recenzi zaplatit, tady uvedu, že podle nich model má jenom dvě drobné vady, a to jsou poněkud nespolehlivá (angl. iffy) spřáhla a umístění kontaktů sbírajících proud z dvojkolí. Model se dodává s "tilligovskými" spřáhly v šachtách NEM, která podle recenze fungují nahodile a jsou zralá na vylepšení výrobcem. (Autor recenze šalamounsky praví, že to bude vyhovovat těm, kdo provozují zámořský vozový park...) Kontakty (jak je zřejmé i z fotografie) nejsou zespodu nijak zakryté; zřejmě budou vyžadovat opatrnou manipulaci s modelem při pokládání na koleje a budou mít zvýšené nároky na čistotu. Jinak model podle autora recenze nemá žádné další závažné chyby a spoustu předností. Speciálně mě zajímala spolehlivost průjezdu přes izolované srdcovky - uvádí se, že i přes krátký rozvor a absenci setrvačníku je model zvládá dobře i při modelově reálné pomalé jízdě. A dále už jen stručně: Model má kovový spodek a plastovou nástavbu, zmenšení v měřítku odpovídá předloze, poháněná přes šnek a ozubený převod je střední náprava a na krajní nápravy je přenos trakce spojnicemi (o tažné síle recenze nepraví nic...), 3pólový motor je OK, model není z výroby osvětlen, příprava na DCC je provedena v podobě 6pinového konektoru, vpředu pod kapotou je dost místa na reproduktor, nárazníky jsou kovové neodpružené, většina madel (až na podélná madla na kapotě přiložená k dolepení), tažné háky a brzdové kohouty na čelnících jsou součástí plastového výlisku, přiloženy k dolepení jsou i vzduchojemy, imitace šroubovek a brzdových hadic obou druhů brzd, tj. kontinentální tlakové i ostrovní sací; pro jejich montáž je nutno sejmout modelová spřáhla.
Hornby nabízí lokomotivu britské řady 08 ve třech nátěrech: V modrém nátěru předprivatizačních BR (cca naše epocha IV a začátek epochy V - cca do r. 1995), v červeném nátěru DB Schenker UK (1995 - 2009, takže naše epocha V, fa - už s logem DB Cargo - se zbavila posledních 23 ks této řady v r. 2016) a v nátěru GB Railfreight (od r. 1999, tj. konec epochy V a současnost = epocha VI).
Lokomotiv řady 08 bylo od r. 1952 vyrobeno 996 ks, dnes (r. 2020) jich na ostrovech jezdí u různých společností včetně vleček zhruba 100 ks a dalších asi 80 ks jich vlastní - většinou v provozním stavu - různé muzejní a nostalgické spolky, čímž tato řada soupeří s parními tendrovkami 0-6-0 Austerity o první pozici v hitparádě nejpočetnějších britských "zachráněných" (preserved) historických lokomotiv.
U většiny velkých českých prodejců už jsou modely skladem, cena je typicky 3870 Kč vč. DPH.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.