JiriKTT píše:2. v základním stavu je zhaslý. Rozsvítí se po obsazení ovládacího úseku a svítí do doby, než dojde k anulaci nebo uvolnění ovládacích úseků.
Může být ovládací úsek pro přejezdník současně přibližovacím úsekem přejezdu?
Obávám se, že většina modelářů nemá požadované prostorové možnosti, ale to již podrobně popsal Truck Thor.
Ve skutečnosti v té nejjednodušší variantě, tedy širá trať, je z každé strany k přejezdu jeden úsek. Buď paralelní kolejové obvody nebo počítače náprav. Pokud jsou kolejové obvody, tak jeden z nich je přes přejezd a na jedné straně přejezdu na sebe navazují. Na přejezdu je ještě sériový anulační soubor elektronický (ASE). V případě počítačů náprav se většinou dělá překryv. Úsek počítače náprav končí vždy až za přejezdem. V přejezdu jsou tedy oba úseky překryty.
Přejezdník musí být na zábrzdnou vzdálenost. Ovládací úsek musí být delší, než zábrzdná vzdálenost, aby po reakci zařízení na obsazení úseku a rozsvícení bílé na přejezdníku měl strojvedoucí čas si rozsvícení přejezdníku všimnout.
Vyhodnocení anulace je závislé na vyhodnocení přejetí vlaku z přibližovacího úseku do vzdalovacího a zároveň detekce, že vlak projel přejezdem. K tomu slouží ASE nebo logika směrových výstupů počítače náprav. Musí se eliminovat stav, kdy by do ovládacího úseku z jedné strany vjel vlak, pak by se začal vracet a zároveň by do ovládacího úseku z druhé strany vjel jiný vlak. V této situaci nesmí dojít k anulaci.