Můj příspěvek nebude přímo k T 466.1001, ale k jejím předchůdcům.
T 466.0, jak šel časJe to již nějaký pátek, cca 30 let zpátky, co jsem stavěl model T 466.0 v HO. Můj model byl po jistých vylepšeních použit jako mustr pro odlitky Pavla Číže z Ostravy.
Nyní firma MTB uvedla na trh tento model ve velikosti HO. Dříve byl vyroben i v TT, ale ten jsem neměl možnost prozkoumat. Nebudu hodnotit provedení modelu, o tom třeba příště.
Chtěl bych se s Vámi spíše podělit o vzhledových změnách skutečných lokomotiv T 466.0 ex 735, jak šel čas. K mým zjištěním mi byly nápomocny různé fotogalerie, např.
http://www.prototypy.cz a také má strojvůdcovská praxe s tímto typem lokomotivy.
Barevné provedení: - 1 - 11, modrý nátěr se žlutými doplňky, modrá i střecha budky strojvedoucího kapoty světle šedé, rám a pojezd šedý, kryty komínů výfuku motoru i parního generátoru stříbrné
- 12 – 121, červený nátěr se žlutými doplňky jako u modré verze, červená i na střeše budky strojvedoucího, rám a pojezd černý
- 122 – 299, unifikovaný červený nátěr, kapoty, střecha budky strojvedoucího, rám a pojezd šedý
- pluhy na všech loko byly červenobíle šrafované
- cca od 1985 se začínají natírat na čela 30 cm široké žluté výstražné pruhy
- cca od 1989 se natírá 60 cm široký žlutý pruh kolem celé lokomotivy
Další vzhledové odlišnosti: - 1 – má jen jedny posiční světla, ta velká, nemá okapové rýny na krátkém představku, další stroje již mají menší červené posičky i okapovou rýnu na krátkém představku
- 1 – 26 byly vybaveny elektrodynamickou brzdou, takže na krátkém představku z obou stran jsou nasávací žaluzie pro ventilátor chlazení EDB, výdech na střeše kapoty - Ø 1000 mm, po odstranění EDB u některých loko došlo k nahrazení nasávacích žaluzií rovným plechem, to samé bylo i se zakrytím výdechu ventilátoru EDB, některé loko tam měly olemovaný kulatý krycí plech, některé do ztracena zavařený, tato změna se prováděla v dílnách / ŽOS.
- okapová rýna na levém boku motorové kapoty, do 63 - 64 těsně nade dveřmi k motoru, od 64 - 65 výše na horním zaoblení kapoty, jako na pravé straně
– madla na čele přední kapoty kousek pod reflektorem, od 29 nejsou
- tabulky označení lokomotivy, 1 – 11 smaltované tabulky, jen na bocích budky strojvedoucího, 12 – 299 odlévané tabulky, od 85 tabulky i na čelech loko, na zábradlí
- nápis ČSD na budce strojvedoucího, do 121 napsán barvou různých velikostí, potom malý odlitek ČSD
- tovární znak Turčianské strojárně Martin, odlévaný - velký, na všech strojích
- od 77 jiné provedení sání a výfuku chlazení generátoru, je to první pár dveří od stanoviště směrem k motoru, na obou stranách, dveře nejsou plné, ale zasíťované
- do ??? jen jeden tachoalternátor, na 2 ose vpravo, potom dva, na 1. a 4. ose v vpravo
- náhon rychloměru, všechny stroje na 3. ose vpravo
V průběhu provozu docházelo, tak jako u jiných lokomotiv, k různým vzhledovým úpravám dle tzv. lidové tvořivosti, po roce 1989 dostaly některé loko, např. 13, 36, 81, 103, 125 nátěr v původním, modrém barevném schématu. Za svůj lokomotivní život každý pielstick nesl několik typů nátěru, takže modelář by při vzhledových úpravách svého modelu měl vycházet z období / epochy, v které svůj model provozuje.
Ještě k barvám modrého provedení. Již si nepamatuji jakým odstínem jsem barvil svůj model T 466.0011, ale vycházel jsem z odstínu modrých ČSN 4400 a 4550 a jestli jsem je tmavil, nebo zesvětloval si bohužel nepamatuji. Na rám a pojezd jsem použil šedou ČSN 1100.
Při prohlížení fotogalerie pilštiků na
http://www.prototypy.cz, se mi nejvíce zamlouvají barevné fotografie původních T 466.0007 – 9, možná o fous světlejší. To jak vypadá muzejní T 466.0007 ani náhodou. Tam trefily snad jen žlutou a světle šedou na kapotách. Modrá je nynější najbrtí světlá modrá RAL 3000.
K modelu pilštika od MTB snad někdy příště.
A Titi - mu tiše závidím jeho modelářskou potenci.