Zduřte
Něco málo z pracovního stolu...
Již nějakou chvíli mám doma rozdělanou úpravu vozu Ztr, kterou na trh letos vypustila nizozemská firma Exact train. Jde o poměrně zdařilý model, oproti vozu Zr (typ Oppeln), který tatáž firma představila před lety jde vidět značný posun v továrním pracování. Ztr je typický vůz československé konstrukce vyráběný od roku 1946 především pro potřeby ČSD. Do zahraničí se po tomto roce také exportoval a některé z nich přežili např. v Německu do dnešních dnů. Výrobce se však především inspiroval těmito vozy, čímž negativním způsobem ovlivnil vzhled budoucích modelů ČSD.
Nejzásadnějším problémem modelu je rozsocha a nápravové ložisko, které u našich vozů vypadalo zcela jinak. Druhým problémem, avšak dle mého né tolik závažným je jiná vzdálenost mezi čelními výztuhami.
První z jmenovaných závad jsem se rozhodl odstranit. Výhodu nyní je, že při konstrukci modelu výrobce efektivně vymyslel uchycení rozsoch a umístění kinematiky, takže pro jejich vyjmutí postačí pouze vyšroubování dvou malých šroubků a rozsocha s kinematikou je volná.
Následně je nutná jemná "operace" pomocí žiletkové pilky, kterou jsem odstranil původní listové pružnice, rozsochy až po hraníky. Ty musejí zůstat na svých místech. Následovala úprava na rozměr a osazení odlitku rozsochy s ložiskem 45V z produkce BV model. Nutno bylo také dosadit leptanou "kostru" rozsochy od p. Banka.
Po nástřiku je výsledek patrný zde:
Odstranil jsem rovněž původní toulce pro koncové návěsti, které v období po roce 1970 již na vozech nebyly a díry po nich zaslepil. Dosazeny byly naopak držáky koncových návěstí dle UIC a nové leptané oka pro tažné lano.
Vůz je nyní již i po nástřiku matným lakem a připraven na patinu. Do budoucna není vyloučeno, že postup přestavby bude popsán na stránkách Ostramo.
ČSD III./IV. epocha (1956-1975)