Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký
Dík. Ale třeba je to jen iluzeUncleFardy píše:Ad Moris Zapp: Konečně někdo kdo to vidí podobně jako já.
To bude radosti na Starém Bělidle!UncleFardy píše:Realizace bude na tvůrcích grafikonu.
Pojem "karta osobního vozu" u mě způsobuje ježení chlupůUncleFardy píše:při doplnění karet vozů o revizní záznamy...
Rozumím ti, ale podívej se na to prakticky: každé naše modelové vozidlo modeluje vlastně provoz několika vozidel své řady. Odjede na nějakém vlaku do skryťáku a za pár hodin se vrátí - ale to jako by není to samé vozidlo, protože to je ještě jakoby na cestě do své vzdálené cílové stanice. Lokomotivy, osobní vozy, i nákladní vozy to tak mají. Dobrá, kdo modeluje lokálku a jenom lokálku, ten může mít skryťák totožný se skutečným koncem (tedy vlastně začátkem) lokálky a obraty vozidel v něm mohou odpovídat obratům ve skutečnosti; ale nákladních vozů se to stejně netýká - když naložím v Kouřimi vůz šrotem a pošlu ho do Ostravy, tak bude na cestě několik dní, než se propasíruje přes všechny ty ranžíry po cestě, a v Ostravě ho po vyložení zase pošlou někam jinam, takže je docela pravděpodobné, že po dobu svého života už se na tu samou lokálku nepodívá. Ano, osobní vozy to takhle markantní nemají, ale když modeluješ hlavní tratě, tak ti ty vozy také jakoby ujíždějí do dáli. Příklad: měli jsme na setkání napodobenu trať Otovice zastávka - Náchod, přičemž Náchod už byl skryťák. Osobáky z Meziměstí obracely v tom skryťáku většinou tak za 1-2 hodiny zpět - z praktických důvodů, počet kolejí ve skryťáku je konečný. Ale ve skutečnosti ty vlaky jely do Týniště, některé až do Kyšperka! Takže modelově ty vozy (i lokomotivy), co jedou ze skryťáku, předstírají, že nejsou ty samé vozy, co do toho skryťáku před chvílí vjely. Rozumíme si..?UncleFardy píše:...se s tím dá pěkně pracovat, nemusí se losovat, může to mít systém.
Prosím..Michal Šuhajda píše:Pokud bude mít někdo zájem o subjektivní popis provozu...
Mnohokrát opakovaná zkušenost říká, že protože osobní vůz svoji kartu k ničemu nepotřebuje (i bez ní vím, do kterého vlaku jej mám zařadit), tak se ty karty s oblibou ztrácejí (kdežto ztratit kartu od nákladního vozu znamená jej sundat z kolejí). Takže nemohu souhlasit se slovy "jednodušší a pro obsluhu přehlednější".modelarTT/TTe píše:Jestli by třeba nebylo jednodušší a pro obsluhu přehlednější, aby osobní vůz měl kartu
A ta určená osoba jej onou nálepkou "Do dílen" označí na základě čeho? Hodu kostkou..?modelarTT/TTe píše: a do dílen šel tehdy, když ho jako takový určená osoba (např. výpravčí v nácestné stanici, nebo vozmistr ve stanici obratové) vozovou nálepkou v kartě označí.
Hod kostkou je tam právě proto, aby ten výběr byl skutečně náhodný. Jinak do toho začnou vstupovat faktory typu "teď se mi nechce se patlat s vyřazováním, tak >>náhodně<< vybírám, že zrovna do dílen nic jet nepotřebuje", nebo ">>náhodně<< vybírám poslední vůz, abych nemusel moc posunovat". Ta kostka do toho vnáší právě přiblížení k realitě, kdy skutečný vozmistr si taky nemůže vybrat kterýkoliv vůz, ale musí brát ten, který je mu jakousi "vyšší mocí" určen - v realitě končící revizí, u nás by ji mohla nahradit například ona kostka.modelarTT/TTe píše:Označí ho prostě náhodným výběrem tak, že se na místě rozhodne, proč by k tomu potřeboval hrát Člověče nezlob se, nějak nechápu, ale třeba mi něco zásadního uniká?
Obávám se, že máš "velký voči" v množství vozů, které by měly být za sejšnu odeslány do dílen... I z velké domovské stanice to množství bude mezi 0 až 1 za sejšnu - z toho sběrný vlak nepostavíš. Ano, můžeš být nácestnou stanicí takového vlaku, která jenom doplňuje (má-li čím).UncleFardy píše:Tvůrce grafikonu může dát do jednoho sejšnu jeden sběrný vlak (vlaky), který vozy k revizi sveze.
Ano, uvažujeme přesně stejným směremUncleFardy píše: ...by byly nachystány záložní vozy. Osobák by si odjel své kolečko (tím myslím cestu do cílové stanice a zpět), přednosta by si vybral vůz pro revizi. Soupravu by rozposunoval (= nechal rozposunovat), vůz do revize by nahradil vozem jiným (třeba Ypsilon za Baiku u osobáku), a vlak by na další obrat vyrazil v jiné sestavě. Myslím, že by to uvítali i strojvedocí, kteří by pořád nevozili stejné soupravy.
Přesně tak - přeprava nákladním vlakem - to je jediný případ, kdy osobní vůz nutně potřebuje svoji kartu. Představuji si to tak, že vozmistr má paklík "univerzálních" karet pro osobní vozy: vyřadí vůz, vezme jednu takovou kartu a přiřadí mu ji, vloží do ní nákladní list "Do ŽOS", pod něj návratový nákladní list zpátky do domovské stanice a předá jej posunovačům k zařazení do nákladní dopravy.UncleFardy píše:Takže karta osobního vozu bude kolovat jen mezi dílnami a domovskou stanicí (nebo vozovým depem), ne po všech dalších čertech. Osobní vozy by věc zkomplikovat neměly. To by šlo, nebo ne?
UncleFardy píše:..K tomu provozu mám dotaz z jiného soudku - zkoušel už někdy někdo modelovat jakési větší tvůrčí zapojení přednostů stanic do vlakotvorby? Uvedu příklad - v layoutu je pivovar. Modeláři s sebou přivezou na setkání několik pivních vozů. Ty se přidělí pivovaru. Na každém nádraží je vykládací rampa. Takže přednosta stanice s rampou zavolá do stanice s vlečkou pivovaru "Haló, pošlete mi sem vagon s pivem pro místní velkosklad" a rozjede se mašinérie, která vyústí v to, že z vlečky pivovaru bude na nádraží přistaven vůz s pivem, připojí se k nejbližšímu manipuláku, a cestou i dalších manipuláků nakonec skončí u rampy, kde si ho objednali. Pak se zase vrátí do výchozí stanice a na vlečku k pivovaru. Když ne, bude se urgovat (Heleďte, vašnosto, jestli nám ten vůz okamžitě nepošlou zpět, pošleme vám tam revizi z c.k. vrchního ředitelství!"). Tím se stane vlakotvorba tak trochu živelnou a přiblíženou skutečnosti("Zbláznil jste se člověče? Volný vůz na pivo jsme tu měli naposled před válkou!" 3. epocha. "Cože? Dnes? Dnes pane jdu dříve domů! Po neděli vám snad něco pošleme!" - reálný socialismus 4. epocha, "Nein, samozřejmě, nechci být zastřelen, dorazí to ještě dnes, bitte" - protektorátní provoz, atd...). Totéž by se mohlo odehrávat s čímkoliv - nákladiště kulatiny, kamenolomy, cisterny, cukrovary, zavřený vůz se dá objednat na spoustu věcí. Každý by věděl kde co je, kam zavolat, věděl by, kde si poptat nějaký vůz, pokud by nešlo o vůz soukromý, tvůrce grafikonu by pouze nadefinoval číslo vlaku, odkud kam by jel, ale co by táhl a kam, tak to by záleželo už jen na nás. Na nádražích by se objevovaly různé vozy, ne pořád stejné. Každé setkání má zajímavé vlečky a mnohdy nevyužité. Pouze ten reálný impuls by vycházel od přednosty stanice a bylo by na něm, co si vymyslí (viděl by třeba zajímavý hlubiňák, který by jinak do jeho stanice ani nedorazil, tak si objedná transformátor pro stavbu místní trafačky, kam by ho přivezl strojvedoucí, který by ten zajímavý vagon za normálních okolností nikdy netáhl) což třeba nesedí se skutečností, ale tak celé by to mohlo být zábavnější a pestřejší. Dělá se to tak někde?
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků