od hank » úte 03 dub, 2018 8:45 am
Já bych k tomu ještě dodal, že to "typické" složení nákladních vlaků je v konkrétním případě ovlivněno místní cementárnou a nedalekým největším vápencovým lomem v ČR. Např. na tranzitních tratích evropského významu v labském údolí nebo na ferdinandce (do této kategorie trať údolím Berounky evidentně nepatří) bychom zřejmě dostali odlišný obrázek.
Co se dá zobecnit? Jednak se jistě bude lišit V. epocha od VI., na některých tratích dost výrazně. Za druhé, z tratí v VI. epoše odlišně od epochy V téměř vymizely klasické zetky, a to i 4nápravové, které nahradily vozy s posuvnými střechami, stěnami a plachtami. V VI. epoše v porovnání s epochou V roste podíl hromadných přeprav substrátů v ucelenkách, a to i na některých lokálkách, pak jde hlavně o obilí a agrochemikálie. O mizení klasických Mn vlaků a jednotlivých vozových zásilek snad není potřeba mluvit. A tam, kde se udržely dodnes, tak jsou to až na výjimky vozy s dřívím. K tomu přibyly různé nové technologie jako třeba woodtainery na štěpky, přeprava koksu v kontejnerech blackbox nebo ACTS apod., většinou taky v ucelenkách, leckde i na méně frekventovaných tratích. A neměl bych zapomenout na některá specifika jako třeba přepravy sklářských písků nebo uhelného prachu. Mě teď narychlo napadají dříve nárazové a dnes bohužel víceméně pravidelné přepravy po větrných polomech a kůrovcových kalamitách (Šumava, Jeseníky), štěpky ze Ždírce do rakouských celulózek a do Paskova, separáty čpavku z Dusla do Litovle i do jiných ACHP, ucelenky s obilím z některých obřích sil na lokálkách (např. silo Postupice) apod. Na druhé straně vymizely některé typické pravidelné přepravy do/z větších zaniklých fabrik, jako byla třeba ještě v epoše V papírna Loučovice na lipence. Víceméně konstantami v obou epochách jsou severočeské uhlí do velkých elektráren a tepláren, tranzit polského uhlí a koksu do Rakouska a Itálie, přepravy do/z automobilek, kontejnery ISO mezi překladišti Metransu a přístavy, vápenec do severočeských elektráren...
Snad lepší znalci než já doplní další konkrétní příklady.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.