michal.kubista píše:kus se podívat na můj rychlý a jednoduchý návrh na
http://picasaweb.google.cz/michal.kubis ... 1129041202Je to jen nástřel, ale použitelný je. Jen mě zajímá ta kapacita, aby to mělo smysl. Motor má dle mého názoru takový odběr, že se kondenzátory vybijou během několika milisekund, ale třeba se pletu. Tak zkoumej a zkoušej.
Taky jsem to zapojení chtěl vyzkoušet. V zapojení se používají elektrolytické kondenzátory, které mají velkou kapacitu při celkem malých rozměrech. Cílem zapojení s diodami je zajistit, aby při změně polarity napájení nedošlo ke změně polarity na kondenzátoru.Zapojil jsem součástky podle návodu, napřed jen jednu polovinu s jedním kondenzátorem. Zapojení bylo funkční.
K problému dojde při zapojení druhých diod a kondenzátoru.Když si vezmete před sebe uvedené schéma a uvažujete + polaritu na horní napájecí svorce, projde proud přes spodní diodu a nabije levý kondenzátor dle schematu ve správné polaritě. Přes spodní pravou diodu je napájen motorek. Problém je v tom, že kladné napětí, které je na motorku se dostává přes pravou horní diodu na pravý kondenzátor a nabíjí ho na opačnou polaritu. Takže takto to nepůjde.
Mám dojem, že řešení bylo na stránkách p. Wimmera, ale nemůžu to najít.
Tuším, že to vyřešil pomocí relátka s 2 přepínacími kontakty (nahrazují diody v našem schematu). Vinutí relé bylo zapojeno přes diodu, takže spínalo jen při jedné polaritě. Problém bude sehnat relé, které spíná již při malém napětí, a zároveň vydrží plné napájení.