Zdravím,
jak jsem se již dříve zmínil, pořídil jsem si stroje ČDC 742 173 a 742 440. Jízdní vlastnosti u obou byly tragické, takže bylo třeba problém řešit. U stroje 742 173 bylo mimo jiné zjištěno vadné dvojkolí (chybějící část ozubení, viz. obrázek níže), takže model putoval zpět prodejci k opravě. Komunikace pak byla solidní (reakce do dvou dnů po odeslání mých zpráv) a model mi dorazil do dvou týdnů zpět. Jeho jízdní vlastnosti jsou po opravě velmi dobré - "ponorkový" tichý chod i v obloucích, bez škubání atd.
Stroj 742 440 jsem si zkusil vyspravit sám a to s pomocí doporučení prodejce ...
1. Odstranění otřepů v převodech podvozků.
2. Zvětšení drážek v setrvačnících. Kardany tak v nich mají větší vůli. Podle mě byla jejich malá vůle jednou z hlavních příčin problémů při jízdě v obloucích.
3. Odstranění otřepů na všech ozubených kolech, většinou jen preventivní protažení planžetového pilníčku mezi zuby. Kolega takto řešil opravu u jednoho modelu ve verzi ČSD a problém byl vyřešen.
4. Promazání převodů olejem, nikoli vazelínou.
5. Dvojkolí a jejich ozubení byla v pořádku. Přesun náprav č.1 a 4 (nápravy s bandážemi) na pozici 2 a 3 (blíže k nádrži). Vliv to na jízdní vlastnosti asi mít moc nebude, ale jsem holt na bandáže blíže ke středu stroje zvyklý.
Výše uvedené zásahy bych rovněž u modelu za cenu zhruba 4 120,- Kč nečekal, ale zabředávat do diskuze na toto téma se mi nechce. Beru to tak, že prodejce zadal výrobu/sestavení verzí modelů, které pak již Tillig neudělá a tak nezbývá nic jiného než buď modely poslat k opravě prodejci nebo to zkusit sám.
Někdo se zde zmínil o tom, že není příznivcem "všechnosvícení". Jezdím sice v DCC, ale obzvláště reflektor u modelů kde ho nelze zhasnout nemusím (mašina se pak na modulištích špatně fotí či filmuje stejně jako záběry s návěstidly s "přepálenými" návěstními světly
). U mne je tedy vždy řešením přelepení patřičných LED černou samolepicí folii z malých přenosných tiskáren.
Ještě poznatky ohledně ozvučení obou kousků ...
1. Zvukový dekodér potřebného typu není zataven v ochranné izolační folii. Proto jsem nad něj (na desku spojů - dále jen DPS) a pod něj (na závaží) nalepil izolační pásku.
2. Reproduktor bez ozvučenice (dodává BRAWA pod kat.č.99811) se do pro něj určeného výřezu v odlitku závaží dá umístit bez problémů. Ovšem pozor, při jeho lepení máte podle všeho jen jeden pokus.
3. Kontakty reproduktoru je třeba ohnout na druhou stranu tak, aby se dotýkaly kontaktních plošek na DPS. Zde také pozor na to, aby se kontakty nedotýkaly kovového těla reproduktoru. Tělo reproduktoru jsem přelepil izolepou, která slouží jako izolace mezi reproduktorem a deskou. Jestli se nepletu, více o ozvučení Tilligovic Kocourů má na svém webu Jacek.
4. Jestliže Vám bude po sestavení modelu zvuk "škvrčet" (obzvláště při zvuku houkaček nebo píšťal), zkontrolujte si , zda se horní část reproduktoru v úrovni kontaktů mechanicky nedotýká DPS. Jestliže ano, zkuste mírně uvolnit vrut, který poblíž zajišťuje DPS v závaží. DPS se pak mírně přizvedne a reproduktoru se nedotýká. U mne pak ani s mírně uvolněnou (přizvedlou) DPS nebyl problém nasunout a pomocí zobáčků v nádrži zajistit karoserii. Jde tam ale o desetiny milimetrů a u jiných kusů to problém být může. U neozvučených modelů (bez reproduktoru) problém s upevněním karoserie nevzniká - je dost místa mezi DPS a střešní částí karoserie.
A ještě to dvojkolí ...
David