Před několika lety jsem dělal článek o železničních vozech na přepravu margarínu.
Zde je pak celý článek.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/_Clanky2012/ZelezniceMargarin/Margarin.pdf
Chladírenské vozy ČSD Lp 511195 a KkStB Gb 323371.
Schichtovy závody se postupně rozšiřují i do sousedního Polska.
V roce 1899 je ve Varšavě ve Švédské ulici číslo 20 založena chemická továrna akciové společnosti „Praga“. V roce 1925 chemickou továrnu kupuje koncern Schicht, který se tak v Polsku stává největší výrobcem na zpracování tuků, glycerínu a mýdla. V roce 1926 Schicht kupuje další továrnu na výrobu mastných výrobků, která byla založena v roce 1900 ve městě Trzebinia a továrna patřila do společnosti, která vyráběla tuk Konerol. Pro tuto továrnu v roce 1927 -28 se ve vagónce Sanoku (založena v roce 1832) vyrobilo několik chladírenských vozů na přepravu margarínu. V roce 1873 byla postavena do Sanoku železnice (trať Humenné – Medzilaborce – Řešov). V seznamech se uvádí, že bylo celkem 14 vagónů. Po druhé světové válce se uvádí už jen 12 chladírenských vozů.
V roce 1949 se uvádí v seznamu, že chladírenský vůz 530 167 byl poslán do továrny Setuza a postupně se údajně v Ústí nad Labem nacházejí i další polské chladírenské vozy. Chladírenský vůz 530 265 byl poslán do Mariánských Lázní, kde se pak ztratil. Další chladírenské vozy 530 227 a 530 264 jsou už ztraceny v roce 1943 v Německu. Konečně chladírenský vůz 530 371 byl v roce 1946 zabrán Rudou armádou.
Poznatky o chladírenských vagónech poskytl pan dr. Ariel Ciechański.
Na fotce je chladírenský vůz Slz 530 228, který byl vyroben v roce 1927.
Tento chladírenský vůz 530 228 bude předlohou pro můj model.