od Tobyška » pát 27 led, 2017 5:24 am
No, 534.111 vyrobila v roce 1918 fa. Henschel, byla zakoupana pro ČSD v roce 1919 s dalšími 21 kusy německé řady G10. Právě 534.111 vydržela v provozu nejdéle až do roku 1970, dále byla využívána jako vytápěcí kotel K465. Během šedesátých let byly poslední 534.1 využívány v Trenčanské Teplé, jejich počet se postupně snižoval z 10 až na tu jednu.
Německé lokomotivy měly mazací lis standardně umístěný v budce. Mazací lisy se používaly především pro mazání pístů a šoupátek a proto musely dodávat mazací olej pod odpovídajícím tlakem. U ČSD byly mašinky na mokrou páru včetně sdružených vybaveny kondenzačním lubrikátorem (tam se přiváděla pára, která kondenzovala a voda vytlačovala olej). Lubrikátor vyžadoval obsluhu a proto byl také úmísťován v budce. U novějších lokomotiv s přehřívačem byly zaváděny mazací lisy. Ty byly umísťovány v blízkosti mazaných částí. Mazací lisy obsahovaly větší počet pístových čepadel, pro každý výstup samostané čerpadlo, jehož výkon bylo možné individuálně seřídit. Celý mazací lis byl poháněn mechanicky, u nás se k pohonu využíval pohyb pístového šoupátka. Mazací lis vynalezl Rakušák Friedmann a nechal si ho patentovat v roce 1900. Licenci zakoupily Američané - firma Nathan a Anličané - fa. Metcalfe. U nás se používal originál Friedmann, jednotlivé typy se lišily počtem vývodů (4 až 14).
K tomu nestandardnímu umístění mazacího lisu, domnívám se, že když ten původní dosloužil použilo se naše obvyklé řešení.
- Přílohy
-
- stránka z Rollovy encyklopedie