od Petr Zatrepalek » pát 20 led, 2017 11:05 am
Lihové a ani olejové barvy pro normální barvení modelů vůbec nepoužívám. Pokud jde o pigmenty, nejlépe drží na matném povrchu. Osobně matný povrch rád nemám, při jakékoliv patinaci postupuju takto
1) stříkám předstínování hooodně zředěnou tm hnědou a černou -kouty, spáry apod - plus nástřik červenohnědé hodně naředěné barvy na spodní části modelu a střechu (prach brzdových zdrží)
2) patina oleji - jedna vrstva kaselská hnědá, druhá vrstva mix payn šedá a umbra, následně lehký wash tm. payn šedou
3) lehký drajbraš a přestřik polomatným lakem gunze
4) "tečkování" - rezaté skvrnky pomocí molitanu a jemného štětce. Pak znovu oleje, jen lehce - zvýraznění zákoutí, stečeniny rzi, maziv apod
5) další přestřik polomat lakem gunze
6) stříkání transparentní vrstvy prachu na střechu, nástřik stop po spalinách apod
7) jemné doladění oleji do zákoutí
8 ) Ochrana patinovaného modelu - finální nástřik vybraných partií matným, polomatným a lesklým lakem. Snažím se tak zvýraznit plastičnost povrchu a přiblížit realitě, kdy různé části stroje malý různý stupen lesku. Na parních mašinách tímto způsobem také imituju zvlnění plechu
9 ) je-li třeba, dávám nakonec ještě pigmenty. Ty pak následně přestříknu pigmentfixerem od Miga. Pro imitaci uhelného prachu používám pigment saze od Stardust (MPM prodejny). Pigmenty lakem nestříkám, ztrácí se pod ním, takže je nutný být při manipulaci s modelem opatrný. Místo pigmentů lze použít Tamiya šminky (tamiya weathering master), ty po zalakování jsou vidět dobře, ale práce s nimi mě osobně moc nevyhovuje.
K lihovkám - předpokládám že se bavíme o Agamách - ty barvy nejsou otěruvzdorný, takže za mě určitě před patinou zalakovat. To samé platí i olejích. Já také už léta pro jistotu přestříkávám polomatným lakem každý model před patinou oleji. Jednou se mi totiž stalo, že se mi při patinování podařilo rozmáznout několik nápisů na vagonu. Takže sichr je sichr.
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů