od TTmili » sob 29 bře, 2014 12:10 pm
Sice můj příspěvek bude trochu delší, ale snad pomůže. Ono je zde totiž víc faktorů. Osobně vlastním vozy obou výrobců (ČSD a DR Tillig, Kuehn zatím pouze DR), a myslím že mohu podat celkem objektivní hodnocení po více než roce jejich společného provozu.
Kuehn je samozřejmě propracovanější, celkově působí i takovým věrnějším dojmem. Ale nesmíme zapomínat, že Kuehnovi vozy představují teplovzdušné Y/B-70, kdežto Tilligovy vozy jsou představitelé starších odporových Y/B. Vcelku se dá říct, že oba ospovídají svým předlohám, u Tilliga je trošku problém s méně modelovými okny a snahou o maximální kompatibilitu dílů (takže i některé vozy které mají představovat čistě teplovzdušné vozy mají prvky typické pro odporáky a opačně), naopak Kuehn v honbě za dokonalostí se místy ocitl na hraně možností dnešních technologií (např. zmíněné rámy oken a jejich nepotisknutí), a naopak některé detaily vypustil úplně a nahradil pouze potiskem (podobně jako u Bmo).
Konkrétní porovnání vozů (když vezmu dvě "béčka" a nebudu koukat na odlišnosti předlohy) vypadá asi takhle. Přestože jsou oba vozy na šířku i délku totožné (beru rozměry skříně) Tilligův vůz působí opticky jako lehce širší a robusnější. Na výšku je už trošku rozdíl (asi o necelý 1mm je vyšší Tillig), není to však nic tragického, postřehnutelné v soupravě to však je. Oba výrobci mají mírně odlišný tvar střechy, v tomle případě bych řekl, že přesnější je Tillig. Opět ale platí, že tohle lze postřehnout pouze v soupravě. Rozdílné jsou také návalky na čelech, Tillig po léta volí formu kulatých nezmáčknutých návalků, což není špatně, ale prodlužuje to spojení mezi vozy, Kuehn naproti tomu používá zmáčknuté návalky do jakéhosi oválu, což se hodí mezi vozy, jsou u sebe pak krásně blízko, tošku blbě to ale působí na konci soupravy. Tohle už je ale tak nějak na vkusu každého soudruha. Kámen úrazu jsou u Tilliga ale podvozky, typově jsou naprosto mimo, a ještě ke všemu jsou vylisované takovým způsobem, že je plast naprosto lesklý. Dost to bije do očí, ale dá se tomu dopomoci lehkou patinou nebo přestřikem barvou a lakem. Kuehn tohle vyřešil mnohem lépe, podvozky ani jiné díly spodku sice také nemá lakované, ale plast z formy leze matný, což působí mnohem lépe. Poslední viditelný rozdíl jsou okna, opět oba výrobci dodrželi rozměry rámu skoro až dokonale, opticky však Tilligova okna vypadají větší díky jejich zjednodušení.
Jinak ještě z mechanických vlastností vozů, Tillig má větší jízdní odpor, občas dřou brzdové zdrže, ale jinak si nemají co vyčítat. Hmotnostně se také téměř vyrovnají. Naproti tomu u Tilliga překvapuje velice dobrá (i výškově stavitelná) kinematika s jemným, lehkým chodem a celkem bohatě řešenou dráhou vysouvání, abych ale jen nechválil, tak ve spojení s vetším jízdním odporem a poměrně měkkou pružinou dochází už u 5ti vozové soupravy k natahování kinematik na rovině a tak se nepěkně zvětšuje mezera mezi vozy.
Jak jsem říkal, je to takové delší pojednání, ale snad jsem popsal všechny problémy, zádrhely ale i výhody. Je na každém jestli se rozhodně jen pro jednoho (a kterého) nebo podobně jako já bude provozovat oba vedle sebe, případně pokud má někdo dostatek tolerance i pro provoz v jedné soupravě, rozhodně to problém není. Sám vcelku úspěšně "vypravuju" soupravu Kuehn Ame + Tillig BDms + Kuehn B + Tillig B a výše popsané rozdíly se ztrácí už jen ve vlastní odlišnosti předloh vozů.
Ale abych nezapoměl, ještě jsem nezmínil cenu. Kuehn jí stále drží na úrovni lehce nad 800Kč (i přes občasná zdražení, faktem je že před cca dvěma lety i Kuehn stál pod 700Kč), naproti tomu Tillig předvedl několik salt akorát tak na zlomení si vazu a vozy postupně zdražil z nějakých 700Kč za které jsem kupoval první B až na dnešních víc než 1100Kč. Tady už stojí za to zapřemýšlet i nad těmi výhodami a nevýhodami co jsem výše psal.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?