ÚČINNĚ TLUMÍCÍ KOLEJOVÉ PODLOŽÍ

Zkušenosti, tipy, informace, návody a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

ÚČINNĚ TLUMÍCÍ KOLEJOVÉ PODLOŽÍ

Příspěvekod kamis » úte 17 zář, 2019 8:05 pm

Přemýšlím, jaký materiál, tloušťku, složení a připevnění tlumící vrstvy pod koleje zvolit a to s ohledem, že chystám stavbu segmentového kolejiště se zvukovými mašinami (H0 + H0e) a chtěl bych co nejúčinněji ztlumit balastní hluk.
Lehčí, přenosné segmenty, o kt. uvažuji, mají vzhledem ke své subtilnosti tu nevýhodu, že rezonují a přenášejí hluk. O to je pro mne důležitější tlumení.
Na podkladovou překližku s tloušťkou podle potřeby (obvykle 6-8mm) by měla přijít tlumící vrstva, aby nerezonovala.

Setkal jsem se se dvěma vhodnými tlumícími materiály:
- korek
- samolepící PE páska pod sádrokaronové konstrukce

Tloušťka tlumící vrstvy:
- korek se prodává v rolích v tloušťkách od 2mm výše (až do cca 8mm), role v šířce 0,5m a 1m, příp i více
- PE páska má tloušťku 3mm a prodává se v šířkách 25 a 30mm a širší, je samolepící

Tlumící účinek ovlivňuje také způsob připevnění, nejčastěji požívané je disperzní lepidlo, které však vzhledem k charakteru lepidla přenáší hluk do překližkové desky.
Setkal jsem se s názorem, že údajně vhodnějším lepidlem je Chemoprén na bázi kaučuku, které by nemělo tolik přenášet hluk. Další možností, se kt. jsem se setkal, je připevnit korek sponkovačkou, kdy má bodově připevněný korek podstatně vyšší tlumící účinek.
Další možností je dvojitá vrstva, která utlumí přenos hluku, tj. například plošná pokládka korku (např. 3mm) a na něj další (např. 3mm) vrstva v šířce pražců ať už korek nebo PE páska (šířka kolejí H0 je 30mm).

Setkal jsem se také s tipem nalepit tlumící vrstvu (korek) i na spodek desky.

JAKÉ JSOU VAŠE ZKUŠENOSTI?
CO DOPORUČUJETE?
Uživatelský avatar
kamis
 
Příspěvky: 3
Registrován: pon 06 lis, 2017 8:50 pm

Re: ÚČINNĚ TLUMÍCÍ KOLEJOVÉ PODLOŽÍ

Příspěvekod vinklarekcz » stř 18 zář, 2019 4:50 am

Utlumit směrem dolů - v tom problém nevidím, ale je nutno domyslet aby pražce nepřenášely hluk do-boku - do "krajiny". V principu by měla být mezera do boku s okolním terenem min. 1mm. I když tohle asi nikdo neřešil ....

A jedna aktuální paralela z 2. koridoru - SŽDC chce v jisté vesnici vystavět protihlukové stěny vysoké jen 1m. Celkem chápu - hluk na vlaku dělají vlastně jen podvozky (styk s kolejnicemi).
vinklarekcz
 
Příspěvky: 20
Registrován: pát 08 lis, 2013 8:57 am
Bydliště: 75361

Re: ÚČINNĚ TLUMÍCÍ KOLEJOVÉ PODLOŽÍ

Příspěvekod jirie123 » stř 18 zář, 2019 11:35 am

jirie123
 
Příspěvky: 230
Registrován: úte 23 lis, 2010 8:01 pm


Zpět na Materiály ke stavbě modelů, kolejišť a diorámat

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník