Zhlaviky MTTBUS

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: Zhlaviky MTTBUS

Příspěvekod Jacek » stř 14 lis, 2012 8:44 am

Co bych konkrétně chtěl je, aby modul fungoval stejně jako při jednokolejné variantě přejezdu. Je tam trojice optokontaktů, první uzavře přejezd, druhý umístěný na přejezdu ho otevře po sjetí posledního vozu soupravy, třetí po sjetí posledního vozu zapne blikání bílého světla. Funguje to jako v reálu, bezvadně a nezáleží na délce soupravy.
U dvojkolejného přejezdu je jen dvojici optočlenů, na přejezdu není žádný což znamená, že se přejezd otevře až přejetím druhého daleko za přejezdem.
Můžu tak uvažovat jen nad bodem 2 nebo rovnou 3. Kolejiště je digitální a pro provoz s PC vybaveno dekodéry obsazení koleje. Ty ale nemají žádný analogový výstup. Musely by úseky přejezdu mít ještě další dekodér obsazení jen pro modul přejezdu?
A nebo to ovládat přímo z PC přes nějaký dekodér příslušenství, ale zas přijdu o to bílé světlo.

Moc otázek, možná až trapných :D , ale asi jsem jediný, kdo chce zapojit modul v DCC
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 637
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: Zhlaviky MTTBUS

Příspěvekod cernos » stř 14 lis, 2012 9:07 am

Nejsi jediný, já jsem na tom podobně, takže se připojím.
Moje stanice má na levém zhlaví 3-kolejný přejezd. Zprava je chráněn před vjetím vlaku odjezdovými návěstidly. Pokud pojedu ze stanice přes toto zhlaví a následně přejezd, musí výstražné zařízení přejezdu zafungovat ještě dříve než se vlak rozjede. To můžu udělat buď ručně tlačítkem v případě jízdy na ruku nebo v případě plného ovládání PC to musí udělat plán v TrainControlleru. Takže potřebuju PR3B připojit na DCC. Vypnutí přejezdu by se dalo při opuštění zhlaví (mohu detekovat jako celek přes DO). Pokud pojedu přes přejezd do stanice, tak se přejezd rozbliká ve chvíli kdy vjedu do izolovaného úseku před přejezdem (zhlavím) a vypne ve chvíli kdy poslední vagon vlaku opustí levé zhlaví (při jízdě na ruku pomocí DO na zhlaví) nebo při dosažení nějakého virtuálního kontaktu (při automatické jízdě PC).
Pravda, jízda na ruku by se asi dala relaizovat pomocí optosnímačů jen odjezd ze stanice bych musel spínat ručně, ale v případě ovládání počítačem si nevím rady.

možná to PR3B umí od přírody a já jen špatně přečetl návod :oops:
železničním modelářem od roku 2011 - TT, DCC
cernos
 
Příspěvky: 387
Registrován: stř 09 úno, 2011 6:09 am
Bydliště: Prachatice

Re: Zhlaviky MTTBUS

Příspěvekod Houmr » stř 14 lis, 2012 9:17 am

No já bych to možná spojil takto, při postavení vlakové cesty přes zhlaví s přejezdem by se závory zavřely a pak by se teprve dal semafor na volno a spustil plán. Je to jen nápad, sám doma přejezd nemám.
"HO" - DCC - III - IV
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Re: Zhlaviky MTTBUS

Příspěvekod cernos » stř 14 lis, 2012 9:53 am

Přesně takhle bych to viděl taky, ale nevím jak adresovat právě modul přejezdu od MTB - je nutné připojení na DCC. Samozřejmě by to šlo obejít Fuldovým dekodérem pro semafory na světla, dekodérem pro relé pro závoru (pokud existuje, ještě jsem neměl potřebu jej hledat, dalo by se nahradit servem) a pak k tomu ještě nějak dostat zvuk. Ten zvuk by se samozřejmě musel synchronizovat s blikáním, což by nemuselo být úplně jednoduchý pro delší spuštění závor, kvůli možnému rozjetí. Dost krkolomný řešení když PR3B to všechno má v jednom, jen to připojení na DCC nějak nevím.
železničním modelářem od roku 2011 - TT, DCC
cernos
 
Příspěvky: 387
Registrován: stř 09 úno, 2011 6:09 am
Bydliště: Prachatice

Re: Zhlaviky MTTBUS

Příspěvekod JBr » stř 14 lis, 2012 10:10 am

cernos píše:Dost krkolomný řešení když PR3B to všechno má v jednom, jen to připojení na DCC nějak nevím.


PR3B ovladam v digitalu pomoci rele a dekoderu ND4V (pujde urcite pouzit jakykoliv jiny). Hodim vyhybku do odbocky, sepne rele, ktere pres DIR vstup u PR3B hodi prejezd do vystrahy. Kdyz pak dam vyhybku zpet na primo, tak rele odpadne a prejezd jde do klidu. Pokud se dobre pamatuju, tak jedine co jsem musel nastavit bylo u daneho vystupu PR3B pres konfiguracni soft vypnout automaticke vypnuti vystupu po urcite dobe. Poradil mi to pepiknemecek a funguje to dobre. Neovladam to sice z TC, ale ze stavedla vlastni vyroby, nicmene by to melo urcite fungovat i s TC.
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1248
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Re: Zhlaviky MTTBUS

Příspěvekod pepiknemecek » stř 14 lis, 2012 10:11 am

Modul PR3B je primárně určen pro jednokolejný přejezd. Tam je možné využít 3 senzory. Pokud by se tento způsob měl realizovat na dvojkolejnou trať, musel by se předělat SW, DPS atd. To je nereálné. Bílé světlo se zapíná automaticky cca 6 vteřin po vypnutí signalizace, není potřeba "vybavit "poslední senzor.

Pro umístění přejezdu blízko stanice je možné použít více způsobů napojení na zabezpečovačku stanice. Mohu vám pozadit s konkrétním problémem, pokud poskytnete kolejový plán okolí přejezdu.
Uživatelský avatar
pepiknemecek
 
Příspěvky: 156
Registrován: stř 02 úno, 2011 6:43 pm

Re: Zhlaviky MTTBUS

Příspěvekod cernos » stř 14 lis, 2012 11:20 am

Jedná se o přejezd z tohoto Milanova plánku:
Obrázek
Zde jako nechráněný, já chci ale minimálně světla, ideálně i závoru ;) Sám před sebou si to obhájím, prostě se mi líbí světýlka a hejbátka ;)
Jinak jedu kompletně v DCC bez Zhlavíka, ovládání na ruku pro hraní Multimyší a ovládání pomocí TrainControlleru (dále jen TC) na koukání.
Přejezd se musí rozblikat ještě dřív než padne zelená, tedy při stavění vlakové cesty. Tu si řeší TC sám, pokud jedu na ruku, musím se o přejezd postarat sám - nikdo a nic nemůže vědět na kterou stranu to kolečko na Multimyši otočím :)

Čistě teoreticky: píšete že je modul primárně určen pro jednokolejný přejezd. Nešlo by to zobecnit že může být určen pro n-kolejný přejezd, ale je třeba na jeden vstup připojit paralelně zapojených n optických čidel?
železničním modelářem od roku 2011 - TT, DCC
cernos
 
Příspěvky: 387
Registrován: stř 09 úno, 2011 6:09 am
Bydliště: Prachatice

Re: Zhlaviky MTTBUS

Příspěvekod pepiknemecek » čtv 15 lis, 2012 8:44 pm

Asi bych to vyřešil v tomto případě následovně.
Žlutá je senzor č.1-zapíná signalizaci při vjezdu do stanice (může být klidně i dál v tunelu)
Červená jsou senzory propojené paralelně na vstup č.3 a vypínají signalizaci po odjetí posledního vozu z přejezdu.
Zelená jsou senzory za odjezdovými návěstidly propojené paralelně na vstup č.2. Ty jsou také důležité. Při vjezdu do stanice ukončují cyklus přejezdu. Při odjezdu mohou "nouzově" zapínat signalizaci, ale toto by spíš měli řešit spínací kontakty relé ovládaného přes DCC. Jestli jde v PC nastavit postupné stavění výhybek, může se toto relé chovat jako "nultá" výhybka na zhlaví. Pak by vše mělo fungovat automaticky.
Přílohy
ks022.jpg
ks022.jpg (28.44 KiB) Zobrazeno 3709 krát
Uživatelský avatar
pepiknemecek
 
Příspěvky: 156
Registrován: stř 02 úno, 2011 6:43 pm

Re: Zhlaviky MTTBUS

Příspěvekod cernos » pon 19 lis, 2012 10:09 am

Moc Vám pane Němečku děkuji za názorné rozebrání mé situace. Nicméně mi stále chybí možnost přímého připojení na DCC. Proč bych měl kupovat infra detektory když mohu v TC využít virtuální kontakty. Pokud vynechám fakt že tím ušetřím pár stovek, vnáším do systému další možný zdroj chyby. Pozitivum vidím v jízdě na ruku, tam to opravdu asi jinak nepůjde, ale když už pojedu na ruku, tak si i ten přejez před tím rád spustím. Možná chci moc, možná to "nějak" půjde :)
železničním modelářem od roku 2011 - TT, DCC
cernos
 
Příspěvky: 387
Registrován: stř 09 úno, 2011 6:09 am
Bydliště: Prachatice

Re: Zhlaviky MTTBUS

Příspěvekod JBr » pon 19 lis, 2012 10:52 am

cernos píše:Moc Vám pane Němečku děkuji za názorné rozebrání mé situace. Nicméně mi stále chybí možnost přímého připojení na DCC.


PR3B sam o sobe proste DCC neumi, musis si vypomoct nejakou oklikou. Vyse jsem popisoval jak to mam resene u sebe. Sice to mam udelane tak, ze prejezd spoustim a vypinam tlacitkem na "virtualnim" ridicim stroji, ale jde to i normalne rucne pres mysku. Proste se jen tvari jako dalsi vyhybka (= kombinace dekoder vyhybky + rele + PR3B). Nevidim duvod, proc by to v TC nemelo jit nejak podobne udelat taky.

Mimochodem, ono "automaticke" spousteni prejezdu prijizdejicim vlakem u takhle male stanicky je taky sporna vec. Vzhledem k tomu, jak stanicka vypada, tak bys tam nejspis mel jako SZZ nejakou elektromechaniku nebo TEST a tam bys s nejvetsi pravdepodobnosti stejne mel vazbu na prejezd jak pri staveni odjezdu, tak vjezdu - tzn. nesel by postavit vjezd do stanice bez toho, aby vypravci/signalista hodil prejezd do vystrahy. To kolejiste neni nijak velke, takze by bez problemu slo spustit prejezd uz ve chvili, kdy se ti timhle smerem vydava ze skrytaku vlak. Vsak ono to ve skutecnych stanicich taky cinka obcas hodne dlouho, nez neco prijede :)
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1248
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Re: Zhlaviky MTTBUS

Příspěvekod BohousP » pon 19 lis, 2012 10:55 am

cernos píše:Moc Vám pane Němečku děkuji za názorné rozebrání mé situace. Nicméně mi stále chybí možnost přímého připojení na DCC. Proč bych měl kupovat infra detektory když mohu v TC využít virtuální kontakty. Pokud vynechám fakt že tím ušetřím pár stovek, vnáším do systému další možný zdroj chyby. Pozitivum vidím v jízdě na ruku, tam to opravdu asi jinak nepůjde, ale když už pojedu na ruku, tak si i ten přejez před tím rád spustím. Možná chci moc, možná to "nějak" půjde :)

Pokud si dobre pamatuji, misto optosnimacu lze k PR3B zapojit i detektory obsazeni useku (pouzivane v DCC), takze i toto je cesta. Neni potreba ani virtualni kontakt. Ten lze samozrejme take pouzit, ale z virtualniho to musis prevest do "realneho", t.j. pouzit nejaky dekoder, ktery sepne optoclen (nebo rele). Ten dekoder muze byt napr. nejaky z kategorie spinani svetel, semaforu a pod. Proste, aby mel nejakou adresu, pri ktere sepne. A adresu dekoderu priradis tomu virtualnimu kontaktu. Samotny modul PR3B neni urcen pro DCC - tedy ho DCC nemuze adresovat.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2239
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Zhlaviky MTTBUS

Příspěvekod cernos » pon 19 lis, 2012 12:06 pm

Oki, děkuji všem zainteresovaným, jakmile to budu mít vymyšlený a naimplementovaný, dám vědět ;)
železničním modelářem od roku 2011 - TT, DCC
cernos
 
Příspěvky: 387
Registrován: stř 09 úno, 2011 6:09 am
Bydliště: Prachatice

Re: Zhlaviky MTTBUS

Příspěvekod pepiknemecek » pon 19 lis, 2012 1:19 pm

Detektory obsazení by samozřejmě použil šli, ale. Funkce "vstupů" PR3B je odlišná a musíte mít všechny provozované vozy vybavené proudovým odběrem. Jak jsem psal, je spousta možností jak PR3B udělat automatický a to co jsem výše popisoval se mi zdá jako "nejlepší" řešení vzhledem k "automatickému" a "ručnímu" ježdění
Uživatelský avatar
pepiknemecek
 
Příspěvky: 156
Registrován: stř 02 úno, 2011 6:43 pm

Re: Zhlaviky MTTBUS

Příspěvekod Jojo » stř 21 lis, 2012 2:14 pm

Pre zaujimavost. Ja pozivam od Paca Pan sound je to ovladatelne cez DCC akurat ten zvuk , nie je ako unas ,ale idu aj zavory.
http://usuaris.tinet.cat/fmco/download/ ... manual.pdf
H0 ,bez epochy,Traincontroler 7 Silver originál,len digitál.
Uživatelský avatar
Jojo
 
Příspěvky: 408
Registrován: úte 03 čer, 2008 7:58 am
Bydliště: Trenčín,Slovensko

Re: Zhlaviky MTTBUS

Příspěvekod jakubklouda » pát 07 pro, 2012 7:31 pm

Mám jeden dotaz ke Zhlavíkům. Způsob ovládání se mi moc líbí, ale potřeboval bych vědět, zda se to nějak rozumně dá napojit na servodekodéry v DCC(třeba přec TCO nebo jinak) pokud to jde, tak pak také budu mít o 2 ks(nejspíše asi 1 + EXP) zájem
TT - IV. a V. epocha
jakubklouda.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
jakubklouda
 
Příspěvky: 141
Registrován: ned 08 srp, 2010 4:24 pm
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků