Tlačítka na přestavníky a Ampérové zatížení

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Tlačítka na přestavníky a Ampérové zatížení

Příspěvekod ondrejSitar » úte 25 zář, 2007 10:05 pm

Našel sem na internetu nabídku tlačítek s popisem "Zatížení kontaktů max. 1,5A".

Chtěl bych ale přes tyto tlačítka spínat až 3 výhybky což dává cca 2,5A; můžu je použít? (jedná se přeci jenom o sekundové stisky...)
Uživatelský avatar
ondrejSitar
 
Příspěvky: 82
Registrován: úte 04 zář, 2007 2:33 pm

Příspěvekod Pája » stř 26 zář, 2007 5:45 am

Ještě je důležitý na jaké napětí to udávají.Pokud na stejnosměrné ,,DC" ,tak to skousnou,protože ovládání výměn je (pokud se nepletu) střídavé ,,AC".Jde tam hodně o zhášení el.oblouku při vypnutí (odpadu kontaktu) spínače,jsou to milisekundy,ale oblouk tam je vždy.Najdeš to asi v literatuře pod heslem ,,Spínání a rozpínání el. obvodu s indukční zátěží".Takže,pokud u těch spínačů je udáno max 1,5 A DC , tak by měly vydržet 2,5 A AC-zvláště pokud to je jen mžikové spínání.Já bych je použil
Uživatelský avatar
Pája
 
Příspěvky: 834
Registrován: stř 08 srp, 2007 6:05 pm
Bydliště: Praha -Suchdol

Příspěvekod PetrL » stř 26 zář, 2007 6:34 am

Pája píše:Jde tam hodně o zhášení el.oblouku při vypnutí (odpadu kontaktu) spínače,jsou to milisekundy,ale oblouk tam je vždy.

V našem případě (elmagnetické přestavníky) se nás to netýká - proud přestane téci v okamžiku přestavení sám díky koncovému vypínání. Ve chvíli, kdy tlačítko pouštíš, je už bez proudu, takže oblouk se nekoná.
Jinak platí:
pokud u těch spínačů je udáno max 1,5 A DC , tak by měly vydržet 2,5 A AC-zvláště pokud to je jen mžikové spínání.Já bych je použil

dodávám: já taky :)
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 332
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod ondrejSitar » stř 26 zář, 2007 7:53 am

DĚKUJI
Uživatelský avatar
ondrejSitar
 
Příspěvky: 82
Registrován: úte 04 zář, 2007 2:33 pm

Příspěvekod Zx1974 » stř 26 zář, 2007 8:55 am

Naposledy upravil Zx1974 dne pát 08 úno, 2008 4:16 am, celkově upraveno 1
Zx1974
 
Příspěvky: 380
Registrován: úte 17 říj, 2006 10:01 am
Bydliště: Písek

Příspěvekod Tomáš » stř 26 zář, 2007 10:11 am

mohu se zeptat je možné spínat klasické přestavníky i pomocí stejnosměrného proudu...myslím ty starší magnety co se používaly u vyhybek TT
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Příspěvekod PetrL » stř 26 zář, 2007 11:29 am

Ano, je to možné, ale nedoporučuje se! Při poruše koncového vypínání, nebo když z nějakého důvodu se přestavník nedostane do koncové polohy a zůstane pod napájením, se po pár sekundách zničí, aniž bys měl tušení o nějaké zradě. Při napájení stř. proudem se přestavník vrčením ozve a varuje Tě. Je to slyšet dost dobře. Sám to mám řešené červeným tlačítkem na panelu - tzv. Central stop, který přeruší přívod proudu v napájení všech výhybek na celém kolejišti. Když to začne vrčet, není čas zjišťovat, kde to je. Přestavník nemusí hned shořet, stačí chvilka aby se plastová kostra cívky teplem zdeformovala, sevřela posuvné táhlo a je konec. :roll:
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 332
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb


Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků