michalz píše:Zdravím, v jedné brožůře jsem se dočetl o zařízení které zajišťuje ve stálé svícení vagonů i když lokomotiva stojí ve stanici (doufám, že to není zařízení stolet za opicemi ),nevím přesně jak to funguje (mělo by asi dávat stabilizované ,impulzní nápejení) ,ale zajímalo by mě jestli nemáte s tímto zařízení zkušenosti díky všem
Podstata funkce zařízení Lux-constant založena na tom, že stejnosměrný proud neprojde kondenzátorem (kapacitou) a střídavý proud neprojde cívkou (indukčností) velmi zjednodušeně řečeno. Takže se vezme generátor střídavého napětí 16 V o kmitočtu cca 40 kHz a přes kondenzátory se pustí do kolejí a také do všech přerušených úseků. Směrem ke zdroji stejnosměrného napětí pro pohon vozidel se vloží tlumivka, aby zdroj střídavého napětí nebyl tímto zdrojem zkratován.
V lokomotivě je motor - v něm je cívka, která střídavému proudu klade velký odpor a ten jím v podstatě neprochází, takže motor reaguje pouze na stejnosměrný proud. Do série s žárovkami se naopak vloží kondenzátor a ty se pak napájí střídavým proudem a je jim to jedno. Pokud je v kolejích pouze střídavý proud (regulátor jízdy je na nule), tak žárovky připojené přes kondenzátory svítí a přitom lokomotivy stojí.
Je to použitelné pouze v případě, že se na ovládání jízdy vlaků používají klasické zdroje stejnosměrného proudu. S moderními zdroji s pulsní regulací to fungovat nebude. Dalo se to koupit od firmy PIKO v sedmdesátých a možné i osmdesátých letech. V dnešní době při existenci DCC je toto zařízení v podstatě zbytečné.