Zabezpečovací zařízení na kolejišti

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Zabezpečovací zařízení na kolejišti

Příspěvekod Pivrnec78 » úte 10 říj, 2006 6:02 pm

Řeším postupně (zatím teoreticky a na papíře) zabezpečovačku na kolejišti. Nechci používat relátka, ale integrované obvody. A jelikož moje "kobercové" kolejiště nebude pokažde stejné, tak asi jednočip a jeho naprogramování ne e. Přemýšlel jsem nad TTL, protože je odolnější než CMOS. Návěstidla od HOSAMu (www.hosam.cz) bych použil jako identifikaci stavu přepnutí a koleje bych asi spínal tranzistorem. Ale pořád nemůžu přijít na zabezpečení kolejových obvodů (obsazení a volnost oddílu) kvůli autobloku ...
Uživatelský avatar
Pivrnec78
 
Příspěvky: 165
Registrován: úte 10 říj, 2006 6:02 pm
Bydliště: Fulnek

Re: Zabezpečovací zařízení na kolejišti

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 13 říj, 2006 4:19 pm

Pivrnec78 píše:Řeším postupně (zatím teoreticky a na papíře) zabezpečovačku na kolejišti. Nechci používat relátka, ale integrované obvody. A jelikož moje "kobercové" kolejiště nebude pokažde stejné, tak asi jednočip a jeho naprogramování ne e. Přemýšlel jsem nad TTL, protože je odolnější než CMOS. Návěstidla od HOSAMu (www.hosam.cz) bych použil jako identifikaci stavu přepnutí a koleje bych asi spínal tranzistorem. Ale pořád nemůžu přijít na zabezpečení kolejových obvodů (obsazení a volnost oddílu) kvůli autobloku ...


Myslim si ze v Tvem pripade je spis lepe pouzit CMOSy z duvodu moznosti pouziti vyssiho napeti cca 15V tj i primeho vystupu na navestidla HOSAM.
Auoblok je mozna primitivni -

Usek2 - Usek1 - navest
volno - volno - Zelena
obsazeno - volno - Zluta
cokoliv - obsazeno - cervena

Tahle logika by se dalo asi jednoduse realizovat pomoci 74 138 jako rozhodovaciho clenu.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2754
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Zabezpečovací zařízení na kolejišti

Příspěvekod Pivrnec78 » pon 16 říj, 2006 11:19 am

Zdenek Valter píše:
Pivrnec78 píše:Řeším postupně (zatím teoreticky a na papíře) zabezpečovačku na kolejišti. Nechci používat relátka, ale integrované obvody. A jelikož moje "kobercové" kolejiště nebude pokažde stejné, tak asi jednočip a jeho naprogramování ne e. Přemýšlel jsem nad TTL, protože je odolnější než CMOS. Návěstidla od HOSAMu (www.hosam.cz) bych použil jako identifikaci stavu přepnutí a koleje bych asi spínal tranzistorem. Ale pořád nemůžu přijít na zabezpečení kolejových obvodů (obsazení a volnost oddílu) kvůli autobloku ...


Myslim si ze v Tvem pripade je spis lepe pouzit CMOSy z duvodu moznosti pouziti vyssiho napeti cca 15V tj i primeho vystupu na navestidla HOSAM.
Auoblok je mozna primitivni -

Usek2 - Usek1 - navest
volno - volno - Zelena
obsazeno - volno - Zluta
cokoliv - obsazeno - cervena

Tahle logika by se dalo asi jednoduse realizovat pomoci 74 138 jako rozhodovaciho clenu.


Já to mám pomocí RS kolpného obvodu (2 barvy) a 3x 3-vstupový nand svázaný jako RS (na 3 barvy) a na výstupu mám LED od HOSAMu a spínací tranzistor pro kolej. Ale vybouchly mi spínací koleje od RocoLine na gumě. Chtěl jsem to čítat předozadním čítačem, ale nechci počítač náprav, raději bych počítal vozy, ale jak ??? :roll:
Uživatelský avatar
Pivrnec78
 
Příspěvky: 165
Registrován: úte 10 říj, 2006 6:02 pm
Bydliště: Fulnek

Re: Zabezpečovací zařízení na kolejišti

Příspěvekod Zdenek Valter » pon 16 říj, 2006 6:22 pm

Já to mám pomocí RS kolpného obvodu (2 barvy) a 3x 3-vstupový nand svázaný jako RS (na 3 barvy) a na výstupu mám LED od HOSAMu a spínací tranzistor pro kolej. Ale vybouchly mi spínací koleje od RocoLine na gumě. Chtěl jsem to čítat předozadním čítačem, ale nechci počítač náprav, raději bych počítal vozy, ale jak ??? :roll:


No a proč pocitáš nápravy? Neni lépe měrit jen proud tekoucí do úseku ?
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2754
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Zabezpečovací zařízení na kolejišti

Příspěvekod Pivrnec78 » úte 17 říj, 2006 7:36 pm

Zdenek Valter píše:
Já to mám pomocí RS kolpného obvodu (2 barvy) a 3x 3-vstupový nand svázaný jako RS (na 3 barvy) a na výstupu mám LED od HOSAMu a spínací tranzistor pro kolej. Ale vybouchly mi spínací koleje od RocoLine na gumě. Chtěl jsem to čítat předozadním čítačem, ale nechci počítač náprav, raději bych počítal vozy, ale jak ??? :roll:


No a proč pocitáš nápravy? Neni lépe měrit jen proud tekoucí do úseku ?


Nepočítám. Původně jsem tak uvažoval (ale je to hodně náprav - loko a 6 vozů je ... 7 * 4 nápravy = 28, což bych musel dávat čítače do kaskády a já to chci jednoduše), pak jsem přemýšlel o počítaní vozů, protože pokud se mi jeden vagon odpojí (což se někdy stane), tak mi zůstane obsazený úsek. Předozadní čítač má 16 možností a loko + 15 vozů je hodně dlouhý vláček. Změnou proudu detekuji pouze lokomotivu.
Uživatelský avatar
Pivrnec78
 
Příspěvky: 165
Registrován: úte 10 říj, 2006 6:02 pm
Bydliště: Fulnek

Příspěvekod Pivrnec78 » stř 18 říj, 2006 8:03 am

Jen jsem chtěl doplnit, že se mi jedná o analogový provoz a o digitálním zatím neuvažuju.
Uživatelský avatar
Pivrnec78
 
Příspěvky: 165
Registrován: úte 10 říj, 2006 6:02 pm
Bydliště: Fulnek

Re: Zabezpečovací zařízení na kolejišti

Příspěvekod Zdenek Valter » stř 18 říj, 2006 8:21 am

Pivrnec78 píše:
JNepočítám. Původně jsem tak uvažoval (ale je to hodně náprav - loko a 6 vozů je ... 7 * 4 nápravy = 28, což bych musel dávat čítače do kaskády a já to chci jednoduše), pak jsem přemýšlel o počítaní vozů, protože pokud se mi jeden vagon odpojí (což se někdy stane), tak mi zůstane obsazený úsek. Předozadní čítač má 16 možností a loko + 15 vozů je hodně dlouhý vláček. Změnou proudu detekuji pouze lokomotivu.


Není snažší si nalakovat nápravy vozů odporovým lakem ?
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2754
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Zdenek Valter » stř 18 říj, 2006 8:23 am

Pivrnec78 píše:Jen jsem chtěl doplnit, že se mi jedná o analogový provoz a o digitálním zatím neuvažuju.


Jak to spolu souvisí ?
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2754
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Zabezpečovací zařízení na kolejišti

Příspěvekod Pivrnec78 » stř 18 říj, 2006 2:12 pm

Zdenek Valter píše:
Pivrnec78 píše:
JNepočítám. Původně jsem tak uvažoval (ale je to hodně náprav - loko a 6 vozů je ... 7 * 4 nápravy = 28, což bych musel dávat čítače do kaskády a já to chci jednoduše), pak jsem přemýšlel o počítaní vozů, protože pokud se mi jeden vagon odpojí (což se někdy stane), tak mi zůstane obsazený úsek. Předozadní čítač má 16 možností a loko + 15 vozů je hodně dlouhý vláček. Změnou proudu detekuji pouze lokomotivu.


Není snažší si nalakovat nápravy vozů odporovým lakem ?


Uvažoval jsem o Magnetickém čidle a zespodu vozu přilepit malý magnet. Ale ještě to nemám odzkoušeno.
Abych řekl pravdu, proudové změny mě nelákají, to jsou podle mě složitější úpravy, navíc nevím, co bude dělat ten "odporný" lak na kolejích ...
Uživatelský avatar
Pivrnec78
 
Příspěvky: 165
Registrován: úte 10 říj, 2006 6:02 pm
Bydliště: Fulnek

Re: Zabezpečovací zařízení na kolejišti

Příspěvekod Zdenek Valter » stř 18 říj, 2006 6:31 pm

Pivrnec78 píše:
Zdenek Valter píše:
Není snažší si nalakovat nápravy vozů odporovým lakem ?


Uvažoval jsem o Magnetickém čidle a zespodu vozu přilepit malý magnet. Ale ještě to nemám odzkoušeno.
Abych řekl pravdu, proudové změny mě nelákají, to jsou podle mě složitější úpravy, navíc nevím, co bude dělat ten "odporný" lak na kolejích ...


No na kolejích opravdu nemá co dělat :wink: ale na nápravách je to ověřeno. :D
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2754
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Zabezpečovací zařízení na kolejišti

Příspěvekod Pivrnec78 » čtv 19 říj, 2006 9:43 am

Zdenek Valter píše:
Pivrnec78 píše:
Zdenek Valter píše:
Není snažší si nalakovat nápravy vozů odporovým lakem ?


Uvažoval jsem o Magnetickém čidle a zespodu vozu přilepit malý magnet. Ale ještě to nemám odzkoušeno.
Abych řekl pravdu, proudové změny mě nelákají, to jsou podle mě složitější úpravy, navíc nevím, co bude dělat ten "odporný" lak na kolejích ...


No na kolejích opravdu nemá co dělat :wink: ale na nápravách je to ověřeno. :D


Je vidět, že každý máme v hlavě jinou myšlenku a tím pádem budu muset sám tu svou doladit ... A pokud se mi to nepodaří, tak vím, že jsou i jiné možnosti :wink:
Uživatelský avatar
Pivrnec78
 
Příspěvky: 165
Registrován: úte 10 říj, 2006 6:02 pm
Bydliště: Fulnek

Re: Zabezpečovací zařízení na kolejišti

Příspěvekod Zdenek Valter » sob 21 říj, 2006 8:53 pm

Pivrnec78 píše:Je vidět, že každý máme v hlavě jinou myšlenku a tím pádem budu muset sám tu svou doladit ... A pokud se mi to nepodaří, tak vím, že jsou i jiné možnosti :wink:


Doplním - to co vymýšlíš je podle mého vhodné pro detekci projetí určitým místem.
Ještě jiný podobný způsob je například reflexní infra čidlo viz stránky Víťi Báňi.
http://www.volny.cz/mtbbus/basic/infra1.htm

To co řeší snímač proudu v určitém úseku je opravdu měřením jeho obsazení. Zůstane-li Ti stát vůz takto ošetřený v úseku je jasné že je obsazen ! Nemusíš složitě vymýšlet počítání náprav ke každému vlaku který vypravíš.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2754
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Zabezpečovací zařízení na kolejišti

Příspěvekod kisa » úte 16 led, 2007 4:56 pm

Zdenek Valter píše:Neni lépe měrit jen proud tekoucí do úseku ?

Čtu si tuhle diskuzi a byla tu řeč o měření proudu tekoucí do úseku, ke zjištění jeho obsazení. Dá se tohle použít u analogu? Mylím že musí být problém s měřením proudu, když lokomotiva stojí (je vypnuté napájení). Kdyby bylo nějaké schéma nebo alespoň popis funkce, byl bych rád. Díky
kisa
 
Příspěvky: 26
Registrován: úte 16 led, 2007 4:56 pm
Bydliště: Téměř Brno

Obsazení úseku

Příspěvekod Michal Staněk » úte 16 led, 2007 5:36 pm

Na zjištění obsazení úseku v analogu stačí použít zapojení viz odkaz

http://www.volny.cz/masinky2003/indikace_obsazeni.html
Michal Staněk
 
Příspěvky: 4
Registrován: úte 02 led, 2007 1:39 pm

Příspěvekod einsteincz » úte 16 led, 2007 7:35 pm

Uvažoval jsem o Magnetickém čidle a zespodu vozu přilepit malý magnet. Ale ještě to nemám odzkoušeno.
Abych řekl pravdu, proudové změny mě nelákají, to jsou podle mě složitější úpravy, navíc nevím, co bude dělat ten "odporný" lak na kolejích ...


Místo magnetické čidla jsem uvažoval použit jazičkový mag. kontakt ... GEM je standartně prodava kolem 15 korun a rozměrem pasují mezi tt pražce. V nejbližší době se chystam tohle zapojeni ozkoušet popř sem napíšu jak to dopadlo. :wink:
einsteincz
 
Příspěvky: 3
Registrován: sob 13 led, 2007 7:10 pm

Další

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků