Autoblok

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Autoblok

Příspěvekod saur » ned 13 črc, 2008 8:25 am

Chtěl bych se prostřednictvím tohoto fóra zeptat, nevíte někdo ja zapojit v analogu obousměrný autoblok? (bez návaznosti na nádraží, aby se vlak pokaždé zastavil na vězdu a až po stiku tlačítka věl do stanice?

Děkuji Saur
saur
 
Příspěvky: 2
Registrován: ned 13 črc, 2008 8:22 am

Příspěvekod Vladimír_B » ned 13 črc, 2008 10:55 am

Ahoj, věděl bych. Jen se chci zeptat na pár drobností: relé nebo polovodiče, příp. kombinace? 3/4 znak? Návěstidla mají spol. +/-? Jednokolejka/dvoukolejka? Chceš "brzdící" úseky? Jakým způsobem indikuješ obsazení úseku (světlo, relé, spotřebou ...)?

Pro začátek tady http://vladimirb.rajce.idnes.cz/3znakAB/#3znakAB.jpg je kousek puzzle. :D Tady to umí "rozsvěcet" světla v závislosti na obsazenosti následujících úseků. Ž, Z a Č jsou barvy a A a B jsou vstupy od obsazení následujících úseků (A je ten bližší). Obsazený úsek = 5V (cca) a volný = 0V. Pokud budeš mít "dvojčata" (1 sloup = 2 návěstidla) nebo 2 návěstidla blízko u sebe tak ti stačí 1 takovýhle obvod, jen budeš přepínat vstupy a spol. +/- zvolíš návěstidlo. Pokud bys chtěl na "střelnici" předvěstit 40/60 (...) i to by šlo. A nakonec by se dali úseky AB využít i pro přejezd (PZZ).
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1230
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod Pavel Dryml » ned 13 črc, 2008 7:26 pm

pokud to chcete okopírovat od skutečné železnice, tak nezapomeňte na úplnou blokovou podmínku
Pavel Dryml
 
Příspěvky: 183
Registrován: úte 05 čer, 2007 12:13 pm

Příspěvekod vlastimil vašíček » ned 13 črc, 2008 7:34 pm

tak to už je úplná magořina :D

není lepší mezistaniční nebo max hradlo??? na co takové složitosti
E103 001 moje životní láska

Digital by Roco & Lenz silver

r.v. 1979, bývalý výpravčí ČD
vlastimil vašíček
 
Příspěvky: 576
Registrován: úte 24 říj, 2006 8:57 pm

Příspěvekod mawerick » ned 13 črc, 2008 7:36 pm

Tak to je hoooooooodně na hrubo. :roll: Jinak schéma zapojení tříznakého AUB vyšlo kdysi v amatérském radiu. Pokud to zítra najdu tak to sem hodím.
TT - analog
r.v. 1975 LD Plzeň

[url]http://www.mzalarm.cz[/url]
Uživatelský avatar
mawerick
 
Příspěvky: 374
Registrován: čtv 15 bře, 2007 6:21 am
Bydliště: Dom. st. Plzeň

Příspěvekod Vladimír_B » pon 14 črc, 2008 8:56 pm

Pavel Dryml píše:pokud to chcete okopírovat od skutečné železnice, tak nezapomeňte na úplnou blokovou podmínku

Splněno. Provázáno přes obsazení úseků a né podle světel.

mawerick: v jednoduchosti je krása :D, tenhle obvod v závislosti na obsazení následujících dvou úseků rozsvěcuje "světla". Co víc by to mělo umět? Samozřejmě se to musí doplnit obvodem, který "detekuje" vlak v úseku a také obvodem, který umí automaticky v závislosti na obsazení následujících úseků vlak automaticky zastavit/rozjet před návěstidlem...
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1230
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod mawerick » úte 15 črc, 2008 4:46 am

Jelikož mě elektronika živý už pár desítek let, tak jen říkám, že je to dost "nahrubo". Je to prakticky popis ovládání log. úrovní. Ale pro člověka neznalého .... :shock: :?: Je pravda, že to takhle taky jde. Ale zkuste sem hodit kompletní schéma zapojení AUB. Myslím si, že pár človíčků může potěšit a zároveň i vyplašit (kde vzít na kolejiši 5V) právě ta jednoduchost. Tím nemíním nic proti Vám :!:
TT - analog
r.v. 1975 LD Plzeň

[url]http://www.mzalarm.cz[/url]
Uživatelský avatar
mawerick
 
Příspěvky: 374
Registrován: čtv 15 bře, 2007 6:21 am
Bydliště: Dom. st. Plzeň

Příspěvekod Pavel Dryml » stř 16 črc, 2008 7:16 pm

Vladimír_B píše:
Pavel Dryml píše:pokud to chcete okopírovat od skutečné železnice, tak nezapomeňte na úplnou blokovou podmínku

Splněno. Provázáno přes obsazení úseků a né podle světel.

vlak automaticky zastavit/rozjet před návěstidlem...


a když se vlak (posunový díl) začne vracet zajistí to aby návěstidla kolem kterých projel zústaly na návěsti stůj ?

předpokládám, ti budou svítit jenom návěstidla ve směru uděleného souhlasu
Pavel Dryml
 
Příspěvky: 183
Registrován: úte 05 čer, 2007 12:13 pm

Příspěvekod Vladimír_B » stř 16 črc, 2008 7:46 pm

Začnu oklikou: pokud chcete raději "fabrikát" tak např. zde http://www.zajic.cz/zeleznice/zeleznice.htm (omlouvám se za skrytou reklamu :oops: ). Tento obvod má jedinou necnost - je napájen TRAKČNÍM napětím :arrow: při stažení regulátoru pod 7V Vám zhasnou návěstidla :roll:

mawerick píše:Ale zkuste sem hodit kompletní schéma zapojení AUB.

Tady je originál drážní - http://vladimirb.rajce.idnes.cz/prepis_AB/#album - je to přepis z knížky Základy zabezpečovací techniky na železnici (II. díl). Jelikož jsem to fotil večer tak to vypadá jak to vypadá. Zítra přefotím do hezčí formy. Snad to po mě přečtete :D Tak tohle může čtenáře teprv vyplašit :D (PS: máte tam taky vysvětlivky :wink: )


mawerick píše:Myslím si, že pár človíčků může potěšit a zároveň i vyplašit (kde vzít na kolejiši 5V) právě ta jednoduchost.

Kde vzít 5V? To je hračka. :idea: Stačí stabilizátor 7805 a 2 kondíky. Měli by ste mít na kolejišti pevné napětí - např. 16V AC pro příslušenství (např. z "nesmrtelné" FZ1) - tak to stačí usměrnit a nechat prohnat stabilizátorem (což urč. víte)... :wink:

mawerick: a nakonec jedna prosba: mohl byste mi tykat (i Vy všichni ostaní)? Jednak si na vykání nepotrpím a jednak je mi 23. :wink: Pokud by Vám to nevadilo...

Pavel Dryml: tak s tímhle dotazem jste mě úplně dostal :!: S PMD jsem vůbec nepočítal. :oops: V současné verzi je PMD zakázáno. Aspoň mám další věc na promyšlení. Děkuji za podnět :wink: Pokusím se vyřešit. :D
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1230
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod Pája » stř 16 črc, 2008 8:56 pm

Jen pozor s tím stabilizákem na max povolené vstupní napětí,je to otázka vteřin než schoří při jeho překročení a stejně bude topit jak hrom,po usměrnění grétzem,odfiltrováním kondíkama se lehce dostanete k 20 V a chudák 7805 to musí srazit na 5 V.To je úbytek 15 V a např. při 0,5 A odběrového proudu,dělá ztrátový výkon už 7,5 W - BACHA na chlazení.
Spíše bych doporučil nákup malého spínaného zdroje např. něco takového: http://www.e-conrad.cz/prepinaci-sitovy ... 5v+dp63808
TT,DCC,ČSD III-IV,člen TT ZABABOV,Sysel fóra a zatím spíše hračička než modelář
Uživatelský avatar
Pája
 
Příspěvky: 834
Registrován: stř 08 srp, 2007 6:05 pm
Bydliště: Praha -Suchdol

Příspěvekod juroH0 » čtv 17 črc, 2008 6:55 am

5V dodavaju zdroje z PC moj ma tusim 20A a samozrejme dava aj 12V 6A...
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Příspěvekod Vladimír_B » čtv 17 črc, 2008 7:46 am

Ten přepis jsem přefotil, snad to teď bude lepší (na stejném odkazu). Spíš to přepracuji do nějaké "srozumitelnější" verze...

Pája: ta FZ1 byla spíš pro názornost ... Stačí si pořídit trafo s výstupem (cca) 7 V AC a po usměrnění jsme na max. 10V, diody - 1,5V. A jsme na (cca) 8,5V a stabil. potřebuje min. 7V. Takže jsme na 1,25W ...

Pokud chcete experimentovat s PC zdrojem, tak nezapomínejte, že nesmí běžet bez zátěže :!:
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1230
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod Myšpulín » čtv 17 črc, 2008 8:38 am

Ještě před časem se prodávaly tzv. zvonkové transformátory pro domovní zvonky, které měly na výstupní straně dvě vinutí v sérii a dávaly tedy 3V, 5V a 8V AC. Snad jsou ještě v prodeji. Pro laborování úplně ideální. Stačí usměrnit, vyfiltrovat a stabilizovat.
Myšpulín
 
Příspěvky: 1507
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

autoblok

Příspěvekod saur » pát 18 črc, 2008 4:25 pm

Potřeboval bych tří znakový autoblok pro dvoukolejku i na jednokolejku a aby se vlak na konci bloku zastavil a na povel tlačítkem věl do stanice, ale je tu ještě jeden problém a to, že třeba ICE je souprava, která sbírá napětí všemi vozy, tak bych chtěl aby i ta zastavovala přeed obsazeným úsekem. :D

Děkuji za radu Saur

(jestli polovodiče nebo relé, spíš to co víjde levněji :) )
saur
 
Příspěvky: 2
Registrován: ned 13 črc, 2008 8:22 am

Re: autoblok

Příspěvekod Vladimír_B » sob 19 črc, 2008 9:42 pm

saur píše:Potřeboval bych tří znakový autoblok pro dvoukolejku i na jednokolejku a aby se vlak na konci bloku zastavil a na povel tlačítkem věl do stanice, ale je tu ještě jeden problém a to, že třeba ICE je souprava, která sbírá napětí všemi vozy, tak bych chtěl aby i ta zastavovala přeed obsazeným úsekem. :D

- autoblok na dvoukolejce - obousměrný / jednosměrný?
- tlačítko do stan. - bez problémů
- ad. ICE - úsek bude v celku jen záleží na délce a aby se to dalo na brzdě nastavit
- tady je "nášup puzzle" (know-how) http://vladimirb.rajce.idnes.cz/3znakAB/#album , je to cca velká většina zapojení pro 1 náv. AB (příp. 2 obousměr.)... Jak a k čemu vzhledem k pokročilé hodině nechám na zítra (né za 18 min. ale za 18 hod. :wink: ). Aspoň si to v klidu prohlídnete a připravte si na mě záludné otázky :D Dobrou...
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1230
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Další

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků