Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Příspěvekod fulda » ned 30 črc, 2023 8:37 pm

Zlámalík píše:
fulda píše:Diskuze o ničem.

Fuldo, to že ty víš "vo co gou" neznamená, že je potřeba ostatním říkat, že jsou blbci. Prostě hank tyhle rozdíly nezná, tak se zeptá a je na nás, co třeba něco víme, abysme poradili. Já zas jsem vděčný za jeho informace o historii, normáliích a dalších věcech kolem železnic dříve.

Ale já jsem prosím o hanhovi nic neřekl. Spíš jsem narážel na ty zaručené odpovědi, které se tu začali množit a z kterých ani jedna nesměřovala k nějaké reálné pomoci.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4916
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Příspěvekod Zlámalík » ned 30 črc, 2023 10:25 pm

Hank se prostě zeptal a objevily se odpovědi. A nemyslím, že zrovna ta tvoje by mu do začátku pomohla víc. Zkus mít pochopení, ne každý je znalec elektroniky.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1888
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Příspěvekod marian_r » pon 31 črc, 2023 6:39 am

Zlámalík píše:Myslím, že Honza naráží na to, že ani TrueRMS měřidlo neukáže hodnoty špička - špička. Tipuju, že odešlo něco, co mělo vydržet "jmenovitou hodnotu", leč maxima byla jinde.


No, ja som napísal že ampérmeter musí byť True RMS... Inak samozrejme osciloskop, ako tu zaznelo.
marian_r
 
Příspěvky: 193
Registrován: sob 10 čer, 2023 1:59 pm

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Příspěvekod fulda » pon 31 črc, 2023 7:00 am

Zlámalík píše:Hank se prostě zeptal a objevily se odpovědi. A nemyslím, že zrovna ta tvoje by mu do začátku pomohla víc. Zkus mít pochopení, ne každý je znalec elektroniky.

Nevím, která z uvedených odpovědí mu pomohla.
Je jasné, že je možné tady machrovat o tom, jaká jsou nejlepší měřidla. Dokonce je jasné, že je nějaký nesoulad mezi zdrojem a regulátorem. Asi bych tu dokázal celkem dlouho machrovat třeba s tím, že máme napájecí zdroje, které mají na výstupu střídavý proud, nebo stejnosměrný; ty se stejnosměrným pak mají buď jednocestné usměrnění, nebo dvoucestné, nebo dvoucestné s filtrací, nebo dvoucestné s filtrací a stabilizací; ... Pak u zdrojů záleží, jak mají udělanou ochranu a co vyjadřují jejích parametry napětí a proudu. Jsou zdroje, které mají konstantní napětí až do hranice proudového omezení a pak přechází do režimu konstantního proudu. Jsou zdroje, které mají maximální napětí naprázdno a maximální proud nakrátko a mezi tím je téměř lineární proložení, takže při polovině maximálního proudu mají polovinu maximálního napětí. Možností je spousta.

Ale tohle hankovi stejně nepomůže. Co mu může pomoci je:
- někdo, kdo zná ta zařízení (ideálně už se s podobným problémem setkal) a je schopen říci, že to se vyřeší přepnutím přepínače A do polohy B. Jelikož je to analog, tak já o tom nic nevím a vědět nechci. Z toho co jsem tu přečetl, tak ani nikdo s diskutujících
- takže druhá možnost je, pokud se jedná o komerčně koupený set, tak se zastavit za prodejcem a zeptat se ho, nebo prostě konstatovat, že to nefunguje a zamyslet se nad reklamací. Protože jedna lokomotiva na jeden regulátor a zdroj by fungovat měla.
- nebo třetí možnost, pokud si hank nějakým způsobem skládal tu konfiguraci sám, tak mohu konstatovat, že netrefil vhodnou dvojici do páru a pravděpodobně bude dobré se zamyslet nad jiným napájecím zdrojem, ale s odvoláním na bod jedna nedokáži odpovědět jaký adaptér.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4916
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

OT měření průběhu napětí

Příspěvekod sidlo » pon 31 črc, 2023 7:44 am

Zlámalík píše:Reklamní vsuvka: já si na podobné blbůstky pořídil přenosný osciloskop (zde, model HDS 242) , co kombinuje vlastnosti ručního multimetru a dvoukanálového osciloskopu, vč. generátoru signálu. Ale normálně to člověk - laik neužije a hlavně musí vědět, co s tím.


Běžně to není potřeba, ale čas od času se to hodí. Mám levnější a také jednodušší přístroj MT8202 https://www.google.com/search?channel=fs&q=mt8208. Spíš než na měření průběhu signálu se to hodí na rychlé zjištění zdali tam vůbec nějaký signál je. V našem případě DCC (na obrázku) nebo typ analogového zdroje (v tomto vláknu).

MT8202.png
MT8202.png (415.25 KiB) Zobrazeno 1283 krát
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3616
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Příspěvekod hank » pon 31 črc, 2023 8:06 am

Mně z celé té diskuse vyplývá, že analogové ovládání začíná být ve zdejší komunitě poněkud podceňováno... Což jde proti trendu reálného chudnutí středních a nižších vrstev obyvatelstva nebo - jak se teď říká politicky korektně hlavně v Americe - přibývání budget sensitive uživatelů. Vždyť těm chudým, nešikovným a jinak postiženým provozovatelům našeho hobby jde naproti celá myšlenka minikolejišť, provozních diorámat a podobných výtvorů. A jak jsem viděl na youtube, ani jejich modelářsky zruční a prezentačně šikovní tvůrci se nestydí ovládat výhybky nebo rozpojovat soupravy (a ještě to - slyšte, slyšte! - veřejně předvádět celému světu!) tím, že se do kolejiště prostě hrábne rukou.

Za sebe bych uvítal aspoň přehled nejběžnějších v tuzemsku dostupných analogových zdrojů (včetně těch, které se už sice nevyrábějí, ale na bazarech a internetových tržištích jsou pořád dostupné) s informací, zda jde o zdroje s pulsní regulací. Ono jich zas tolik není, myslím, že by se daly spočítat na prstech.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6162
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Příspěvekod JanoH0e » pon 31 črc, 2023 9:06 am

hank - analógové ovládanie je dobré na kruh, kde sa jazdí jedným smerom. Ale ovál s 2 výhybkami a "obojsmernou prevádzkou", tam to už chce digitál. A keďže základ digitálu z bazáru je na rovnakej cenovej hladine ako nový analógový zdroj, niet čo riešiť. Čo sa týka tvojho problému krátkou a ľahkou lokomotívou Kof , nazval by som ho "nedostatočná zbieracia adhézia". Problematike sa budem venovať vo svojom príspevku o mikro, pidi atď. koľajisku. Je to problém krátkych a ľahkých lokomotív. So zdrojom to nemá nič spoločné. Riešiť sa to rôzne. Inak na trubke je plno príspevkov, kde sa verejne prezentuje kde čo.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Příspěvekod vvitty » pon 31 črc, 2023 9:19 am

hank píše:Roco 10788, 0-14 V, 1,0 A
Trix 190956, 0-14 V, 0,6 A

Pulsní nejspíš není ani jeden, aspoň se to nikde u prodejců neuvádí.


Nejprve si dovolim opravit parametry - alespon dle stranek vyrobcu je povolena zatez naopak, tedy 0.6 A pro Roco 10788 a 1.0 A pro Trix. O duvod mene proc by papirove mel Roco fungovat a Trix ne.
Bohuzel jsou stranky vyrobcu skoupe na jakekoliv detaily a ani jeden z techto zdroju nevlastnim, v analogu jsem skoncil u FZ1 a nasledne laboratorniho zdroje. Pokud jste nekde z okoli (Ricany u Prahy) tak se s tim stavte a muzeme se podivat co to realne dela.

Co je mozne vyzkouset - dela to pouze ta jedna lokomotiva, vsechny lokomotivy, mensina / vetsina ? Pokud pouze jedna hledal bych zavadu spise nekde mezi kolejemi a modelem, pripadne v modelu samotnem. Pokud to dela vetsina zvazil bych reklamaci zdroje nebo mistni konzultaci s nekym kdo se v elektronice vyzna a ma aspon zakladni vybaveni.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2638
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Příspěvekod Zlámalík » pon 31 črc, 2023 11:26 am

JanoH0e píše:...A keďže základ digitálu z bazáru je na rovnakej cenovej hladine ako nový analógový zdroj, niet čo riešiť...

Dovolím si polemizovat - tohle asi je pravda, ale pak potřebuješ dekodéry pro vozidla a pro příslušenství. A tam už to poleze cenově nahoru, i když se vzdáš řady funkcí. Nestěžuju si, jen nesouhlasím, že digitál vyjde na stejné peníze.

Hank má pravdu v tom, že mnoho minikolejišť se dá ovládat celkem rozumně v analogu (a výhybky klidně táhlem manuálně) a není to potřeba komplikovat. Ne každý je zručný elektronik a na většině takovýchto miniprojektů stejně nejde (předpisově) jezdit se dvěma stroji zároveň. Viz britská minikolejiště, různé Timesavery či Inglenooky.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1888
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Příspěvekod fulda » pon 31 črc, 2023 12:02 pm

hank píše:Mně z celé té diskuse vyplývá, že analogové ovládání začíná být ve zdejší komunitě poněkud podceňováno...

Trochu bych řekl, že je to podceňováno podobně, jako používání sentinelů v silniční dopravě. Celá řada lidí si kupuje auta na podivná paliva jako je benzín, nebo elektrika a přitom do sentinelu stačilo naštípat dříví v lese za barákem. Celkem hezké vyjádření je TADY.
Nebo ještě jinak, kdo chce opravdu ušetřit, tak si vystřihne lokomotivu z papíru a ušetří za trakci úplně.

Pak je tu dost lidí, kteří si řekli, že když už se pouštět do finančně náročného koníčku, tak si mohu dovolit to dělat tak, jak se to dělá v tomto století.

A stále platí hlavní přednost analogu - budeš na to sám a nikdo jiný nikdy nepochopí tvůj systém a tvé potřeby.

Ale to jsme mimo téma a spíš ve flamewar sekci.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4916
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Příspěvekod hank » pon 31 črc, 2023 12:36 pm

fulda píše:Nebo ještě jinak, kdo chce opravdu ušetřit, tak si vystřihne lokomotivu z papíru a ušetří za trakci úplně.

:lol:
Ještě jsi zapomněl na Trainz a jiné simulátory...

fulda píše:Celá řada lidí si kupuje auta na podivná paliva jako je benzín, nebo elektrika a přitom do sentinelu stačilo naštípat dříví v lese za barákem.

:mrgreen:
Stačí naštípat dříví do generátoru na dřevoplyn. I když je fakt, že ještě lepší jsou štěpky...
https://www.man.eu/engines/en/in-focus/ ... 87872.html
Tyto aktuálně nabízené motory by se daly použít i u dráhy. Čas low-tech řešení se vrací...

(Ostatním se omlouvám za OT.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6162
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Příspěvekod hank » pon 31 črc, 2023 1:06 pm

Zlámalík píše:...


Já bych k tomu jenom ještě dodal, že i klasická analogová zapojení s piánky à la TT Zeuke a izolovanými úseky umožňovala s určitými omezeními i provoz dvou a více hnacích vozidel. Ale to bylo přinejmenším do konce epochy IV běžné i u velké dráhy, že SZZ a staniční technologie nedovolovaly např. souběžné vjezdy/odjezdy, takže i když bylo ve stanici křižování, vlaky vjely a odjely pěkně jeden za druhým až po postupném provedení všech předepsaných dopravních úkonů. A traťových úseků, kde smí být v jednu chvíli jediný vlak, po té tragické nehodě v Perninku v červenci 2020 aktuálně ještě přibylo...

Trochu nám to utíká OT; já se tady jenom pokouším oponovat postojům, že analogový provoz je logikou technického rozvoje nutně odepsaný a že má zůstat doménou několika posledních dožívajících podivínských starců, po jejichž vymření bude definitivně vymeten na smetiště dějin... :roll:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6162
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Příspěvekod hank » pon 31 črc, 2023 1:07 pm

vvitty píše:Co je mozne vyzkouset - dela to pouze ta jedna lokomotiva, vsechny lokomotivy, mensina / vetsina ? Pokud pouze jedna hledal bych zavadu spise nekde mezi kolejemi a modelem, pripadne v modelu samotnem. Pokud to dela vetsina zvazil bych reklamaci zdroje nebo mistni konzultaci s nekym kdo se v elektronice vyzna a ma aspon zakladni vybaveni.


Díky za náměty.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6162
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Příspěvekod belgarat » pon 31 črc, 2023 1:17 pm

Off topic: na detskem klubu (kde mame pohrichu digitalni kolejiste) je videt, ze analog MA nesporne vyukove vyhody: i sestak pochopi jak se ovlada trakce a jak ji zapojit, pripadne jak se zapojuji prestavniky (pokud se opravdu ovladaji prepinaci kazdy zvlast). S digitalnim rizenim se ty deti nechytaji - i pro ty chytre je to prilis vysoka bariera.
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2375
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Vlastnosti továrních zdrojů trakčního napětí

Příspěvekod sidlo » pon 31 črc, 2023 1:33 pm

Vétšina dětí u nás má doma analog. A jednu nebo dvě mašinky mají digitalizované pro ježdění na modulišti.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3616
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků