Napájená srdcovka zkratuje

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Napájená srdcovka zkratuje

Příspěvekod Tomáš10 » pon 15 čer, 2020 1:26 pm

Problém je na tomto obrázku -

Obrázek

Při najetí na srdcovku označenou červeně loko zastaví, na z21 Start bliká dioda červeně.
Ostatní výhybky přejede v pořádku.

Žluté jsou izolované spojky,
zelené šipky na MP1 jsou již přehazované dráty, ale dělá to u všech kombinací - snad -,
protože už v tom mám guláš, co a jak bylo zapojeno.

Kdyby náhled nefungoval, obrázek je na

http://www.papirove-modely.cz/velkynahled/368357

Díky.
Tomáš10
 
Příspěvky: 196
Registrován: stř 06 úno, 2013 1:28 pm

Re: Napájená srdcovka zkratuje

Příspěvekod MiG » pon 15 čer, 2020 2:02 pm

Při najetí z kterého směru? Ze všech tří?
A co to dělá, když se zelený drát odpojí a přitlačí na kolejnici před přiléhajícím jazykem?

A šedý s červeným jsou připojeny z kolejnice u opornice (nebo jazyků) příslušné výhybky?
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Napájená srdcovka zkratuje

Příspěvekod Tomáš10 » pon 15 čer, 2020 7:47 pm

Díky,
tady jsou odpovědi na otázky :

http://www.papirove-modely.cz/velkynahled/368368

http://www.papirove-modely.cz/velkynahled/368370

1.- Při najetí z kterého směru? Ze všech tří?

Po trase té modré čárky to projede oběma směry, při jízdě jinam je na té červené srdcovce zkrat.

2.- A co to dělá, když se zelený drát odpojí a přitlačí na kolejnici před přiléhajícím jazykem?

Zelený - srdcovka- jsem odpojil z MP1 a druhý konec, připájený zespodu na srdcovku, nastavil tak jak je na obou snímcích - konce jsou ty zelené šipky.

Přiložením na kolejnici u konce té šipky ani na sousední kolejnici (levá i pravá) se to nespravilo, při průjezdu je na srdcovce pořád zkrat.

3.- A šedý s červeným jsou připojeny z kolejnice u opornice (nebo jazyků) příslušné výhybky?

Celkové schéma vidíš, mám 2x přípojné body, ze kterých je natahán přívod ke všem MP1 i k napájení všech kolejových prutů. Také k dekodéru Kuehn WD10.

Kdyžtak se ptej, budu se snažit.
Tomáš10
 
Příspěvky: 196
Registrován: stř 06 úno, 2013 1:28 pm

Re: Napájená srdcovka zkratuje

Příspěvekod MiG » pon 15 čer, 2020 8:07 pm

Aby ta spojka fungovala, musíte mít polaritu těch dvou hlavních směrů odspodu nahoru +,-,+,- (nebo -,+,-,+).

Při pohledu zdola, co napájí vodiče v levém horním rohu, že mají obráceně polaritu, než ty, co jsou v pravém horním rohu?

Jestli jde o dva nezávislé ovály (nebo jeden "sešlápnutý") musíte pro jízdu přes spojku "sladit" polaritu přepnutím obou kolejnic jedné strany současně.
V případě "sešlápnutého" oválu pak musíte přidat ještě dvě oboustranná přerušení
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Napájená srdcovka zkratuje

Příspěvekod PaMi » pon 15 čer, 2020 8:41 pm

Tomáši, máš k dispozici voltmetr?
-- TT -- ČSD -- Jenom pro radost -- TrainController 8.0 Gold -- Moduly
Uživatelský avatar
PaMi
 
Příspěvky: 487
Registrován: úte 04 bře, 2008 1:57 pm

Re: Napájená srdcovka zkratuje

Příspěvekod D » pon 15 čer, 2020 8:57 pm

Tomáš10:
Nesnažíš se náhodou na tomto nebo podobném ovále vpravo dole spojit protichůdné větve a udělat z nich smyčku?

Pokud ano, čím obracíš polaritu kolejí ve smyčce?

Srdcovka ve smyčce se totiž nemusí přepínat samostatně, přepíná se s polaritou smyčky. Výhodné je přepínat polaritu smyčky pomocí relé navázaného na přestavník výhybky, v nouzi i samotným přestavníkem.

(Kontakty přestavníku na rozdíl od relé nemusejí chodit úplně synchronně, což může způsobit mžikový výpadek proudu ve smyčce, při špatném zapojení mžikový zkrat.)
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1358
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Napájená srdcovka zkratuje

Příspěvekod HonzaM » pon 15 čer, 2020 9:11 pm

Problém zřejmě není způsoben srdcovkou, ale opačným připojením napájení dvou části kolejiště na protějšich stranách kolejové spojky. To se projeví jen při najetí lokomotivy která obě časti propojí, protože pokud nedojde k propojení lokomotivou, jsou obě části oddělené těmi izolačními spojkami u srdcovek.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4133
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Napájená srdcovka zkratuje

Příspěvekod Tomáš10 » úte 16 čer, 2020 9:49 am

Pánové, tady je celkový pohled na kolejiště z Wintracku -

http://www.papirove-modely.cz/velkynahled/368374

Ta červená šipka je ta zkratovaná srdcovka - ta levá oblouková výhybka, je to celé hlavou dolů oproti fotce ze začátku vlákna.

Smyčka by tam neměla být.

Voltmetr nemám, ale mohu si pozvat elektrikáře na proměření, zkuste napsat čeho.
Tomáš10
 
Příspěvky: 196
Registrován: stř 06 úno, 2013 1:28 pm

Re: Napájená srdcovka zkratuje

Příspěvekod Pavel-HP » úte 16 čer, 2020 10:07 am

A co nastane, když přehodíš první, vjezdovou, výhybku na druhém zhlaví??
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1035
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Napájená srdcovka zkratuje

Příspěvekod sidlo » úte 16 čer, 2020 10:07 am

Situace: Projíždím obloukovou výhybku po hrotu po větším poloměru (ten co dělá zkrat, ne-modrý):
Lokomotiva prvním dvojkolím přejede izolovaný styk se sousední výhybkou -- nastal zkrat už tady?
Nebo lokomotiva pokračuje po hrotové kolejnici hlavního směru a dojede dvojkolím až ke křížení s kolejnicí vedlejšího směru v místě křídlové kolejnice srdcovky -- nastal zkrat až tady?
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3625
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Napájená srdcovka zkratuje

Příspěvekod michal.kubista » úte 16 čer, 2020 2:02 pm

Pavel-HP píše:A co nastane, když přehodíš první, vjezdovou, výhybku na druhém zhlaví??

Tomáši, máš přerušení kolejnice (funkční) za srdcovkou na protilehlém zhlaví? Nebo jak napájíš ten úsek, na který vjíždíš, když nastane zkrat? Je tam polarita OK?
Zkus poslat obrázek (fotku) přerušení kolejnic na bou zhlavích, případně přívody napájení.
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Re: Napájená srdcovka zkratuje

Příspěvekod Tomáš10 » úte 16 čer, 2020 7:05 pm

Pánové, možná už to vidím.

http://www.papirove-modely.cz/velkynahled/368389

Ta žlutá šipka - kolečko -asi-zkratuje oba konce jazyka MNOU sestavené výhybky.
Prostě v této poloze 4osý Hektor zastavuje, ani se nedotkne srdcovky.

Modře je jeho zastavená poloha, červeně jsou připájené drátky pro napájení jazyku a opornic, (kolejové pruty jsou napájené zpod desky).
Žlutě je mnou objevený problém.

Zítra ty konce odehnu nebo upravím, aby tam bylo aspoň 2,45mm jako jsem naměřil u hotové TT Tillig výhybky. Mám tam 2,14mm.
_________________________________________________________________________

Jinak druhé zhlaví ještě nemám, je totiž na sousedním segmentu, ten nemám hotový, chtěl jsem na tomto vyzkoušet průjezdnost výhybek.
Tomáš10
 
Příspěvky: 196
Registrován: stř 06 úno, 2013 1:28 pm

Re: Napájená srdcovka zkratuje

Příspěvekod MiG » úte 16 čer, 2020 8:36 pm

Tak to já bych spíš brousil konec vedlejšího jazyka, který je jistě na opačné polaritě. Má to nevýhodu, že možná bude špatné navedení kola na hrot srdcovky při jízdě odbočkou, musí se doladit přídržnicí.
Šipka ukazuje na část, která je snad přepnutím na správné polaritě (srdcovka).

A nebo má dané vozidlo menší rozkolí (vnitřní "rozchod" dvojkolí) nebo "tlustější" kolo, než snese výhybka při trvalém propojení jazyků.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Napájená srdcovka zkratuje

Příspěvekod prcek » úte 16 čer, 2020 10:42 pm

MiG píše:Tak to já bych spíš brousil konec vedlejšího jazyka, který je jistě na opačné polaritě. Má to nevýhodu, že možná bude špatné navedení kola na hrot srdcovky při jízdě odbočkou, musí se doladit přídržnicí.
Šipka ukazuje na část, která je snad přepnutím na správné polaritě (srdcovka).

A nebo má dané vozidlo menší rozkolí (vnitřní "rozchod" dvojkolí) nebo "tlustější" kolo, než snese výhybka při trvalém propojení jazyků.


Je to jinak - kouzlo je ve vete
červeně jsou připájené drátky pro napájení jazyku a opornic,


Podle me je lepsi reseni prepinat napajeni jazyku a kridlove kolejnice spolu se srdcovkou. Jedine, co je potom treba ohlidat, je, aby byl nepojizdeny jazyk dostatecne vzdaleny od pojizdene opornice, respektive aby jeho vzdalenost od druheho jazyka byla mensi nez rozkoli+sirka okolku (velikost K z NEM 310 https://morop.eu/downloads/nem/de/nem310_d.pdf )
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 521
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: Napájená srdcovka zkratuje

Příspěvekod Tomáš10 » stř 17 čer, 2020 1:24 pm

Funguje to,
žiletkovou pilkou jsem odřízl ten roh kolejnice jazyka a vše jezdí jak má, všemi směry.
Kolečko vyzkratovalo oba konce jazyka, lokomotiva setrvačností přejela těch pár milimetrů na srdcovku a tudíž jsem soudil, že za to může ta srdcovka.

Prcek - v té normě NEM 310 myslíš rozměr K.

VŠEM vám pánové MOC děkuji za pomoc, ani jsem nestíhal odpovědět všechny názory,
ještě bych se zeptal :

1.- Mám u dvou a dvou přestavníků opačně přehozené ty dva krajní vývody f1 a f2, u mne na fotce červený+bílý, ale vše funguje, jak to s tím je ?

2.-
Podle me je lepsi reseni prepinat napajeni jazyku a kridlove kolejnice spolu se srdcovkou.


Má někdo schéma - obrázek ?

Díky!
Tomáš10
 
Příspěvky: 196
Registrován: stř 06 úno, 2013 1:28 pm

Další

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků