O tom, že ve III. a IV. epoše nemají při posunu svítit všechny bílé pozičky se snad všeobecně ví, a já to tak chci mít. U ROCO mašin se k tomu musí překopat celé elektrické vedení k ledkám, a u ROCOSergeje jsem dokonce rozřízl světlovod, abych oddělil levou a pravou bílou, a ke každé dal samostatnou ledku. K reflektoru taky.
MTB mašiny jsou k tomu nejlépe přizpůsobené, že každá bílá má svůj vlastní předřadný odpor. Doplnil jsem jen logickým obvodem CMOS 4001, 4xNOR. Logicky vyhodnotí, že svítí současně přední i zadní bílé, a při tom zhasne ty nepotřebné ledky. IO má na výstupech dostatečný výkon na vyzkratování ledek, které nemají svítit. Jen je potřeba doplnit ještě diody, bez nich by se v neaktivním stavu dostalo plné napětí na ledky, a to by nepřežily.
Doplnil jsem taky že při posunu není možné zapnout reflektor, protože v původním zapojení od MTB se při posunu můžou zapnout oba současně. Velice nemodelové!!! Šlo by taky zhasnou zapomenuté červené konce, jen doplněním dvou diod. Ale to už není takový prohřešek a stane se, že i v provozu strojvedoucí je zapomene zhasnou a svítí mu to potom jak na vánočním stromečku. Ale současné rozsvícení reflektorů se nevidí.
Schéma dodávané s modely od MTB jsou trochu mimo, tak sem dávám skutečné zapojení (bez záruky, že je přesné), s mým doplňkem.
DPS s osazením. Rozměr 12x15mm.
- MTBPosun2.jpg (28.93 KiB) Zobrazeno 8268 krát
Ještě pochválím TechImage a jejich Laminátku. Jediná, kterou znám, že posunovací pozičky svítí správně už z výroby.
Edit: Postupem času, a upozonění od chytřejších, nepoužívám výstup pro zhasnutí reflektorů. Dá se to nahradit Švýcarským svícením. Tak konečné zapojení je bez jedné diody a jedno hradlo zůstane nevyužité. To se dá využít pro invertování výstupům nepatrnou změnou v zapojení, když v MTB udělají změnu. Například na Pielstiku přehodili odpory s ledkama, tak je potřeba výstupy invetovat. A taky otočit diody.