Pulsní regulátory

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Příspěvekod Jirka1 » úte 02 úno, 2010 12:52 pm

yurax píše:diky Michale Kubisto za vycerpavajici odpoved, druhy dotaz bych mel na jiz zde zminenou skutecnost dvoukolejky a prejezdu po spojce a nebo jen napojeni dvou drah, kazda se svym regulatorem. Z detstvi si pamatuju, ze kdyz jsem na dvoukolejce prejizdel, vypl jsem trafo jedne z nich a behem prejezdu soupravy byly oba okruhy spojene. V pripade, ze se "vypnutym" trafem pohlo na jakykoli vykon aby davalo stejnou polaritu jako aktivni, nestalo se nic, zdroje byly patrne pararelne zapojene (kazdopadne jsem o motor masiny nikdy neprisel), kdyz ale se sebemene pohlo na opacnou stranu, vlak se zastavil (ale o motorech plati to co vyse). U pulzniho regulatoru by to asi vadilo(?) Zde jste resili neco o predavacich kolejovych obvodech, ale nedoresili jste. Taky si nedovedu predstavit predavaci obvod na kolejove spojce, u napojeni dvou trati by to problem nebyl. Jiste, slo by to zabezpecit pripojenim celeho okoli kolejove spojky na cilove polovine prejezdu vlaku k zdrojovemu okruhu, je to to, co jste mysleli?
diky


Předávací obvod na kolejové spojce není problém, úseky "1a" a "2a" jsou připojeny přes relé, pokud není postavena cesta do spojky, pak jsou úseky připojeny díky relé přímo k příslušné koleji, pokud je průjezd spojkou, pak se od koleje odpojí a připojí se k ní přes příslušné zapojení, popsané na:
http://kolejiste.jbchocen.cz/index.php? ... &Itemid=98
uvažováno dle obrázků 4. - 21.
Je to jednoduché, řekl bych, jak facka. :D
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Příspěvekod michal.kubista » úte 02 úno, 2010 12:58 pm

Tak teď zusím stručnou odpověď.
Předávání vlaku z regulátoru na regulátor a nebo ze zdroje na zdroj je podobný problém jako u vratné smyčky, akorát místo jednoho zdroje, který přepóluju používám dva zdroje a do úseku je přepínám.
Jinak bych řekl, že je téměř nezbytné, aby tato předávka proběhla pro celý vlak najednou. Ke zkratu sice nedochází přes motorky, te tedy skutečně namají problém, ale přes kola, nápravy a někde i podvozky lokomotiv i vagónků. Zde jsem již několikrát viděl roztavená kolečka a nápravy, a to může být i větší škoda než na těch motorech.
Takže u mě předávací úseky ana a jednoznačně delší než nejdelší vlak.
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Příspěvekod yurax » úte 02 úno, 2010 1:33 pm

Předávací obvod na kolejové spojce není problém, úseky "1a" a "2a" jsou připojeny přes relé, pokud není postavena cesta do spojky, pak jsou úseky připojeny díky relé přímo k příslušné koleji, pokud je průjezd spojkou, pak se od koleje odpojí a připojí se k ní přes příslušné zapojení, popsané na:
http://kolejiste.jbchocen.cz/index.php? ... &Itemid=98
uvažováno dle obrázků 4. - 21.
Je to jednoduché, řekl bych, jak facka. :D


Diky moc za odkaz - ted je to jiz skutecne jednoduche a pochopitelne! Kolikrat staci jen popostrcit :) Cimz se vysvetluje i to, proc jsem nastesti neprisel o lokomotivu - diky vypinacim vyhybkam jsem nemel styk napajecu, ale pokud byly napajece v nahle vyhybkami spojenych kolejistich proti sobe, nesel zkrat pres masinu, ale pres koleje a resily si to bimetaly v trafech. Nastesti i ty prezily :)

Ale jeste dotaz budu mit - rozumim tomu dobre, ze v pripade F traf staci mit diodami jistene useky jen o neco delsi nez lokomotiva, protoze jakmile dojde k uspesnemu predani lokomotivy, uz se tato neriskuje a nejhorsi, k cemu muze dojit je roztaveni plastoveho vnitrku kovoveho kola vozu? (ted mne napada, ze i zde by sla pres opacne otocenou diodu nez ty napajeci a pres transistor nebo rele vyresit zpetna vazba - pokud dojde k teceni proudu opacnym smerem, nez je nastavena jizda spojkou, odpoji se nouzove oba useky). Ale kdyz upgraduju z blbuvzdornych F traf na pulzni napajece, tak kazdy sebemensi dobu trvajici zkrat mezi napajeci je uz pro ne konecna? Mam na mysli ten konkretni maloseriovy "handheld" pulzni napajec s vinutou snurou.
yurax
 
Příspěvky: 112
Registrován: úte 02 úno, 2010 8:56 am

Příspěvekod Jirka1 » úte 02 úno, 2010 3:57 pm

yurax píše:Ale jeste dotaz budu mit - rozumim tomu dobre, ze v pripade F traf staci mit diodami jistene useky jen o neco delsi nez lokomotiva, protoze jakmile dojde k uspesnemu predani lokomotivy, uz se tato neriskuje a nejhorsi, k cemu muze dojit je roztaveni plastoveho vnitrku kovoveho kola vozu? (ted mne napada, ze i zde by sla pres opacne otocenou diodu nez ty napajeci a pres transistor nebo rele vyresit zpetna vazba - pokud dojde k teceni proudu opacnym smerem, nez je nastavena jizda spojkou, odpoji se nouzove oba useky). Ale kdyz upgraduju z blbuvzdornych F traf na pulzni napajece, tak kazdy sebemensi dobu trvajici zkrat mezi napajeci je uz pro ne konecna? Mam na mysli ten konkretni maloseriovy "handheld" pulzni napajec s vinutou snurou.

Nevím, zda jsem Tě dobře pochopil, v podstatě je teoreticky možné, že by došlo k situaci, kdy současně kola propojí dohromady všechny úseky k situaci "1" + "1a" + "2a", nebo "1a" + "2a" + "2", nebo i "1" + "1a" + "2a" + "2", pak by mohlo dojít k nějakému problému.
Ale popsané zapojení Ti nepustí loko, když budou trafa proti sobě, loko se zastaví. Pokud budou souhlasně včetně přepínače směru, pak hrozí pouze to, co by mohlo nastat v případech na obrázcích 11. - 13. a 14. - 16., což zase není tak kritické, při předpokladu, že snahou obsluhy je, aby na přechodu nedošlo ke skoku lokomotivy vlivem rozdílných napětí...
Nicméně nebezpečí lze snadno eliminovat dvojitým přerušením koleje cca 5 mm od sebe, kdy se ten kousek nikam nezapojí. To bohatě zabrání propojení obou sousedních úseků kolem... (Otázkou je, co s vozidly, která mají vodivě propojena kola, to bude muset řešit asi každý sám, podle svých možností...)
To s tím tranzistorem je zbytečné, to řeší ten přepínač. :D :idea:

Pulsní regulátory jednoduše dáš místo traf. Jenom pozor, aby neměly společný jeden pól... (nelze použít více imp. regulátorů na jedno trafo a pod. :( ) Ale jinak v popsaném zapojení nikde ke zkratu nedochází. Zapojení je navrženo k tomu, aby mu zabránilo.:!:

Pro jistotu připomínám, že se stále bavíme k článku:
http://kolejiste.jbchocen.cz/index.php? ... &Itemid=98
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Příspěvekod yurax » úte 02 úno, 2010 7:20 pm

Ale popsané zapojení Ti nepustí loko, když budou trafa proti sobě, loko se zastaví. Pokud budou souhlasně včetně přepínače směru, pak hrozí pouze to, co by mohlo nastat v případech na obrázcích 11. - 13. a 14. - 16., což zase není tak kritické, při předpokladu, že snahou obsluhy je, aby na přechodu nedošlo ke skoku lokomotivy vlivem rozdílných napětí...

To s tím tranzistorem je zbytečné, to řeší ten přepínač. :D :idea:


Ano, myslel jsem to tak, ze by nejakou nestastnou nahodou vozy vlaku, at uz kolecky primo, nebo pres kovove podvozky propojily vsechny useky. (jak naznacuje michal.kubista út Úno 02, 2010 2:58 pm )Nevim prave, nakolik je ten pulzni regulator citlivy, nakolik ho neodpali jakykoli jiny proti (nebo sou) proud. Ovsemze se bavime o clanku :) jenze ten pocita s F trafy a chrani masinky, F trafa se chrani samy. Ja se chtel ujistit, ze ochrani i (citlivejsi?) pulzni zdroje.

Ted mne jeste napada hypoteticky - jestli jsou useky dlouhe na lokomotivu a ne na vlak a obsluha prave opusteneho useku neceka na dojeti celeho vlaku pres spojku, uz stavi cestu vlaku v opacnem smeru a otoci ovladac do opacneho smeru a opoustejici vlak propoji kolecky usek, tak zkrat nastane? Sice je to miziva pravdepodobnost...
yurax
 
Příspěvky: 112
Registrován: úte 02 úno, 2010 8:56 am

Příspěvekod Jirka1 » úte 02 úno, 2010 7:34 pm

yurax píše:Ano, myslel jsem to tak, ze by nejakou nestastnou nahodou vozy vlaku, at uz kolecky primo, nebo pres kovove podvozky propojily vsechny useky. (jak naznacuje michal.kubista út Úno 02, 2010 2:58 pm )Nevim prave, nakolik je ten pulzni regulator citlivy, nakolik ho neodpali jakykoli jiny proti (nebo sou) proud. Ovsemze se bavime o clanku :) jenze ten pocita s F trafy a chrani masinky, F trafa se chrani samy. Ja se chtel ujistit, ze ochrani i (citlivejsi?) pulzni zdroje.

Ted mne jeste napada hypoteticky - jestli jsou useky dlouhe na lokomotivu a ne na vlak a obsluha prave opusteneho useku neceka na dojeti celeho vlaku pres spojku, uz stavi cestu vlaku v opacnem smeru a otoci ovladac do opacneho smeru a opoustejici vlak propoji kolecky usek, tak zkrat nastane? Sice je to miziva pravdepodobnost...


Já mám u regulátorů proudovou ochranu, která při překročení proudu tento omezí, takže tam by u mě asi nebezpečí hrozit nemělo. Předpokládám, že by podobnou ochranu měly mít i ostatní. :?:

Jinak ohledně té hypotetické možnosti - ano, to by se mohlo asi stát. Nicméně předpokládám, že nejprve odjedeš s vlakem a ne, že pod ním ještě během jízdy stavíš cestu pro další soupravu... :(
Případnou nehodu bych pak klasifikoval jako "chybu obsluhy". :roll:
Naposledy upravil Jirka1 dne stř 03 úno, 2010 6:14 am, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Příspěvekod Miloš_P » úte 02 úno, 2010 8:08 pm

yurax píše:
Nevim prave, nakolik je ten pulzni regulator citlivy, nakolik ho neodpali jakykoli jiny proti (nebo sou) proud.

Pokud máš na mysli regulátor http://www.volny.cz/masinky2003/prodej-regulator.html , tak ten má samozřejmě ochranu proti zkratu na výstupu, takže vydrží 8) .
Pokud jde o přejíždění mezi úseky napájenými pulzními regulátory, tak je to bez problémů (samozřejmě při souhlasném nastavení směru jízdy), přepolování taky vydrží (otestováno :D ). Při delším působení to ale nemusí vydržet sběrače proudu na lokomotivě . :cry: .
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 628
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod yurax » pon 31 kvě, 2010 12:06 pm

Jelikoz se zapoceti budovani pomalu blizi, pojal jsem umysl zakoupit multimetr. Jak je to s merenim pulzniho napeti/proudu, chytne se obycejny (digitalni) meric?
yurax
 
Příspěvky: 112
Registrován: úte 02 úno, 2010 8:56 am

Příspěvekod vvitty » pon 31 kvě, 2010 12:50 pm

pokud umi merit tzv. TrueRMS, tak ano. Pokud ne, je treba pocitat s tim, ze bude ukazovat "zavadejici" udaje, ktere sice lze se znalosti prubehu prepocitat na spravne, ale kvuli tomu si digitalni merak nekupujeme... :wink:
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2641
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Pulsní regulátory

Příspěvekod yurax » čtv 05 srp, 2010 8:33 am

Tak me ceka nejhorsi prace vubec a to ty plosnaky s regulatory nejak dostat do krabicek, netusim kde a jake krabicky vzit, mozna nejake kartonove od nejake potraviny a oblepit lepici paskou, nemate nejaky napad?
Na propojeni s ovladacim panelem kolejiste jsem si poridil kroucenou telefonni snuru uz s konektory a k tomu dve samice do plosnaku. Ma to akorat 4 vodice, to je idealni.
yurax
 
Příspěvky: 112
Registrován: úte 02 úno, 2010 8:56 am

Re: Pulsní regulátory

Příspěvekod milan222 » čtv 05 srp, 2010 9:42 am

v prodejnach elektroniky, v elektru... daji setam poridit ruzna krabicky. v elektre jsou bitelne, vodotesne ale drahe. no zato vydrzi dost... v prodejne elektroniky- GME, GES, EZK... maji krabicky z plastu a tam si vyberes,,, jsou jich stovky druhu tak ti nejaka urcite vyhovi...
milan222
 
Příspěvky: 59
Registrován: ned 01 lis, 2009 8:05 pm
Bydliště: trutnov

Re: Pulsní regulátory

Příspěvekod yurax » pon 09 srp, 2010 2:08 pm

milan222 píše:v prodejnach elektroniky, v elektru... daji setam poridit ruzna krabicky. v elektre jsou bitelne, vodotesne ale drahe. no zato vydrzi dost... v prodejne elektroniky- GME, GES, EZK... maji krabicky z plastu a tam si vyberes,,, jsou jich stovky druhu tak ti nejaka urcite vyhovi...


Nakonec jsem vyrezal a sesrouboval z tenke drevotrisky :P
yurax
 
Příspěvky: 112
Registrován: úte 02 úno, 2010 8:56 am

Re: Pulsní regulátory

Příspěvekod up.challenger » sob 21 srp, 2010 1:27 pm

Impulsní regulátor je v analogu vynikající věc, dokonce se dá říci, že předčí digitální dekodéry, které nemají regulovanou zátěž (zpětnou vazbu). Není to ovšem nic nového pod sluncem, plánky na stavbu se objevily v naší modelářské literatuře již koncem šedesátých let. Jeden jsem si kdysi postavil, fungoval na bázi výkonového tranzistoru OC 70 a řídicích OC 30. Pracoval velmi dobře, kultivoval chod i velmi špatných východoněmeckých třípólových motorů, jak u H0, tak u TT. Později jsem si postavil modernější variantu s integrovaným obvodem. Obě verze byly vybaveny Walk Around Control po vzoru Roca. Modernější zařízení již dávno ustoupilo digitálnímu systému, bylo degradováno na pohon modelářské vrtačky Proxxon. Dříve mne rozčilovalo, že jsem musel při přechodu z digitálu na analog z lokomotivy vyndat dekodér, pro který by impulsní regulace znamenala jistou smrt, po plném přechodu na digitální ovládání všech lokomotiv už mne to samozřejmě netrápí.
up.challenger
 
Příspěvky: 28
Registrován: čtv 05 srp, 2010 7:25 am

Re: Pulsní regulátory

Příspěvekod vojtas » pon 06 zář, 2010 3:12 pm

Nestane se nic když budu přepínat polaritu před pulsákem typu multivibrátor aniž bych vypnul proud :?:
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Pulsní regulátory

Příspěvekod Rozsíval Jaroslav » čtv 09 zář, 2010 7:37 pm

Změna polarity před regulátorem se nebude líbit součástkám v pulsním regulátoru.
Obvykle odejdou polovodičové součástky, často dojde k poškození elektrolytických kondenzátorů.
Proto se zapojuje přepínač polarity až za pulsní regulátor.
HO - analog
Rozsíval Jaroslav
 
Příspěvky: 166
Registrován: stř 25 úno, 2009 8:12 am
Bydliště: Prostějov

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků