Vratná smyčka

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod jipol57 » úte 09 říj, 2018 6:14 pm

Ano nastavit se dá v širokém rozmezí. A v SN bude naprosto spolehlivé, když se správně nastaví. Já jsem nastavoval na prst vzdálený 2cm. Mám to teď taky jen ve skrytém, ale v současnosti ještě odkryté a naprosto bez problému. Ale jak jsem se už zmiňoval ve výše uvedeném odkazu, tak jsem optosoučástky vyměnil za 3mm -ové. A neskrýval jsem je pod koleje, ale zkrátil jsem jen pražec a připevnil ke koleji z boku. Ledky jsem ohnul těstě u plastu, takže nepřečuhují nad kolej. Až to budu dávat do viditelné části kolejiště, tak asi do dírek doprostřed mezi koleje.
DSCF2176.jpg

Mám to teda na H0.

Tobě bych doporučil umístit asi 3 cm před přerušenou kolej, z každé strany. Pro jistotu. Ale z mých zkušeností přítomnost zaznamená už přiblížení pluhu. Ale u parní to může být až parní válec. No vyzkoušíš. Na jednu smyčku 4 snímače.
A navrhnul jsem tak narychlo schema zapojení. Relátko by mělo být asi spínáno tranzistorama. A jestli použiješ relé co jsem navrhl výše, tak by tomu všemu mělo stačit 5V.

Ještě doplním, že při jednoduchosti zapojení, není ošetřeno, kdyby jely vlaky za sebou. Jeden odjíždějící a druhý přijíždějící. To by relé cvrlikalo mezi dvěma stavy. Ale poškodit by se nic nemělo. Ani DCC řízení by to asi nevadilo.
smyc.jpg
smyc.jpg (15.33 KiB) Zobrazeno 6641 krát
Naposledy upravil jipol57 dne sob 21 bře, 2020 7:47 pm, celkově upraveno 1
jipol57
 
Příspěvky: 1378
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod Trixt » úte 09 říj, 2018 8:58 pm

jipol57: Díky moc za doplnění. :)

P.S.: Proč jsou diody na kontaktech cívek? Je to stejná dioda jako jsi použil na výstupech z optočlenu?
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1340
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod Fox » stř 10 říj, 2018 5:58 am

ad diody: při rozpojení indukční zátěže vznikají napěťové špičky, které mohou prorazit spínací tranzistor. Proto se používají diody, které odvedou proud do zdroje. Kdyby tam diody nebyly, mohl by z toho při impulzním buzení vzniknout přístroj podobný tomu "Vyděržáj pioněr". Viz "Pelíšky", taky jsem ho měl doma, oblíbený dárek z Ruska, kde toho jinak moc k sehnání nebylo.
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1412
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod BohousP » stř 10 říj, 2018 7:35 am

Fox píše:ad diody: při rozpojení indukční zátěže vznikají napěťové špičky, které mohou prorazit spínací tranzistor. Proto se používají diody, které odvedou proud do zdroje. Kdyby tam diody nebyly, mohl by z toho při impulzním buzení vzniknout přístroj podobný tomu "Vyděržáj pioněr". Viz "Pelíšky", taky jsem ho měl doma, oblíbený dárek z Ruska, kde toho jinak moc k sehnání nebylo.

jj, pioněr by vydržel, ale ty tranzistory ne ... My jsme byli odolnější, jen to hezky vykroutilo ruce ... :mrgreen:
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 3031
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod Trixt » stř 10 říj, 2018 7:50 am

jipol57: A je to stejná dioda jako u optočlenů nebo nějaká jiná?
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1340
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod BohousP » stř 10 říj, 2018 7:56 am

Trixt píše:jipol57: A je to stejná dioda jako u optočlenů nebo nějaká jiná?

Doporučuji 1N4007 nebo ještě lépe UF4007.
Edit: Bylo myšleno jako ochranné diody na potlačení indukovaných špiček při vypínání relé. Ne jako diody do detektoru obsazení.
Naposledy upravil BohousP dne stř 10 říj, 2018 10:08 am, celkově upraveno 1
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 3031
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod MiG » stř 10 říj, 2018 8:54 am

Podle mého je 1A zatížitelnost kontaktů v případě DCC velmi málo.
A i při neDCC 3A - nic moc rezerva.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod jipol57 » stř 10 říj, 2018 9:07 am

Na jeden vlak a ještě k tomu TT, si myslím dostačující.
K těm diodám asi bylo řečeno vše. Ty výkonnější mohou být samozřejmě i před těmi tranzistory.
jipol57
 
Příspěvky: 1378
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod Trixt » stř 10 říj, 2018 9:24 am

Díky moc všem zúčastněným, zkusím pořešit. :)
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1340
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod MiG » stř 10 říj, 2018 9:40 am

jipol57 píše:Na jeden vlak a ještě k tomu TT, si myslím dostačující.
K těm diodám asi bylo řečeno vše. Ty výkonnější mohou být samozřejmě i před těmi tranzistory.

Zdroj byste měl dimenzovat podle očekávaných spotřebičů, ale celou proudovou cestu musíte dimenzovat podle použitého zdroje, případně jištění, ne podle jednoho spotřebiče.
Také s kontrolou na úbytek napětí i když v tomto případě to asi nebude problém.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod jipol57 » stř 10 říj, 2018 5:09 pm

Ale v tom přepínatelném úseku bude jen jeden "spotřebič" - vlak. Není to pro celé kolejiště. A krom toho v parametrech vidím MAX CURRENT 3A. A při náhodném zkratu by měla vypnout centrála.
jipol57
 
Příspěvky: 1378
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod MiG » stř 10 říj, 2018 9:44 pm

jipol57 píše:Ale v tom přepínatelném úseku bude jen jeden "spotřebič" - vlak. Není to pro celé kolejiště. A krom toho v parametrech vidím MAX CURRENT 3A. A při náhodném zkratu by měla vypnout centrála.

Nejspíš jste přesvědčen, že čtvrtá věta není nijak v rozporu s větou první.
Čiňte, jak chcete, upozorněn jste byl...
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod Trixt » stř 10 říj, 2018 9:56 pm

MiG: Omlouvám se, ale v elektro nejsem moc zběhlý. Pokud je u relé napsáno, že má zatížitelnost 1A při 125 V AC, pak bych očekával, že při pouhých 15 V DCC signálu bude zatížitelnost kontaktů relé vyšší než 1A. Nebo ne? Bavíte se o relé, že?
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1340
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod MiG » čtv 11 říj, 2018 7:39 am

Trixt píše:MiG: Omlouvám se, ale v elektro nejsem moc zběhlý. Pokud je u relé napsáno, že má zatížitelnost 1A při 125 V AC, pak bych očekával, že při pouhých 15 V DCC signálu bude zatížitelnost kontaktů relé vyšší než 1A. Nebo ne?

Prvek očekávání se však střídá s prvkem zklamání. Proč by měla být při nižším napětí vyšší?
Trixt píše:Bavíte se o relé, že?

Abych pravdu řekl, tak se už jenom bavím. V tom stejném katalogu je relé s deklarovanými 8A o 38Kč dražší. Drobná nevýhoda je, že mají jen verzi s cívkami 12V.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod BohousP » čtv 11 říj, 2018 7:48 am

Trixt píše:MiG: Omlouvám se, ale v elektro nejsem moc zběhlý. Pokud je u relé napsáno, že má zatížitelnost 1A při 125 V AC, pak bych očekával, že při pouhých 15 V DCC signálu bude zatížitelnost kontaktů relé vyšší než 1A. Nebo ne? Bavíte se o relé, že?

Ono to není o "výkonu" (součin proudu a napětí). Zatížitelnost je daná velikostí a materiálem kontaktů. Max. napětí pak izolační schopností a/nebo bezpečnostními předpisy. Ani jedno se nesmí překročit.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 3031
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků