spínací kontakt na kolejích

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Příspěvekod PetrL » ned 24 úno, 2008 5:38 pm

kvasha píše:tady je pár základních fotek s komentářem. Určeno pro ty, kteří si to ještě pořád nedovedou představit.

Ukázka je na kolejišti Fleischmann Profi, kde je možné pro umístění využít drážky v podloží. Dá se podle toho i měřit vzdálenost jednotlivých kontaktů od sebe v případě, že jich někdo potřebuje více za sebou.

http://foto.kvasha.net/MAS_jazyckovy_ko ... index.html

Ale, ale, to je poněkud vedle. Jak jsem už popsal funkci v sekci "omyly" - plný magnet uprostřed podvozku by teoreticky neměl sepnout vůbec. Pokud spíná, pak jenom díky nějaké nepřesnosti (nejspíš není magnet nebo jaz. kontakt přesně uprostřed a sepne-li obvod pak je to na hraně a mimo pracovní oblast. Něco jiného by bylo, kdyby byl použit magnet s dírou uprostřed - prstenec. Pokud je použit kontakt napříč kolejí podle obrázků, pak by měl být plný magnet umístěn mimo osu podvozku, na straně nad zataveným koncem trubičky kontaktu. Pokud je kontakt umístěn podélně mezi kolejemi, jako na posledním obr. pak to nemůže být stejné, jak je v popisu, protože v tom případě kontakt sepne dvakrát za sebou, jak magnet přejde nad konci kontaktu. Přitom bude citlivost daleko vyšší, takže toto provedení se zásadně liší. Stačí si to ověřit zkouškou. Mám takový pocit, že se snažíš chybnou montáž eliminovat silou magnetu :!:
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 334
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod Pivrnec78 » ned 24 úno, 2008 7:08 pm

kvasha píše:tady je pár základních fotek s komentářem. Určeno pro ty, kteří si to ještě pořád nedovedou představit.

Ukázka je na kolejišti Fleischmann Profi, kde je možné pro umístění využít drážky v podloží. Dá se podle toho i měřit vzdálenost jednotlivých kontaktů od sebe v případě, že jich někdo potřebuje více za sebou.

http://foto.kvasha.net/MAS_jazyckovy_ko ... index.html


Jaká je maximální vzdálenost mezi kontaktem a magnetem?
Co se stane, když použiju obdélníkový magnet (kostku) ne válcový?
Uživatelský avatar
Pivrnec78
 
Příspěvky: 166
Registrován: úte 10 říj, 2006 6:02 pm
Bydliště: Fulnek

Příspěvekod richard0404 » ned 24 úno, 2008 7:10 pm

Zkoušel jsem možnosti využití techto magnetů protože tyto kontakty se dají použít jako velmi všestranné. Jako důležitá věc při práci s kontakty bych poukázal na typ magnetů .Asi pro ty z vás co chtějí používat kontakty bych doporučil nejdříve funkci o testovat a pak zadělat a ne jako jeden co mi psal že to nefunguje na FCS a přitom měl špatný kontakt.I tady platí 2x měř a jednou …….
"H0-analog - V SBB" "Faller Car System" "Moduly sekce N"
Uživatelský avatar
richard0404
 
Příspěvky: 783
Registrován: ned 27 led, 2008 9:57 pm
Bydliště: Praha 2

Příspěvekod aspekt » ned 24 úno, 2008 7:29 pm

Pánové uváděl jsem na stránkách roly poznatek s magnety a byly velmi dobré i na ovládání, teď jsem vyskoušel a velmi dobře pracuji magnetické kontakty viz. odkaz http://www.variant.cz/index.php4?produc ... &x=10&y=11 použil jsem a vyskoušel ty malé závrtné a opravdu bez problému pracují i na 35mm....vždyť jsou na zabezpečovací systém, permanentní magnety jsou opravdu malé a mají jak se říká pořádnou sílu.....
aspekt
 
Příspěvky: 23
Registrován: stř 15 lis, 2006 12:59 pm

jazýčkový kontakt

Příspěvekod dolejs.honza » ned 24 úno, 2008 8:17 pm

když chcete sepnout třeba návěstidla dejte do kolejí jazýčkový kontakt a do mašiny magnet a když masina přejede tak se to sepne asi nějak takhle

navod: Další návod, který vám představím je zapojení spínacího kontaktu pomocí jazýčkového relé a magnetu. Jazýček je umístěn v koleji, buď na pražcích a nebo mezi nimi a magnet je přilepen na podvozku lokomotivy. Tímto ovládám veškerá návěstidla, závory, výhybky, obsazení kolejí apod.



Po najetí lokomotivy nad jazýček se tento sepne dvakrát (pokud nedáte jazýček kolmo ke koleji) a tak i relé dvakrát cvakne a proto jsem vymyslel zapojení, které jednak chrání jazýček před opotřebením, jelikož spínací prvek je zde tranzistor a dále mi obvod zajistí, že dojde pouze k jednomu sepnutí a relé tak necvaká dvakrát.




Zapojení je velice jednoduché, levné a hlavně splní svůj účel a bylo snad mým prvním obvodem na kolejišti. Použil jsem ho u všech jazýčkových relé a ještě jsem nemusel ani jeden kontakt měnit a tak toto zapojení mohu vřele doporučit těm, kteří používají k ovládání zařízení magnetů.

Obvod funguje na stejnosměrné napětí 15-35V.

Radek Wimmer









:twisted: :twisted: [/list]
dolejs.honza
 

jazýčkový kontakt

Příspěvekod dolejs.honza » ned 24 úno, 2008 8:18 pm

dolejs.honza
 

Příspěvekod kvasha » pon 25 úno, 2008 12:33 pm

Pivrnec78 píše:
kvasha píše:tady je pár základních fotek s komentářem. Určeno pro ty, kteří si to ještě pořád nedovedou představit.

Ukázka je na kolejišti Fleischmann Profi, kde je možné pro umístění využít drážky v podloží. Dá se podle toho i měřit vzdálenost jednotlivých kontaktů od sebe v případě, že jich někdo potřebuje více za sebou.

http://foto.kvasha.net/MAS_jazyckovy_ko ... index.html


Jaká je maximální vzdálenost mezi kontaktem a magnetem?
Co se stane, když použiju obdélníkový magnet (kostku) ne válcový?


Vzdálenost je různá a záleží na síle magnetu. Ani na tvaru nezáleží, zde je důležitý tkzv. směr magnetizace.
H0 - digitál - RailCo 7.0 Gold - ep.V
kvasha
 
Příspěvky: 551
Registrován: pon 05 bře, 2007 2:16 pm
Bydliště: KLADNO, Ústí n.L.

Re: jazýčkový kontakt

Příspěvekod kvasha » pon 25 úno, 2008 12:36 pm

dolejs.honza píše:když chcete sepnout třeba návěstidla dejte do kolejí jazýčkový kontakt a do mašiny magnet a když masina přejede tak se to sepne asi nějak takhle

navod: Další návod, který vám představím je zapojení spínacího kontaktu pomocí jazýčkového relé a magnetu. Jazýček je umístěn v koleji, buď na pražcích a nebo mezi nimi a magnet je přilepen na podvozku lokomotivy. Tímto ovládám veškerá návěstidla, závory, výhybky, obsazení kolejí apod.



Po najetí lokomotivy nad jazýček se tento sepne dvakrát (pokud nedáte jazýček kolmo ke koleji) a tak i relé dvakrát cvakne a proto jsem vymyslel zapojení, které jednak chrání jazýček před opotřebením, jelikož spínací prvek je zde tranzistor a dále mi obvod zajistí, že dojde pouze k jednomu sepnutí a relé tak necvaká dvakrát.




Zapojení je velice jednoduché, levné a hlavně splní svůj účel a bylo snad mým prvním obvodem na kolejišti. Použil jsem ho u všech jazýčkových relé a ještě jsem nemusel ani jeden kontakt měnit a tak toto zapojení mohu vřele doporučit těm, kteří používají k ovládání zařízení magnetů.

Obvod funguje na stejnosměrné napětí 15-35V.

Radek Wimmer
:twisted: :twisted: [/list]


Radku zdravím Tě, nevím jestli si na mne vzpomeneš, ale byl jsem se u tebe podívat na kolejiště někdy předloni?! Přijel jsem na té motorce KTM :-) I výše popsané si mi ukazoval, takže na vlastní oči mohu potvrdit :-)
H0 - digitál - RailCo 7.0 Gold - ep.V
kvasha
 
Příspěvky: 551
Registrován: pon 05 bře, 2007 2:16 pm
Bydliště: KLADNO, Ústí n.L.

Příspěvekod PetrL » pon 25 úno, 2008 1:21 pm

kvasha píše:Vzdálenost je různá a záleží na síle magnetu. Ani na tvaru nezáleží, zde je důležitý tkzv. směr magnetizace.

Ano, vzdálenost je různá, ale v prvé řadě záleží na správném umístění magnetu. Paradoxně tak může být se slabým magnetem dosaženo vyšší citlivosti než se silným a špatně umístěným. V zásadě se dá říct, že je zbytečné se citlivostí zabývat, protože ta je pro naše účely (znovu po x-té připomínám, že při správné montáži) předimenzovaná a spolehlivost 100%-ní. Opravdu tedy není třeba mít žádné obavy. Podotýkám, že na uvedeném odkazu http://foto.kvasha.net/MAS_jazyckovy_ko ... index.html je právě montáž chybná :!:
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 334
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod JirkaS » úte 26 úno, 2008 11:54 am

PetrL píše:Ano, vzdálenost je různá, ale v prvé řadě záleží na správném umístění magnetu. Paradoxně tak může být se slabým magnetem dosaženo vyšší citlivosti než se silným a špatně umístěným. V zásadě se dá říct, že je zbytečné se citlivostí zabývat, protože ta je pro naše účely (znovu po x-té připomínám, že při správné montáži) předimenzovaná a spolehlivost 100%-ní. Opravdu tedy není třeba mít žádné obavy. Podotýkám, že na uvedeném odkazu http://foto.kvasha.net/MAS_jazyckovy_ko ... index.html je právě montáž chybná :!:


Takže jestli jsem Vás správně pochopil, jazýčkový kontakt a magnet nesmějí být v ose. Tzn. pokud dám kontakt spouběžně s kolejemi na jejich osu, pak magnet na loko musí být mimo osu. Resp. aby na loko byl magnet na ose a jazýčkový kontakt na kolejích mimo osu???
JirkaS
 
Příspěvky: 6
Registrován: pon 04 úno, 2008 11:30 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod richard0404 » úte 26 úno, 2008 12:28 pm

Pokud bude v ose jak se ptáš tak magnet sepne dvakrát za sebou. A to na začátku a na konci kontaktu.Koukni na 2 str. tohoto fora psal o tom Radek
"H0-analog - V SBB" "Faller Car System" "Moduly sekce N"
Uživatelský avatar
richard0404
 
Příspěvky: 783
Registrován: ned 27 led, 2008 9:57 pm
Bydliště: Praha 2

Příspěvekod PetrL » úte 26 úno, 2008 12:31 pm

JirkaS píše:Takže jestli jsem Vás správně pochopil, jazýčkový kontakt a magnet nesmějí být v ose. Tzn. pokud dám kontakt spouběžně s kolejemi na jejich osu, pak magnet na loko musí být mimo osu. Resp. aby na loko byl magnet na ose a jazýčkový kontakt na kolejích mimo osu???

Raději sem dám nějaký obrázek. Ale zatím to řeknu ještě jinak - zjednodušeně. U klasického provedení jaz. kontaktu, t.j. u zatavené skleněné trubičky musí póly magnetu směřovat na pevné, nebo-li zatavené konce kontaktů a ne na jejich spínací plošky! To by právě byla ta zásadní chyba. Myslím, že v sekci "omylů" to bylo popsáno dost podrobně.
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 334
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod PetrL » úte 26 úno, 2008 4:00 pm

Tak jsem tu něco namaloval, nejsou to samozřejmě všechny možnosti. Na průřezu magnetu celkem nezáleží, pro funkci je rozhodující provedení podlouhlé, nebo ploché. Obrázek
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 334
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod kvasha » úte 26 úno, 2008 8:17 pm

PetrL píše:Tak jsem tu něco namaloval, nejsou to samozřejmě všechny možnosti. Na průřezu magnetu celkem nezáleží, pro funkci je rozhodující provedení podlouhlé, nebo ploché. Obrázek


super, obrázek je fajn. jen bych doplnil, k 3.řádku a 3.zleva: ANO, mám odzkoušeno. Sepne 2x.
H0 - digitál - RailCo 7.0 Gold - ep.V
kvasha
 
Příspěvky: 551
Registrován: pon 05 bře, 2007 2:16 pm
Bydliště: KLADNO, Ústí n.L.

Příspěvekod PetrL » stř 27 úno, 2008 10:18 am

kvasha píše:super, obrázek je fajn. jen bych doplnil, k 3.řádku a 3.zleva: ANO, mám odzkoušeno. Sepne 2x.


Kvasho, fakt to tak není. Vyzkoušej si to na stole přes ohmetr, žárovičku, nebo nejlépe akustickou zkoušečkou. Je to přesvědčivější, než několik popsaných stránek teoretizováním. Prostě je to tak, jak jsem psal v příspěvku 24.2. a jak je to na obrázku. Pohybuješ se v mezní hodnotě citlivosti. Když to budeš takhle ručně zkoušet, tak uvidíš, že najdeš uprostřed místo, kde ti to prostě nesepne. Důkazem že to máš špatně je i to, že ti to sepne (jak říkáš) 2x. To je nejspíš proto, že síla, která na kontakt působí je tak nízká (na hranici), že jazýček vlastně neudrží spojení a „zakmitne“. Je třeba si uvědomit, že předpokladem pro dvojí sepnutí jsou dva přechody pólu magnetu nad kontaktem. Ale při montáži, o které hovoříme, přejde jen jednou, v jednom místě!
Takže konečné shrnutí - spíná ti to nespolehlivě a to jen díky zbytečně silnému magnetu a určité nepřesnosti, kdy magnet není přesně uprostřed. Při správné funkci musí kontakt sepnout už při přiblížení magnetu ke kontaktu na vdálenost 2-3cm a spojení udržet ještě po přejetí o stejnou vzdálenost. Tuto zkušenost mám už při obyčejném AlNiCo magnetu, což teprve u Neodymu! Myslím, že není třeba dál zatěžovat toto fórum, že už bylo řečeno vše a několikrát. V případě potřeby ale můžeme využít SZ.
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 334
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník