Zabezpečovací zařízení na kolejišti

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Příspěvekod Rudolf » čtv 18 led, 2007 3:54 pm

kisa píše:
Zdenek Valter píše:Jaký je v tom rozdíl :?: :wink:


Tak teď si nejsem jist jestli si rozumíme. Opravte mě jestli se mýlím, ale rozdíl mezi trakcí DCC a analogovou trakcí je především v tom že u trakce DCC je mezi kolejnicemi stálé napětí, na které je nějakým způsobem namodulován digitální signál, který je v dekodéru lokomotivy dekódován a loko jím je řízena. Kdežto u analogu je loko řízena velikostí a polaritou napětí mezi kolejnicemi.



Jen pro upřesnění - DCC nepoužívá stálé ve smyslu stejnosměrné konstantní napětí, ale střídavé s konstantní amplitudou a obdélníkovým průběhem.
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 923
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice

Příspěvekod kisa » čtv 18 led, 2007 9:45 pm

Rudolf píše:Jen pro upřesnění - DCC nepoužívá stálé ve smyslu stejnosměrné konstantní napětí, ale střídavé s konstantní amplitudou a obdélníkovým průběhem.


Aha, tak tohle jsem nevěděl. A a ten obdélníkový průběh napětí je vždy jedné polarity?
kisa
 
Příspěvky: 26
Registrován: úte 16 led, 2007 4:56 pm
Bydliště: Téměř Brno

Příspěvekod Zdenek Valter » čtv 18 led, 2007 9:58 pm

kisa píše:
Rudolf píše:Jen pro upřesnění - DCC nepoužívá stálé ve smyslu stejnosměrné konstantní napětí, ale střídavé s konstantní amplitudou a obdélníkovým průběhem.


Aha, tak tohle jsem nevěděl. A a ten obdélníkový průběh napětí je vždy jedné polarity?


Je polarit obou :wink: Definice tvaru signálu je definovaná normou více na
Zababa Wiki kde je odkaz na DCC standard NRMA.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2754
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Rudolf » čtv 18 led, 2007 10:27 pm

Je to na http://www.nmra.org/standards/consist.html tyto odkazy - - S-9.1 DCC Electrical Standard - (S-9.1 pdf) a - - S-9.2 DCC Communications Standard - (S-9.2 pdf)
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 923
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice

Příspěvekod kisa » úte 23 led, 2007 5:06 pm

Díky za odkazy :wink:
kisa
 
Příspěvky: 26
Registrován: úte 16 led, 2007 4:56 pm
Bydliště: Téměř Brno

Příspěvekod Pivrnec78 » stř 24 led, 2007 2:43 pm

einsteincz píše:
kisa píše:
einsteincz píše:Místo magnetické čidla jsem uvažoval použit jazičkový mag. kontakt ... GEM je standartně prodava kolem 15 korun a rozměrem pasují mezi tt pražce. V nejbližší době se chystam tohle zapojeni ozkoušet popř sem napíšu jak to dopadlo. :wink:

Tím myslíte, že by lokomotiva a každý vůz měli zaspodu magnet a pomocí jazýčkového kontaktu a čítače by jste počítal vozy? (podobně jak bylo uvedeno výše?)


I kdybych chtěl počítat tak mi to přijde jednodušší než měřit změny proudu. Každopádně zapojení obsazení koleje by bylo s tímhle jednoduché. Magnet bych asi dla pouze na loko a řešil bych to bistabilním klopným obvodem - při vjezdu se přepne do polohy obsazeno a při odjezdu rozepne (u autobloku by to šlo ještě jednodušeji)


No, právě kvůli autobloku bych dal magnet pod každý vůz, protože úsek je volný jen tehdy, až odjede celý vlak. A mít časové zpoždění je blbost, protože je rozdíl, když pojedu jen s loko nebo loko a 10 vozů ... takže to bych určitě řešil čítačem. A proč Mg čidlo? protože mám obavu, že ten malý magnet nesepne kontakt jazýčkového relé ... spodek loko je od pražců cca 1 cm a pak ještě nějaké podloží ... Mg čidlo je na to citlivější ...
Uživatelský avatar
Pivrnec78
 
Příspěvky: 165
Registrován: úte 10 říj, 2006 6:02 pm
Bydliště: Fulnek

Příspěvekod rben » stř 24 led, 2007 4:10 pm

Moc sem tuto diskuzi nečetl ale nepomohlo by toto?

http://www.volny.cz/mtbbus/basic/infra1.htm
rben
 
Příspěvky: 43
Registrován: ned 07 led, 2007 10:25 pm

Příspěvekod Zdenek Valter » stř 24 led, 2007 4:19 pm

rben píše:Moc sem tuto diskuzi nečetl ale nepomohlo by toto?

http://www.volny.cz/mtbbus/basic/infra1.htm


No to je vidět :!: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:

Viz můj dvanáctý příspěvek na první straně v tomto tématu a konferenci konferenci :!: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2754
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Zdenek Valter » stř 24 led, 2007 4:28 pm

Pivrnec78 píše:
einsteincz píše:
kisa píše:
einsteincz píše:Místo magnetické čidla jsem uvažoval použit jazičkový mag. kontakt ... GEM je standartně prodava kolem 15 korun a rozměrem pasují mezi tt pražce. V nejbližší době se chystam tohle zapojeni ozkoušet popř sem napíšu jak to dopadlo. :wink:

Tím myslíte, že by lokomotiva a každý vůz měli zaspodu magnet a pomocí jazýčkového kontaktu a čítače by jste počítal vozy? (podobně jak bylo uvedeno výše?)


I kdybych chtěl počítat tak mi to přijde jednodušší než měřit změny proudu. Každopádně zapojení obsazení koleje by bylo s tímhle jednoduché. Magnet bych asi dla pouze na loko a řešil bych to bistabilním klopným obvodem - při vjezdu se přepne do polohy obsazeno a při odjezdu rozepne (u autobloku by to šlo ještě jednodušeji)


No, právě kvůli autobloku bych dal magnet pod každý vůz, protože úsek je volný jen tehdy, až odjede celý vlak. A mít časové zpoždění je blbost, protože je rozdíl, když pojedu jen s loko nebo loko a 10 vozů ... takže to bych určitě řešil čítačem. A proč Mg čidlo? protože mám obavu, že ten malý magnet nesepne kontakt jazýčkového relé ... spodek loko je od pražců cca 1 cm a pak ještě nějaké podloží ... Mg čidlo je na to citlivější ...


Kduž už to chceš mermomocí měřit a dělat pomocí magnetu tak Ti stačil jen jeden a to na posledním voze ne :?: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2754
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Myšpulín » stř 24 led, 2007 9:12 pm

K indikaci obsazení úseků na analogu. Kniha Zdenek Zaoral: Automatizace modelové železnice, MF 76. Kniha sice zatracovaná, ale principy jsou stále použitelné. Chceš-li bastlit a trochu se vyznáš v elektronice, nic ti nebrání. Rozpozná to i zkrat prstem.
Myšpulín
 
Příspěvky: 1511
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod Pivrnec78 » čtv 25 led, 2007 11:01 am

Zdenek Valter píše:
Pivrnec78 píše:
einsteincz píše:
kisa píše:
einsteincz píše:Místo magnetické čidla jsem uvažoval použit jazičkový mag. kontakt ... GEM je standartně prodava kolem 15 korun a rozměrem pasují mezi tt pražce. V nejbližší době se chystam tohle zapojeni ozkoušet popř sem napíšu jak to dopadlo. :wink:

Tím myslíte, že by lokomotiva a každý vůz měli zaspodu magnet a pomocí jazýčkového kontaktu a čítače by jste počítal vozy? (podobně jak bylo uvedeno výše?)


I kdybych chtěl počítat tak mi to přijde jednodušší než měřit změny proudu. Každopádně zapojení obsazení koleje by bylo s tímhle jednoduché. Magnet bych asi dla pouze na loko a řešil bych to bistabilním klopným obvodem - při vjezdu se přepne do polohy obsazeno a při odjezdu rozepne (u autobloku by to šlo ještě jednodušeji)


No, právě kvůli autobloku bych dal magnet pod každý vůz, protože úsek je volný jen tehdy, až odjede celý vlak. A mít časové zpoždění je blbost, protože je rozdíl, když pojedu jen s loko nebo loko a 10 vozů ... takže to bych určitě řešil čítačem. A proč Mg čidlo? protože mám obavu, že ten malý magnet nesepne kontakt jazýčkového relé ... spodek loko je od pražců cca 1 cm a pak ještě nějaké podloží ... Mg čidlo je na to citlivější ...


Kduž už to chceš mermomocí měřit a dělat pomocí magnetu tak Ti stačil jen jeden a to na posledním voze ne :?: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:


A proč zrovna na posledním? Když jej odpojím na vlečku, tak se stává posledním ten, co byl předposlední a když objedu mašinou, tak je poslední rázem první ... Ha ... navíc u mě se pořadí vozů mění tak 2x denně, ať pořád nejede ten stejný vlak ...
Naposledy upravil Pivrnec78 dne úte 26 čer, 2007 7:35 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Pivrnec78
 
Příspěvky: 165
Registrován: úte 10 říj, 2006 6:02 pm
Bydliště: Fulnek

Příspěvekod Pivrnec78 » čtv 25 led, 2007 11:04 am

rben píše:Moc sem tuto diskuzi nečetl ale nepomohlo by toto?

http://www.volny.cz/mtbbus/basic/infra1.htm


Já to nechci dělat optickou závorou ... ale i tak díky za názor.
Uživatelský avatar
Pivrnec78
 
Příspěvky: 165
Registrován: úte 10 říj, 2006 6:02 pm
Bydliště: Fulnek

Příspěvekod Zdenek Valter » čtv 25 led, 2007 3:14 pm

Pivrnec78 píše:
Zdenek Valter píše:Kduž už to chceš mermomocí měřit a dělat pomocí magnetu tak Ti stačil jen jeden a to na posledním voze ne :?: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:


A proč zrovna na posledním? Když jej odpojím na vlečku, tak se stává posledním ten, co byl předposlední a když objedu mašinou, tak je poslední rázem první ... Ha ... navíc u mě se pořadí vozů mění tak 2x denně, ať pořád nejede ten stejný vlak ... takže si to asi udělaám po svém.


Jenže to co popisuješ je typický manipulák. Kdyby sis zavedl pravidlo :wink: :wink: že poslední jede vždycky hytlák a dal simagnet do něj :wink: :wink:

Přiznám se, ž jsem měl snahy Ti ty magnety a počítání rozmluvit - ty optočidla jsou fakt mnohem lepší a stále si myslím, že je mnohem jednodušší detekovat proud celého úseku než počítat nápravy, ovšem udělej si to opravdu jak uznáš za vhodné. Do to Ti nikdo samozřejmě nemá co mluvit. Doufám, že pak svým řešením pochlubíš.

Zajímalo by mne však jak dostaneš informaci o počtu vozu do toho autobloku.
Jak se Tvůj systém dozví který vlak jede a kolik má odpočítat vozů ?

To budeš detekovat něčím na vjezdu do prvního úseku autobloku ?
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2754
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Profi detekce

Příspěvekod emis-cz » pát 26 led, 2007 6:43 pm

Pokud to chcete mít úplně perfektní, tak jedině snímat kamerou a využít identifikaci obrazu. Ale myslím, že tohle je téma spíš pro šílence. :D Co jsem tak sledoval, tak měření proudu mi přijde asi nejlepší, i když ne nejjednodušší. Magnetický snímač, případně infračidlo je jednodušší, ale méně spolehlivé (při odpojení vagónu). Na druhou stranu můžete zvážit, jak často se vám odpojí vagón.
emis-cz
 
Příspěvky: 25
Registrován: pát 26 led, 2007 6:43 pm

Re: Profi detekce

Příspěvekod Zdenek Valter » stř 31 led, 2007 8:53 am

emis-cz píše:Pokud to chcete mít úplně perfektní, tak jedině snímat kamerou a využít identifikaci obrazu. Ale myslím, že tohle je téma spíš pro šílence. :D Co jsem tak sledoval, tak měření proudu mi přijde asi nejlepší, i když ne nejjednodušší.


Co je na měření proudu složitého ? Proč vám to připadá složitější ?
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2754
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 návštevníků