reléovka

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Příspěvekod Zababa » stř 09 pro, 2009 4:47 pm

Ano, jedná se mi o kolejové obvody, ne jenom o začátek a konec vlakové cesty, takto jsem to měl v té mojí elektromechanice vyřešené pomocí jazýčkových kontaktů.

Jinak, článek se jmenuje "Je kolej volná?", kde je několik schémat, z toho jsou 2 použitelná, avšak pouze pro jeden směr jízdy, takže bych musel mít u každého úseku takové obvody dva a směr jízdy přepínat přepínačem, který by na tyto obvody měl závislost...u složitějšího kolejiště je to nesmysl.

U jednoho z těchto dvou použitelných obvodů je použito tyristorů, ale jelikož tyristor spíná jen když je na jeho řídící elektrodu přivedeno kladné napětí, je toto použitelné pouze v jednom směru jízdy. Vyřešil jsem to tím, že jsem po menších úpravách použil místo jednosměrných tyristorů obousměrné triaky a vše fungovalo dobře i u stojícího vagónu, ale jeho odpor musel být dost malý, což bylo dosti nevýhodné, vlak sestavený z takovýchto vozů potom žral i přes 2A...FZ1 nestíhala...
Zababa
 
Příspěvky: 16
Registrován: pon 07 pro, 2009 12:36 pm

Příspěvekod kecu.p » stř 09 pro, 2009 6:09 pm

A to zapojení pomocí diod??? A potom to přepínat ... Ja vím že by to bylo moc složité, ale šlo by to ...
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod Zababa » stř 09 pro, 2009 6:27 pm

kecu.p píše:A to zapojení pomocí diod??? A potom to přepínat ... Ja vím že by to bylo moc složité, ale šlo by to ...


Schema s diodami pracuje na principu úbytku napětí, kterého se docílí, pokud je z čeho ten úbytek odečíst, tzn., že musí být přítomno trakční napětí, ze kterého diody vytvoří úbytek. Mně se ale jedná o signalizaci i stojících vozů, tedy když je trakční napětí rovno nule.
Zababa
 
Příspěvky: 16
Registrován: pon 07 pro, 2009 12:36 pm

Příspěvekod kecu.p » stř 09 pro, 2009 6:33 pm

Ja si asi budu muset někde sehnat tu publikaci ... A potom ti říci jaké schéma ...
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod Zababa » stř 09 pro, 2009 6:51 pm

kecu.p píše:Ja si asi budu muset někde sehnat tu publikaci ... A potom ti říci jaké schéma ...


Nemyslíš náhodou to s tyristorama?
Zababa
 
Příspěvky: 16
Registrován: pon 07 pro, 2009 12:36 pm

Příspěvekod kecu.p » stř 09 pro, 2009 7:00 pm

Nn, mam překreslené schéma ... tam to bylo myšleno pro jednosměrný provoz pomocí dvou zdrojů ... jedno trakční a druhé pro relé ... Jsou tam diody ve dvojici na každý úsek a mezi nima je relé ...
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod Zababa » stř 09 pro, 2009 7:20 pm

kecu.p píše:Nn, mam překreslené schéma ... tam to bylo myšleno pro jednosměrný provoz pomocí dvou zdrojů ... jedno trakční a druhé pro relé ... Jsou tam diody ve dvojici na každý úsek a mezi nima je relé ...


Jo ty myslíš toto. Pravda, tento obvod jsem netestoval, poněvadž se musí přepínat oba zdroje najednou a podle mne je to dost necitlivé zařízení, odpor dvojkolí potřeného vodivým lakem, by to asi nebralo.
Zababa
 
Příspěvky: 16
Registrován: pon 07 pro, 2009 12:36 pm

Příspěvekod kecu.p » stř 09 pro, 2009 7:23 pm

Ja to vymyslel kombanací relé ... směr určí tvá zvolená vlaková cesta ... ale není to tak dokonalé ... Ale mohlo by to vyřešit ty problémy ...
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod Zababa » stř 09 pro, 2009 8:32 pm

kecu.p píše:Ja to vymyslel kombanací relé ... směr určí tvá zvolená vlaková cesta ... ale není to tak dokonalé ... Ale mohlo by to vyřešit ty problémy ...


Právě, zas další relátka kvůli přepínání směru. Což o to, kdyby spolehlivě fungovala samotná reakce na stojící vůz, dalo by se o tom uvažovat. Ale i tak mi to připadá zbytečně přehnaně složité, taková vcelku jednoduchá věc přeci musí jít v dnešní době podle mně vyřešit jednodušeji. Akorát mé elektronické znalosti toho bohužel nedosahují :-)

Pídím se po panu Zoralovi a jeho knize, ale vypadá to, že na internetu asi nic nezmůžu. Zkusím navštívit nějaké antikvariáty a uvidím, třeba v té knize něco zajímavého najdu.
Zababa
 
Příspěvky: 16
Registrován: pon 07 pro, 2009 12:36 pm

Příspěvekod kecu.p » stř 09 pro, 2009 8:54 pm

Asi před rokem jsem to viděl na aukro ... ja blbec jsem si to nekoupil :-( njn ... ale u DCC by to stejně nemělo cenu ... tam by koleje odpadly ...
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod Zababa » stř 09 pro, 2009 9:41 pm

kecu.p píše:Asi před rokem jsem to viděl na aukro ... ja blbec jsem si to nekoupil :-( njn ... ale u DCC by to stejně nemělo cenu ... tam by koleje odpadly ...


Na aukru teď jedna je, ale našel jsem ji dokonce i na stránkách jednoho antikvariátu. Napsal jsem tedy objednávku, tak uvidím, co mi pošlou, jestli je totiž jejich nabídka vůbec aktuální. Jinde je tato kniha většinou již vyprodána.
Zababa
 
Příspěvky: 16
Registrován: pon 07 pro, 2009 12:36 pm

Příspěvekod Myšpulín » čtv 10 pro, 2009 8:11 am

K tomu Zaoralovi: Princip je v tom, že se ke klasickému analogovému napětí do kolejnic přidává ještě střídavé napětí (kmitočet z hlavy nevím) z generátoru. Toto napětí se vyhodnocuje jednoduchými obvody (při mém testování mi to signalizovalo i to, že jsem položil prst přes koleje). Jediný problém je v tom, že v době vzniku publikace byly ve výprodeji tranzistory typu PNP, takže schemata jsou i tak kreslena. V současné době již není rozdíl cen obou typů tranzistorů až tak výrazný, přesto doporučuji alespoň minimální znalost chování tranzistorů. Osobně jsem vyhodnocovací obvod postavil z NPN. Dál v tom nepokračuji, neboť jsem přičichl k DCC.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1526
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod Zababa » čtv 10 pro, 2009 9:51 am

Myšpulín píše:K tomu Zaoralovi: Princip je v tom, že se ke klasickému analogovému napětí do kolejnic přidává ještě střídavé napětí (kmitočet z hlavy nevím) z generátoru. Toto napětí se vyhodnocuje jednoduchými obvody (při mém testování mi to signalizovalo i to, že jsem položil prst přes koleje). Jediný problém je v tom, že v době vzniku publikace byly ve výprodeji tranzistory typu PNP, takže schemata jsou i tak kreslena. V současné době již není rozdíl cen obou typů tranzistorů až tak výrazný, přesto doporučuji alespoň minimální znalost chování tranzistorů. Osobně jsem vyhodnocovací obvod postavil z NPN. Dál v tom nepokračuji, neboť jsem přičichl k DCC.


Nějaké takové zařízení jsem se také pokoušel sestavit dle schematu z nějaké starší knihy, ale teď mě napadá, že to vlastně nebylo indikační zařízení, nýbrž pro ovládání vícero lokomotiv najednou na jedné koleji, jakýsi předchůdce DCC?? Byly tam ale použity germaniové tranzistory a různá trafíčka či tlumivky, které se už nevyrábí a špatně nahrazují novějšími. Generátor cca 10kHz pouštěl do kolejí tento kmitočet, který rozpoznal jeho přijímač (dekodér) umístěný v mašince.
Zababa
 
Příspěvky: 16
Registrován: pon 07 pro, 2009 12:36 pm

Příspěvekod michal.kubista » čtv 10 pro, 2009 11:56 am

To Zababa:
1. Bez nějakého napětí v kolejnicích nezjistíš obsazenost koleje, tak jak chceš detekovat i stojící vlak.... Ideální by bylo nějaké střídavé napětí, aby na něj nereagovala stojící lokomotiva, ale aby došlo k vyhodnocení obsazení i přes velké odpory.
2. Jak máš velké kolejiště? Jde o to řešení v releovce, zda se to vyplatí. Není jednodušší použít DCC? A nebo tvoje přání je vyloženě mít releovku?
3. Pokud máš schéma v PNP a chceš ho upravit na NPN případně navrhnout použitelné současné tranzistory, pak nemám problém ti to zapojení upravit. Sem s ním. Teda pokud na to moc nespěcháš. Zítra odjíždím na dovolenou a vrátím se v neděli za týden, ale jestli budeš mít zájem, můžem se domluvit.
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Příspěvekod Zababa » čtv 10 pro, 2009 1:50 pm

Michalovi Kubištovi:

1.Střídavé napětí na detekci stojící soupravy jsem používal, bylo to nejspolehlivější ze všech, ale nedostačující...viz.příspěvek o něco výše

2.Kolejiště zatím nemám žádné, ale již plánuji - HO cca 2x3m, jedna hlavní stanice - 5 kolejí, 3 směry - tam bych chtěl tu reléovku; 1 výhybna; 1 skryté nádraž-5 kolejíí; 1 odbočka. Celkem malé a přeplácané kolejiště, ale mně se takové docela líbí :-)
V DCC jsem absolutní neznalec, jak říkám, vracím se ke stavbě kolejiště asi po 15-ti letech, kdy něco takového bylo takřka v plenkách. Dnes jsem začal prohledávat všelijaké články typu "DCC pro blbce...:-)" a zatím jsem ten systém asi nepochopil tak dobře, abych si dokázal odpovědět na spoustu otázek, třeba jako např., zda-li by ta moje vysněná reléovka spolupracovala s DCC apod. Respektive by mi stačilo ovládat digitálně jen lokomotivy, vše ostatní bych chtěl mít klasickým způsobem "po staru". Dočetl jsem se třeba o funkci ABC a hned mě napadlo, jestli by to šlo spojit s analogovou reléovkou, třeba že by se před návěstidlem "STŮJ" aktivoval nějaký optočlen, který by dal povel ABC apod...
No, mám co študovat, je toho na mou hlavu příliš, když v tom jsem absolutní začátečník, tak uvidím, možná by se tím vyřešila spousta mých požadavků na chod kolejiště.

3. Ono schema zatím nemám, čekám, až mi přijde kniha, kde by mělo být. Ale až ji budu mít, určitě bych se ozval, poněvadž bych takovou úpravu opravdu rád přivítal. Za nabídku moc děkuji. Nijak na to nespěchám, stavba mého kolejiště je ve fázi vyklízení bordelu z pokoje a hrabání se v internetu ohledně článků týkajících se DCC...
Zababa
 
Příspěvky: 16
Registrován: pon 07 pro, 2009 12:36 pm

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník