PetrL píše:Miloš_P píše:S těma regulátorama to není zas tak jednoduché. Rozdíl mezi stavebnicí s pár součástkama za 100,- a regulátorem s mikroprocesorem je právě v kvalitní funkci zpětné vazby. Regulátor za 100,- funguje, ale žádnou zpětnou vazbu nemá.
Regulátor z mikroprocesorem a zpětnou vazbou umožňuje daleko kvalitnější řízení otáček motorku, je schopen kompenzovat měnící se zátěž, jízdní odpor v oblucích atd. a to se projevuje hlavně v pomalých rychlostech a při rozjezdech a zastavování.
Každý musí zvážit, kolik do toho chce investovat. Já jezdím se stavebnicí za stovku a jsem spokojen. Hlavně mi vyhovuje, že mohu mít ovladač v ruce a chodit okolo kolejiště, to s tím regulátorem za 2k asi moc nejde. Pokud by bylo něco do ruky se zpětnou vazbou a za přijatelnou cenu, byla by to paráda.
S tím souhlasím, je tam ta zpětná vazba, ale ta by byla perfektní vymožeností u obyčejného napájení, kdy záběrový moment motoru při nižším napětí silně klesá. U impulzního napájení si jejím přínosem už nejsem tak jist. Nevím, možná se pletu- neměl jsem možnost si to osáhnout, ale domnívám se, že neinformovaný pozorovatel přítomnost zpětné vazby ani nepozná. Záběrový moment ve stoupání už výrazně zlepší právě ten samotný impuzní zdroj. Tak si myslím, že viditelné působení zp. vazby bude spíš přibrždění při jízdě v klesání. A tady nejsem přesvědčen, že vynaložené prostředky odpovídají viditelným změnám. Ale jak jsem uvedl, možná se pletu a uvítám jakékoliv poučení (na základě praktických zkušeností) v tomto směru.
Při normálmím napájení nelze žádnou zpětnou vazbu zavádět! Ta funguje pouze u pulsního napájení (v tom odkazu je to dost jasně vysvětleno http://www.volny.cz/mtbbus/basic/pwm-emf1.htm
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jde o to že se zpětnou vazbou motor drží nastavené otáčky. Při pomalých rychlostech se tím vyrovnává odpor převodů a motor se točí stále stejně rychle bez ohledu na kolísání zátěže. Prostě to vyrovnává kolísání rychlosti třeba při rozjezdu. Tohle s jednoduchým pulsním regulátorem nejde udělat!!!. Ty hodně vymakaný systémy mohou v závislosti na změnách zátěže např. měnit i frekvenci spínání, velikost napětí apod. a proto je tam ten mikroprocesor
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ten příklad co jsi uvedl z FZ1 není tak úplně pravdivý. Jedna věc je frekvence spínání a druhá věc je změna střídy napájecího impulzu.
Tím drátem bys o tu FZ1 musel škrtat ve stejných intervalech, ale vždy ho tam podržet o chvilku déle. Mašinka by tak při každém sepnutí ujela o kousek větší dráhu. Jinými slovy, měnil by se poměr mezi časem kdy stojí a kdy jede. Součet těhle dvou časů je vždy stejný (ten je dán právě frekvencí toho multivibrátoru).
Přítomnost zpětné vazby neinformovaný pozorovatel určitě pozná, protože na ovladači nastaví rychlost a vlak jede stejně rychle do kopce, z kopce, v obloucích, s 1 vagónem, s 10 vagóny....atd.