Napájení multimaus vs. vratná smyčka

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: Napájení multimaus vs. vratná smyčka

Příspěvekod fulda » ned 26 říj, 2014 8:34 am

O vratkách už toho bylo napsáno mnoho.
Já použvám takovou, kterou jsem si udělal sám, to není žádné překvapení.
A TADY jsem popsal i návod, jak fungovat bez modulu úplně.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5150
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Napájení multimaus vs. vratná smyčka

Příspěvekod Jirka_US » ned 26 říj, 2014 4:32 pm

to boobika:
Je opravdu potreba vratit se k zakladum problemu, jinak je to povestne vytloukani klinu klinem.
1) Pokud se se rozhodnu pro modelovy provoz americkych zeleznic je treba vybirat komponenty, ktere tomu odpovidaji nebo alespon dodrzuji normy NMRA/NEM. Radoby vtipny argument, ze se prodalo x tisic setu a nikdo si nestezuje, zni pro laika na prvni pohled presvedcive, ale realita muze byt jina. Startsety jsou obvykle sestaveny tak, ze vsechny "komponenty" spolu funguji, protoze to dany vyrobce vyzkousel. Nicmene to jiz nemusi platit pokud si vyberu komponenty jineho vyrobce a nektery z techto komponentu neodpovida prislusne norme.
2) Max. napeti DCC pro tve meritko tedy N je 14V (viz prislusne normy, jiz zde bylo nekolikrat citovano). Pokud nekomu nevadi, ze riskuje poskozeni nebo snizeni zivotnosti dekoderu, zarovek atd. je to jeho vec, ale radit nekomu 18V pro N, kdyz nektere dekodery pro tuto velikost maji max. povolene napeti 16V je nesmysl.
3) Dalsi nesmysl je povazovat v modelove zeleznici okolni teplotu transistoru 70C za "normalni", to je snad jasne i uplnemu laikovi.
4) Nyni ke smycce. Modul, ktery pouziva k detekci ubytek na resistoru (detekce zvyseneho proudu), bude vzdy problem spravne nastavit, zvlaste pokud neni moznost nastavit plynule prah "citlivosti" napr. potenciometrem. Protoze se ti lehce muze stat, ze nastavis spravne citlivost pro jednu loko, ale pak sprahnes 2 nebo 3, ale nebude ti to fungovat a naopak, zvlaste pokud pouzivas model s 2 motory.
4) Modul, ktery je zalozen na "detekci obsazene koleje" nebude spolehlive fungovat, pokud nezajistis spolehlivou detekci polohy vyhybky (jazyku). Byla zde okolo toho diskuze, nektere zavery byly ze je to snad zbytecne, ale toto je dobry priklad, kdy to zbytecne neni.
5) Nyni reseni. Prvni jednoduche je, ze s vyhybkou budes spinat bipolarni rele, ktere ti zajisti zmenu faze DCC, ale bude mit nevyhodu dle bodu 4. Druhe drazsi reseni je koupit si modul, ktery dokaze rozlisit mezi skutecnym zkratem a kratkodobym nadproudem/spickou zpusobenou napr. modelem s 2 motory. Vyrobce a typ viz SZ.
Mimo jine takovy modul nepouziva ke zmene faze DCC zadne rele, protoze vsechna dosud uvadena reseni a to vcetne tkz. softwarove reseni rele potrebuji.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Napájení multimaus vs. vratná smyčka

Příspěvekod boobika » ned 26 říj, 2014 5:07 pm

Vím, že ohledně napětí zde nejspíše vznikne opět klávesnicová hádka, ale co už.
Start set jsem dostal včetně N lokomotivy a kolejí, tak jsem předpokládal, že to má výrobce nějak ošéfovaný.
Dekodéry, které používám mají max. napětí 35V, což má trochu rezervu.

Ale co se týče samotného napětí, chtěl jsem to na zkoušku snížit, ale nejsem si jist jak to bezpečně udělat. Napadl mne akorát diodový můstek, ale nevím, co by to udělalo se signálem do kolejí.
Nebo zkusit snížit napětí na vstupu do zesilovače?
Uživatelský avatar
boobika
 
Příspěvky: 116
Registrován: úte 11 bře, 2014 5:59 pm

Re: Napájení multimaus vs. vratná smyčka

Příspěvekod BohousP » ned 26 říj, 2014 5:19 pm

Není mi sice jasné, co chceš docílit snižováním napětí, ale určitě nejjistější je snížit napětí do zesilovače. Ale tím tvůj problém nevyřešíš.
Nemíním zde diskutovat o tom, co napsal Jirka_US pod bodem 4.), modul, který doporučoval Fulda v reálu funguje a nejsou s ním žádné problémy. Vlak vjede do smyčky do toho směru, kam je otočená výhybka, jede až na snímaný úsek před koncem smyčky. Tam elektronika na základě odběru proudu přehodí polaritu signálu a přepne výhybku. Vlak pokračuje bez zastavení dál. Žádné zkratové proudy, žádné jiskření a pod. S detekcí polohy jazyku to nemá co dělat (pokud náhodou nepožaduješ detekci polohy jazyku všech výhybek na kolejišti :D ).
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 3031
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Napájení multimaus vs. vratná smyčka

Příspěvekod boobika » ned 26 říj, 2014 5:39 pm

Už jsem na to koukal předtím, ale sám fulda mi napsal na můj dotaz před nějakou dobou, že jeho verzi vratné smyčky nelze použít pro moje elmag. vyhýbky.
Nebo jsem to aspoň tak pochopil, abych fuldovi nekřivdil.

Nemám vratnou smyčku v podobě bubliny, ale jedná se v podstatě o propojení oválu "do uhlopříčky". Oddělený úsek je tedy jen rovinka s jednou vyhýbkou do servisní haly a na tankovací kolej.
Musím mít nejdříve přehozenou vyhýbku (mají dekodér a ovládám na MM) podle toho, zda chci jet do vratky nebo rovně, poté musí něco přehodit napájení tak, abych nebyl ve zkratu a před koncem opět přehodit napájení pro bezpečný výjezd z odděleného úseku. Vzhledem k tomu, že úsek lze projíždět z obou stran, potřeboval bych to stejné 2x, aby to fungovalo na obě strany.

Nebo to lze udělat i přes výše popsané nějak jednoduše? Případně prosím o podrobnější popis.

díky
Uživatelský avatar
boobika
 
Příspěvky: 116
Registrován: úte 11 bře, 2014 5:59 pm

Re: Napájení multimaus vs. vratná smyčka

Příspěvekod fulda » ned 26 říj, 2014 6:52 pm

boobika píše:Nebo zkusit snížit napětí na vstupu do zesilovače?

Dej si pozor na jednu věc - napájecí napští NENÍ napětí v kolejích.
Když jsem psal v jakém rozmezí se může napájecí napětí pohybovat, tak jsem použil slovo "drop out", pokud se s napájecím napětím dostaneš pod dropout toho stabilizátoru, tak se prosím zachová tak, že přestane stabilizovat, ale pustí celé vstupní napětí na svůj výstup.

Takže moje rada pro dnešní den - jen si nech poradit podobné blbosti.
Možná bych ti poradil, že by jsi mohl zavolat do rozvodných závodů, aby ti na chvíli snžili napětí v zásuvce. Třeba tak na 180V, tím se určitě sníží i napětí v kolejích.
A nebo si tady najdi tu diskuzi, která taky začala strašnou potřebou snižovat napětí v kolejích, je moc poučná.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5150
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Napájení multimaus vs. vratná smyčka

Příspěvekod BohousP » ned 26 říj, 2014 7:53 pm

boobika píše:...
Nemám vratnou smyčku v podobě bubliny, ale jedná se v podstatě o propojení oválu "do uhlopříčky". Oddělený úsek je tedy jen rovinka s jednou vyhýbkou do servisní haly a na tankovací kolej.
...
díky


Podívej se na odkaz, který sem dával Fulda http://www.fucik.name/masinky/vratka/ - úplně naspodu článku. Nic složitého nepotřebuješ. Případně sem dej nějaký náčrtek, i s délkami kolejí mezi výhybkami.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 3031
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Napájení multimaus vs. vratná smyčka

Příspěvekod Jirka_US » pon 27 říj, 2014 6:20 am

to boobika:
boobika píše: Start set jsem dostal včetně N lokomotivy a kolejí, tak jsem předpokládal, že to má výrobce nějak ošéfovaný.

To je bohuzel chybny predpoklad, pred koupi je dobre se vzdy dotazat, zda-li vyrobek dodrzuje normu NMRA. U daru je to trochu neco jineho.
Dekodéry, které používám mají max. napětí 35V, což má trochu rezervu.

Nejde jen o dekoder, ne kazdy vyrobce modelu velikosti N predpoklada, ze nekdo da na nekvalifikovane rady DF a bude modely provozovat mimo ramec obecnych doporuceni a norem, popr. navod k obsluze. Jde i ostatni casti modelu, napr. predradne resistory, ktere se mohou celkem slusne zahrivat, coz pri dlouhodobem pouzivani nekterym plastum nemusi svedcit atd.

Pokud se tyka rizeni smycky pomoci detektoru obsazeni, tak se preci jen obcas stane, ze u elektromagnetickych prestavniku nedojde k prestaveni a pokud neni detekovana poloha jazyku, tak se zcela jiste jiskrit bude. Podobne pokud na detekovanem useku, ktery ovlada vyhybku, zustane souprava nebo vuz. Pokud toto nejses schopen zajistit, tak neni treba zadne dalsi elektroniky k prujezdu smyckou a staci pouhe bipolarni rele jak jsem jiz psal. Nicmene asi by bylo vhodne jak bylo zmineno nakreslit konkretni plan vcetne delky useku.
Stabilizator, ktery je v "dropoutu", se chova jako resistor a napetovy ubytek na nem je primo umerny proudu a odporu regulacniho transistoru. Z toho celkem jasne plyne, ze vstupni napeti na vystupu stabilizatoru se nemuze objevit, pokud neni tedy poskozen/"prorazen".

Prostuduj modul, ktery jsem ti napsal, podivej se na ohlasy ostatnich modelaru, napis primo vyrobci a pak se rozhoduj.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Napájení multimaus vs. vratná smyčka

Příspěvekod boobika » úte 28 říj, 2014 9:52 am

Tak problém je vyřešen. Modul je vadný, zvláštní, že úplně stejně jako předchozí reklamovaný.
Mám nyní modul jiné konstrukce a ten šlape ok. Plus tedy jsem odhalil drobný nedostatek ve sběru proudu na všech zkoušených lokomotivách (stejný výrobce, jen jiné dekodéry). Nechám to zatím tak bez větších investic, časem uvidíme.
Díky všem za pomoc.

Jinak měl bych ještě jednu otázku z trochu jiné oblasti (aspoň nebudu zasírat fórum dalšími tématy) - používám tyto elmag. přestavníky
http://www.fleischmann.de/cz/product/55 ... ducts.html (pro inspiraci).
Je rozhodující na životnost, zda budou používány s napájením střídavým nebo stejnosměrným?
Uživatelský avatar
boobika
 
Příspěvky: 116
Registrován: úte 11 bře, 2014 5:59 pm

Re: Napájení multimaus vs. vratná smyčka

Příspěvekod fulda » úte 28 říj, 2014 5:35 pm

boobika píše:Tak problém je vyřešen. Modul je vadný, zvláštní, že úplně stejně jako předchozí reklamovaný.

Nečekaně.
boobika píše:Jinak měl bych ještě jednu otázku z trochu jiné oblasti (aspoň nebudu zasírat fórum dalšími tématy) - používám tyto elmag. přestavníky
http://www.fleischmann.de/cz/product/55 ... ducts.html (pro inspiraci).
Je rozhodující na životnost, zda budou používány s napájením střídavým nebo stejnosměrným?

Někdy se prosazoval názor, že střdavé je lepší, protože se zabraňuje trvalému zmagnetování jádra. Pak se ale ukázalo, že magnetické pole země má mnohem horší vliv, takže se vce méně nepropaguje žádná metoda jako jediná správná.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5150
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Napájení multimaus vs. vratná smyčka

Příspěvekod BohousP » úte 28 říj, 2014 5:53 pm

fulda píše:...
Někdy se prosazoval názor, že střdavé je lepší, protože se zabraňuje trvalému zmagnetování jádra. Pak se ale ukázalo, že magnetické pole země má mnohem horší vliv, takže se vce méně nepropaguje žádná metoda jako jediná správná.


Ale střídavý proud může naopak to zmagnetizované jádro demagnetizovat :lol: .
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 3031
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Napájení multimaus vs. vratná smyčka

Příspěvekod fulda » úte 28 říj, 2014 6:03 pm

BohousP píše:...
Ale střídavý proud může naopak to zmagnetizované jádro demagnetizovat :lol: .

Jo, ale soudruhy v NDR napadlo, že stejného efektu dosáhneš, když dáš jednu cívku levou a druhou pravou.
A hlavně se ukázalo, že to zmagnetování ničemu nevadí.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5150
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Napájení multimaus vs. vratná smyčka

Příspěvekod boobika » úte 28 říj, 2014 7:20 pm

takže budeme dělat, že je to ok :D
Uživatelský avatar
boobika
 
Příspěvky: 116
Registrován: úte 11 bře, 2014 5:59 pm

Re: Napájení multimaus vs. vratná smyčka

Příspěvekod miroslav lengyel » úte 28 říj, 2014 10:33 pm

Už jsem chtěl napsat,že pokud používáš přestavníky Fleischmann, http://www.fleischmann.de/de/product/48 ... ducts.html
tak neexistuje,že by se výhybky nepřestavila nebo nedolehl jazyk k opornici a navíc jsou nesmrtelné,téměř. :D Pak jsem se ale naštěstí podíval na ten odkaz a zjistil, že používáš jiný typ,tam netuším,ale řekl bych,že jsou to přestavníky převzaté od Roca.Hlavně,že se celá věc, ke Tvé spokojenosti vyřešila. :D
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Napájení multimaus vs. vratná smyčka

Příspěvekod starecek » stř 26 lis, 2014 6:27 am

Ahoj, mám spoustu otázek, a jednu prosbu, jak funguje hospoda navštěvovaná guru Fuldou, a jsou účastníci sezení ochotni si pokecat se začátečníkem, nebo je to spíše otravuje a zdržuje. Pepa
starecek
 
Příspěvky: 7
Registrován: ned 26 říj, 2014 7:21 am

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků