elektronika pro modelové železnice

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Příspěvekod vvitty » ned 11 říj, 2009 10:23 pm

Pro ty, ktere zajimaji i obrazky - kompletni text mi byl po domluve zaslan autorem BFIZX ke zverejneni.

Text je v takove podobe, v jake mi prisel, pouze bylo doplneno zakladni html formatovani a drobny dodatek v hlavicce.

Na text nevedou z meho webu zadne odkazy, proto si jej bud stahnete, nebo ulozte primy odkaz.

http://www.pojezdy.eu/ruzne/bfizx.html
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2641
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod BFIZ » ned 11 říj, 2009 11:40 pm

Dobrý den !
Zkuste mi prosím někdo v klidu vysvětlit, včem spočívá komerce a nebo podvod když nabízim volně a zadarmo 460 MB ve 1400 souborech s tématikou tohoto fóra. Kdo nechce ať nereaguje. Že mi více vyhovuje konkrétní dialog ? Promiňte, to je mé výhradní právo. Nikomu nebránim aby výsledek takového dialogu tady zveřejnil. Jinak nic ve zlém.
přeji hodně úspěchú! BFIZ.
BFIZ
 
Příspěvky: 12
Registrován: stř 30 zář, 2009 10:35 pm

Příspěvekod Barťas » pon 12 říj, 2009 4:07 am

No, ono je to spíš o tom, že modelář, který má doma sbírku na několik desítek, né-li set, tisíc prostě jen chce zůstat poněkud anonymní a proto se nedivte, že nikdo nechce poslat své osobní údaje s adresou, obzvláště, pokud zde na fóru máte pár příspěvků, konto založeno velmi čerstvě a vystupujete také hodně anonymně. A za cenu CD, jehož obsah nebo alespoň ukázky neznám a tudíž můžu mít obavu, že se jedná o výpal běžně dostupných informací na webu, prostě své údaje nedám.
Píšete, že zdejší fórum neposkytuje dostatek prostoru - ten nabídl vvitty - nechcete.
Další, spíše proti argumenty, zmiňuje chameleon - to vás rozčílilo.

Tak, a teď zkuste vy nám v klidu vysvětlit, v čem spočívá problém vaše informace volně zvěřejnit zde nebo jinde na internetu a proč tedy tak vehementně chcete zasílat naše jména a adresy na freemailovou bezejmennou adresu.
Barťas
 
Příspěvky: 43
Registrován: pát 04 led, 2008 6:49 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod kubulak » pon 12 říj, 2009 7:57 am

Uvodem bych rad poznamenal ze s BFIZ nemam nic spolecnyho :)

Celkem chapu, ze kdyz ma nekdo pul giga schemat a textu, ze se mu to nechce nahravat sem na forum (z toho by asi nemel radost ani vlastnik fora). Nabidka ze neco takovyho mam a kdo ma zajem at se ozve mi prijde zcela legitimni.

Je ovsem pravda, ze nabidka ze nekomu neco poslu ZADARMO je v CR proste podezrela, to taky chapu :)

Kdo se boji ze jde o tahani adres - to je takovej problem nechat si to poslat ke kamaradovi, do prace, k rodicum, .. ?
HO, CSD epocha IV, DCC
kubulak
 
Příspěvky: 250
Registrován: stř 28 kvě, 2008 11:02 am

Příspěvekod Petr Zatrepalek » pon 12 říj, 2009 9:02 am

Holt doba je už taková, že víc než kdy jindy platí důvěřuj, ale zatraceně dobře prověřuj!!! :D
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod Zdenek Valter » pon 12 říj, 2009 10:10 am

BFIZ píše:Dobrý den !
Zkuste mi prosím někdo v klidu vysvětlit, včem spočívá komerce a nebo podvod když nabízim volně a zadarmo 460 MB ve 1400 souborech s tématikou tohoto fóra. Kdo nechce ať nereaguje. Že mi více vyhovuje konkrétní dialog ? Promiňte, to je mé výhradní právo. Nikomu nebránim aby výsledek takového dialogu tady zveřejnil. Jinak nic ve zlém.


Nevím, proč mluvíš o komerci a podvodu.
Sám jsi přistoupil k veřejnému mediu s tím, že bys rád využíval Tobě vyhovující druh komunikace. Je to pochopitelně Tvoje právo.
Ovšem třeba moje osobní zkušenosti hovoří v neprospěch Tebou zvolené komunikace zejména nabízíš-li něco pro ostatní je dle mého názoru vhodnější tyto věci vystavit na internetu.
Neumíš-li to sám můžeš tu úspěšně hledat pomoc i zde na fóru.
Nakonec zde je příklad jak zveřejnit Tvůj obrázek zde ve fóru.

Obrázek

Dáš-li odpověď uvidíš jak se vytváří odkaz na obrázek ;-)
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2754
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod vvitty » pon 12 říj, 2009 11:01 am

kubulak: neni nutne to davat sem na forum, nepochybne lze najit spoustu mist, kde lze takove veci zverejnit, serveru zabyvajicich se zeleznici je dost :-)
jedna nabidka tu uz padla...
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2641
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod alexander » pon 12 říj, 2009 12:49 pm

Ešte sa neozval nikto, kto by CD dostal, takže trochu jalová diskusia.... Ak na ňom budú aspoň základné zapojenia a nejaké vysvetlivky, tak sa nebude aj toto fórum zapĺňať nezmyselnými alebo absolútne triviálnymi otázkami.
Mňa osobne vždy privádzalo do úžasu, že sa niekto dá na elektrické vláčiky a o elektrike nemá ani potuchy! Stačí prejsť toto vlákno, príkladov je dosť....
A že niekomu "prezradíme" svoju adresu? Nebuďme smiešni. Uvádzame ju toľkokrát a a pri toľkých príležitostiach!
alexander
 
Příspěvky: 397
Registrován: pon 25 úno, 2008 7:47 pm

CD

Příspěvekod Milanhb3 » pon 12 říj, 2009 2:23 pm

Výše popisované CD jsem od pana ing.Schwarze zdarma dostal.
Přišlo poštou cca po 3-4 dnech co jsem o něj projevil zájem.
Je na něm celkem dost zapojení,která se mohou leckomu hodit.
Jako laik v elektronice nedokážu zatím náležitě posoudit všechna nabízená zapojení .Ale od toho mám adresu na pána a snad by mi pomohl s realizací .
Co se týká ochrany dat, tak pokud pošlete někomu balík nebo si něco objednáte kdekoli tak jste na tom stejně.
Milan
Milanhb3
 
Příspěvky: 62
Registrován: pát 07 srp, 2009 3:56 pm

Příspěvekod PetrTT » pon 12 říj, 2009 2:48 pm

já s ním přes email komunikuji také ohledně zapojení na kolejišti a přišla mně také celkem vyčerpávající odpověď .Požádal o doplňující info a zaslal určité řešení,které není vůbec anonymní (obsahuje i tel. čísla).Takže uvidím co a jak dál,ale zatím to vypadá na solidní jednání.
PetrTT
 
Příspěvky: 33
Registrován: sob 13 říj, 2007 10:19 am
Bydliště: Police nad Metují

Příspěvekod Martin HO » pon 12 říj, 2009 4:55 pm

I já jsem CD dostal obratem. Je na něm řada zajímavých zapojení např. týkajících se osvětlení vozidel (včetně vagonů a systémů pro sběr proudu).

Je toho poměrně velký rozsah a momentálně nepřemýšlím nad osvětlováním osobních vozů a také jsem zatím nenašel nenašel dost času na podrobnější studium poskytnutých podkladů (volný čas věnuji zejména dokončení rozpracovaných věcí (kolejiště, postupná digitalizace lokomotiv, nádražní rozhlas, grafikon, ... .)

Protože jakékoli zasvěcené informace mají velkou cenu, chtěl jsem CD zaplatit. Byl jsem zdvořile odmítnut a zatím drobná konverzace na téma dekodéry ROCO byla velmi příjemná a kompetentní.

Myslím že kolega Schwarz má v řadě věcí nejen znalosti, ale i praktické zkušenosti.
Martin HO
 

Příspěvekod BFIZ » úte 13 říj, 2009 11:34 pm

Dobrý den všem!

Děkuji všem za reakci, ale nechme úvodní oťukávaní a pojďme se bavit o něčem užitečném.
Mám chvíli čas a ještě se mi nechce spát a tak se podělím o pár zkušeností které nevyžadují obrázky.
Tak například o impulsní regulaci chodu stejnosměrných komutátorových motorků.
Předně je nutno poznamenat, že ne každý motorek se pro takovouto regulaci hodí. Při tom se dá říct že čím je motorek konstrukčně starší tím se dají předpokládat větší problémy. Proč? Jeden z důvodů je v kvalitě plechů použitých pro rotor. Impulsní regulace sebou nese fakt že na svorky motorku se přivádí střídavé napětí s nebo bez základní stejnosměrné složky, to záleží na tom jak je tato regulace organizována. Navíc toto napětí nemá jenom jednu frekvenci ale celou plejádu harmonických složek, které mají nezanedbatelnou energii vůči stejnosměrné složce a nebo k hlavní harmonické. (tj. ke kmitočtu na kterém regulace probíhá) Plechy, tedy magnetické materiály, které nejsou navrženy pro tyto vyšší kmitočty se pak energií obsaženou v těchto složkách ohřívají a jejích energie nepřispívá k točivému momentu motorku. To samé platí o feritových materiálech statoru, protože i na ně působí elektromagnetické pole vyšších frekvencí z rotoru.
Dále každá mechanická konstrukce má nějaké rezonanční kmitočty. V případě motorů má každý také elektrické rezonance. Když jsem navrhoval impulsní regulátor tak jsem změřil na 50 různých motorků starších i novějších konstrukcí. Šlo o to stanovit nějaký rozumný kmitočet na kterém by pracovala PWM regulátoru. Zjistil jsem, že mnohé ze starších motorků vykazovali výraznou elektrickou rezonanci v oblasti 200 až 600 [Hz], u novějších druhů nebyla tato rezonance v oblasti kontrolovaných kmitočtů (do 10 kHz) výrazná. Ty motorky které rezonovali se dokázali na daném kmitočtu otáčet velmi pomaly s relativně velkým záběrovým momentem, ale za několik málo minut se na nich dala vařit voda, hřáli se jak vařič. Po vyhodnocení těchto experimentů jsem zvolil kmitočet 4 [kHz].
Dalším pravděpodobným problémem při použití impulsní regulace je bzučení či pískání motorků. Motorek obsahuje cívku v magnetickém poli a tedy z určité části má podobnou konstrukci jako reproduktor. Nejčastěji bzučí málo dotažené nebo nenalakované vynutí rotoru. Pokud to lze, a nebo si na to troufnete, pak motorek rozeberte, rotorové vynutí umyjte v nějakém vhodném organickém rozpouštědle – pozor na části komutátoru aby je rozpouštědlo nenaleptalo. Doporučuji nejdřív technickým benzínem nebo petrolejem a pak lihem. A pak nechte do vinutí vsáknout naředěný nitro lak. Rotor nechte alespoň 24 hodin schnout. Podobně ošetřete sestavu statoru a lakem vyplňte prostor mezi magnety a pouzdrem statoru. Prostě přilepte všechno co může v motorku vibrovat. Ale nepoužívejte sekundové lepidla – ty se po několika tepelných cyklech utrhnou.
Další krok ke utišení modelu na impulsní regulaci je realizace pružného uchycení motorku v modelu. Tu se osvědčili silentbloky ze silikonových tmelů.
No, pro teď je to všechno, jak by měla být navržena dobrá impulsní regulace to příště.
přeji hodně úspěchú! BFIZ.
BFIZ
 
Příspěvky: 12
Registrován: stř 30 zář, 2009 10:35 pm

Příspěvekod vvitty » stř 14 říj, 2009 7:05 am

BFIZ: jeste bych doplnil, ze zejmena u levnych motorku pulzni regulace snizuje zivotnost uhliku, dochazi k jejich rychlejsimu opalovani. Projevovalo se to napr. na levnych servech, kdy motorek rizeni pulzne prestal pracovat vyrazne drive, nez u tech rizenych stejnosmerne.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2641
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Předchozí

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků