Zabezpečovací zařízení na kolejišti

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Příspěvekod kisa » stř 17 led, 2007 8:18 am

einsteincz píše:Místo magnetické čidla jsem uvažoval použit jazičkový mag. kontakt ... GEM je standartně prodava kolem 15 korun a rozměrem pasují mezi tt pražce. V nejbližší době se chystam tohle zapojeni ozkoušet popř sem napíšu jak to dopadlo. :wink:

Tím myslíte, že by lokomotiva a každý vůz měli zaspodu magnet a pomocí jazýčkového kontaktu a čítače by jste počítal vozy? (podobně jak bylo uvedeno výše?)
Naposledy upravil kisa dne stř 17 led, 2007 8:27 am, celkově upraveno 1
kisa
 
Příspěvky: 26
Registrován: úte 16 led, 2007 4:56 pm
Bydliště: Téměř Brno

Re: Obsazení úseku

Příspěvekod kisa » stř 17 led, 2007 8:26 am

Michal Staněk píše:Na zjištění obsazení úseku v analogu stačí použít zapojení viz odkaz

http://www.volny.cz/masinky2003/indikace_obsazeni.html


Děkuji za odkaz. Pomocí tohoto zapojení + měření proudu v úseku by se dal vytvořit indikátor obsazení úseku, který by zjistil jakoukoliv jedoucí nebo stojící lokomotivu či vagon. Aspoň teoreticky by to snad fungovalo :wink:
kisa
 
Příspěvky: 26
Registrován: úte 16 led, 2007 4:56 pm
Bydliště: Téměř Brno

Příspěvekod einsteincz » stř 17 led, 2007 1:17 pm

kisa píše:
einsteincz píše:Místo magnetické čidla jsem uvažoval použit jazičkový mag. kontakt ... GEM je standartně prodava kolem 15 korun a rozměrem pasují mezi tt pražce. V nejbližší době se chystam tohle zapojeni ozkoušet popř sem napíšu jak to dopadlo. :wink:

Tím myslíte, že by lokomotiva a každý vůz měli zaspodu magnet a pomocí jazýčkového kontaktu a čítače by jste počítal vozy? (podobně jak bylo uvedeno výše?)


I kdybych chtěl počítat tak mi to přijde jednodušší než měřit změny proudu. Každopádně zapojení obsazení koleje by bylo s tímhle jednoduché. Magnet bych asi dla pouze na loko a řešil bych to bistabilním klopným obvodem - při vjezdu se přepne do polohy obsazeno a při odjezdu rozepne (u autobloku by to šlo ještě jednodušeji)
einsteincz
 
Příspěvky: 3
Registrován: sob 13 led, 2007 7:10 pm

Příspěvekod kisa » stř 17 led, 2007 7:24 pm

einsteincz píše:I kdybych chtěl počítat tak mi to přijde jednodušší než měřit změny proudu. Každopádně zapojení obsazení koleje by bylo s tímhle jednoduché. Magnet bych asi dla pouze na loko a řešil bych to bistabilním klopným obvodem - při vjezdu se přepne do polohy obsazeno a při odjezdu rozepne (u autobloku by to šlo ještě jednodušeji)


Asi máte pravdu u analogu je to počítání nebo méně přesné použití bistabilního KO asi nejlepší řešení (problém bude když nějaký obr unese mašinku, to potom zapojení bude hlásit obsazeno a přitom bude volno, to se ve skutečnosti stát nemůže :lol:). Při měření proudu je docela problém stím, že jednou je napětí plus mínus, podruhé naopak, potřetí je porzměnu regulátor na nule nebo je úsek odpojen od napájení. Nejlepší by asi bylo použití digitálu. Jestli se nemýlím, tak v kolejnicích je stálé napětí stálé polarity a úseky není potřeba odpojovat, tzn. že měřit proud by šlo docela jednodchým zapojením, a bylo by to přesné a hlavně naprosto blbuvzdorné. Problém je zase cena digitálu...
kisa
 
Příspěvky: 26
Registrován: úte 16 led, 2007 4:56 pm
Bydliště: Téměř Brno

Příspěvekod einsteincz » stř 17 led, 2007 7:31 pm

kisa píše:
Asi máte pravdu u analogu je to počítání nebo méně přesné použití bistabilního KO asi nejlepší řešení (problém bude když nějaký obr unese mašinku, to potom zapojení bude hlásit obsazeno a přitom bude volno.........

Tohle bude +/-delat problem jen u vetsiho kolejiste ... u domaciho koleji3t2 se to bude dat dohlidat. potom to chce mit na pultu tlacitko ktere auto shodi vsechny useky. Na provoz digitalu nebudu mit prostredky takye budu skladat analog. Vyhledem k malemu kolejisti autoblok nebude mit smysl takye vjezdove + udjezd. useky + casova spoydeni .... treba se nekdy pochulubim se schematama zapojeni :)
einsteincz
 
Příspěvky: 3
Registrován: sob 13 led, 2007 7:10 pm

Příspěvekod Zdenek Valter » stř 17 led, 2007 8:10 pm

einsteincz píše:
kisa píše:
Asi máte pravdu u analogu je to počítání nebo méně přesné použití bistabilního KO asi nejlepší řešení (problém bude když nějaký obr unese mašinku, to potom zapojení bude hlásit obsazeno a přitom bude volno.........

Tohle bude +/-delat problem jen u vetsiho kolejiste ... u domaciho koleji3t2 se to bude dat dohlidat. potom to chce mit na pultu tlacitko ktere auto shodi vsechny useky. Na provoz digitalu nebudu mit prostredky takye budu skladat analog. Vyhledem k malemu kolejisti autoblok nebude mit smysl takye vjezdove + udjezd. useky + casova spoydeni .... treba se nekdy pochulubim se schematama zapojeni :)


Jenže pak všichni možná přijdete na to, že je to pracné než dělat vyhodnocování stavů na kolejišti nějakými doplňky a zařízeními vlastního vývoje může být jednodušší si je opravdu do toho digitálu dát a řidit to pomocí počítače za 1000 Kč kde téměř každý řídící SW běží na Woknech 98. (Pravda pořízení toho SW stojí sakra víc než PC pro to plně dostačující). :lol: :lol: :lol:

No ale abych se vrátil k jádru věci - logika ovládání kolejiště není odvislá od toho zda je TRAKCE DCC či jenom ANALOG DC. Dá se řešit na trakci nezávisle. Rozhodování a vyhodnocování údajů z kolejiště je úplně shodné a jen tvar výsledného povelu jí odpovídá.

Příklad :
Analog - vypne napájení úseku a loko v něm zastaví protože má červenou
DCC - přepne do úseku brzdný generátor a loko v něm zastaví protože má červenou
DCC - přepne na nesymetri DCC signálu pro ABCv úseku a loko v něm zastaví protože má červenou

Pokud chci tedy Automatizovat musím sbírat údaje o obsazených úsecích a o např. projetí vzidla určitým místem, přestavění vexle atd. atd.
Jak to vyhodnotím - na to je mnoho způsobů a možností.
Jedním z nich je i ovládání přes digitállní centrálu a případně počítač.
Pro jednoho strašák pro druhého nutnost. Proto je třeba možné ovládat digitálně i analogový provoz na kolejišti, jak to bylo například donedávna v KMŽ Brno než přišli na DCC trakci.

Byl bych rád kdybi si čtenáři tohoto fóra uvědomili, že digitální ovládání lokomotiv (Zde myšleno výhradně DCC) a digitální ovládání kolejiště - tedy jeho příslušenství NENÍ jedno a to samé a dá se řešit odděleně.
Zejména proto, že digitální ovládání není a nemusí být závislé na DCC :!: :!:
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2754
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Frtka » stř 17 led, 2007 8:52 pm

Zdenek Valter píše:...
Muzes kdyztak poradit kde sehnat vice informaci o digitalnim ovladani prislusenstvi kolejiste pres PC pri zachovani analogu pro jizdu lokomotiv??? Respektive co vse krome SW a nejakeho starsiho PC je potreba???
Frtka
 
Příspěvky: 20
Registrován: čtv 30 lis, 2006 2:26 pm

Příspěvekod Zdenek Valter » stř 17 led, 2007 9:10 pm

Frtka píše:
Zdenek Valter píše:...
Muzes kdyztak poradit kde sehnat vice informaci o digitalnim ovladani prislusenstvi kolejiste pres PC pri zachovani analogu pro jizdu lokomotiv??? Respektive co vse krome SW a nejakeho starsiho PC je potreba???


Zkus se obratit na autora MTBbus Víťu Báňu

http://www.volny.cz/mtbbus/

popříipadě na kluky z KMŽ Brno zejména Petra Trávníka

http://www.kmz-brno.cz/main.php
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2754
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Frtka » stř 17 led, 2007 9:26 pm

Zdenek Valter píše:...
Diky za radu.
Frtka
 
Příspěvky: 20
Registrován: čtv 30 lis, 2006 2:26 pm

Příspěvekod Zdenek Valter » stř 17 led, 2007 9:39 pm

Frtka píše:
Zdenek Valter píše:...
Diky za radu.


Přemýšlel jsem zda-li by to šlo realizovat například s programem Railco, ale by to asi nešlo bez DCC trakce. Protže tento program již posílá přímo povely pohybu vlaků pro DCC centrálu. TZN. neuměl by asi v závislosti na vazbách řídit přímo pohyb a zejména rychlost vlaků. Jen by byl schopen vyhodnotit nějaké čidlo a nazákladě toho by například mohl vypnout úsek a tím pádem zastavit.
Popřípadě změní li se podmíky vstupních čidel úsek zase zapnout.
Vstupními podmínkami by asi mohli být i vlakové cesty.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2754
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Frtka » stř 17 led, 2007 9:47 pm

Takhle, jde mi o zabezpeceni jednokolejne vedlejsi trati na ktere jsou dve nadrazi, kazde se tremi kolejemi, u jednoho nejaka ta odbocka k depu a zauhleni. Investice do DCC se mi na tohle zda zbytecna a rikam si, ze analogove zabezpeceni by melo stacit (a ze to podle schemat snad nejak "zbastlim"). Problem je v tom, ze s elektrikou si rozumim docela malo, narozdil od pocitacu a dokonce se mi doma i vali stare PC ktere by na to slo vyuzit.
Frtka
 
Příspěvky: 20
Registrován: čtv 30 lis, 2006 2:26 pm

Příspěvekod kisa » stř 17 led, 2007 10:17 pm

Zdenek Valter píše:Byl bych rád kdybi si čtenáři tohoto fóra uvědomili, že digitální ovládání lokomotiv (Zde myšleno výhradně DCC) a digitální ovládání kolejiště - tedy jeho příslušenství NENÍ jedno a to samé a dá se řešit odděleně.
Zejména proto, že digitální ovládání není a nemusí být závislé na DCC


Děkuji že mi bylo vysvětleno, že digitální ovládání lokomotiv (Zde myšleno výhradně DCC) a digitální ovládání kolejiště - tedy jeho příslušenství NENÍ jedno a to samé a dá se řešit odděleně. Jsem na tomto fóru nový a přiznám se že toho o digitálu moc nevím, a tohle jsem také nevěděl. Takže omluvte prosím moji neznalost.

A co se týká toho, že přijdeme na to, že je jednodušší to do toho "digitálu" dát a řídit to pomocí počítače za 1000Kč, tak ne každý je milionář a ten počítač za 1000Kč bude zřejmě skoro ta nejlevnější součást "digitálu", ne? Takže človek je někdy nucen vymýšlet svoje možná trohu krkolomné doplňky a zařízení, zvlášť když se jedná o domácí kolejiště. Mimochodem mě to docela i baví a bez toho by mě snad ani modelová železnice nezajímala. A bez modelové železnice by mě asi moc nezajímala elektrika. :)

Zdenek Valter píše:No ale abych se vrátil k jádru věci - logika ovládání kolejiště není odvislá od toho zda je TRAKCE DCC či jenom ANALOG DC. Dá se řešit na trakci nezávisle. Rozhodování a vyhodnocování údajů z kolejiště je úplně shodné a jen tvar výsledného povelu jí odpovídá.

V tomhle máte určitě pravdu. Ale v posledních několika příspěvcích tu byl probírán způsob žjišťování obsazení kolejí, a pokud bych chtěl použít způsob měření proudu úsekem tak je rozdíl, je-li to TRAKCE DCC či jenom ANALOG DC. U jazýčkových kontaktů a magnetů je to samozřejmě jedno.
kisa
 
Příspěvky: 26
Registrován: úte 16 led, 2007 4:56 pm
Bydliště: Téměř Brno

Příspěvekod Zdenek Valter » stř 17 led, 2007 11:14 pm

kisa píše:V tomhle máte určitě pravdu. Ale v posledních několika příspěvcích tu byl probírán způsob žjišťování obsazení kolejí, a pokud bych chtěl použít způsob měření proudu úsekem tak je rozdíl, je-li to TRAKCE DCC či jenom ANALOG DC.


Jaký je v tom rozdíl :?: :wink:
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2754
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod kisa » čtv 18 led, 2007 11:23 am

Zdenek Valter píše:Jaký je v tom rozdíl :?: :wink:


Tak teď si nejsem jist jestli si rozumíme. Opravte mě jestli se mýlím, ale rozdíl mezi trakcí DCC a analogovou trakcí je především v tom že u trakce DCC je mezi kolejnicemi stálé napětí, na které je nějakým způsobem namodulován digitální signál, který je v dekodéru lokomotivy dekódován a loko jím je řízena. Kdežto u analogu je loko řízena velikostí a polaritou napětí mezi kolejnicemi.

To znamená že u analogové trakce mohou nastat případy, kdy mezi kolejnicemi není žádné napětí (to proto aby nám loko stála), pak samozřejmě není možné měřit proud.

Jelikož u trakce DCC je mezi kolejnicemi stálé napětí, tak pokud propojíme kola vozů nějakým odporem (např. pomocí odporového laku), je možné měřit proud kdykoliv, ať už vlak jede nebo stojí. Jen si nejsem jistý, jestli loko když stojí protéká také nějaký proud, ale to by se snad dalo vyřešit rezistorem.
kisa
 
Příspěvky: 26
Registrován: úte 16 led, 2007 4:56 pm
Bydliště: Téměř Brno

Příspěvekod Zdenek Valter » čtv 18 led, 2007 11:43 am

kisa píše:
Zdenek Valter píše:Jaký je v tom rozdíl :?: :wink:


Tak teď si nejsem jist jestli si rozumíme. Opravte mě jestli se mýlím, ale rozdíl mezi trakcí DCC a analogovou trakcí je především v tom že u trakce DCC je mezi kolejnicemi stálé napětí, na které je nějakým způsobem namodulován digitální signál, který je v dekodéru lokomotivy dekódován a loko jím je řízena. Kdežto u analogu je loko řízena velikostí a polaritou napětí mezi kolejnicemi.

To znamená že u analogové trakce mohou nastat případy, kdy mezi kolejnicemi není žádné napětí (to proto aby nám loko stála), pak samozřejmě není možné měřit proud.


Ano tak to skutečně je.:wink:
Ovšem potřebuji-li detekovat na analogu obsazení úseku proudovým čidlem mohu tam pouštět tak malé napětí napětí aby žádný stroj nerozhýbalo ale bylo dostečné pro spuštění proudového čidla. :wink:

kisa píše:Jelikož u trakce DCC je mezi kolejnicemi stálé napětí, tak pokud propojíme kola vozů nějakým odporem (např. pomocí odporového laku), je možné měřit proud kdykoliv, ať už vlak jede nebo stojí. Jen si nejsem jistý, jestli loko když stojí protéká také nějaký proud, ale to by se snad dalo vyřešit rezistorem.


No nevím jak bys to chtěl řešit rezistorem ;-) ale DCC dekodér pochopitelně nějaký odběr má i naprázdno. Takže paralení rezitor, který zřejmě máš na mysli k lokomotivě netřeba. :wink: :wink:

To čidlo proudu může být ovšem úplně shodné možná pro DCC stačí měřit proud jen pro jednu polaritu, zatímco pro analog je potřeba v obou.
Je pravdou, že pro DCC jsem viděl i pokusy měřit proud toroidním trasformátorkem což by v případě DC opravdu nešlo.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2754
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků